Zo bescherm je de lak van je auto

Auteur: , 85 Reacties

Het heet de 'twee-emmer-methode', en hij is vrij simpel: een kind kan de was doen, zogezegd.

Working at the carwash

Het is weliswaar niet precies het seizoen voor de detailers, maar autowastips zijn altijd nuttig.

Gebruik een want, en geen spons, omdat het vuil en de zandkorrels hier dieper in trekken. Bij een spons blijven de korrels meer in de oppervlakte liggen. Door een want te gebruiken voorkom je dat je je lak polijst met vuil dat je er kort tevoren af hebt gehaald.

2 emmers

Zoals gebruikelijk heb je een emmer met je zeepsop, voor het wassen van je auto, maar nu voeg je er een tweede aan toe, met alleen water, om je want in uit te spoelen. Hierdoor raakt je zeepsop minder vervuild met ongewenste rommel. Het is niet te voorkomen dat er deeltjes in terechtkomen, maar de concentratie zal aanzienlijk lager zijn dan wanneer je maar 1 emmer gebruikt.

Tot slot: gooi NOOIT het vuile afspoelwater over je auto, daarmee doe je al je nauwkeurige poetswerk in 1 klap teniet. Het beste is om je auto met een tuinslang af te spoelen, of ander gewoon met een emmer schoon water. Pak hiervoor een nieuwe emmer, of zorg ervoor dat je al het vuilresidu (dat vaak hardnekkig bezinkt op de bodem) uit je gebruikte emmer spoelt. (via Detailing Nation)

Foto credit: Courtney Stodden wast een Mercedes, via autojunk.nl



85 reacties

Haha je afspoelwater over je auto heen gooien, zijn er echt mensen die dat doen?
@mrrallycross: ik zat ook al te denken ja lol
@mrrallycross: ook het eerste wat ik dacht haha
@yupyup: en zie nu pas de reactie van Johan. De reacties in de app verschijnen pas op het moment dat je zelf reageert
@yupyup: irritant he?
@mrrallycross: je zou verbaast zijn hoeveel mensen dat doen.
@mrrallycross: er zijn ook blijkbaar mensen die niet weten hoe ze hun auto moeten wassen, getuige de AB TOPTIP.

Ik laat mijn auto een keer in de week op een zondag bij een maat gewassen worden. Voor 20 euro wordt mijn buiten- en binnenkant gedaan. Hij heeft een paar Bulgaren in dienst, voortreffelijk en goedkoop.
Wij wassen de Volvo ook altijd met 2 emmers. En niet met een spons maar met een washandschoen, schijnt beter te zijn. Ook zetten we de auto 2x per jaar in de wax, je bent er even mee bezig maar het resultaat is dan prachtig.
@autofanaat: Waarom maar twee keer per jaar in de wax? De overige 6 maanden van het jaar mag de lak toch ook wel beschermd zijn?
Nog een tip om je autolak te beschermen:

Laat niemand over je auto kruipen. Ook geen rondborstige snol.
@Original_Arnoud: de krassen die ze veroorzaakt zijn nog tot daar aan toe, maar al die putjes en deuken door haar hakken en knieën…
Dit weten we inmiddels toch wel?
En daarna nog even zorgvuldig afdrogen met een droogdoek (handdoek) kan ook, om strepen te voorkomen
Ik rij ‘m altijd droog.. @jasperjvr:
@mars: dan is hij al weer vies
Hmmm dit is zeer nuttige info.
Het is beter om de 3 emmer methode te gebruiken. 1 voor het sop, 1 met water voor uitspoelen en 1 voor enkel de velgen.
@theuving: juist zo doe ik het ook,,
@theuving: Of je doet de velgen gewoon als laatste…
@henrie: Om de volgende keer als je de auto wast, met het remslijpsel over de lak te gaan. Top idee!
@theuving: Jij had het nergens over een andere spons o.i.d. Alleen over een andere emmer water. Je spons kun je na afloop overigens ook gewoon weer schoonmaken hoor. Of desnoods koop je elke keer een nieuwe. Kost je een paar euro bij de Blokker… En een emmer uitspoelen is ook zo gebeurt…
@henrie: Of je gebruikt het top spul van CarPro Iron-X.
5 minuten in laten werken, alleen met hoge druk eraf spuiten en klaar!
Altijd als ik een dergelijke foto zie passeren op Autoblog weet ik dat Smoke een nieuw artikel heeft geschreven… :-p
Mijn wasstraat is hier vast van op de hoogte.
Of je vouwt een (doorzichtige) wrap om je auto heen en je lak blijft een autoleven lang goed. Ook goed tegen verkleuring door uv-straling. En geen hond die het ziet
Carclean forum voor al uw detail tips :)

http://www.carclean.nl/product/Scratch_Shield/Scratch_Shield_Blauw_SSBFSB_102202
En deze bij voorkeur in beide emmers.

Ben al jaren een fervent amateur detailer :):)
Kan me er uren en dagen mee vermaken, dap 900 en al mijn potjes wax/glaze/sealant.
@bofkont: uren ben je d’r dan ook inderdaad mee bezig. Kost mij al snel twee dagen om het hele lijstje af te gaan, klei, cleaner, glaze, wax… Met t handje, snel s n spons op m’n luchttol kopen :S Maar effect heeft het, zeker kleien leek wel een wonder!!
@davelepeef: Inderdaad zeer herkenbaar :)
Ja een klei sessie is echt geweldig, zo schoon en glad als een baby huidje na afloop :)
Een grit guard is ook altijd handig voor in de emmers!
@kapiteinaudi: inderdaad, wat een beknopte uitleg van de emmer methode smoke
Ik doe het eigenlijk altijd al met twee emmers… Zelfs bij de lease auto.
Breng de auto een keer per jaar naar een poetsbedrijf.
Ik rij m’n auto een paar keer per jaar door de wasstraat en heel af en toe was ik ‘m een keer zelf op straat. Heb doorgaans wel wat beters/leukers/belangrijkers te doen dan m’n auto te wassen, die toch zo weer smerig is omdat ie altijd buiten onder de bomen staat…
@henrie: Grrrrr barbaar door die krasstraat ;)
@bofkont: Ik heb meer krassen op m’n auto door gewoon gebruik (steenslag, stoeprandschade, een keertje weggezakt ik het rode zand, lompe mensen op de parkeerplaats, enz.) dan door de wasstraat. Waar ik wel eens last van heb, is dat de wasstraat niet al het vuil altijd goed weghaalt. Dat is wel op te lossen natuurlijk, maar dan heb je er dus alsnog zelf weer werk aan…
@henrie: Als je goed kijkt, vooral in de avond onder een lantaarnpaal zie je hele wagen onder de swirl zitten, puur oppervlakte beschadiging van de krasstraat.
@bofkont: Dan verkoop ik ‘m wel als het zonnig is… ;)
@henrie: haha uiteraard :)

Ach je bent detail freak of niet.
Het is een zwaar leven, elk krasje en viezigheid moet je weer aan de slag als een dwang neuroot ;)
@bofkont: Het eerste krasje of deukje is het ergst… ;)

In het begin had ik dat ook wel een beetje. Toen was ie nog nieuw. Nu (ruim 3,5 jaar later) beschouw ik mijn auto toch meer als een gebruiksvoorwerp, want dat is het toch vooral ook. Het is ook geen bijzonder model/uitvoering of zo. En tja, dan kan er bij gebruik wel eens iets beschadigen. Ik ben er verder nog wel redelijk zuinig op hoor, maar ik lig niet wakker van wat viezigheid. Zoals gezegd staat hij altijd buiten en ook nog vaak onder een boom. Alleen onder de enige denneboom hier bij mijn huis zet ik ‘m niet meer, want dan zit ie in no time onder de hars en dat krijg je er lastig weer af (heb er wel een goedje voor)…
@henrie: Ik begrijp je helemaal :)
Je moet er ook maar tijd/zin in hebben altijd.
Eerst in de wasbox afspoelen, thuis wassen en daarna in de wax. O en daarna natuurlijk de emmer met het resterende vuile water over de auto kieperen
ik heb nog een tip: rijd hem gewoon door de wasstraat, snap niet waarom mensen zich nu nog steeds uit staan te sloven….
@henkhupelschoten: Voor mij persoonlijk geen optie met een cabrio. Ook vind ik de was kwaliteit niet goed genoeg van een wasstraat er blijft op sommige plekken altijd vuil achter.

En voor de mensen die het niet weten de producten die een wasstraat gebruikt worden statisch geladen dit om vuil en stof aan te trekken zodat je binnen een week terug kan.
@isn1981: met een cabrio kan je er gewoon doorheen, misschien tijd om de kap te vervangen?
@henkhupelschoten: Er zit sinds augustus een nieuwe dak op en nee dan nog ga je niet met een cabrio Door de wasstraat is gewoon funest voor de stof en de plastic achterraam.
@isn1981: Speciaal voor de cabrio-rijders:
http://youtu.be/ESKv7Dp0shU
@henkhupelschoten:

Sommige (vaak oudere en/of dakloze) auto’s lekken daar een beetje teveel voor. Rare uitsteeksels zijn vaak ook een issue.
Een Carrera 3.2 met whale tail wordt bijvoorbeeld ook geweigerd.
Mocht ik ‘m fijn met de hand doen.
@henkhupelschoten: Wat denk je van al die oppervlakte beschadiging die je krijgt in je lak.
(Swirls)
@henkhupelschoten: krijg je van die fijne swirls van. Er zijn maar weinig wasstraten die geen swirls achterlaten. Mijn auto zit er ook vol mee, maar toch was ik ‘m altijd met de hand. Bovendien vind ik het veel te duur.
@ej20g: tientje en je bent klaar, zit je tenminste niet met je handen in het vuil en is de onderkant van je wagen tenminste ook schoon. jaha ook daar gaat zand etc zitten……
@henkhupelschoten: ik was mijn auto graag, echt vies worden je handen ook niet. Maar een een tientje vind ik alsnog te duur aangezien ik mijn auto elke twee á drie weken was en altijd voor ongeveer vier euro klaar ben. En ja, ook ik neem de hele onderkant helemaal mee. Geloof het of niet maar met de hogedrukspuit lukt het ook.
@ej20g: M’n broertje ging in Amerika altijd langs zo’n echte ouderwetse was straat. Waar een team gasten je auto helemaal wast vanbinnen en buiten. Ding zag er dan echt top uit. Showroomnieuw zeg maar. $12,- :-)
Ik was altijd mijn wash mitt (spons) mee met de witte was om er zeker van te zijn dat er geen zand en vuil meer in zit.
Ik spuit hem eerst goed af bij de was box, en dan ga ik zelf met emmer en spons aan de gang. NOOIT de krasborstel gebruiken, kan je net zo goed de Black en dekker pakken
ik was mn Bentley altijd met een Tandenborstel en zeepsop
@bentley555: zo’n 1:10 Bentley zou verzuipen als je een emmer zou gebruiken.
Gebruik iig een hogedrukspuit, geen tuinslang… Afspoelen van vuil gaat dan vele malen beter. Moet sowieso altijd wel lachen als ik iemand zie met een tuinslang en een emmer op straat die de auto staat te wassen, terwijl de andere helft alweer is opgedroogd..
Stap 1: haal dat kreng van je motorkap af. Prima artikeltje verder voor degene die het nog niet wist
Ik weet iig wel als die blonde over de kap gaat met die slang er achteraan, er zeker krassen op staan..
Ik snap sowieso niet dat het uitgelegd moet worden… Zo poets ik altijd de auto van me pa
@ pheaton, Kan je wel goed zien of je wax werkt.
Ik heb een groene auto gekocht. Maakt niet uit of er mos op zit, dat zie je toch niet
Altijd tussen de regenbuien Door wassen.. dan word je auto afgespoeld met regenwater en voorkom je kalkresten van kraanwater
1.hogedruk afspoelen.
2.hogedruk gebruiken met zeep.
3.hogedruk afspoelen.
4.(Altijd een nieuwe) met spons auto opnieuw inzepen.
5.Met nieuwe microfiber doek auto wassen.
6. Met hoge druk afspoelen.
Droog wrijven met nieuw micro fiber doekje.
Alternatief
Wasstraat!
Mja en als je dan dacht dat ie schoon was, koop eens een klei-setje. Leek mij altijd overdreven maar het effect is serieus indrukwekkend…
Overigens kan ik m’n perfect gepoetste auto nog zo netjes wassen, na het drogen of wassen (dunno) zie k toch echt een zweem in de lak… Zwarte Ford, zilver valt t niet op. Wordt er helemaal gek van…
Altijd met de hand.
Eerst hogedruk erop, daarna met foam Lance de auto helemaal in het schuim zetten, dan met de hand wassen, nogmaals in het sop, daarna hogedruk afspuiten, met microfiber doek droog maken, eventueel nog in de wax.

Tip: Mr. Pink van Chemical Guys
http://youtu.be/_SS66yCEtwQ

@ronaldalexanderuhl: Foam lance heb ik ook.
Daar begin ik altijd mee als de auto echt vies is.

2 emmer methode/washmitt/gritt quards/ droog doek van monello.
Daarna altijd een spray wax, is zeer makkelijk op te brengen.
En vult mooi de bestaande waxlaag collinite 476 aan.
Laat het altijd door mijn vrouw doen… Leuk om naar te kijken. Dag erna naar schadeherstel, daar doen ze de rest.
Kijk op Youtube naar Junkman2000 voor nog meer tips.
Zien jullie ook altijd van die mensen bij een wasbox de slang over de auto heen schuren. Of “O het tankklepje zit aan de andere kant. Even de slang over de kofferbak”. krassen!!
ik zou die Vrouw op de Motorkap ook wel willen wassen met mn borstelsnor
Degene die bij ons het schip boent moet de auto’s ook meenemen. Wel met speciaal sop en een want. Meestal ben ik het niet die boent, soms wel. Ideaal want uit die dekwas slang komt vele vele malen meer water dan uit een tuinslang of een hogedrukspuit.
Krassen vermijden begint bij een goede bescherming;) ik heb een glascoating op mijn auto gezet van gyeon. Super waterafstotend, beschermd tegen uv en het vuil weekt veel rapper los! Voor het wassen gebruik ik eerst een foamgun om het vuil los te laten weken en na 5 min. afspuiten. Daarna met de handschoen en 2 emmers. Hierbij maak ik ook enkel rechte bewegingen ipv draaiende. Dan opnieuw heel goed afspuiten en vervolgens droogblazen met een air force blaster om direct contact met de auto zoveel mogelijk te vermijden. Overige druppels droog ik met quick detailer en microvezeldoek. Voor sommige mensen lijkt dit gekkenwerk maar je krijgt er heel wat voor in de plaats terug. Mijn auto staat nu na 3 jaar nog beter dan dat de dealer hem gad afgeleverd:)
@M5Power: geloof ik graag, zeer grondig man.
Quick detailer gebruik ik ook altijd, echt superspul, ik heb die van PB.
Waarom auto wassen?
@dotternetta: Waarom reageren/kijken ?
@bofkont: je begrijpt mijn vraag niet, geloof ik
@dotternetta: Jazeker wel :)
Vrouw op foto lijkt alsof ze een volle luier heeft. Of er hangt daar iets, dat is niet goed.
@terrorizer: Uitgelegd in woorden van het artikel…
Het is gewoon een Jaguar met een douchegordijn die gesopt wil worden en daarna afspuiten met een hogedrukspuit…
Dit is de manier om de bescherming van je lak af te halen. Niet om hem aan te brengen.
kabaampje via iPhone app
Kikadewado!
@bofkont ik gebruik alles van Auto Finesse van clay tot quick detailer tot interieur. Super merk!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).