• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

ZonMiRepo: Citroën DS “la déesse”

Auteur: robbie, gepost 9 september 2007 om 17:00 – 34 Reacties

Citroën DS


Deze week een eerbetoon aan de auto die in 1955 de wereld versteld deed staan met haar schoonheid. En die naast een prachtig uiterlijk ook nog een beschikte over revolutionaire techniek zoals hydropneumatische vering, voorwielaandrijving, en schijfremmen (voor). In die na-oorlogse periode allemaal zeer innovatief.

De beeldkwaliteit is helaa niet top, maar dat zal hopelijk weinig afbreuk doen aan het kijkgenot. Mocht je meer willen lezen over de DS/IS dan kan dat HIER.

En als bonus, de legendarische reclame

Ook interessant!

  • Video - Citroën C5 doet Adriaan van Bassie na
  • Video: Nederlandse Citroën C1 is pure driewieler
  • Citroën C5 X is het nieuwste vlaggenschip
  • Deze DS heeft maar weinig met auto's te maken
    Deze DS heeft maar weinig met auto's te maken

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Citroen, ds, Klassiekers, Retro, Video

Vorig bericht: « Spelen met een Caterham
Volgend bericht: TH!NK gaat samenwerken met Tesla »

Lees Interacties

Reacties

  1. lincoln zegt

    9 september 2007 om 17:12

    wat een verschrikkelijk kunstkruimel geneuzel friemel muziekje bij die reclame .. wel tekenend voor de citroen klantenkring.

    Login om te reageren
  2. lincoln zegt

    9 september 2007 om 17:15

    wel leuk om te zien dat DE AUTO toen eigenlijk al helemaal doorontwikkeld was .. de laatste 52 jaar is er eigenlijk niet echt iets bijzonders meer aan toegevoegd.

    Login om te reageren
  3. Benny1 zegt

    9 september 2007 om 17:19

    vrij bekende filmpjes… maar ze blijven toch wel leuk.

    Citrofiel kom er maar in !! ;)

    Login om te reageren
  4. fre4000 zegt

    9 september 2007 om 17:22

    Filmpjes vind ik maar zozo.
    Mijn ma heeft in zo’n ding leren rijden, moet je haar verhalen over “parkeer daar eens mee als meisje (ooit was mijn ma een meisje) van 1,60m” eens horen! Of die keer toen haar stomverbaasde vriendin uitstapte en ze meteen de hele deur meehad, bleek vaak voor te komen, maar geen probleem: een beetje heffen en de deur zat er zo weer in. Hilarisch die verhalen!

    Login om te reageren
  5. Rick dos zegt

    9 september 2007 om 17:30

    Aaah de mooie oude tijden! Toen paps zijn gleufhoed op de kapstok hing als die thuiskwam, zijn krantje pakte, plaats nam in zijn comfortabele stoel en zijn pijp opstak. En waar mams al in de keuken stond het eten voor te bereiden. En waar de 9 kinders die een doorsnee familie had allemaal riepen: “Jammie mammie, spruitjes!”

    Of zit ik die tijd nu een beetje erg te romantiseren? I dunno kom niet uit die tijd……

    Maargoed deze auto. Heb de auto zelf nooit echt mooi gevonden, maar het hele idee etc. etc. erachter wel altijd zeer gewaardeerd.

    Login om te reageren
  6. niels zegt

    9 september 2007 om 17:41

    best wel toffe auto!

    Login om te reageren
  7. tim zegt

    9 september 2007 om 17:57

    beetje erg miereneukerig, maar de 1e zin klopt niet echt

    Login om te reageren
  8. Jellert zegt

    9 september 2007 om 18:27

    Ik haat alles aan deze auto.
    Het imago, het zeikerige geslijm van de fans, het uitzien, het feit dat ie frans is, alles…
    Maar goed dat smaken verschillen, stel je voor zeg, alleen nog maar porsches op de weg ;)

    Login om te reageren
  9. LC zegt

    9 september 2007 om 18:42

    “Deze week een eerbetoon aan de auto die in 1955 de wereld versteld deed staan met haar schoonheid.” Sarcasme kan ik altijd waarderen. ;) Alhoewel deed de techniek niet de wereld versteld staan.
    De versie waarin de koplampen niet uitsteken maar geintergreerd zijn, staat beter bij het ontwerp en het ziet er ook beter uit.

    Login om te reageren
  10. Bertus zegt

    9 september 2007 om 18:52

    Tjonge zeg, wat een relativisme hier, ik sta er van te kijken. Tja, er is geen oog meer voor echte schoonheid en grootsheid bij de generatie die van jongs af aan in de airbags is gepamperd en alles met minder dan 200 pk te min vindt. Het is opeens allemaal “ouwe meuk”, en die nieuwe RS4 of de laatste incarnatie van de 911 is toch veel beter?

    Kortzichtigheid is geen deugd heren…

    Login om te reageren
  11. Larrs zegt

    9 september 2007 om 18:56

    Koffie?

    Login om te reageren
  12. wapz zegt

    9 september 2007 om 19:04

    @Larrs

    Goed idee (haalt zijn pergulator snel uit de kast)!

    Login om te reageren
  13. m5 zegt

    9 september 2007 om 19:18

    @ rick doss ja die mooie ouwe tijd toen er bij de vrouwtjes grote bossen haar zat op plekken waar je het liever niet wil zien ;)

    Login om te reageren
  14. Marc zegt

    9 september 2007 om 19:56

    @ Bertus: Amen!
    En dat is niet eens lullig bedoelt..

    Login om te reageren
  15. DAT zegt

    9 september 2007 om 20:18

    De DS is natuurlijk superbe ! Ontbreekt in geen enkel klassiekerslijstje.

    Maar is wel veel te populair geworden onder architecten en zo.
    Gelukkig is deze trend weer voorbij, ouwe Mercedessen zijn nu weer helemaal hot, geloof ik.

    @m5
    Eh….?

    Login om te reageren
  16. Nick zegt

    9 september 2007 om 20:46

    Hydractive, wat een kut klus was dat om te fixen zeg.

    Login om te reageren
  17. Boeman zegt

    9 september 2007 om 23:14

    Ja, ik rij deze auto dus niet onbevooroordeeld. Maar die eerste zin klopt echt. Tijdens de Parijse autosalon van ’55, toen de DS gepresenteerd werd, werden op de 1ste 12.000 verkooporders genoteerd, in totaal tijdens de salon 80.000 orders. Dat is voor die tijd heel veel, sterker nog, dit is nooit meer nagedaan, door geen enkele auto. De ontwerper was Falminio Bertoni, naast auto ontwerper tevens kunstenaar, beeldhouwer en architect. In die tijd was de auto zo anders dan alles wat er tot dan toe rond reed, dat gebeurt nu niet meer met nieuwe auto’s. Dat de DS nu door veel mensen ouderwets wordt gevonden doet daar niets aan af.

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    10 september 2007 om 07:56

    M’n vader had in de jaren ’70 een bijna nieuwe DS 23 Pallas. Alles er op en er aan.
    Maar hij heeft ‘m verkocht omdat de onderhouds- en reparatiekosten de pan uit rezen…

    Login om te reageren
  19. VivelaFRANCE zegt

    10 september 2007 om 08:49

    Aaah! Eindelijk de DS! Magnifique! Ik ben sprakeloos, nog steeds de mooiste auto ter wereld…

    Login om te reageren
  20. de sjonnies zegt

    10 september 2007 om 14:24

    @lincoln – idd, in 1955 is de lat gelegd door Citroen, dat is gewoon een feit, de
    D-series kom je nog steeds tegen in welke moderne auto dan ook, wegligging, remmen en comfort, anderen hebben er 30 – 40 jaar over gedaan om op dit niveau te komen –
    @Jellert leuk dat je juist met Porsche reageert, als er een fabriek is waar Citroen parallel mee loopt is het wel Porsche
    Porsche was een ingenieursbureau en bij Citroen waren het de ingenieurs die de dienst uit maakten en niet de marketing, verder was Ferry Porsche, evenals Citroen meer dan geinteresseert in airo dynamica, kijk maar naar de 1e neus van de DS en de 1e neus van de911 – I rest my case !

    Login om te reageren
  21. Mark zegt

    10 september 2007 om 15:07

    De Citroen ID/DS… zo mooi en puur, dat zie je niet veel meer. Heerlijk onstpannend tegenwicht t.o.v. de gepimpte lompe Duitse bakken op dit forum.

    Login om te reageren
  22. Esprit_de_Flandre zegt

    10 september 2007 om 19:40

    @ LC

    Dit is geen sarcasme. Het design was en is inderdaad revolutionair. Dit was 1955 hé. Zoiets had nog niemand gezien. Zijn tijd met jaren vooruit.

    Ik wil er een. Zucht…

    Login om te reageren
  23. jodocus zegt

    10 september 2007 om 21:25

    1955:
    design & techniek… met decennia voorsprong op de rest van het peleton.
    toen een revolutie in autoland. en nog steeds zéér gegeerd !

    Citroën mag van mij echt wel is ernstig gaan denken aan een update-versie en restyling naar het heden.
    Zal succesvoler zijn dan de jammer genoeg niet uit de startblokken rakende C6.

    Login om te reageren
  24. Bas zegt

    11 september 2007 om 00:08

    La Deesse….la plus belle voiture du monde!
    Heerlijk trouwens om die verhalen te lezen over uitvallende deuren en te dure reparatiekosten. Ik heb zelf ooit s een ZX gehad en dat was ook iedere keer raak voor een knaak (of honderd). Je kon er wel 1000 kilometer mee op 1 tank comfortabel naar zuid Frankrijk, dat wel.

    Login om te reageren
  25. Citrofiel zegt

    11 september 2007 om 21:39

    @ Benny1; Jaja, ik was een poosje weg, en op het moment ben ik even te druk, maar ik ga zeker nog kijken! (hoewel ik betwijfel of ze voor mij onbekend zijn)

    Login om te reageren
  26. lincoln zegt

    11 september 2007 om 21:45

    @citrofiel .. eindelijk terug .. goed om te weten dat je weer heelhuids aan het autobloggen bent.

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    12 september 2007 om 16:18

    @ lincoln; Ja, idd, dat vind ik ook wel fijn, heelhuids zijn.

    Login om te reageren
  28. Pjotr zegt

    19 september 2007 om 19:48

    Het waren, zijn en blijven fantastische auto’s (al doe ik de DS nu tekort)

    Mijn opa heeft er vijf gehad, met de bijbehorende verhalen. Ik doe er één:
    Praagse lente, Jaren 60.
    De Russen waren net weg uit Tsjechië, toen mijn opa met mijn oma, vader en oom’s ect. naar Praag ging in een DS met Caravan. Ze moesten naar de bank in Praag, de DS geparkeerd op een plein bij de bank, en bij de bank naar binnen. Bij terug komst van de bank, is de DS omsingeld door Praagse publiek, deze Tsjechen hadden nog nooit een DS gezien (want bezet door de Russen geweest). De familie wringt zich door het publiek en stapt in. Wanneer de DS gestart wordt, en dus omhoog komt, stuift het publiek een paar passen naar achter…

    Ruimteschip?

    Ik wil ook een DS!

    Gr. Pjotr

    Login om te reageren
  29. Pjotr zegt

    19 september 2007 om 19:52

    Oja, check deze filmpjes is:

    http://www.youtube.com/watch?v=sKO2sERWy3g
    http://www.youtube.com/watch?v=y0ghqwJXg1Q

    Door de Heren van Top Gear

    Login om te reageren
  30. Dennis zegt

    29 september 2007 om 16:00

    Wat waren de Duitse auto’s toen nog lelijk zeg in de jaren 50.
    Dat Citroen toen al zoveel verkocht tijdens de autosalon is nooit meer geevenaard.

    Login om te reageren
  31. kk zegt

    13 november 2007 om 19:45

    beste auto ooit gemaakt

    Login om te reageren
  32. COMFORTRACER zegt

    17 december 2007 om 16:53

    KK Corect, ik voeg er nog iets aan toe,, de enige echte winnaar van AUTO van de EEUW ( 20ste eeuw wel te verstaan )

    Login om te reageren
  33. REIN DEK zegt

    7 mei 2009 om 07:36

    de getoonde CITROEN DS. Is niet een DS maar een ID.
    DS heeft twee mist lampen er bij. VOOR ZO GOED ALS IK DAT WEET. HOOGACHTEND REIN DEK

    Login om te reageren
  34. gerry geutjes zegt

    2 februari 2010 om 13:45

    geen fijne auto gemaakt als de id of ds

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North