
Een Britse ingenieur uit Hampshire heeft afgelopen week een nieuw wereldrecord neergezet voor wind-aangedreven voertuigen. Zijn Greenbird behaalde een snelheid van 126.1mph (202.9 km/u) op de droge vlakten van Ivanpah Lake in Nevada.
Het vorige record van 116mph was neergezet door de Amerikaanse Bob Schumacher, dat gebeurde in maart 1999 op dezelfde lokatie. De nieuwe recordhouder, Richard Jenkins, vertelde tegenover de BBC dat 10 jaar keihard heeft gewerkt aan deze auto en dat op de bewuste dag “de dingen niet beter hadden kunnen verlopen”.
De Greenbird is gemaakt van carbonvezel en maakt alleen gebruik van wind om zich voort te bewegen, het enige metaal is gebruikt voor de vleugel-lagers en de wielen. Het voertuig weegt 600 kilo.
Met dank aan Koos voor de tip!





Stevig windje moet dat geweest zijn
@jonas
:lol:
Een heel zware orkaan is iets van 300 km/uur? Zou nog harder moeten kunnen.
hoe aerodynamisch zou dit ding wel niet moeten zijn. 200 met alleen de wind is echt heel knap!
Wat ongelofelijk cool! Die kerel lijkt me ook gewoon aan het driften met die snelheid!
Kijk uit brug!!!
De nieuwe recordhouder, Richard Jenkins, vertelde tegenover de BBC dat HIJ 10 jaar keihard heeft gewerkt…
lekker confortabel!
Natuurkundig gezien kan je harder dan de wind gaan ook al is diezelfde wind je aandrijfing…
Cool project! Ik hou van mensen die zich met eigenzinnige dingen bezig houden. Nu kunnen we er mee lachen maar dit project zal weer ingang vinden bij heel wat kanalen die zich bijvoorbeeld bezig houden met scheepvaart, auto-industrie, ruimtevaart enz… Wie weet wat dit project allemaal kan teweegbrengen?
Je kan heel gemakkelijk harder als de wind zeilen of rijden in dit geval. De wind van voren die voorkomt door de snelheid (rijwind)gecombineerd met de werkelijke wind vormen deze een kracht die groter kan zijn dan de eerder genoemde werkelijk wind, namelijk de schijnbare wind.
Gaaf om te zien hoe zo’n ding over het zand raast. :)
@ Frits:
Je meent het…
Er zit wel iets meer metaal in het voertuig dan hierboven beschreven, maar toch een hele mooie prestatie.
Als ik me niet vergis heeft J-J Cousteau ooit een boot gevaren met een soort masten die de wind moesten opvangen en de boot aandrijven.
only in america…
200 km/h met zo’n zeil? Je zou minstens een zeil ter grootte van een huis verwachten, knap hoor!
Haha, lol.
Daar zouden ze eens een paar windmolentjes neer moeten zetten.
Die wind voordat het hele ding begint te rijden klinkt wel een beetje als een V12…
@ Frits
Taalkundig gezien kun je aandrijfing met een F schrijven, al is dat niet de juiste spelling.
@ Six trey
Als je had gelezen wat er stond had je gezien dat het een Brit is..
Een Brit ja, in Amerika 8)
On-Topic: Mooie prestatie, ik vraag me af hoe hard het toen waaide.
Grappig dat in verschillende sporten altijd wel Schumachers te vinden zijn. Zie ook wielrennen LOL
@frits
misschien taalkundig niet helemaal zuiver, maar hij heeft er wel verstand van ;-)
@ Laurens
You mean @ mij?
Ja, zal allemaal wel, ik hou niet zo van reageerbuisjes.
O nee, dat was scheikunde ;) .
@ Laurens:
Het ging erom dat frits is totaal overbodige comment gaf.
@dudes
Brawn heeft gewonnen, kan ik niet helpen!
Wat @frits zei, weten een aantal mensen hier niet. DE kandidaat voor die uitspraak draagt graag een baret.
Ik noem geen namen, word al genoeg bedreigd vandaag ;-)
En nu de meest belangrijke vraag: Is dit een oplossing voor het klimaatvraagstuk? Nee… Maar goed, het is wel leuk. ;)
Leuke techniek hoor, een zeilbootauto, maar lijkt me toch alleen leuk voor een record als dit:
Gelukkig voor hem hebben ze niet dezelfde regels aangehouden als met de gewone snelste auto records: Die moeten aan het einde omkeren en terug.
Jammer dat Autoblog bij elke alternatieve aandrijving er meteen het label “waggie” aan moet hangen.
Dit kinderachtige taalgebruik hoort meer thuis op een populistische website gericht op pubers. Niet op Autoblog, waar ruimte zou moeten zijn voor serieuze presentatie van nieuwe ontwikkelingen op autogebied.
Met een dergelijke conservatieve houding snij je jezelf in de vingers, Autoblog.
Go Roger go!
Autoblah?
Hoe zit het dan in een ondergrondse garage? Daar beweegt dat ding voor geen meter. Windenergie is dus niet het middel om de autowereld te redden. Alsnog mijn felicitaties.
Ziet eruit als een hightech tandenborstel.. Mwah autoblog hoort te stinken naar benzine en dieseldampen.. Niet naar een windje..
En hoeveel energie is er wel niet verspild om dit ding te ontwerpen en te fabriceren?!
Jamaar, da’s bergaf!