• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wordt de Michelin Tweel het nieuwe reservewiel van BMW?

Auteur: JordyS, gepost 16 november 2014 om 12:56 – 30 Reacties

De Tweel van Michelin


BMW’s worden al een tijdje geleverd met run-flatbanden, maar dat komt de prestaties niet altijd ten goede. Is het tijd om terug te gaan naar het traditionele rubber én een reservewiel? Het zou zomaar kunnen.

Het principe van de run-flatband is simpel: rijd je ze lek, dan kun je gewoon je weg vervolgen, mits je rustig aan doet. Daarnaast bespaar je het gewicht van een reservewiel. Ideaal toch? Niet helemaal, want door hun samenstelling maken de run-flatbanden nogal veel herrie en zijn ze moeilijker te repareren.

BMW zou daarom langzaam terug komen op die beslissing en levert de X5 M en X6 M bijvoorbeeld ook met super performance tires. BMW overweegt volgens Torque News zelfs het reservewiel weer van stal te halen, al gaan ze daarbij niet over een nacht ijs. Ze blijven namelijk op zoek naar manieren om gewicht te besparen en dat zou moeten kunnen met de Tweel van Michelin.

De Tweel heeft namelijk geen velg of lucht nodig en is daarom een stuk lichter dan een regulier reservewiel. Daarnaast heeft Michelin intussen wel bewezen dat hun vondst wel een stootje kan hebben, want we zien in onderstaande video genoeg zwaar materiaal op de Tweels rondscheuren. Zou jij het toejuichen als de Tweel voortaan in de kofferbak van je BMW ligt? Filmpje!

Ook interessant!

  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • Video: kijk hoe de nieuwe BMW iX compleet gesloopt wordt
    Video: kijk hoe de nieuwe BMW iX compleet gesloopt wordt

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, BMW, michelin, reservewiel, Techniek, Video

Vorig bericht: « Waarom Hydroplane Racing zo bruut (en gevaarlijk) is
Volgend bericht: Nice! Porsche 924 rallyuitvoering met Martini-livery »

Lees Interacties

Reacties

  1. faalhaas zegt

    16 november 2014 om 13:01

    Geef mij er maar 4, met hello kitty erop.

    Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    16 november 2014 om 13:07

    Logisch, lucht is eerder een veer, rubber is eerder een demper.

    Je moet die 2 op elkander afgestemd zien te krijgen. Te veel demping heb je ook niets aan.

    De vraag hoe zit het met veroudering bij die dingen? Als zo’n tweel het begeeft voordat het rijvlak op is…

    Login om te reageren
    • pesu zegt

      16 november 2014 om 15:56

      @Hupke: Het rijvlak op is? Het gaat gebruikt worden als reservewiel, daar maak je max 200km mee. Totaal irrelevant aandachtspuntje dus.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        16 november 2014 om 16:59

        @pesu:

        Voor BMW wel voor de hierbovenstaande graafmachines niet.

        Login om te reageren
  3. robbode zegt

    16 november 2014 om 13:07

    Gaaf idee!

    Login om te reageren
  4. jzaero zegt

    16 november 2014 om 13:09

    Ik zeg prima oplossing, veel beter dan vertrouwen op een klein inspuitingssysteem en een keiharde band

    Login om te reageren
  5. scubakabouter zegt

    16 november 2014 om 13:20

    Ziet er prima uit op graafmachines bij lage snelheid. Nu de snelheid nog verhogen en het voertuig meer op een auto laten lijken en misschien dat ik dan te overtuigen ben om dit als reserve wiel velg combi mee te nemen in mijn achterbak. Tot die tijd bel ik de leasemaatschappij wel dat ik stil sta met een lekke band en graag door wil rijden

    Login om te reageren
    • jzaero zegt

      16 november 2014 om 14:52

      @scubakabouter: ik sleep nog overal een reservewiel mee, gewoon zelf omhoog krikken en wielen wisselen. Wachten dat is allemaal 3x niks

      Login om te reageren
      • jrk68 zegt

        16 november 2014 om 18:06

        @jzaero:
        Ik sleep al jaren een spuitbusje en een compressor mee, samen 1 kg en het scheelt een bak ruimte….

        Login om te reageren
        • MrSkyline zegt

          16 november 2014 om 22:50

          @jrk68: Die krengen zijn enorm onhandig. Ventiel er af, troep er in, voorzichtig heen en weer rijden, compressor er op, kwartier wachten, compressor een half uur af laten koelen, weer een kwartier wachten en als het dan inderdaad een klein gaatje was dan kan je nu met 80km/h verder hobbelen. Nee doe mij maar een volwaardig wiel dat er met 10 min onder zit en waar ik gewoon 120 mee kan rijden.

          Login om te reageren
  6. IssamR zegt

    16 november 2014 om 13:21

    Ik vraag me alleen af hoe zo’n band reageert op vuil, vooral in een omgeving waar werkvoertuigen komen.

    Login om te reageren
    • rijnooit zegt

      16 november 2014 om 13:26

      @IssamR: Juist. Rijd zelf enduro en als er bagger tussen je spaken komt; verandert je bike enorm. Schud heerlijk haha. Hier gaat een beetje blub zeker ook voor onbalana zorgen bij een auto at 120kmh.

      Login om te reageren
      • ihrte zegt

        16 november 2014 om 16:53

        @rijnooit: gisteren nog meegedaan in Harfsen? :)

        Login om te reageren
        • rijnooit zegt

          17 november 2014 om 11:42

          @ihrte: Ik hoorde ze blehren (woon 5 min verderop), maar geen tijd 0_o

          Login om te reageren
    • moveyourmind zegt

      16 november 2014 om 13:36

      @IssamR: In deze uitvoering komt er inderdaad veel te veel vuil tussen, een stuk puin is helemaal funest. Maar ze zouden dit makkelijk kunnen oplossen door de band net als nu uit te voeren met wangen. Die hoeven dan niet zo zwaar uitgevoerd te worden omdat ze geen deel uitmaken van de dragende constructie.

      Login om te reageren
    • knipperlichtje zegt

      16 november 2014 om 13:53

      @IssamR: niet blijkbaar, ik zocht een uitlegvideo en alles wat je tegenkomt zijn bobcats met tweels

      Login om te reageren
  7. zakar36 zegt

    16 november 2014 om 13:23

    Goede oplossing lijkt mij. Ben benieuwd of het de rijgedrag aangetast wordt van auto’s.
    Snel testen op auto’s dus!!

    Login om te reageren
  8. norge zegt

    16 november 2014 om 13:26

    Alles beter dan zo’n fuck compressor waar je met een grote lekkage niks aan hebt..

    Login om te reageren
    • jrk68 zegt

      16 november 2014 om 18:15

      @norge:
      Valt reuze mee, ik rij al sinds 1999 met een compressor rond, die is een keer uit z’n doosje geweest…, om de band van de kruiwagen op te pompen….

      Login om te reageren
  9. dodge-hemi zegt

    16 november 2014 om 13:52

    Het ziet er nog best sportief uit

    Login om te reageren
  10. knipperlichtje zegt

    16 november 2014 om 13:58

    Nou ben ik geen techneut, maar als je nou kleine flapjes aan zo’n tweel vastmaakt, zou je dan niet ophoping van lucht in de wielkasten tegengaan à la BMW air breather?

    Login om te reageren
  11. trustmeiamanengineer zegt

    16 november 2014 om 14:03

    Prima voor een graafmachientje, maar ik denk dat de laterale stijfheid nog lang niet hoog genoeg is om als volwaardig autoband te kunnen fungeren. Een goede bocht met de Tweel en je vouwt hem dubbel. Dat is nog steeds het grootste probleem met ‘luchtloze’ banden. Voor (rustig) rechtdoor zijn ze prima geschikt.

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      16 november 2014 om 16:10

      @trustmeiamanengineer: Ik heb ook al een band gezien met een honingraatstructuur ipv deze “spaken”. Misschien dat die op dat vlak wat beter presteert?

      Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      17 november 2014 om 08:32

      @trustmeiamanengineer:
      hier zie je ook shots gemonteerd op een auto op redelijke snelheid.
      Gaat nog best goed.
      https://www.youtube.com/watch?v=fqRJ9GfIJtI

      Login om te reageren
  12. tonyb zegt

    16 november 2014 om 14:10

    Kan me voorstellen dat het de wegligging van je BMW niet ten goede komt, maar sowieso een mooie innovatie! En als reservewiel voldoet ie ws prima.

    Login om te reageren
  13. rolov zegt

    16 november 2014 om 14:15

    Het ia een reserve wiel dus erop enzo snel mogelijk naar de wielenman voor een nieuwe band. Simpel.

    Login om te reageren
  14. jumpman zegt

    16 november 2014 om 14:19

    Niet alleen bij BMW maar alle merken zouden dit moeten doen!

    Login om te reageren
  15. frietjemet zegt

    16 november 2014 om 14:33

    Als het bij zo’n werkvoertuigen al als durable wordt aangemerkt, moet het toch ook wel als reserveband moeten kunnen voldoen. Al lijkt het mij dat je er geen 250 km/h mee moet gaan rijden. Maar een tijdje op een Tweel-thuiskomertje rondrijden tot de band van één van je velgen weer gerepareerd is, moet kunnen.

    Wel een mooie vinding!

    Login om te reageren
  16. gaszitrechts zegt

    16 november 2014 om 19:01

    Alles beter als Runflat, is er niets makkelijk dan een reserve wiel!

    Login om te reageren
  17. tjorque zegt

    16 november 2014 om 19:50

    perfecte oplossing: kan niet leeglopen, goed voor korte afstanden en tijdelijk gebruik (tweels zouden nogal luidruchtig zijn), en écht superwegligging hoeft het ook alweer niet te zijn (je hebt nog 3 volwaardige wielen), zolang je maar niet zoals bij een thuiskomer maar 80kmh mag… :p

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North