• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo kan het ook: Ford F150 met straalmotor

Auteur: ricardo, gepost 1 juli 2009 om 21:36 – 46 Reacties

F150 Jet Engine


Als een doorsnee V8 niet meer genoeg is.

Terwijl hybride-spam met de dag groeit besloot de Amerikaan Chris Lentz om een doodnormale Ford F150 te voorzien van een megacoole straalmotor uit de jaren 50. Voor de 55-jarige elektricien was het de vervulling van een jarenlange droom. Onlangs kwam hij in contact met iemand die zich bezig houdt met de in- en verkoop van gebruikte straalmotoren. Een deal was gauw gesloten en voor $10.000 kocht hij de uit Tsjechië afkomstige jet-engine.

Op eBay kocht hij nog even een Ford F150 uit 2005 voor $12.000 en het feest kon beginnen. Nadat hij zijn pick-up had aangepast en verstevigt kon de straalmotor er in. Binnenin de ‘cockpit’ heeft hij zelf een heersend controlepanneel vervaardigt uit traanplaat en RVS. Standaard levert de V8 229 pk, met een beetje hulp van een straalmotor (8722 Newton) komt daar natuurlijk nog wat bij. Ondanks dat zijn de acceleratietijden niet heel bijzonder te noemen: 0-tot-100 legt de JetFord af in 8.5 seconden. En nu alles geïnstalleerd is en naar behoren werkt is het tijd voor bewijs dat het echt werkt. Check de video! (via Automobilemag.com)

Ook interessant!

  • Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
    Video: Ford F-150 drift onvrijwillig de oprit af
  • Ford Puma Rally1
    Ford Puma Rally1 is hybride rallykanon
  • Ford brengt de F-150 Lightning terug!
  • Ford F-150 Lightning reserveringen gaan als de bliksem

Nieuwste artikelen

  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
  • Dit is de breedste Ferrari Purosangue van Nederland
  • Hoe je flinke korting kan scoren op deze BMW M5 Touring
FacebookTweetPinLinkedIn

f-150, Ford, Hybride, pickup, Techniek

Vorig bericht: « 15 historische Audi’s bij het Goodwood Festival of Speed
Volgend bericht: Toyota ziet samenwerking met Daimler wel zitten »

Lees Interacties

Reacties

  1. jappelflap zegt

    1 juli 2009 om 21:39

    Nu vind ik het niet gek dat al die amerikanen denken dat ze ufo’s en andere buitenaardse zooi zien.

    Login om te reageren
  2. ex-tuned zegt

    1 juli 2009 om 21:39

    haha dat kun je ook doen met je auto, maar van dat geld zou ik liever een dikke sprotauto kopen!:)

    Login om te reageren
  3. Benz.. zegt

    1 juli 2009 om 21:40

    Zo gek als een deur die Yanks!

    Login om te reageren
  4. bartinspace zegt

    1 juli 2009 om 21:40

    Ik dacht even, doet ie het nou of niet?
    Maar hij deed het!
    En hoe! :D

    Login om te reageren
  5. Yeelen zegt

    1 juli 2009 om 21:41

    Phuh, ‘maar’ 2200pk
    had’m dan toch wat sneller verwacht!

    Login om te reageren
  6. jaja zegt

    1 juli 2009 om 21:43

    uhmm, waarom zo veel geld, tijd en energie er in stoppen terwilj het niet eens vooruit wil komen? zonde..

    Login om te reageren
  7. Jaloerse Kat zegt

    1 juli 2009 om 21:43

    die acceleratie wordt toch beter naar mate men langer wacht met de rem los te laten..?

    Blijft een bizarre vertoning en totaal overbodig.

    Login om te reageren
  8. Bulsey zegt

    1 juli 2009 om 21:44

    Dat ding trekt slomer op dan een Smart?

    Login om te reageren
  9. arabiso zegt

    1 juli 2009 om 21:57

    ik d8 ff dat ie zou knallen :-/ maar hij trok langzamer op dan me buurvrouw op de fiets

    Login om te reageren
  10. Busscher zegt

    1 juli 2009 om 22:00

    De technische gegevens zijn verkeerd vertaald

    In het filmpje word 1960 pounds of thrust genoemd

    1960 pounds = 8722 Newton = 889 kg voortstuwingskracht

    Die straalmotor heeft een heel laag koppel, lang geen 2657 Nm

    in het filmpje word 1960 pounds of thrust genoemd (voorstuwingskracht), maar ricardo maakte daar foot-pound (koppel) van en 1960 foot-pound is gelijk aan 2657 Nm maar dat word hier niet bedoeld.

    Het vermogen van zo`n motor druk je dus uit in voorstuwingskracht en dat is hier 8722 Nm ofwel 889 kg

    Login om te reageren
  11. Busscher zegt

    1 juli 2009 om 22:02

    8722 Nm ofwel 889 kg

    ik bedoel

    8722 N ofwel 889 kg

    Login om te reageren
  12. AQ zegt

    1 juli 2009 om 22:07

    En heeft dus 2200pk? Dan is het toch gewoon een kwestie van doorknallen tot ie lekker op snelheid komt? Gek ding.

    Login om te reageren
  13. Victor zegt

    1 juli 2009 om 22:13

    Gewoon, omdat het kan.

    Dat mag ik wel.

    Login om te reageren
  14. 1407 zegt

    1 juli 2009 om 22:18

    krijgt die straalmotor wel voldoende lucht met die cabine er voor?

    Maar 0-100km/h sprint is niet zo intersant met een straal motor, ik denk dat de 80-120km/h meer zegt over hoe krachtige deze combinatie is omdat de straalmotor dan al op gang is. (het blijft tenslotte een hele grote TURBO z’n straalmotor)

    Login om te reageren
  15. tom zegt

    1 juli 2009 om 22:27

    straalmotoren zijn niet snel in acceleratie bij lage snelheden…

    hoe hoe hoger de snelheid, hoe sneller de acceleratie

    Login om te reageren
  16. Bob zegt

    1 juli 2009 om 22:27

    Ik sluit me aan bij Victor .. gewoon .. omdat het kan.

    Ik hou wel van dit soort knutsel projecten :)

    Login om te reageren
  17. Sebazzz zegt

    1 juli 2009 om 22:33

    Ik fiets elke dag langs een Jet Truck, mar dan eentje die wel power heeft
    http://www.jettruckteam.nl

    Login om te reageren
  18. Donstil zegt

    1 juli 2009 om 23:14

    Tering 12.000 voor een f150 uit 2005. lekker cheapy

    Login om te reageren
  19. Wilco zegt

    1 juli 2009 om 23:19

    Wat Tom zegt klopt. Straalmotoren zijn geen stoplichtsprint motoren. Maar wel lange adem, en pas boven de 100 wordt het leuk.

    889 kg stuwkracht is veel. Volgens mij kun je dat ook omrekenen naar pk’s, ik heb ff boekje erbij gepakt: 350 000 pk voor vier motoren van de A380 is opgegeven door Rolls Royce, uitgaand van 312 000 newton = 31,80 ton per motor. Dat is dus 127 ton. 350 000 / 127 = 2755 pk per ton, oftewel 2450 pk van deze motor. Dat is best veel, vergelijkbaar met het vermogen van een monstertruck.

    Maar denk dat ze niet zonder reden NIET met pk’s werken bij straalmotoren, en in plaats daarvan stuwdruk aanhouden.

    Login om te reageren
  20. badidea zegt

    1 juli 2009 om 23:30

    Het extra extra gewicht helpt natuurlijk niet voor een leuke 0-100 km/u.

    Als de ’thrust’ van de V8 wilt bepalen (ter vergelijking), moet je de transmissie verhoudingen en de wiel maat meenemen (en verliezen).

    Bijvoorbeeld:
    Motorkoppel = 400Nm, 1ste versnelling x differential = 12x, wiel radius = 0.35 m, Geeft 14000 N.
    En 5de versnelling versnelling x differential = 3x, Geeft 3500 N.

    Die straalmotor hoeft niet te schakelen. Maar bij de eerste bocht zullen er hele rare dingen gebeuren.

    Login om te reageren
  21. badidea zegt

    1 juli 2009 om 23:37

    Ik hoop dat m’n berekening een beetje klopt, zo niet, dan komt het doordat ik al een paar pilsjes op heb.

    Login om te reageren
  22. Ferdinand1 zegt

    1 juli 2009 om 23:39

    @ Busscher
    Schattig, F= M x G , oftewel gewoon door de gravitatie-versnelling delen voor massa. Lang geleden, 4 atheneum.

    OT: Hoe on-efficiënt kun je zijn.

    Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    1 juli 2009 om 23:48

    Als je echt niet weet wat je met je leven aan moet… :?

    Login om te reageren
  24. Busscher zegt

    2 juli 2009 om 00:07

    Het is trouwens F = m * g als je een kracht als een gewicht uit wil drukken

    maar niet iedereen weet hoeveel een Newton is he, vandaar dat ik het er even bij zet :-)

    Ik heb trouwens nog een andere manier om aantal pk`s te berekenen, aan de hand van het brandstofverbruik en het rendement.

    Gegeven: verbruik 5 gallons per minute = 0.315 l/s
    dichtheid kerosine = 0.8
    verbrandingswaarde kerosine = 43.49 MJ/kg
    rendement = 20%

    rendement x brandstofverbruik in l/s x dichtheid kerosine x verbrandingswaarde = effectief vermogen in W
    0.2 x 0.315 x 0.8 x 43.49 x 10^6 = 2192 kW = 3000 pk

    Maar ja het brandstofverbruik is bij lange na niet nauwkeurig gegeven dus eigenlijk zegt deze berekening niet zoveel. Maar het antwoord valt wel in de juiste orde van grootte

    Login om te reageren
  25. Fortuna zegt

    2 juli 2009 om 00:21

    Voordeel van een straalmotor is wel dat je die op vol vermogen kan zetten nog voor je een meter gereden hebt, en dus vanaf stilstand al maximale versnelling kan halen. Niks zegt dat je bij 0-100 km/h ook vanaf de idle speed van de straalmotor moet beginnen.

    Login om te reageren
  26. Junkreader zegt

    2 juli 2009 om 00:50

    amerikanen…usa? united silly america….

    Login om te reageren
  27. OverSoft zegt

    2 juli 2009 om 01:01

    @Fortuna:
    Dit kan bij een gewone verbrandingsmotor natuurlijk ook, alleen verbrand je bij een handbak de koppeling (dit heet bij Ferrari met een mooi woord: Launch Control…) en bij een automaat verneuk je de koppelomvormer. (Heel simpel, hou met je linker voet de rem in en geef bijna vol gas met je rechtervoet. Laat dan je linkervoet van de rem loskomen)

    Login om te reageren
  28. BMW zegt

    2 juli 2009 om 01:37

    Zou die harder gaan als ie er misschien vleugels op zou zetten?

    Heb er de volgende berekening op los gelaten:

    Vleugels + Straalmotor + onervaren piloot = moeilijk doen terwijl het makkelijk kan.

    Opleiding: OLO (onnoemelijk laag onderwijs)

    Login om te reageren
  29. mckroket zegt

    2 juli 2009 om 03:53

    @fortuna

    denk jij dat als je die straal motor vol gas geeft, dat je remmen van je waggie al die trust tegenhouden ?

    :roflol:

    simpele reden dat zijn 0-100 tijd niet 1sec is maar 8. simpel omdat je die kracht juist NIET kan gebruiken vanaf het begin. op een gegeven moment is de motor zo krachtig dat hij gewoon je auto wegblaast, of je nu remt of niet.

    Login om te reageren
  30. wilco faber zegt

    2 juli 2009 om 07:17

    @badidea, mijn berekening was ook indicatief. Maar dat je kunt schakelen met de V8 is een enorm voordeel tov de straalmotor. Denk dat als je de V8 zonder schakelen zou laten optrekken dat het nog langer zou duren.

    Login om te reageren
  31. Duidelijk zegt

    2 juli 2009 om 09:55

    In het begin wordt gezegd dat een straalmotor niet om de versnelling gaat…
    Echter op een vliegdekschip waar ze een beperkte lengte hebben om op te stijgen is die versnelling enorm groot.

    Het gaat hem vooral over het vermogen, zoals gezegd, op te wekken en dan plots los te laten.

    Echter is dat bij dit speelgoedje onmogelijk. De materialen van die pick-up kunnen die kracht onmogelijk aan. De banden zouden ook weggesleten worden. Hij heeft dus alle goede redenen om dat dan ook niet te doen.

    En hierboven is het ook al is gezegd:
    De motor staat zeer inefficiënt opgesteld waardoor de luchtinlaat slechts een beperkt vermogen beschikbaar is. Ik denk dat hij van zijn theoretische 2200-3000pk slechts 40% overhoud. (Dit zorgt er ook weer is voor dat die pick-up een veel grotere G opwekt doordat de turbo’s er voor zullen zorgen dat de pick-up tegen de grond wordt gedrukt).

    Dat is wat ik ervan denk met mijn beperkte kennis.

    Login om te reageren
  32. MarcovanVeen zegt

    2 juli 2009 om 10:39

    lekker nutteloos!

    Login om te reageren
  33. PantheraLeo205 zegt

    2 juli 2009 om 10:46

    Richard Hammond’s V1-barbeque zou nog sneller geweest zijn

    Login om te reageren
  34. Busscher zegt

    2 juli 2009 om 11:22

    @ mckroket

    Die pickup weegt al met al meer dan 2500 kg. Op nat asfalt kan die dus zeker meer dan 12000 Newton kracht tegenhouden door te remmen. Op een droge betonnen ondergrond kan een auto zelfs zijn eigen gewicht aan kracht tegenhouden door te remmen.

    Jouw verhaal gaat wel op als die man de motor op een quad had gebouwd, want die is veel lichter.

    Login om te reageren
  35. Brent zegt

    2 juli 2009 om 11:49

    Hij blijft toch maar traagjes hoor… Ik zou mijn geld in iets anders steken

    Login om te reageren
  36. bakkerst zegt

    2 juli 2009 om 12:07

    @ Duidelijk,

    Aan jouw verhaal klopt helemaal geen reet.
    op een vliegdek schip worden de toestellen met een stoomkatapult afgeschoten omdat hun straalmotoren ze niet in zo’n korte afstand voldoende snelheid kunnen geven..

    of maakte je een grapje?

    Login om te reageren
  37. RDS zegt

    2 juli 2009 om 12:17

    Lol verbruik tussen de 4 en 20 liter…

    …Per MINUUT

    Login om te reageren
  38. Martin zegt

    2 juli 2009 om 12:25

    @duidelijk

    nee dat klopt niet…

    Wel gaaf project =)

    Login om te reageren
  39. tom zegt

    2 juli 2009 om 15:37

    @buscher

    reken maar dat de remmen van deze pick up de straalmotor niet tegen kunnen houden…

    echter moet de snelheid van de wind door de turbine heen wel aardig hoog liggen…

    vandaar ook de langzame 0 – 100 tijd, aangezien de luchtsnelheid nog veelste traag is om een duw in je rug te krijgen…

    dus conclusie:

    remmen houden dit ding niet tegen alstie eenmaal beetje op toeren is

    acceleratie is bij lage snelheid relatief traag
    echter boven de 200 kmh is hier geen houden meer aan…
    maar ik denk niet dat de bandjes van deze pick up dat aan kunnen

    @ duidelijk, ik zou me eerst even gaan verdiepen in een vliegdekschip voordat je hierover gaat praten…

    Login om te reageren
  40. Tedje zegt

    2 juli 2009 om 16:43

    Zou iemand die * Vriendin poseert voor auto – “You know your girlfriend is ugly right?” * post aan de rechterkant eens weg kunnen halen? Dat lelijke wijf iedere dag weer daar word je ook niet vrolijk van!

    Login om te reageren
  41. lincoln zegt

    2 juli 2009 om 18:41

    only in Amerika ..

    meneer wil een pick-up met straalmotor ..
    effe sparen ..
    niet te koop ??
    dan maar maken ..
    allleeeeee hoepla ..
    meneer heeft een pick-up met straalmotor ..

    zo simpel kan het zijn ..

    en technische babbels zijn voor losers/nixnutten op internet ..

    Login om te reageren
  42. Bob zegt

    2 juli 2009 om 19:07

    Wat me trouwens opvalt .. wat als deze kerel nou een oud Ferrari blok of een oud Porsche blok er in had gesleuteld .. dan had de wereld weer te klein geweest ..

    Login om te reageren
  43. lincoln zegt

    2 juli 2009 om 21:46

    @Bob .. er zijn hier nu eenmaal mensen die een emotionele band hebben opgebouwd met andermans motorblok .. waar ze 5 minuten geleden het bestaan nog niet van afwisten ..

    u kent ze wel .. die “1minuutje stilte” debielen ..

    Login om te reageren
  44. Wouter zegt

    3 juli 2009 om 00:55

    Wat is een sprotauto??

    Login om te reageren
  45. KoFFiE zegt

    3 juli 2009 om 01:24

    Tsjah – de eerste meters met een jetmotor gaan nu eenmaal niet zo snel… het is pas als er genoeg lucht vooraan binnen stroomt dat die echt power ontwikkelen… Denk dat de 50-100 iets indrukwekkender zal zijn :)

    @Duidelijk: op vliegdekschepen worden zo’n jets dan ook gewoon op pure stoomkracht vooruit gesleurd – quasi volledig op power van het schip. Het is pas wanneer die een bepaalde snelheid bereikt hebben dat die jet efficient zijn werk kan doen…

    Login om te reageren
  46. luis zegt

    9 juli 2009 om 19:11

    dat was echt geld verspilling
    nutteloos

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North