• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

WTF: skipistes op racen met 2000pk 4×4 dragster

Auteur: Alwood, gepost 25 januari 2012 om 22:55 – 27 Reacties

IJSRACEN FTW!!!!


Zo’n absurd apparaat, dat hadden ze zelfs in Zweden en IJsland nog niet bedacht. Het recept is simpel: een 2000pk V8 uit een Top Fuel Dragster, een klein chassis en vierwielaandrijving. Wintersport was nog nooit zo leuk.

In een rechte lijn (proberen te) racen kan op vele manieren. Gewoon met een auto, met een snelle auto, hele snelle auto of vrachtwagen. Het kan tegen een berg zand op of, zo blijkt, een skipiste op. Standaard deden hier blijkbaar sneeuwscooters aan mee. Kelly Odell heeft een nieuw soort sneeuwracer bedacht.

Het ’type’ voertuig is eigenlijk een Sand Drag Truck. Ik zou het een kruising willen noemen tussen een boot en een auto. Het heeft nog steeds 4 wielen maar gebruikt toch voornamelijk een soort stuwgolf om vooruit te komen. Sneller accelereren gebeurt simpelweg door meer massa naar achteren te gooien. Echt controleerbaar wordt het er niet op.

Bij dit type dragracen worden de afstanden opzettelijk klein gehouden. Op het zand is de ‘standaard’ 100 meter, in plaats van 400 meter zoals op het asfalt. Toch weten 4×4’s binnen die 100 meter 120 mph (193km/u) te halen, ongeacht de ondergrond. Of eigenlijk: op een griploze ondergrond. Een dergelijke truck op ruw asfalt eindigt waarschijnlijk in een hele grote vuurbal en kapotgeslagen organen. Die gekke Amerikanen toch. (via Jalopnik.com)

Ook interessant!

  • Video: vrachtwagen is topzwaar
  • Video: transportoplossing voor schoonmoeders
  • MAN TGE 4x4
    MAN TGE 4x4 nu ook met rupsbanden
  • Video: tel het aantal overtredingen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

dragrace, Racing, sneeuw, Video

Vorig bericht: « Prindiville heeft tuning voor je Lamborghini Aventador
Volgend bericht: BMW M Performance: dieselgeweld uit Beieren »

Lees Interacties

Reacties

  1. snorris zegt

    25 januari 2012 om 23:00

    Wow dat gaat echt heel snel nadeel is vind het wel als een tractor klinken

    Login om te reageren
    • dakarbemo zegt

      25 januari 2012 om 23:54

      @snorris: He wat.. tractor geluid.. klinkt gewoon als een brute amerikaanse motor in mijn oren…

      Login om te reageren
      • Romen zegt

        26 januari 2012 om 00:25

        @dakarbemo: idd

        Login om te reageren
  2. mout zegt

    25 januari 2012 om 23:01

    Dan is de tram toch zo gek nog niet :lol:

    Login om te reageren
  3. alcantara zegt

    25 januari 2012 om 23:02

    Op een griploze ondergrond kun je niet versnellen (en remmen trouwens ook niet).

    Login om te reageren
    • Benjamin1 zegt

      25 januari 2012 om 23:14

      @alcantara: physics. LIKE A BOSS!

      Login om te reageren
    • rrvliet zegt

      26 januari 2012 om 00:09

      @alcantara: Als je op een volledig griploze ondergrond massa van je weg duwt zul je door de stuwkracht voortbewegen. Dus ook op een griploze ondergrond kan men d.m.v. bijvoorbeeld raketten die stuwkracht leveren voortbewegen.

      Physics. LIKE A BOSS!

      Login om te reageren
      • alcantara zegt

        26 januari 2012 om 00:22

        @rrvliet: Ik heb het ook over verplaatsing dmv aandrijving via de wielen zoals een auto en deze buggy werkt. Dus niet over stuw-, magneet-, zwaarte-, windkracht etc. Dan spreek je niet eens van een ondergrond.

        Login om te reageren
        • vale46 zegt

          26 januari 2012 om 09:11

          @alcantara: Hij wil zeggen dat de auto in zand (waar bijna geen grip is) toch vooruit komt omdat er schepjes op de banden staan die veel zand naar achteren gooien waardoor een voorwaartse stuwkracht ontstaat. Raketten werken op hetzelfde principe, alleen gooien ze geen zand naar achter maar verbrandingsgassen.

          Login om te reageren
        • Vanquish zegt

          26 januari 2012 om 11:13

          @alcantara: Omdat banden nooit perfect rond zijn en ondergronden nooit perfect glad (door elastische deformatie) ontstaat er op het punt waar de band de ondergrond raakt een vlak. Dat vlak creëert een moment ten opzichte van de as, en met dat moment kun je zowel optrekken als afremmen. Dat is hier goed te zien:

          http://webphysics.davidson.edu/faculty/dmb/py430/friction/actroll.gif

          Login om te reageren
          • rrvliet zegt

            26 januari 2012 om 11:24

            @Vanquish: Dat gaat in Alcantara’s geval niet op, aangezien hij het over een ‘griploze ondergrond’ had. Geen frictie om het wiel te vervormen en geen moment.

            Het is allemaal theoretisch hé.

            Login om te reageren
            • Vanquish zegt

              27 januari 2012 om 12:46

              @rrvliet: Ik geloof dat je het verhaal niet begrijpt. Zelfs bij een perfecte ondergrond heb je nog altijd zwaartekracht. Die zwaartekracht duwt de auto tegen de grond en zorgt voor vervorming in de band (en ook in de ondergrond). Die vervorming geeft weer een moment t.o.v. de as. Hoe klein ook, hij is er wel ;). Dus zelfs als een ondergrond wrijvingsloos is kan een auto nog steeds optrekken en afremmen, daar moeten de wielen wel voor draaien dus ABS is gewenst.

              Login om te reageren
  4. loopjes zegt

    25 januari 2012 om 23:04

    Ik heb het nooit gesnapt wat er leuk is aan dragraces en ovalracing. Maar oke dit gaat wel behoorlijk hard!

    Login om te reageren
    • vale46 zegt

      26 januari 2012 om 09:13

      @loopjes: Ovalracing is spannender dan je denkt, maar ik dacht vroeger ook net als jou hoor ;)
      Ik moet wel zeggen dat circuits mij meer liggen :p

      Login om te reageren
  5. jackass266 zegt

    25 januari 2012 om 23:15

    Hoe noemen ze dat racen wat ze in insland doen? Waar ze over een meer racen met een auto? Daar doet dit me aan denken

    Login om te reageren
    • PJ zegt

      25 januari 2012 om 23:29

      @jackass266: offroad formula 1 of iets dergelijks

      Login om te reageren
    • vale46 zegt

      26 januari 2012 om 09:15

      @jackass266: hillclimbing. Eigenlijk is over een meer rijden een bijkomstigheid dat ontdenkt is door een of andere maffe gast die me z’n hillclimb-auto eens over water ging rijden.
      http://www.youtube.com/watch?v=kaYUY2YM7vI

      Login om te reageren
  6. aallex zegt

    26 januari 2012 om 01:31

    Tering wat een geluid, en hard… je hoort het daar in heel de vallei doorgalmen :O

    Login om te reageren
  7. pomfriet zegt

    26 januari 2012 om 02:08

    Redneck gedoe ma dan uit IJsland.

    Login om te reageren
  8. vale46 zegt

    26 januari 2012 om 09:23

    Dat ding komt gewoon niet van zijn plaats, met 1000pk & 4WD zou hij stukken steller naar de top scheuren.
    misschien is de auto een stukje langer maken ook wel een optie.

    Login om te reageren
  9. mightymike zegt

    26 januari 2012 om 09:35

    Wat een bullshit is dit zeg 2000 pk is blijkbaar niet te veel om zo’n flauwe berg op te komen, bergje op gassen en klaar? Is dat het? Gaat toch zo slecht met in de USA ?

    Login om te reageren
    • tinnemans zegt

      26 januari 2012 om 11:20

      @mightymike: bergje op zonder tractie. een subtiel verschil.

      Login om te reageren
      • OverSoft zegt

        27 januari 2012 om 09:45

        @tinnemans: Sneeuw != geen tractie. Op sneeuw heb je nog relatief veel tractie. Een snowmobile had dit sneller gedaan.
        Daarnaast: wat een k.. filmpje, op en neer van een heuvel en 75% van het filmpje naar een paal of andere stilstaande onzin kijken…

        Login om te reageren
  10. Freewarefreak zegt

    26 januari 2012 om 11:08

    Wat klinkt zo’n highpower V8 toch slecht in “leerlauf” met z’n megascherpe cams.. net een natte scheet.. prfftprfftprfftprfftprfft. Alleen bij volgas klinkt dat prachtig, deze dus ook. Wel leuk. Persoonlijk vind ik dat IJslandse gravelklimmen met die V8-en mooier.

    Login om te reageren
  11. yup923 zegt

    26 januari 2012 om 13:29

    Nu is er wachten tot iemand een taxibedrijf begint op skipistes met dit soort apparaten :-)
    Dan ben je vlugger boven als met een kabellift.

    Login om te reageren
  12. rodger zegt

    26 januari 2012 om 18:53

    Misschien wat voor de Oostenrijkse pistenbrigade die je met een gebroken been naar beneden halen ;)

    Login om te reageren
  13. carmasterr zegt

    27 januari 2012 om 13:11

    2000pk is wel wat weinig voor een Top Fuel motor.
    Die hebben eerder 8000pk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North