• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo staat de Audi A1 Sportback in Parijs

Auteur: autoblogger, gepost 3 oktober 2008 om 08:46 – 43 Reacties

Audi A1 Sportback


Vorig jaar was het de A1 Metroproject Quattro concept (driedeurs), nu is het de Audi A1 Sportback concept (vijfdeurs). Ik doe een wilde gok en denk dat we volgend jaar de productieversie mogen bewonderen.

De auto zal worden geproduceerd in het populaire Belgie. Dus koopt straks allen een A1! (eventueel met lening van Fortis)

Audi presenteert op de Parijse Mondial de l’Automobile de Audi A1 Sportback Concept. Dit studiemodel combineert vijf deuren en een ruim interieur met een krachtige, coupéachtige lijnvoering. De aandrijving wordt verzorgd door een 110 kW/150 pk sterke 1.4 TFSI-motor in combinatie met een 20 kW/27 pk sterke elektromotor. Daarmee gaan hoge prestaties hand in hand met een zeer gunstig brandstofverbruik. Bovendien is emissievrij rijden mogelijk.

Het uiterlijk van de Audi A1 Sportback Concept is het logische en consequente vervolg op dat van de Audi A1 project quattro uit 2007. De Audi A1 Sportback onderscheidt zich echter door een aangescherpte en daardoor krachtiger lijnvoering. Hij heeft een coupéachtige daklijn, met een in de achterruit geïntegreerde tweedelige spoiler. Het profiel van de auto valt op door de lichte wigvorm en wint nog eens aan kracht doordat de voorste en de achterste zijramen (zonder stijl) naadloos op elkaar aansluiten. Zodoende is de B-stijl met glas afgedekt. Andere krachtige stijlelementen zijn de forse wielkasten. Deze verwijzen naar de originele Audi quattro en de huidige Audi RS 6. De koplampen maken gebruik van LED-techniek. In opvallende, compacte units komen alle lichtfuncties samen (grootlicht, dimlicht, dagrijverlichting en richtingaanwijzers). De achterlichtunits vallen eveneens op door hun bijzondere vormgeving en ook zij integreren alle lichtfuncties. De units worden optisch met elkaar verbonden door een transparante ‘strip’. De Audi A1 Sportback Concept is 3,99 meter lang, 1,75 meter breed en 1,40 meter hoog. De wielbasis bedraagt een forse 2,46 meter. Samen met de korte carrosserieoverhangen en de dwars geplaatste motor zorgt dat voor sportieve proporties én een opmerkelijk ruim interieur.

Vorm, functie en sportiviteit

Het interieur van de Audi A1 Sportback Concept is strak, functioneel en ruim. Er zijn vier individuele sportstoelen voor de inzittenden. Deze stoelen zijn licht van gewicht, wat optisch benadrukt wordt door de gaasachtige bekledingsstof. Ook elders in het interieur gaan vorm en functie perfect samen. Zo komt de versnellingspook alleen uit de middenconsole tevoorschijn als de bestuurder via het Audi drive select de Dynamic-modus heeft geselecteerd. De bediening van Audi drive select en de start/stopknop van de aandrijving zijn ook in de middensconsole ondergebracht. De gebruikte materialen zijn van de hoogste kwaliteit. De kleurstelling met witte en rode accenten geeft het interieur een extra sportief tintje.

De twee generatie Audi mobile device, MMI verder ontwikkeld

De Audi mobile device is in de Audi A1 Sportback quattro van de tweede generatie. Dat betekent dat de bestuurder hem nu ook in combinatie met een ‘normale’ mobiele telefoon kan gebruiken. Die telefoon biedt dan alle navigatie-, muziek- en video-functies waarvoor zijn eigenaar hem heeft uitgekozen, maar door speciale Audi-software te downloaden is hij ook geschikt als ‘toegangspas’ voor de auto en kunnen er diverse functies van de auto mee worden bediend. De Audi mobile device van de Audi A1 Sportback Concept communiceert via een WLAN-verbinding met de auto. Zo is bijvoorbeeld op afstand te checken of de deuren zijn afgesloten. Bovendien is het mogelijk om thuis de routeplanning voor te bereiden of muzikale voorkeuren in het sound system in te stellen. Diverse mobiele telefoons van verschillende merken zijn nu al te koppelen aan het Audi mobile device.
Ook het MMI-syteem is verder ontwikkeld. Rondom de centrale toets voor de menustructuur zijn nu vier zogeheten ‘hardkeys’ aangebracht. Hiermee zijn de functies navigatie, telefoon, autobediening en multimedia met één druk op de knop oproepbaar. Vier verlichte ‘softkeys’ vergemakkelijken de bediening in de verschillende menu’s. Alle informatie wordt weergegeven via een groot en overzichtelijk scherm. Opvallende kleuren, duidelijke pictogrammen en 3D-weergave zorgen voor een snelle en intuïtieve bediening.

Sportief en efficiënt

De Audi A1 Sportback Concept beschikt over een geavanceerde, direct ingespoten 1,4-liter turbomotor. Deze is afgeleid van de 1.4 TFSI die in de Audi A3 wordt geleverd. In het studiemodel levert deze motor echter 110 kW/150 pk en een koppel van 240 Nm (tussen 1.600-4.000 t/min.). De 1.4 TFSI drijft via een S tronic-versnellingsbak met dubbele koppeling de voorwielen aan. Tussen de benzinemotor en de transmissie is een 20 kW/27 pk sterke elektromotor geplaatst. Deze kan twee functies vervullen. Om te beginnen kan hij de verbrandingsmotor met extra (trek)kracht ondersteunen. Het koppel van de elektromotor bedraagt 150 Nm, wat het totaal op 390 Nm brengt. De elektromotor kan echter ook alléén ingezet worden. Ook dan worden de voorwielen aangedreven. De elektromotor wordt gevoed door een pakket compacte en krachtige lithium-ion batterijen, die ten behoeve van een optimale gewichtsverdeling achterin de auto zijn onderbracht. Deze accu’s worden geladen door de stekker in het stopcontact te steken. Tijdens het rijden worden ze gevoed door de energie die vrijkomt bij het afremmen. Ook een start/stopsysteem zorgt voor extra efficiency. Dat alles vertaalt zich in een zeer gunstig brandstofverbruik. De Audi A1 Sportback Concept verbruikt slechts 3,9 l/100 km; de CO2-uitstoot bedraagt gemiddeld 92 g/km. De topsnelheid bedraagt 200 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 7,9 seconden. Als de Audi A1 Sportback Concept voor korte afstanden uitsluitend gebruik maakt van de elektromotor, rijdt hij emissievrij.

Efficiency en dynamiek op afroep

De Audi A1 Sportback Concept beschikt standaard over Audi drive select. Hiermee zijn de aandrijf-, de schakel-, en de onderstelkarakteristiek door de bestuurder te kiezen. De efficiency-modus is daarbij de standaardinstelling. Dit past perfect bij een ontspannen rijstijl en leidt tot een zo gunstig mogelijk verbruik. Uitsluitend in deze modus kan de Audi A1 Sportback Concept volledig ‘elektrisch rijden’. Alleen als de batterijcapaciteit onder de 20% komt, wordt de verbrandingsmotor weer ingeschakeld. Bij volledig opgeladen accu’s en afstanden tot 50 kilometer wordt in de efficiency-modus in principe uitsluitend met elektrische aandrijving gereden. Aangezien het navigatiesysteem hoogteverschillen op de route ‘herkent’ wordt het energiegebruik (en het terugwinnen van energie bij afdalingen) automatisch ingecalculeerd. In de sport-stand laat de Audi A1 Sportback concept zijn sportieve gezicht zien. Dan wordt de elektromotor gebruikt voor extra power en de Audi magnetic ride-schokdempers zorgen dan voor een extra stevige onderstelafstemming.

Hoogwaardig onderstel

De dynamiek van de Audi A1 Sportback Concept zit ook ingebouwd in zijn onderstel. Vóór heeft hij een McPherson-ophanging en achter een onafhankelijke multilink-ophanging. Het door het ESP gestuurde sperdifferentieel zorgt voor nog meer (stuur)precisie, extra stabiliteit en tractie. De 18 inch velgen dragen daar ook aan bij en dat geldt tevens voor de energiezuinige elektromechanische stuurinrichting. Deze regelt de mate van bekrachtiging aan de hand van de rijsnelheid. Audi magnetic ride zorgt ervoor dat de dempingskarakteristiek van de Audi A1 Sportback Concept zich automatisch aanpast aan de omstandigheden. De schokdempers beschikken daartoe over een vloeistof die door een magnetisch veld is te beïnvloeden. Hierdoor is het mogelijk de demping te variëren van comfortabel tot sportief. Via Audi drive select kan de bestuurder bovendien de instelling van zijn/haar voorkeur kiezen.


Ook interessant!

  • Supersportieve Audi A1
    Supersportieve A1 Sportback is bijna een S1
  • Gaat Audi eindelijk weer een A2 maken?
  • Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
    Pittige Audi A1 quattro voor nog geen vijftig mille
  • Video - Audi RS6 GTO Concept in detail

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, Audi A1, concept

Vorig bericht: « Donderdagavond caption contest: Nissan groet Autoblog
Volgend bericht: Zo staat de Mercedes ConceptFASCINATION in Parijs »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jochempie zegt

    3 oktober 2008 om 08:52

    -edit: first post spam-

    Nou ja.. ziet er goed uit die kar!

    Login om te reageren
  2. Hoen zegt

    3 oktober 2008 om 08:54

    Erg mooi!

    Login om te reageren
  3. rob zegt

    3 oktober 2008 om 08:55

    hey mensen…

    deze is te gruwlijk mooi… mijn volgende leaseauto denk ik…

    -edit: verkeerde artikel-

    Login om te reageren
  4. IlCuoreSportivo zegt

    3 oktober 2008 om 08:56

    Wat een domme audi weer,
    das toch even groot als een A3,
    Met dat belachlijke gamma van hun.
    Maar ja tis een audi dus zal het toch wel verkopen, de allemansauto.

    Login om te reageren
  5. IlCuoreSportivo zegt

    3 oktober 2008 om 08:58

    Voila, ze vinden m al mooi,
    leg mij eens uit wat er dan mooi is aan dit gedrocht,
    onbegrijpelijk.

    Login om te reageren
  6. autoblogger zegt

    3 oktober 2008 om 09:07

    @IlCuoreSportivo: als jij alle Alfa’s mooi vindt, dan moet je niet raar opkijken als mensen alle Audi’s mooi vinden. Ze noemen dat ook wel “oogkleppen” ;)

    Login om te reageren
  7. GerreLekker zegt

    3 oktober 2008 om 09:14

    Van alle andere Audi’s denk ik altijd: hetzelfde, saai, .. maar dit is een zeer mooie verschijning!

    Login om te reageren
  8. Jochempie zegt

    3 oktober 2008 om 09:16

    Waarom die mooi is? omdat de schouderlijn op die van een alfa 159 lijkt, nou goed ;)

    Login om te reageren
  9. sven zegt

    3 oktober 2008 om 09:19

    Jezus man hij lijkt wel erg veel op de concept cs van BMW als je goed kijkt

    Login om te reageren
  10. M Freak zegt

    3 oktober 2008 om 09:23

    Ik hou niet van die zwarte achterklep…

    Login om te reageren
  11. Laurens zegt

    3 oktober 2008 om 09:36

    MITO/Mini etc. segment wordt steeds belangrijker. Op zich wil ik best downsizen naar een auto zoals dit!

    Vind hem wel in verhouding iets te hoog.

    Login om te reageren
  12. luc zegt

    3 oktober 2008 om 09:40

    Eerst vond ik hem echt niet mooi van de achterkant, maar op deze foto’s komt de achterkant wel tot zijn recht en lijkt het niet zo’n opgepropt ding.

    Login om te reageren
  13. èrcé zegt

    3 oktober 2008 om 09:49

    Ik mag toch aannemen dat er ook een driedeurs versie komt?

    Login om te reageren
  14. Marcuss zegt

    3 oktober 2008 om 09:52

    Hmmm. ik vind de voorkant wel okay …maar die (volvo c30) achterkant vind ik niet zo geslaagd..

    Login om te reageren
  15. Bertus zegt

    3 oktober 2008 om 09:59

    Denk ietsje minder blingbling aan de voorzijde en normale koplampen en voila, de productieversie van een VAG model dat alweer nauwelijks te onderscheiden is van de rest van de modellen.

    Een lege vissekom is spannender…

    Login om te reageren
  16. Gregorius zegt

    3 oktober 2008 om 10:14

    Dit is gewoon een Skoda Fabia met lichtunits out of space!

    Login om te reageren
  17. Patrick zegt

    3 oktober 2008 om 10:50

    Vind alleen de voorkant goed geslaagd.. Verder heeft die een rare achterkant,,die loop op een raar schuine manier af! Daarom is die van de zijkant ook niet echt leuk..

    Login om te reageren
  18. joop zegt

    3 oktober 2008 om 11:58

    een misvorde verhoogde en verkr*chte a3?, en de voorkant is ooit een keer geslaagd , sindsdien zit die voorkant op elke audi:x

    Login om te reageren
  19. tss68nl zegt

    3 oktober 2008 om 12:13

    Achja, als je em niet mooi vind neem je hem toch niet!? ;)

    Ik vind em wel mooi, maar vooral vanwege het emissievrije rijden voor korte afstanden, terugwinning van energie, wat er voor zou kunnen zorgen dat dat ding in de 14% bijtellingsgrens zou kunnen komen, en waarschijnlijk van emissie bonussen etc gebruik zal kunnen maken.

    Misschien wordt dit wel een heel betaalbare auto met toch nog leuke prestaties met zoveel trekkracht. Dat de buitenkant er dan niet heel geweldig uitziet op bepaalde plekken neem ik voor lief ;)

    Login om te reageren
  20. adil zegt

    3 oktober 2008 om 12:14

    Straalt echt wat uit deze auto. typische voor een audi is die single frame.

    liever deze dan een alfa of mini

    Login om te reageren
  21. Marvin zegt

    3 oktober 2008 om 12:15

    Lelijk ding. Vooral als je hem zo vanachteren bekijkt. De verhoudingen kloppen ook niet.

    Login om te reageren
  22. herke zegt

    3 oktober 2008 om 12:38

    De meesten vinden hem zo mooi omdat hij van audi is, zou er skoda op staan dan zou iedereen hem spuuglelijk vinden.

    Login om te reageren
  23. Tripple zegt

    3 oktober 2008 om 12:38

    dit is prachtig, in tegenstelling tot alfa, maarja alfas rijden meestal ook niet die staan stil.

    Login om te reageren
  24. Adriaan zegt

    3 oktober 2008 om 12:45

    Is er een richtprijs ???

    Ziet er leuke auto uit…

    Login om te reageren
  25. Repelsteeltje zegt

    3 oktober 2008 om 12:49

    Werkelijk waar geweldig sommige van de reacties hier weer. Audi’s worden veel verkocht dus de designers zullen toch wel iets goed doen. En sommige maken er een sport van om bij elk ontwerp te zeggen dat het weer allemaal hetzelfde is en weer niet te onderscheiden. Die mensen zeggen vervolgens dat de BMW X1 weer geweldig is kwa lijnenspel…. eeeuhm gewoon een iets kleinere X3 dus. Sorry iedereen heeft een mening maar sommige doen het er gewoon om.

    @ Sven: ik dacht dat de audi A1 concept er toch echt eerder was dan de BMW cs concept dus….

    Verder best een leuk bakkie. Hij zou mijn voorkeur genieten boven een alfa of een mini.

    Login om te reageren
  26. Hansie zegt

    3 oktober 2008 om 12:59

    Mitsubishi anyone?

    Login om te reageren
  27. DAT zegt

    3 oktober 2008 om 13:11

    Gedrongen en lomp. Vandaar alle chromen troepdetails om het nog een beetje op te leuken.

    Login om te reageren
  28. BeLikeNoOther zegt

    3 oktober 2008 om 14:13

    wooooow echt mooi hoor !!
    die zou k wel eens durven kopen …

    Login om te reageren
  29. kowalsk zegt

    3 oktober 2008 om 14:19

    Als Audi fan moet ik toegeven dat die zwarte achterklep echt geen gezicht is… De stoere voorkant maakt ’t dan weer goed :)

    Login om te reageren
  30. Tommy zegt

    3 oktober 2008 om 15:14

    Veruit de mooiste auto uit zijn klasse, ziet er teminste niet zo lomp en sloom uit. Meteen in productie die hap!

    Login om te reageren
  31. jeroen zegt

    3 oktober 2008 om 17:34

    @ Joop

    De grille is slechts hetzelfde, op een bmw zit toch ook vaak dezelfde grill? Denk is na voordat je leuke uitspraken doet

    Login om te reageren
  32. emir zegt

    3 oktober 2008 om 18:41

    op de foto erg mooi….in het echt zou die denk ik nog mooier zijn…..het gaat weer goed verkopen….

    Login om te reageren
  33. LD zegt

    4 oktober 2008 om 13:42

    De basisvormgeving ziet er volgens mij prima uit.
    Ik vind het alleen vreemd dat de Audi concepts vaak zo kitcherig worden aangekleed, zoals de lampen en het lichte interieur. Dat past vind ik niet bij Audi, waar ik ook in de detail keuze wat meer klasse verwacht.

    Login om te reageren
  34. H zegt

    4 oktober 2008 om 14:11

    Hmmm, volgens mij de eerste niet saaie audi en eens met aangenaam interieur sinds lange tijd

    Login om te reageren
  35. Windhoos zegt

    4 oktober 2008 om 15:42

    Ik vind de A1 metro concept geslaagder, ben (nogmaals) zowieso al geen fan van een vijfdeurs in het “kleine auto” segment

    Login om te reageren
  36. mere G55AMG zegt

    5 oktober 2008 om 12:02

    amai wat brengne ze nu weer op de markt? geld tekort? Tis precies een LADA!

    Login om te reageren
  37. BMW über alles zegt

    7 oktober 2008 om 15:59

    het lijkt wel goed op een zeer hoekige MINI
    vindt hem wel wat hebben, zeker geen lelijkaard, mooier dan de MINI
    A1 met 3-deurs is ineens minder aantrekkelijk
    Zo een beetje als de laatste VW Polo, daar trekt de 3-deurs ook op niets t.o.v. de 5-deurs

    Login om te reageren
  38. Auto & Motor rijschool zegt

    29 oktober 2008 om 22:03

    Een laat antwoord van Audi op de concurrentie! Een compacte klasse onder de 4 meter is een gewilde afmeting voor de toekomst! Zeker in ons kikkerlandje! In combinatie met hybride technologie zeker een aanrader. VW brengt in 2009 de niewe Polo uit. Kwa uiterlijk hebben japaners, koreanen, fransozen,etc nog steeds veel te leren van onze oosterburen!! Als de prijzen kloppen staan wij next year als eerste bij de dealer!!

    Groetjes HS Rijopleidingen

    Login om te reageren
  39. Bertus zegt

    30 oktober 2008 om 13:41

    En kijk, de fanboys roepen dat dit ding vééél mooier en beter is dan een Mini of een Alfa…

    ’tuurlijk jongens!

    Het ding is in alles weer volgend, de scherpdoorlopende schouderlijn is standaard, het naar binnen buigen van de flanken dat Volvo al bijna 10 jaar heeft is inmiddels ook gemeengoed, het is allemaal bepaald niet nieuw of spannend. Over de neus en achterzijde hoef ik niks te zeggen, toch?

    Het is er dus vooral allemaal op gericht om vooral niemand voor het hoofd te stoten, het VW Golf principe. Niks mis mee hoor. Maar om ’t nou spannend te vinden..

    Login om te reageren
  40. Polygoon zegt

    27 mei 2009 om 23:04

    Leuke auto vind hem alleen wat gelijk lopen met een A3

    Login om te reageren
  41. Windhoos zegt

    27 mei 2009 om 23:06

    @Polygoon,

    A4, A5 en de A6 misschien, maar de A1 vergelijken met de A3?….
    /me is confused….

    Login om te reageren
  42. kevin zegt

    28 september 2009 om 20:00

    ik vraag me eigelijk af wat de prijzen gaan worden in nederland ? vind hem wel heel mooi

    Login om te reageren
  43. johan.be zegt

    21 maart 2010 om 21:22

    http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Parijs_2008/Audi_A1_Concept/Audi_A1_Concept_08.jpg

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North