
Ik niet in ieder geval, en bijna 90% van de nieuwkopers ook niet. Maar dan blijft er toch nog dik 10% over, die zijn/haar auto in feite ‘ongereden’ koopt.
Ken je die reclame waarin een man druk telefonerend een dealer binnen komt, en tussen zijn gesprek door even een nieuwe auto koopt, alsof het een pak melk is? Erg jolig natuurlijk, want ‘o wat zijn onze auto’s betrouwbaar’. In werkelijkheid gaat het er toch zo aan toe bij meer dan elke tiende auto die gekocht wordt (11,4%), aldus onderzoek van Maritz Research. Merkentrouw bestaat kennelijk nog.
Wanneer je een tonnen kostende hypercar ongezien koopt kan ik me dit nog voorstellen, maar daar gaan de volumes niet in zitten. Als we wat dieper in de materie duiken blijkt echter dat er genoeg automerken zijn die bij een nieuwe generatie van een populair model wereldwijd rustig tienduizenden pre-orders noteren, alleen op basis van specs en folders. Een goed voorbeeld hiervan is de nieuwe Audi A3, die vanaf deze maand wordt uitgeleverd.
Maar in mijn optiek hoort een proefrit er gewoon bij, ook al gaat het soms niet helemaal goed, of duurt deze soms wat langer dan gepland.
De vraag is in hoeverre de cijfers van dit Amerikaanse onderzoek met Europese zijn te vergelijken, maar ik denk niet dat er erg veel verschil in zit. Het is toch een rare gedachte, een nieuwe auto uitzoeken is iets speciaals, en niet iets dat je even achteloos tussendoor doet. Of spreekt de autoliefhebber in mij nou gewoon iets te sterk?
Het biedt wel perspectief voor de online-verkoop in ieder geval, ook al verkiezen we nog steeds de dealer boven internet. (via Detroit Free Press)
Sowieso: het is de waarschijnlijk de duurste of, na je woning, de een na duurste aankoop die je doet.
Dat wil ik toch graag uitproberen vóór ik het werkelijk aanschaf.
@awesome: De duurste aankoop uit je leven is meestal je vrouw en ook daar maak je meestal eerste een proefrit op.
@bullgod76: aankoop ? Da’s leasing op korte of lange termijn…
@bullgod76: Oef gelukkig hoefde ik voor mijn vrouw niet te betalen .Maar hoop dat jij er gelukkig mee bent…
@norge: volgens mij heb jij dan de enige vrouw ter wereld die niet voor geld valt… of het kan ook zijn dat jij de meest sexy man ter wereld bent…
@Volvo_440_turbo: ik heb in de wandelgangen gehoord dat sommige vrouwen zelfs op zoiets triviaals vallen als een goed karakter… Waar moet dat heen in deze wereld…
Vaak zat een auto verkocht zonder proefrit. Mensen gaan er vanuit dat het gewoon goed zit bij een nieuwe. Ik vind het ook ongelofelijk maar het gebeurde bij ons best vaak.
@E34M5Touring:
eerlijke mensen gaan er altijd vanuit dat andere mensen ook eerlijk zijn ..
ik koop nog wel eens auto,s telefonisch ..
maak dan direct geld over en laat em ophalen ..
@E34M5Touring:
Bij aanschaf van een boodschappen autootje vraag ik ook gewoon waar ik kan pinnen.
Zo’n ding koop je niet voor de beleving.
Bij een serieuze auto probeer ik wel verschillende uit.
@jrk68: Doe geregeld proefritjes met boodschappenkarretjes. Kost je € 0,50 borg en die krijg je terug nadat je het karretje weer inlevert. Toch nog nooit overwogen er 1 aan te schaffen.
@diedjee:
Je weet hoe dat gaat hé, het meisie wil ook een autootje.
@E34M5Touring: Geintje zeker? Technisch zou je er best van uit kunnen gaan dat ‘het wel goed zit’, maar dan weet je nog helemaal nix over het rijgedrag van de auto etc, etc, etc.
@towi1989: Nee hoor. Mensen die een auto midden uit de showroom wilden, ik zeg,haal ik hem even uit de showroom voor u dan kunt u even rijden. Nee hoor zegt die man, doe geen moeite. Zal wel goed rijden toch? En jullie maken hem toch klaar. En tuurlijk, zo’n auto wordt gewoon netjes gemaakt en goed afgeleverd maar ik zou persoonlijk ook eerst hebben willen rijden. Doe het bij eigen aanschaf altijd.
@E34M5Touring: zakelijk dus gewoon BMW…hoef daar ook niet echt voor te proefrijden, die dingen rijden helemaal top ! Maar het blijft een aankoop, waarvan je ff moet genieten, en de verkoper zich voor uit de sloffen gaat lopen…en dát is de reden waarom ik dan nog een proefrit maak :)
@E34M5Touring:
Ik heb ook al 3 keer een nieuwe auto gekocht zonder ook maar een meter in een soortgelijke auto te hebben gereden.
En 3x goed gegaan.
@Hubert: Ach je kan denk ik met een klein beetje gezond verstand wel zien of een auto ‘goed’ is of niet. Ik bedoel als je de scheuren in de bekleding hebt en de motor tikt als een malle dan weet je vaak wel genoeg.
@E34M5Touring:
Thuis rijden ze bij een nieuwe wagen ook nooit proef.
Je krijgt toch sowieso een andere (qua uitrusting) dan die waarmee je de weg op mag. Qua betrouwbaarheid moet je je sowieso geen zorgen maken.
En hij rijd altijd wel even goed als het vorige model. Je moet er toch altijd even aan wennen en daar doe je sowieso lager over dan over een proefrit.
@Hupke: Ja daar verbaasde ik me ook wel is over. Dan willen mensen rijden en dan gaan ze echt 5 min. Dan weet je dus niks, dan kan je het net zo goed niet doen.
@E34M5Touring: Ik zou bij een nieuwe niet per se een proefrit willen bij een auto die ik wel graag zou willen en ervaring heb met het merk (F30 3 serie bijv). Eerlijk gezegd heb ik in mijn huidige E46 ook niet proefgereden. De eigenaar reed er toen mee en ik vond het wel best. Alles klonk nog aardig en geen gerammel ofzo, dus meteen gekocht na eerste bezoek.
@jzaero: Used rijd ik altijd proef. Gewoon om te weten waar de garage op moet letten bij het klaarmaken van de auto. Nieuw is niet echt nodig. Ik heb mijn DS3 ook niet gereden voor bestellen. Ik heb tijdens mijn Citroen periode de introductie meegemaakt en destijds een stukje gereden. Was voor mij voldoende.
@E34M5Touring: Dit was een aankoop van een particulier die in een garage werkte, daar alle puntjes even opgenoemd die ik gefixt wilde hebben, daarna even geluisterd naar rare bijgeluiden en hoe de motor loopt. Ik heb eerder wel in een andere E46 gereden, dus wist wel wat ik kon verwachten.
Jazeker, Mercedes (CLS, E, SL en alle AMG) zou ik nu meteen kopen als ik het geld ervoor had. Dit geld ook voor alle Porsches. Geen proefrit want dan moet ik nog langer wachten voordat ik hem heb.
@mainmo: Tuurlijk.. Vandaar dat je ’t geld ook niet heb..
@kaasboerin: Als ik zou moeten kiezen uit iets minder spannend dan zou ik wel proefrit rijden. Met een merk als Mercedes of Porsche weet je toch wel dat het goed zit en die koop je ook gewoon omdat je ze mooi vind; daar zal een proefritje niks aan veranderen.
@mainmo: Heb jij dan wel eens iets anders dan die 2 gereden?
@kaasboerin: Alleen Mercedes gereden. Porsche helaas nog nooit maar ik weet zeker dat die zal bevallen. Zoals ik zei, meestal koop je die auto’s omdat je ze mooi vind en de stijl je bevalt.
@mainmo: Ik denk dat ik enkel een porsche zou durven kopen zonder proefrit. Door een proefrit zou ik trouwens niet meer kunnen wachten op de bestelling….
@stanny: Porsche is voor bazen!
@mainmo:
Nee voor advocaten, bankiers en IT jongens.
Oh, en een paar voetballertjes.
@jrk68: Pa is baas van beroep en rijd Porker.. =D
@kaasboerin:
Een vriend van mij ook en die is luchtbus chauffeur.
Een beetje narren moet kunnen toch..
om dan tegen de verkoper te zeggen dat ie lekker rijdt ..
want een auto waar door je je aangetrokken voelt rijdt ALTIJD lekker ..
niemand knapt af op een proefrit ..
@lincoln: Niemand? Dat is onzin. Ik heb eens een proefrit gemaakt, als deze zou bevallen werd de auto besteld. Mooi niet dus.
Ook bij een oom, die zat er toch niet helemaal lekker in zijn gewenste auto. Die heeft een ander gekocht.
@lincoln: Ikke wil… wilde liever een SuperB dan een Passat… helaas toch de passat moeten nemen, omdat ik bij de proefrit niet uit de voeten kon met de stoel van de superb…
Omdat 90% van de mensen toch niet boeit wat voor auto ze rijden. Je komt er toch mee van A naar B. Alsof ze er écht verstand van hebben…
@TheMaster: Spijker op z’n kop.. en niet zo’n beetje ook..
@kaasboerin:
en 10% zijn fanboys ..
@lincoln: Veel mensen blijven bij hun huidige merk ja, net als dat ik bij ABN zit omdat mijn ouders daar ook zaten op ’t moment van openen.
@TheMaster: Heeft ook met de functie te maken. In Nederland maakt motorvermogen en wegligging, zolang je je aan de verkeesregels houdt, geen verschil. Dus kijken veel mensen naar wat ze verder belangrijk vinden. Comfort, veiligheid. Dat zijn dingen die je voor een groot deel uit de folder kan bestellen.
Bovendien, als jij al 10 jaar BMW of een ander merk rijdt, dan weet je dat ze amper verschillen van elkaar qua zithouding en dergelijke. Dus hoef je echt geen proefrit te maken.
Dat het kan is een ander verhaal, het gaat mij nu om de noodzaak.
Ik heb mijn auto ook zonder proefrit gekocht. Ik kwam binnen en zei ik wil die met die en die opties. Kan ik u er nog wat over vertellen? Nee, ik heb me al ingelezen. Proefrit? Neuh, zelfs als ie kut rijdt zal ik hem nog steeds kopen. En dus stond ik een Aygo rijker en een kwartier later weer buiten.
Het is niet altijd een belevenis en een happening om een auto te kopen. Soms is het gewoon puur omdat je een vervoersmiddel nodig hebt.
@lemster: Geen spijt van gehad overigens.
Yeps in de familie hebben ze de nieuwe CLS 350CDI gekocht voordat deze uitkwam en dus geen proefrit gedaan. Idem voor de E220cdi coupe en de C200cdi…
Ik ben daar dus de uitzondering aangezien ik 3 maand lang alle concurrenten heb getest en dan pas een keuze heb gemaakt.
@stanny:
en je uiteindelijke keuze ??
laat me raden ..
de auto waar je 3 maanden daarvoor al zeker weten wist dat dat em zou worden ..
@lincoln: Met m’n eerste auto was dat idd het geval, maar dat kwam ook omdat ik totaal geen ervaring had met verschillende auto’s, en überhaupt het verschil in het rijden van verschillende auto’s/merken.
Nu weet ik dat wel en zal ik dus altijd al een bepaalde “eis-lijst” hebben.
Als je eerste wilt zijn met het nieuwste model, dan is een proefrit soms nog niet mogelijk… Ken toevalig iemand die dat 5 jaar geleden met de Audi A5 heeft gedaan en die heeft er nu nog steeds plezier van.
Zoals @TheMaster: al mooi omschreef, 90% boeit ’t toch geen reet waar zij in rijden en diezelfde mensen weten achteraf niet eens of ’t überhaupt FWD/RWD is..
Van A naar B is prima, en slingerramen worden niet meer gemaakt dus daar hoeft men niet op te letten.
Persoonlijk zou ik toch wel minimaal een proefrit doen, maar als ik al 20 jaar lang hetzelfde model afneem van een dealerschap kan ik me voorstellen dat je dit op een gegeven moment overslaat, het lijkt me stug dat een model erop achteruit gaat.
@kaasboerin:
onzin ..
zelfs voor mijn moeder is het kopen van een auto een heel ritueel ..
doorslag is dan meestal wel de kleur ofzo ..
maar niemand koopt zomaar een auto zonder huiswerk te doen ..
@lincoln: Kleur uitzoeken.. Dat kan je zien als huiswerk doen idd.. Wat nog meer eigenlijk?? Ik refereerde meer naar de ‘proefrit’ zelf, dus hoe ’t rijd en zit, dat interesseren de meeste niet zo.
@kaasboerin: Slingerramen worden niet meer gemaakt? In de duurste uitvoering van de meest middenklasse auto (Golf Highline) zitten gewoon nog slingerramen achterin…
@911GT2:
Nu noem je ook een merk op zeg. Daar staan knipperlichten nog op de optielijst.
@911GT2: Ja, bij wijze van spreken dan..
@kaasboerin:
In het geval van een nieuwe BMW bijvoorbeeld zou ik wel willen weten of die elektrische stuurbekrachtiging me wel bevalt.
Ik lees me in dat soort gevallen altijd goed in dus ik zou dan wel willen weten of ik een andere mening heb dan het testvolk.
Ik weet het dat zijn kleine dingen maar die kunnen flink irriteren op de lange termijn.
Zo ook met stoelen, van de Focus wordt gezegt dat er fijne stoelen in zitten maar ik kreeg na 20 minuten al pijn in mijn rug.
Dus voor een auto waar ik veel km,s in maak wil ik dat soort zaken graag zelf ondervinden.
@jrk68: Het grappige is is dat ik precies daaraan zat te denken tijdens ’t typen van de reply; de elektrische nieuwe stuurbekrachtiging. Dat zou voor mij dus ook een sterke reden zijn om ’n proefrit aan te vragen. En reviews, heel veel reviews door te spitten.
@kaasboerin:
@jrk68:
Jep goed punt!
Altijd een proefrit, de mensen die beweren het niet te doen hebben zeker een paar miljoen op de bank staan en kopen alles ‘op de gok’? Je kunt zo weleens van een koude kermis thuiskomen vrees ik.
@kaasboerin: zo is het. Heb 2 ooms, allebei Mercedesmannen.. Die kiezen een lekkere krachtbron voor hun bolide (s-klasse en e-klasse) vinken de opties aan en wachten tot ie geleverd word..
Zo simpel kan het zijn.
Ik heb nu een Seat Mii aut5 besteld zonder ermee proef te rijden, want tot oktober is ie niet in Nederland.Wel 4 jaar garantie en 5 jaarlang Europahulp.Heb m’n al oudere Laguna turbo er slecht op ingeruild, maar met beide huidige wagens ineens dynamoproblemen door ouderdom.Ben die oude slurpers nu zat en ga economischer denken na zo’n 50 tweedehandjes met vroeg of laat problemen.M’n plezier gaat nu zitten in geld overhouden.Crisis.
@willemseles:
In Schiedam staat anders al 2 maanden een demo bij de dealer hoor. En anders rij je proef met een Up! en koop je alsnog een mii als je proef wil rijden.
@willemseles: Krijg je geen spijt van denk ik. Ik heb in de Up! gereden en vond hem best lekker rijden voor zo’n klein ding.
Wel vind ik het karig dat je geen armsteun hebt bij de versnellingen en deur (ook niet als optie) en vind ik het jammer dat er geen bekleding op de deuren zit.
Maar volgens mij was je met een 2e hands Punto beter af geweest.
Mijn ouders kochten hem feitelijk ook zonder proefrit. (niet eens een type wat ze al hadden). Ik heb aangegeven dat ze toch maar even moesten rijden… na 8 minuten waren ze weer klaar…
@911GT2:
wat een 911GT2 ?
je kan het beste gewoon in een paar supercars proefrijden en dan uiteindelijk een klein hatchbackje kopen!
Van de acht nieuwe auto’s die ik heb aangeschaft tot nu toe
heb ik nog nooit één proefrit gereden. Dom? Nee hoor door je
veel te oriënteren en goede autobladen te lezen heb ik er nog
nooit spijt van gehad.
ja want ik had in de golf 6 nooit gereden maar alleen in de showroom er in gezeten.
vervolgens zo’n 1.2 besteld om de hele dag mee in de file te staan.
Als ik een auto wilde voor het rij gedrag dan had ik sowieso geen golf gekocht maar een focus omdat er geen Lancia Delta’s meer zijn ( ;
Proefrtitten zijn nutteloos.
Het bezit is een grote proefrit.
Sukkels die van BOVAG houden en ANWB.
Houden ’s nachts als ie toch kapot is gegaan dat garantie certificaat voor de koplampen en ja hoor. ’t kreng start weer.
Proefritten, die maak je met je aanstaande-Ex.
Of die goed op haar bandjes staat
Of de bougiekappen makkelijk te verwijderen zijn
En de olie regelmatig gepeild mag worden.
Heb je een goeie, dan blijf je ‘sleutelen’……..
@desjonnies:
whahahahaha .. scherppppppp ..
Gewoon altijd een proefrit maken. De auto kan o zo mooi zijn, als hij voor geen meter rijdt heb je er niks aan. Geldt niet alleen voor nieuwe auto’s, maar net zo goed voor tweedehands exemplaren. Al moet je daar ook goed naar het motorische gedeelte kijken.
Vergeet trouwens wel melden dat een proefrit maken ook niet mee viel (2 jaar gelden toen ze geen auto verkochten in de crisis).
2 keer niet terug gebeld en de 3e VW dealer belde op zaterdag morgen de proefrit af omdat de monteur/verkoper de 1.2 golf had meegenomen.
Trouwens prima motortje die 1.2 zeker na het upgraden van de turbo software, turbo kwam er in bij 3000 toeren nu bij 2000
Ik verbaas me er altijd al over dat verkopers denken dat ik na één proefrit van een half uurtje mijn beslissing kan maken.
@robinio: dan ga je toch echt proefrijden bij de verkeerde dealers, toen ik ging proefrijden voor mijn huidige auto ben ik bij zowel de citroen als de alfa dealer geweest en daar was het devies, rij maar rond en kijk maar wanneer je hem terugbrengt vanmiddag.
ik was wel blij met de proefrit overigens want in de ds3 zat ik dus echt niet lekker, ik kwam met mijn knie tegen een uitstekende rand aan, en veranderen van zitpositie vond ik qua rijden niet lekker.
@robinio: Mn moeder wou een urban cruiser, kreeg hem 3 dagen mee.. Rij maar rond.
Uiteindelijk wel bestelt.
Voor bijvoorbeeld een nieuwe 3-serie zou ik alleen het type motor, kleur en kleur leer doorgeven.
Ik heb trouwens in de autovisie gelezen dat bugatti kopers zelden een proefrit maken.
Ze gaan er gewoon vanuit dat het goed zit voor dat geld.
Voor onze nieuwe auto hebben we ook 2 dagen een proefrit gemaakt met verschillende modellen. Ieder persoon heeft andere voorkeuren en dat gaat niet via een folder.
Groot gelijk dat je proefritten doet!
Wat ik me eerder afvraag is; in hoeveel auto’s wordt proefgereden voordat er overgegaan wordt tot aankoop.
Ik zie zo vaak dat mensen trouw zijn aan een merk (kiezen voor een opvolger van het model wat ze al rijden), of hebben vooraf al de beslissing gemaakt op basis van specificaties/looks of whatever.
Je hebt dan 0 vergelijkingsmateriaal van andere auto’s uit dezelfde klasse, en kiest dan in feite nog ‘blind’ een auto. De ervaring van de proefrit zegt dan nog niets.
Het is uiteindelijk toch een grote beslissing die je maakt. Het is je eigen veiligheid en comfort wat je kiest waar je de komende jaren/km’s aan vast zit.
Ik heb mijn auto ook zonder proefrit gekocht.. Audi A4 3.2l Quattro..
Hahah, ga elke keer weer stuk om die reclame
http://www.youtube.com/watch?v=EQWPQroPng8
@MLTB:
WAHahahahahah LOL :P
Ik heb mijn Volvo C30 ook gewoon gekocht zonder proefrit, mijn vader heeft trouwens ook nog nooit een proefrit gemaakt (+/- 10 nieuwe auto’s gekocht). En zowel ik als hij hebben het nog altijd niet beklaagd :)
Ik heb recent een nieuwe Citroën C4 Gr. Picasso en een Twingo gekocht zonder ook maar een proefritje te maken.
Ook m’n vorige wagen (een Zafira van ’05) heb ik destijds zo gekocht.
En om eerlijk te zijn, ik heb totaal nooit het gevoel gehad dat ik toch eerst dat proefritje had moeten maken vooraleer de bestelbon te ondertekenen…
Ik denk dat Amerikanen nog wel een stukje nonchalanter omgaan met de aankoop van een auto hoor. Daar hoeft een auto echt maar een paar jaar mee te gaan, voor het overgrote deel is de auto’s daar echt een wegwerpartikel, in verhouding kosten ze ook een stuk minder. Als ze er eentje kopen gaan ze naar zo’n grote universele dealer die honderden auto’s heeft staan en ze kiezen er een uit, waarbij het maximum tot waar de credietverstrekker mee speelt waarschijnlijk als belangrijkste criterium geldt voor wat ze uitgeven.
Hier zijn mensen, ook zij die niks om auto’s geven, zich meestal wel bewust van de prijs van het ding. Niet voor niets zijn onze auto’s veelal geliefd in het buitenland, omdat we er relatief zuinig mee omgaan. We gebruiken de bumpers van de andere auto’s niet als parkeersensor bij het inparkeren, we jassen het ding toch met enige regelmaat door de wasstraat om het ergste zout en vuil eraf te halen en door het vlakke land en de strenge controles krijgen ook motor en aandrijflijn het nooit echt zwaar.
Kortom, ik geloof best dat er veel mensen zijn die hun auto zonder proefrit kopen, maar ik denk niet dat onderzoek uit de States voor onze situatie representatief is.
Hm,
Als ik naar mijzelf kijk, moet ik zeggen dat ik mijn huidige auto ook zonder een proefrit te maken heb ‘gekocht’…Het leek mij alleen nogal overdreven om een proefrit te maken, in een auto die je GRATIS van je beste vriend krijgt…
Die vriend heeft nml. een auto gewonnen (die winnende @#$#@ mazzelaar, want ik wint nooit wat…LOL!), dus die kar moest weg.
Zodoende tuf ik nu rond in een VW Golf 3 1.6L uit 1997.
Overigens had ik een Alto (naast mijn Corvette C4). Die is naar een nichtje gegaan. Logischerwijs heeft zij ook geen proefrit gemaakt…D’oh!
@FrankypankyV8: Wat een lieve vriend heb jij.
@kaasboerin:
Het is een toffe gozer, die ik al sinds de kleuterzaal ken (dus meer dan 35 jaar!). Zat vroeger ook vaak op Autoblog.
Enkel een schaalmodel…=D
En wat krijg je hierdoor? Jonge occasions in de showrooms voor de zelfde prijs als een nieuwe auto
Ik wil later toch wel eerst een proefrit maken als ik een auto koop. Misschien is er wel iets mis met de motor ofzo.
@jordy14:
Bij een nieuwe auto?! Tweedehands, dan natuurlijk wel. Maar volgens mij ging het om nieuwe auto’s op dit topic.
@FrankypankyV8: ja, ik dacht eraan toen ik mijn reactie geplaatst had maar ik dacht, als niemand er iets van zegt is het goed. Maar srry, ik vergiste me.
@jordy14:
No problem, mate!
Tja, ik heb zelf een periode bij volvo kuwait gewerkt, en daar was niet eens de mogelijkheid om te proefrijden. tevens ook niet autos te bestellen zo gaat dat bij alle merken overigens in kuwait. mensen zijn impulskopers daar die willen laten zien dat ze beter doen dan een ander dus is het niet belangrijk hoe het rijdt ofzo, zolang het maar beter is dan de buurman heeft ;)
ligt eraan welke auto.
bijvoorveeld die ML 63 AMG van domeinen zou ik geen proefrit in hoeven maken bolgens mij kan dit ook niet maar voor €25.000 zou ik hem meenemen
Zelf zal ik nooit een auto kopen zonder proefrit te maken, bij dergelijke uitgaven wil ik vooraf weten wat ik koop. Daarentegen heb ik geen zin om uitgebreid naar het verhaal van de verkoper te luisteren. Gewoon rijden, en zelf zo goed mogelijk inspecteren.
als je de verkoper vertrouwd is een proefrit niet nodig, we hebben wel eens een 25 jaar oude 5 serie gekocht zonder proefrit, alleen even op de brug gekeken of hij niet rottig was, de koets dara gaat het om met die auto;s, de rest is toch goedkoop de maken.
Die nieuwe A3 is in feite gewoon een oude A3… Uhhh ehh.
Auto ook gekocht zonder er zelfs in te zitten… Was nog maar splinternieuw (toen) en de garagist had nog geen model staan. Nu, 8 jaar later, rijdt de auto nog steeds goed en heeft nagenoeg geen mankementen gehad ;)
Maar ja, een camionette… Dat test je toch niet?
ik reed een Renooitmeer Clio dTi van 2000-2002, daarna heb ik een gloednieuwe Seat IbizaTDI gekocht zonder testrit, koop van mijn leven en wereld van verschil met de clio…
Toen ik in 2009 een Ibiza modeljaar 2008 kocht (2e hands dus) wel even een testritje gemaakt.
Mijn huidige Polo uit 2010. Ik had eerder al een tijdje in de vorige generatie Polo gereden en die had praktisch hetzelfde motorblok (1.4 non-TSI).
Dat reed prima en als alle recensies het er over eens zijn dat het nieuwe model beter is dan de oude, dan durf ik het best aan zonder proefrit.
Heb mijn Mini Countryman ook zonder proefrit aangeschaft… Bij aflevering reed ‘ie beter dan verwacht ;-)
De meeste nieuwe auto’s zijn toch niet op voorraad, dus de auto waarmee je een proefrit maakt, word hoogstwaarschijnlijk toch niet jouw auto, en niet elke proefauto heeft exact dezelfde opties als jouw toekomstige auto.
Daar komt nog is bij kijken dat in het productieproces je ook
maandagmorgenmodelletjes hebt die veel meer problemen met zich meebrengen dan andere auto’s uit eenzelfde serie.
Dus proefrit of niet, is toch maar afwachten hoe de auto daarna bevalt.
Ps. Dit ligt natuurlijk geheel anders bij een 2e hands auto, daar is een proefrit maken echt aan te raden.
Toen ik de 2.0 TDI bestelde ging ik er van uit dat ie even precies schakelde en hetzelfde rijgedrag vertoonde dan de 1.6 TDI die het na exact 15km onherstelbaar begaf. Niet dus :(
Maw, de 1.6 TDI voelde veel meer precies aan ivm wegligging, stuurgedrag en schakelgedrag, daarin stelt de 2.0 TDI wat teleur, maar het extra vermogen maakt veel goed…
Het gaat om een Octavia
M’n collega, heeft gisteren een 650i gekocht zonder proefrit. Zijn auto is dan wel gerecenseerd door autoweek op video. Wel heel gaaf ding, trouwens.
Ik koop ook vaak een auto zonder proefrit. Door rijverslagenin de bladen en op internet weet ik al hoe hij rijdt. Nooit teleurgesteld overigens. Uit ervaring weet je hoe een bepaald merk rijdt. Een BMW rijdt anders dan een Peugeot en een Audi anders dan een Honda.
Ik heb een V40 besteld, nog nooit in gereden. heb hem ook besteld voordat er uberhaupt reviews over geschreven waren. pas na de bestelling heb ik er 1x in gezeten.
Waarom? ik vertrouw volvo wel dat ze een goede auto neer zetten.
na keihard onderhandeld te hebben bij de dealer zal ik toch zeker nog wle ene proefrit maken he. andrs kom je wel van een kouwe kermis thuis waar je aan paar jaar in mag rijden
Ja ook al een paar keer gedaan, maar dan gaat t wel om de daily