• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De 10 lichtste auto’s van Europa

Auteur: autoblogger, gepost 29 maart 2009 om 16:08 – 74 Reacties

Lotus Elise S


Auto’s onder de 1000 kilo…

Naast een efficiënte motor/aandrijving is het besparen van gewicht de belangrijkste manier om auto’s zuiniger te maken. Interessante informatie voor milieufreaks dus. Het Duitse Auto News maakte daarom een lijstje van de lichtste auto’s uit Europa. De Fiat 500 (940 kilo), Daihatsu Copen (925 kilo), Fiat Panda (915 kilo) en Suzuki Alto (880 kilo) haalden de top 10 net niet, maar klopt het lijstje wel? (via autobloggreen):

Nr Naam Power Motor l/100 km (mpg) kg (pounds)
10 Toyota Aygo 1.0 68 pk 0.998 l 4.5 (52) 875 (1929)
9 Morgan 4/4 1.8 16V Lowline 111 pk 1.796 l 8.2 (29) 868 (1913)
8 Peugeot 107 70 Petit Filou 68 pk 0.998 l 4.5 (52) 865 (1907)
7 Daihatsu Trevis 1.0 Junior 58 pk 0.989 l 4.8 (49) 865 (1907)
6 Lotus Elise S 136 pk 1.796 l 8.3 (28) 860 (1895)
5 smart fortwo cabrio 1.0 mhd pure 71 pk 0.999 l 4.4 (53) 855 (1885)
4 Chevrolet Matiz 0.8 S 52 pk 0.796 l 5.2 (45) 850 (1874)
3 Toyota iQ 1.0 68 pk 0.998 l 4.3 (55) 845 (1863)
2 Daihatsu Cuore 1.0 70 pk 0.998 l 4.4 (53) 840 (1851)
1 smart fortwo cabrio 1.0 mhd 45kW 51 pk 0.999 l 4.3 (55) 825 (1818)

Ook interessant!

  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • Best verkochte auto in Europa is géén Golf of Clio!
  • Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
    Porsche gaat voor het eerst auto's buiten Europa maken
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Lichtgewicht, lijstjes, top10

Vorig bericht: « Windwaggie zet nieuw snelheidsrecord
Volgend bericht: Kia moving up, dit is de VG concept! »

Lees Interacties

Reacties

  1. renaultfreak zegt

    29 maart 2009 om 16:22

    een beetje oude auto weegt dit ook,

    Login om te reageren
  2. RA999 zegt

    29 maart 2009 om 16:25

    Caterham R500 Superlight: 506 KG…

    Login om te reageren
  3. FiXeR zegt

    29 maart 2009 om 16:25

    Pff, ze vergeten Nederland. De Carver, Donkervoort enzo zijn vele malen lichter. En dat zijn ook gewoon auto’s!

    Login om te reageren
  4. mazda323F zegt

    29 maart 2009 om 16:27

    Ik vind het een slecht incompleet lijstje. er missen veel auto’s zoals: donkervoort, westfield, caterham. en een burton weegt volgens mij ook niet zo heel veel.

    Login om te reageren
  5. Svensson zegt

    29 maart 2009 om 16:29

    Onzin-lijstje inderdaad. Waar zijn Caterham, Westfield, Ariel, Donkervoort enz, enz… Als ze de Morgan 4/4 erbij zetten, dan verdienen zojuist genoemde merken ook een vermelding.

    Login om te reageren
  6. VantageR zegt

    29 maart 2009 om 16:30

    Volkswagen 1-litre car: 290kg

    Login om te reageren
  7. Franco zegt

    29 maart 2009 om 16:30

    @Renaultfreak,

    Klopt! Een Golf 1 uit 1981 doet slechts 780 kilo! Vergelijk dat eens met de nieuwe Polo… :shock:

    Maar met wel doel is dit lijstje gemaakt? Je zoekt niet maar de lichtste auto, als je een gezin van vijf hebt! En als je vrijgezel ben, hangt alles af van je budget…

    BTW, best zwaar zo’n Japans doosje…

    Login om te reageren
  8. svenni zegt

    29 maart 2009 om 16:32

    Suzuki swift 1.3 (bj: 2003) 765 kilo!!!!!

    Login om te reageren
  9. David zegt

    29 maart 2009 om 16:33

    Klopt niet hoor.

    De aygo weegt slechts 765-775 kg en zou dus op nummmer 1 horen te staan. De IQ is wat zwaarder dan de aygo.

    Login om te reageren
  10. DonSei zegt

    29 maart 2009 om 16:35

    De Fiat 500 weegt 840KG geen 940KG en de Fiat Panda weegt ook 815KG i.p.v. 915KG. Vraag me af waarom er 100KG bovenop geteld is :S

    Login om te reageren
  11. RobertJ zegt

    29 maart 2009 om 16:39

    @david: ja mijn aygo was maar 765 kilo, snap dus niet echt waarom er 100 bij komt? rijklaar gewicht misschien?

    Login om te reageren
  12. Een betere ontwerper zegt

    29 maart 2009 om 16:39

    Lichtste auto’s UIT EUROPA en dan staan er aziaten in (en een heuse chevy…

    …matiz…).

    Login om te reageren
  13. Citroen AX 1.1i zegt

    29 maart 2009 om 16:40

    Waar is de C1?

    Login om te reageren
  14. Jur zegt

    29 maart 2009 om 16:42

    Meestal is er sprake van opgegeven gewicht bij de fabrikant die zonder enige optie is en zonder vloeistoffen. Zet je hem op de weegschaal blijkt die in een keer inderdaad 100kg zwaarder.

    Login om te reageren
  15. Paragon zegt

    29 maart 2009 om 16:43

    Verschil in gewicht: volgens een of andere Europese regel moeten de autofabrikanten 100 kg oid bij het leeggewicht optellen. Dat representeert dan de bestuurder en wat benzine.

    Login om te reageren
  16. Danny zegt

    29 maart 2009 om 16:43

    jammer dat bijvoorbeeld Donkervoort niet bij staat

    @Franco
    in een smart kan je volgens bij niet met zn 5en in :)

    Login om te reageren
  17. Danny zegt

    29 maart 2009 om 16:47

    @ranco
    had het verkeerd gelezen.

    Login om te reageren
  18. RS60-SPYDER zegt

    29 maart 2009 om 16:47

    caparo T1?

    Login om te reageren
  19. tibor zegt

    29 maart 2009 om 16:53

    al die auto’s als caterhams, donkervoorts, atoms, caparo’s enz enz wegen vele malen minder.

    Login om te reageren
  20. VivelaFRANCE zegt

    29 maart 2009 om 16:57

    Wel apart dat de Aygo, 107 en C1 niet hetzelfde wegen.

    Login om te reageren
  21. Leroy zegt

    29 maart 2009 om 16:57

    mijn 205 1.1 weeg 750 en rijdt 4.7/100. Veel leuke wagentje dan zo’n suffe toyota.

    Login om te reageren
  22. blokker5 zegt

    29 maart 2009 om 16:59

    Ik ben nu een beetje aan het bladeren door de top gear magazine koopgids. Ik ontdek hier redelijk vaak fouten in maar de cijfers die hier staan matchen er al helemaal niet mee…

    Login om te reageren
  23. Timothy21 zegt

    29 maart 2009 om 17:02

    Nou dan doet mijn Toyota Starlet uit ’93 et niet slecht met 750 kilo en 77 pk….

    Login om te reageren
  24. Emile_Benz zegt

    29 maart 2009 om 17:03

    Gokje: Met “De 10 lichtste auto’s van Europa” worden de modellen bedoelt die minder dan 1000 kg wegen en VANDAAG DE DAG nog geproduceerd worden en in Europa VERKOCHT worden…niet dat ’t alleen maar Europese merken zijn…

    Login om te reageren
  25. BananaFlip zegt

    29 maart 2009 om 17:09

    Goede prestatie van de Lotus, al was dit lijstje wel een beetje voorspelbaar…
    Enneh… jullie vergeten de Greenbird ;) .
    Die heeft ook nog eens nul uitstoot :D .

    Login om te reageren
  26. Laurens zegt

    29 maart 2009 om 17:11

    Zuiniger?

    Het besparen van gewicht is SPORTIEVER. Als de marketeers dat er eens in zouden gaan pompen. Zuiniger is dan weer mooi meegenomen ;-)

    Allemaal in een getunede 270 kg 1-liter auto, wel vastzetten met haringen als je hem parkeert.

    Login om te reageren
  27. Mardec zegt

    29 maart 2009 om 17:12

    Caparo T1? Ook een europese auto..

    Login om te reageren
  28. Niels B zegt

    29 maart 2009 om 17:12

    Die Lotus Elise is anders ook wel eens lichter geweest, toch zonde.

    Login om te reageren
  29. kyanite zegt

    29 maart 2009 om 17:13

    Ik heb hier een Fiesta MK1 1.1 (1982) staan en die weegt maar 720kg.

    Login om te reageren
  30. Koos zegt

    29 maart 2009 om 17:14

    Smart ForTwo 725-780 kg
    Chevrolet Matiz 751-771 kg
    Daihatsu Cuore 765-775 kg
    Citroen C1 765-810 kg
    Peugeot 107 765-810 kg
    Toyota Aygo 790 kg

    Donkervoort 630 kg
    Carver One 643 kg
    etc.

    Login om te reageren
  31. Gnermo zegt

    29 maart 2009 om 17:14

    Wat een dom artikel + lijstje. Sorry.

    Login om te reageren
  32. Bol zegt

    29 maart 2009 om 17:17

    Ik heb hier een Daihatsu Charade 1.6 GTI staan met 105 pk (1995) en die weegt maar 870 kilo ;)

    Login om te reageren
  33. Emile_Benz zegt

    29 maart 2009 om 17:20

    * bedoelt moet natuurlijk bedoelD zijn…

    Login om te reageren
  34. Emile_Benz zegt

    29 maart 2009 om 17:21

    Maar de Donkervoort ontbreekt idd… :roll:

    Login om te reageren
  35. Stahlblau zegt

    29 maart 2009 om 17:26

    Nou, doe mij die Morgan dan maar.

    Login om te reageren
  36. The Master zegt

    29 maart 2009 om 17:26

    Voor alle comments van de Donkervoorts/Caterhams/Caparo’s, koop lekker een fiets, die wegen maar 20kg oid

    Login om te reageren
  37. www.porsche-blog.nl zegt

    29 maart 2009 om 17:31

    Waar staat Neerlands trots?

    Login om te reageren
  38. BmwMPower zegt

    29 maart 2009 om 17:38

    Het gaat over de lichtste auto’s uit Europa.
    Maar enkele Toyota’s, een Daihatsu etc. komen uit het Oosten.
    Dus niet uit Europa?

    Login om te reageren
  39. lincoln zegt

    29 maart 2009 om 17:39

    een lichte betaalbare zuinige complete auto neerzetten is zoveel knapper dan een peekaa monster met toeters en bellen ..

    Login om te reageren
  40. renaultfreak zegt

    29 maart 2009 om 17:45

    @The Master

    ik weet niet maar 20 kg voor n fiets nog redelijk aan de zware kant.
    Nee ik pak wel een sparta ion van 25 kg, maar wel met trapondersteuning.

    topsnelheid: 28 geeikte kilometers, dan houd ie op met ondersteunen…

    Login om te reageren
  41. Yeelen zegt

    29 maart 2009 om 17:55

    of gaat het om verkoopbare auto’s van europa

    Login om te reageren
  42. Bram zegt

    29 maart 2009 om 17:56

    Catherham is de lichtste…klopt dus niet

    Login om te reageren
  43. Timo zegt

    29 maart 2009 om 18:00

    En waar om staat onze Nederlandse trots niet boven aan??
    Donkervoort wordt bij dit soort dingen totaal vergeten terwijl het thuis hoort in zo’n lijstje!!!

    Kom op Mannen we moeten wel onze auto bouwers blijven steunen en hen in dit soort lijsten te plaatsen

    Login om te reageren
  44. Alexander zegt

    29 maart 2009 om 18:02

    Bv Donkervoort mist, die weegt 680 kilo (De D8)

    Login om te reageren
  45. Maarten zegt

    29 maart 2009 om 18:09

    Bij fuel staat overal (Gas). Misschien verklaard dat waarom de helft mist.

    Login om te reageren
  46. murf zegt

    29 maart 2009 om 18:18

    Moeten ze ook maar eens formule 1 auto toelaten op de weg.
    moeten minimaal 605 kg wegen. En met een beetje brandstof erin rond de 650 tot 690.

    Login om te reageren
  47. Oly zegt

    29 maart 2009 om 18:30

    ik heb hier een kartonnen doos met wielen en die weegt nog niet eens 5 ons dus ja waar gaat dit eigleijk nou over.

    Login om te reageren
  48. Jochem zegt

    29 maart 2009 om 19:24

    Leest niemand nou iets hier?
    ‘De Fiat 500 (940 kilo), Daihatsu Copen (925 kilo), Fiat Panda (915 kilo) en Suzuki Alto (880 kilo) haalden de top 10 net niet, maar klopt het lijstje wel?’

    dusss….

    Login om te reageren
  49. GallardoSE zegt

    29 maart 2009 om 19:40

    Waar is de Ariel?
    btw, mijn foto bovenaan ;)

    Login om te reageren
  50. autoblogger zegt

    29 maart 2009 om 19:48

    @GallardoSE: yep, bedankt voor die foto! Heb em gelinkt naar AJ ;)

    Login om te reageren
  51. linkinparknl zegt

    29 maart 2009 om 20:02

    En de Peel P50? met zijn 59kg

    Login om te reageren
  52. Victortje. zegt

    29 maart 2009 om 20:04

    @linkinparknl, mischien gaat het om auto’s die nu in productie zijn..

    Login om te reageren
  53. hupke zegt

    29 maart 2009 om 20:06

    CAaaatherhaaaaaaaaaam!

    Porsche 914

    Ariel Atom

    Donkervoort

    Caparo

    orginele kever

    Login om te reageren
  54. Citrofiel zegt

    29 maart 2009 om 20:18

    Wat een onzinlijstje. Op Autoweek.nl kun je auto’s onder andere vergelijken op massa. Daar komen de Carver, Cuore, Donkervoort en Smart Coupé als lichtsten uit. Welke slimmerd heeft er bedacht dat de Cabrio lichter zou zijn dan de Coupé? :roll:

    Login om te reageren
  55. BMW zegt

    29 maart 2009 om 20:21

    Caparo T1? Ook een europese auto..

    jup, engels

    Login om te reageren
  56. ripjans zegt

    29 maart 2009 om 20:24

    Die Elise is tof :D Best een betaalbare auto, eens ff checken :D

    Login om te reageren
  57. R.Renault zegt

    29 maart 2009 om 21:41

    En de Fiat Seicento dan???

    Login om te reageren
  58. Jeroen zegt

    29 maart 2009 om 22:19

    De oude Ford Ka weegt volgens mij ook veel minder, de nieuwe weet ik niet zeker.

    Login om te reageren
  59. Thomas Bol zegt

    29 maart 2009 om 22:34

    Citroen C1 dan?

    Login om te reageren
  60. Bart_V zegt

    29 maart 2009 om 23:10

    Mijn ford fiesta 1.1 91′ 803 kg

    Login om te reageren
  61. dakloos zegt

    30 maart 2009 om 02:46

    ’t weegt nog minder en ’t kot eraan:
    http://evolution.loremo.com/content/view/98/141/lang,de/

    Login om te reageren
  62. hans zegt

    30 maart 2009 om 07:59

    mijn old timer mini cooper weegt 610 KG.
    vermogen 70 pk uit 127 cc
    verbruik 1 op 12 ongeveer(hangt van je rechtervoet af)

    geen wegenbelasting
    geen katalysator
    gewoon lekker karten

    Login om te reageren
  63. Marcel zegt

    30 maart 2009 om 08:32

    Zowel de oude als de nieuwe Ford Ka en Ford Fiesta zitten onder de 1000 kg.

    De nieuwe Ka zit met zijn 840 kg zelfs lager dan het vorige model. (865 kg)

    Login om te reageren
  64. Bob zegt

    30 maart 2009 om 08:50

    Bobs auto weeg 2100 kg … … Bob’s auto eet Smarts voor lunch …

    Login om te reageren
  65. JH zegt

    30 maart 2009 om 09:04

    Er worden twee categorien gebruikt voor het gewicht; de DIN (het voertuig inclusief alle smeermiddellen, vloeistoffen, etc en accesoires (bijvoorbeeld krik) en de tegenwoordig toegepasste EU-norm waar het gewicht met een rijder van 68kg+7kg bagage plus een benzinetank die 90% vol is…

    Login om te reageren
  66. Lotus Omega zegt

    30 maart 2009 om 09:22

    en mijn 2cv(‘s) dan? 600 kg…

    Login om te reageren
  67. Mairsil zegt

    30 maart 2009 om 09:42

    Pff, mensen met hun donkervoorts en caparo’s…

    Het is gewoon een rationeel lijstje met ‘echte’ productie auto’s, geen vage exoten waar er twee per jaar van gebouwd worden.

    Volgens mij worden van alle auto’s op het lijstje minstens 1000 stuks per jaar verkocht. Als je dat even als norm aanhoudt klopt het lijstje al een stuk beter, alleen de Morgan is dan een beetje raar.

    Wel grappig dat, buiten de Lotus en de Morgan, van de ‘normale’ auto’s op de lijst de Daihatsu de beste power/weight ratio heeft.

    Login om te reageren
  68. Buyck zegt

    30 maart 2009 om 09:44

    Wat heeft dat nu met milieufreaks te maken??? Ook in het zware segment draait het om gewichtsbesparing!!! Of vind u auto’s van 2 à 3 ton nuttig?!

    Login om te reageren
  69. Markus zegt

    30 maart 2009 om 11:24

    Wat Mairsil al zegt, het gaat om normale auto’s.

    Login om te reageren
  70. joekeloeres zegt

    30 maart 2009 om 16:10

    en wat doen we met een dergelijke lijst…?

    Login om te reageren
  71. Bob zegt

    30 maart 2009 om 19:13

    @Buyck .. yup .. die van mij weegt meer dan 2 ton en is zeer nuttig voor mij.

    Login om te reageren
  72. Rutgertje zegt

    30 maart 2009 om 20:30

    Ik heb een 2cv4 gehad, 560 kilo.

    Login om te reageren
  73. M zegt

    24 oktober 2009 om 22:05

    Wat boven in de tekst staat is ware onzin!!!

    Wij rijden Chevrolet matiz new model 2005!
    En wij hebben een 1 liter en het gewicht is daarvan 770kg staat op kenteken.

    Een 0.8 liter is dus beduidend lichter!!!

    M

    Login om te reageren
  74. Saabmoetblijven zegt

    5 april 2010 om 12:06

    Caparo T1:
    Gewicht: 575KG
    Vermogen: 575PK

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North