• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo bizar snel doet een dragster 100 – 200 km/u

Auteur: willeme, gepost 8 maart 2024 om 12:03 – 18 Reacties

dragster

De 100-200 km/u sprint in een dragster is echt zo voorbij.

Bij Autoblog zijn we altijd met auto’s met bezig. Als we er niet over aan het schrijven zijn, dan praten we er al wel over. Of we zijn bezig met onze eigen auto’s. onze zoekhistorie in de browser staat vol met de meest NFSW-autoprojecten.

Op social media zijn er enorm veel toffe groepen en kanalen. Onze cameraman @martijngizmo heeft de gave om 3 uur aan videomateriaal in 10 minuten te consumeren. Hierdoor weet hij ons altijd te voorzien van de leukste projecten. Daarnaast houdt ‘ie ook alle Facebook-pagina’s in de gaten.

Snelste van Zeitenjagd 100-200

De leukste daarvan is misschien wel ‘Zeitenjagd 100-200 km/u‘. Heel erg informatief om te zien hoe snel een auto van 100 naar 200 km/u gaat. Kijk, die 100 km/u sprint is leuk, maar vertelt tegenwoordig vooral hoe snel een auto van zijn plaats komt, niet zozeer hoe snel die auto echt is.

dragster

Daarbij moet je ook bewijs meenemen op Zeitenjagd 100-200 km/u. Dus alleen zeggen dat je Staasje 3 Golf GTI 100-200 km/u in ongeveer 8 seconden kan doen, is niet voldoende. Om eventjes een idee te geven, de oude 325d duurtester deed het in 14 seconden, de M135i van Martijn doet het in 10 seconden en de 320Ci van @jaapiyo in 36 seconden.

De echt snelle jongens met getunede M3’s en C63’s doen het in 6-8 seconden. Dan heb je het over auto’s met 600-700 pk. Een stevig onder handen genomen 911 GT2 met 930 pk doet het in 4 seconden. Nu heb je dus een beetje context.

Dragster

En hoe zit het dan met een Top Fuel Dragster? nou die zijn bizar veel sneller! Iemand nam eventjes de Dragy mee aan boord van de competitiesprinter. De 100-200 km/u sprinttijd is by far de snelste van het Zeitenjagd-scorebord. In slechts 0,4 seconden is die tussensprint achter de rug. Laat dat even inzinken. 0,4 seconden! Dat is echt bizar snel.

De Top Fuel dragster heeft wel alle goede specificaties voor een sneller sprint. Het vermogen van de V8 is 13.000 pk aan vermogen en 14.638 Nm aan koppel. Het gewicht is slechts 1.030, inclusief een 74 kg wegende bestuurder.

Oh, en het verbruik: de kwartmijl die in 3,2 seconden voorbij is, kost ongeveer 54 liter aan speciale brandstof.

Fotocredits: Michael Scott (nee, niet de medewerker van Dunder Mifflin)

Ook interessant!

  • video: remmen begeven het met 200 km/u
    Video: remmen begeven het met 200 km/u
  • Video: elektrische step met 100 km/u op de snelweg
  • maximumsnelheid van 100 km/u
    Onderzoekers: maximumsnelheid 100 km/u geen effect
  • Heeft een PHEV met 200 km rijbereik nog wel zin?

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

dragster

Vorig bericht: « Gespot – GT3 RS komt even shoppen in de PC
Volgend bericht: Geparkeerde Toyota Corolla kopt 59 inch wiel »

Lees Interacties

Reacties

  1. drdre1 zegt

    8 maart 2024 om 12:10

    Verbijsterende statistieken. 74kg voor een Amerikaan. 🤔 O, dit is Duitsland… Nog steeds bijzonder!

    Login om te reageren
  2. papa zegt

    8 maart 2024 om 12:21

    onlangs is er een aflevering op yt geweest van cleetus mcfarland, hij vertrok met zijn Corvette met +-1500 pk en even later vertrok de topfuel draagster, het geweld waarmee die langskwam is bizar.

    Login om te reageren
    • anthwan zegt

      8 maart 2024 om 15:56

      Klopt de “Corvette” viel zelf uit op het moment van passeren, geweldig om tezien.

      Login om te reageren
  3. Gulli zegt

    8 maart 2024 om 12:34

    Dat is allemaal wel leuk, maar de 100-200 is vooral handig op de Autobahn en daar mag deze niet komen he! Hahaaa!
    Stap ik weer in mijn Kia die de 200 niet eens haalt :D

    Login om te reageren
  4. rollingstoned zegt

    8 maart 2024 om 12:54

    Even serieus. Wat moet je met een one-trick pony die alleen hard rechtuit kan op een dragstrip? Leuk dat het kan, daar niet van, maar het is totaal nutteloos. En op de autobahn is een M3, C63 of GT2 nog steeds stukken sneller, want die dragster mag niet eens op de openbare weg 😋

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      8 maart 2024 om 13:52

      @rollingstoned: @gulli is 20 minuten leuker!

      Login om te reageren
      • rollingstoned zegt

        8 maart 2024 om 13:59

        GMTA momentje? Zijn reactie was nog niet zichtbaar op het moment dat ik dat schreef. Zal wel iets met het beruchte moderatie-filter te maken hebben ;-)

        Login om te reageren
  5. joki zegt

    8 maart 2024 om 13:16

    Dus als één of andere idioot die een klein beetje een stuur, of joystick kan vasthouden, in een Tesla zijn sprinttijd geeft is het allemaal ok en tof dat die rijdende computer het kan, maar als een man met b*llen het stuur ter hand neemt in een wagen die ervoor gemaakt is is het niet meer relevant en mag hij er de weg niet mee op. Stop dan maar met de F1 verslagen ook hé…
    Zo, dat moest me even van het hart want ik vind dit soort info wel leuk… Nu ik het er toch over heb vraag ik me wel af wat bvb Dhr Verstappen zijn bolide erover zou doen, of is het ook niet interessant genoeg omdat deze ook niet op de Autobahn mag? Waar blijven jullie motorveslagen trouwens? Straks moet ik nog motorwebsites gaan zoeken. Ik hou van alles dat met auto- of motortechniek te maken heeft en vind deze blog juist verfrissend, omdat het soms ook eens over de randfenomenen gaat, dus laat die info maar komen!

    Login om te reageren
    • rollingstoned zegt

      8 maart 2024 om 14:23

      “Dus als één of andere idioot die een klein beetje een stuur, of joystick kan vasthouden, in een Tesla zijn sprinttijd geeft is het allemaal ok en tof dat die rijdende computer het kan, maar als een man met b*llen het stuur ter hand neemt in een wagen die ervoor gemaakt is is het niet meer relevant en mag hij er de weg niet mee op.”

      Sprintjes in een rechte lijn zijn – ongeacht de auto – überhaupt niet bijster interessant, net als die onzinnige pk-race van vandaag de dag. Verder ik weet wel zeker dat je hier wat grotere ballen en dito skills voor nodig hebt, dan gasgeven op een dragstrip. ;-)

      Login om te reageren
      • joki zegt

        8 maart 2024 om 15:11

        Ik weet ook wel dat er andere sporttakken bestaan die serieus wat vergen… maar ik vind het niet nodig om alles te benoemen en een score van nul tot vijf sterren te geven om de moeilijkheidsgraad aan te duiden. Ik zal dit dan in het vervolg ook doen, alsook zal ik steeds vermelden dat als ik iets tof vind er ook een overtreffende trap is in een andere sporttas. Zo vind ik rallycoureurs vijf sterren waard en f1-piloten 4,5. Maar dat neemt niet weg dat een dragster besturen, in tegenstelling tot een elektrische personenwagen, echt wel wat vergt… alvorens zo negatief uit de hoek te komen zou ik me er eens in verdiepen. Als je al ziet hoe nauwgezet de bandenspanning berekend en aangepast wordt alvorens de race. Het is qua engineering zeker niet niks. Gewoon dit appreciëren en de schoonheid ervan zien maakt het leven soms wat lichter…

        Login om te reageren
    • drdre1 zegt

      8 maart 2024 om 14:59

      Je mag gewoon ‘billen’ zeggen hoor.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      8 maart 2024 om 16:17

      Een F1 auto doet 0-100 in 2,6 sec, 0-200 in 4,5 sec en 100-200 in 1,9 sec

      Login om te reageren
  6. Robert zegt

    8 maart 2024 om 13:29

    Zo, ik weet eigenlijk niet wat indrukwekkender is: accelereren van 100-200 in 0,4 seconden óf van 0-563 km/u in 3,2 seconden óf in diezelfde 3,2 seconden ‘even’ 54 liter brandstof opbranden.

    Login om te reageren
    • motorhead zegt

      8 maart 2024 om 21:14

      Iemand die dit met motorfietsen doet legde het me eens als volgt uit; als je een emmer gevuld met brandstof op z’n kop houdt; dat gaat langzamer dan wat zo’n topfuel ding doet. Indrukwekkend.

      Login om te reageren
  7. KEV9 zegt

    8 maart 2024 om 13:47

    Van 0 naar 500 km/u in even ruim 3 seconden, inclusief bruine onderbroek

    https://youtu.be/dWp9c1I0g_w?si=qUjY3nuQizic7T0O

    Login om te reageren
  8. arta zegt

    8 maart 2024 om 14:25

    Het is zeer aan te raden om eens te gaan kijken in Santpod, Mantorp of Hockenheim. Zeer indrukwekkende machines.

    Login om te reageren
  9. cossiekiller zegt

    10 maart 2024 om 19:42

    Ik ging vroeger geregeld met een team mee die met een top fuel funny car rijden.. +-6000pk. De kwartmijl in ongeveer 5 sec. Dan moet je al ballen van staal hebben. Ik zou er niet durven inkruipen.

    Die topfuel dragsters die onder de 4s rijden moeten na elke run hun volledig motorblok herbouwen. De zuigerringen zijn volledig weggesleten en soms zijn ook de pistons gesmolten als de brandstofinjectie niet heel precies is…
    Vaak verslijten die 3 à 4 motorblokken op een weekend.

    En je gelooft je eigen ogen en oren niet als je zoiets ziet vertrekken.

    Login om te reageren
    • cossiekiller zegt

      10 maart 2024 om 19:44

      O ja. Van de G krachten bij het accelereren gaat bij de meeste coureurs 1 a 2 sec het licht even uit… Dit is te vergelijken met een gevechtsvliegtuig dat op een schip wordt gelanceeed.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North