• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium

Auteur: jaapiyo, gepost 7 december 2025 om 19:00 – 20 Reacties

iX3

Het nieuwe belachelijke succes van BMW komt er volgend jaar ook met echte premium, voor minder!

De BMW iX3 oogst alom eer en lof. Na een tijdje aan te hebben gemodderd met auto’s die flexibele platforms hadden, geschikt voor elektromotoren, verbrandingsmotoren of beide tegelijk, is de iX3 weer vanaf moment één ontworpen voor elektropower. We schrijven weer, want BMW was natuurlijk een pionier op dit vlak met de oorspronkelijke i3. Doch daarna gingen ze voor wat meer pragmatische opties.

Finest hour

Dat heeft München overigens geen windeieren gelegd, want de elektrische BMW’s van de afgelopen jaren zijn redelijk succesvol geweest. Zeker in vergelijk met bijvoorbeeld de EQ modellen van Mercedes. Concurrent Audi lijkt er grotendeels voor gekozen te hebben het enkele jaren uit te zingen door oude modellen met ICE aan te blijven bieden naast de fraaie maar dure e-tron GT en Q8 e-tron, die bovendien pas sindskort ook een goede range hebben. Doch nu er recent wel nieuw elektrisch aanbod is van bijvoorbeeld VAG, worden ook de nadelen van BMW’s aanpak helder. Het enige wat beter is aan een i5 dan een A6 e-tron, is de ruimte achterin. Maar dat komt niet omdat de packaging zo briljant is, maar vooral omdat de BMW simpelweg een gigantische sloep is van 5.06 meter lang. Deze modellen zijn/waren voor BMW een geslaagde stop gap, maar niet per se BMW’s finest hour.

RWD!

Enfin, niet getreurd, want er komt dus ook bij BMW een hele nieuwe generatie (Neue Klasse) aan die weer helemaal up to date is. De iX3 is daarvan de eerste Ableger. De eerste exemplaren zullen ongeveer nu uitgeleverd worden aan enthousiaste klanten. Zij zullen dan allemaal een iX3 50 xDrive ontvangen, met vierwielaandrijving en een 108.7 kWh accu.

Er komt echter ook een meer premium variant op de markt, zo bericht het immer goed geïnformeerde BMWBlog, dit keer op basis van de Australische kwaliteitspublicatie Drive. In het Hongaarse Debrecen begint men komende zomer aan het fabriceren van wat vermoedelijk de iX3 40 gaat heten. Zonder de toevoeging xDrive en dus zonder vierwielaandrijving, maar met premium RWD! Sowieso komen alle Neue Klasse BMW’s er niet met FWD. Joechei.

De 40 zal één elektromotor hebben en vanaf het eind van 2026 voor het eerst aan klanten geleverd worden in Europa. Er komt overigens ook een iX3 40 xDrive. Maar waarom je die in Nederland zou kopen, is ons een raadsel. Nadeel voor beide varianten, is dat ze waarschijnlijk wel een kleinere accu krijgen dan de iX3 50. Doch dat komt dan wel weer ten goede aan de dikte van je beurs na aankoop.

Andere versies

Men denkt ook nog wat te weten over andere versies. Zo verwacht men een M Performance versie met circa 620 pk, die eveneens vanaf juli 2026 gebouwd zal worden. Aan het eind van 2027, is het dan tijd voor de introductie van de volvette elektrische ‘echte’ M, met minimaal 800 pk op het spec sheet. Voor China zou er ook nog een ultieme (maar optioneel wel verlengde) budgetversie komen, die als iX3 30 door het leven gaat. Maar deze komt niet naar de rest van de wereld.

Premium Europeaan

Sowieso maakt BMWBlog er een dingetje van waar de iX3 gemaakt wordt. Alle in Europa geleverde versies komen dus uit het premium Hongaarse Debrecen en ook de versies voor Noord-Amerika, moeten daar gebouwd gaan worden. Dit terwijl BMW de iX3 voor lokale markten, ook in China én in Mexico gaat bouwen. De ‘Mexicaanse’ BMW’s zouden echter dus niet naar Trumpmenië gaan…Je vraagt je af of er dan stiekem toch nog een kwaliteitsverschil is, of dat dit gewoon een beetje racisme is. Zou BMW denken dat hecho en Mexico BMW’s minder goed in aarde vallen dan Magyarországon készült BMW’s? En maakt jou het uit in welke fabriek jouw premium Duitser is gemaakt? Laat het weten, in de comments!

Ook interessant!

  • Premium BMW 1-Serie komt terug in 2028
  • BREEK: Dit is de prijs van de nieuwe BMW iX3
  • Nieuwe BMW iX3 doet 1.000 km op één acculading!
  • BMW wordt eindelijk weer gewoon premium

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, Elektrisch, ix3

Vorig bericht: « Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
Volgend bericht: Niet meer zeuren over actieradius met de nieuwe Mercedes GLB »

Lees Interacties

Reacties

  1. potenza zegt

    7 december 2025 om 20:12

    De 40 zou een bereik hebben van 650km en zo’n 8K goedkoper zijn. Geen reden om de 50 te laten staan lijkt mij.

    Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      7 december 2025 om 22:09

      Is dan toch meer dan 10% goedkoper en zal ook weer schelen qua MRB.. Kan alles bij elkaar best schelen in de leaseprijs en dus bereikbaarder voor de leasers..

      Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      7 december 2025 om 22:38

      Ik vind het een behoorlijk verschil. In 6.5 sec naar 100 ipv 4.9 is ook te doen, en met deze laadsnelheid doet de range er minder toe.

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        8 december 2025 om 09:15

        Ik hoop dat ze die laadsnelheid/800v architectuur behouden in de lagere motoriseringen.

        Login om te reageren
  2. mark997gt3 zegt

    7 december 2025 om 20:46

    Lastige keuze wordt het.
    Twijfel nu tussen X3 30e, iX3 50 en de iX45. Alle drie met Voorst en tegens. Cost of ownership een van de belangrijkste argumenten voor mij.

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      7 december 2025 om 21:49

      Die iX heeft toch quasi geen bestaansrecht meer met de introductie van deze iX3? Op het punt van bagageruimte na maakt de iX3 in mijn ogen gehakt van de iX45. De X3 30e: tja. Hybride. Een concept wat leuk op papier is maar in de praktijk werkt het alleen onder ideale omstandigheden. Ik heb de iX3 50e besteld. Ook alle afwegingen gemaakt en kon er gewoonweg niet omheen.

      Login om te reageren
    • kingfisher36 zegt

      8 december 2025 om 07:38

      Ik zou 100% voor de iX3 50 gaan. Zelf heb ik nu een iX 40 en de enige reden om die nu al van de hand te doen is dat het economisch gezien gewoon niet slim is. Ik heb een keer de nieuwe X3 meegehad als leenauto, maar die auto kon mij totaal niet bekoren ten opzichte van mijn iX. De iX1 vond ik daarentegen een veel leukere auto (dan de X3).

      Maar deze nieuwe iX3 klinkt in de meeste gevallen aantrekkelijker dan mijn huidige iX. Misschien is het interieur iets krapper en zal ik het comfort van de luchtvering missen, maar daar waar de iX een paar jaar geleden nog hypermodern was, gaat de nieuwe iX3 hem met groot gemak op bijna alle fronten voorbij. De LCI van de iX heeft daar niks aan veranderd.

      Login om te reageren
      • kingfisher36 zegt

        8 december 2025 om 08:20

        * sorry, de enige reden om die NIET nu al van de hand te doen…

        Login om te reageren
      • Mocha Joe zegt

        8 december 2025 om 12:04

        Die luchtvering schijnt er in de toekomst nog wel te komen voor wie echt comfort prefereert, maar het reguliere onderstel van de nieuwe iX3 is volgens reviewers al erg goed. Het lijkt gewoon echt een hele goede auto te worden.

        Login om te reageren
  3. pietertje123 zegt

    7 december 2025 om 20:56

    Of het uitmaakt waar die gemaakt wordt? Vanuit het verleden; jawel! De tweede generatie X5 uit de VS stond erom bekend slecht inelkaar te zitten. Veel gekraak en net-niet strakke passing, iets dat je met de jaren gebruik toch gaat merken.
    Langer geleden waren grote delen van het werk nog handmatig, dat is er wel uit gerobotiseerd. En tegenwoordig is dat ongetwijfeld nog verder doorgevoerd. Dan maakt het steeds minder uit hoe goed of slecht de arbeider werkt.

    De opmerking dat uit Hongarije de modellen voor de EU maar ook voor de VS moeten komen snap ik even niet: moeten die voor de VS nou niet juist ín de VS gemaakt worden om minder last te hebben van die heffings-fetisjist in het witte huis?

    Login om te reageren
    • camber24 zegt

      7 december 2025 om 21:51

      Volledig met je argumentatie wat betreft locatie eens. Een tien jaar geleden had Mercedes de C-klasse waarbij de sedan in DE gebouwd werd en de stationwagon in Zuid Afrika. Van die laatste was algemeen bekend dat die dingen veel slechter in elkaar zaten.

      Login om te reageren
      • martinus.tussengas zegt

        7 december 2025 om 22:15

        Zo zijn er ook voorbeelden van Toyota. Engeland, Frankrijk of Japan. Dat merkte je gewoon. De Suzuki Swift ook, Hongarije of Japan. Of de Fiat 500 in Polen of de laatste Tipo uit Turkije, (beste FIATS ooit).

        Login om te reageren
  4. ejpotter zegt

    7 december 2025 om 22:36

    Ik vind het toch wel fijn om te weten dat mijn BMW gewoon in Duitsland is gebouwd..

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      7 december 2025 om 23:40

      Fijn, maar daar gaat het nu even niet om.

      Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    8 december 2025 om 09:34

    De IX3 M performance met 680 PK. WOW.
    Ondertussen kan geen auto-liefhebber de Chinese EV’s met >600pk meer opnoemen; die voor de helft in de prijslijsten staan.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      8 december 2025 om 10:00

      Dubieus regime waar ik niet graag tienduizenden Euro’s aan overmaak.

      Login om te reageren
    • Nitropidi zegt

      8 december 2025 om 10:14

      Weet jij de prijs van de iX3 M al dan?

      Login om te reageren
  6. Nitropidi zegt

    8 december 2025 om 10:11

    Geweldige auto met uitstekende specs.
    Ik stond ook op het punt er een te bestellen tot ik erachter kwam dat de eerste modellen nog geen 22 kW AC-laden ondersteunen… Dat kun je pas in maart bestellen.
    Aangezien ik geen eigen plek heb om te laden, toch nog maar even wachten dan (met het risico dat de levertijd nog langer wordt).

    Login om te reageren
    • Maarten zegt

      8 december 2025 om 11:36

      Alleen zijn er in NL maar vrij weinig laadpalen die 22kWh kunnen leveren…. In woonwijken vind je ze vrijwel nergens (althans, in Brabant. Ik weet niet hoe dat voor de rest van NL is). In België zijn de 22kWh laadpalen wel normaler.

      Login om te reageren
  7. ghost zegt

    8 december 2025 om 12:22

    Eind november de nieuwe iX3 in het echt bekeken bij Van Poelgeest, op de foto’s leek het mij wel wat maar in het echt vond ik het echt niks. Ik blijf nog even lekker doorrijden in mijn i4 M50.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North