Het lijkt er namelijk wel op dat dit de beste nieuwe auto is die je kunt kopen op dit moment. Als je de euro’s meerekent, uiteraard!
In de Autoblog Advies-rubriek krijgen wij heel erg veel aanvragen. Wederom dank! Mede daardoor kunnen wij nog meer artikelen voor jullie maken. Met zo veel aanvragen kun je vaak aardige conclusies trekken. Als het gaat om nieuwe auto’s wenst men vaak iets dat ruim en compleet is, liefst een crossover of stationwagon. Benzine of hybride, niet een te hoog verbruik en vooral niet te een te hoge nettevraagprijs.
Wel zijn opties van belang. Want het moet wel lekker compleet zijn aan boord van je nieuwe auto. Wel, we kunnen een hoop aanvragen nu beantwoorden: koop deze Ford Mondeo! Ford gooit hun eens ooit zo succesvolle model in de uitverkoop met de Mondeo ST-Line X Wagon. Bij ons rees dan ook de vraag: is dat de beste nieuwe auto die je kunt kopen in Nederland? Zeker als je het geld in het achterhoofd houdt? Is dit een auto die al je vragen gemiddeld genomen uitstekend beantwoord? Met andere woorden, is de nieuwe Mondeo de nieuwe 159?
Beste nieuwe auto die je in NL kunt kopen?
Wat Ford heeft toegepast is een simpele doch effectieve methode. De Mondeo ST-Line X Wagon is goedkoper dan ooit en completer dan ooit. Ford monteert bijna alle opties namelijk standaard. En dat bijna alles kun je letterlijk nemen, want de enige mogelijke optie is een wegklapbare trekhaak! De basis voor de ST-Line X Wagon is de, je raadt het al, ST-Line. Dus je hebt al grotere wielen en zo’n sportief bumperpakketje. De metallic lak: ook standaard! Alle rijassistenten, leren bekleding en een panoramadak zitten er ook op!
De motor is een 2.0 viercilinder met milde hybride-ondersteuning. Deze wordt gekoppeld aan een eCVT-automaat. Niet de meest dynamische aandrijflijn, helaas. De 0-100 km/u sprint duurt maar liefst 8,7 seconden en de topsnelheid is een vrij magere 187 km/u. Maar, in theorie moet je er zuinig mee kunnen rijden. Volgens Ford 1 op 22,2. In de praktijk zal dat vast ietsje hoger uitvallen, maar dankzij de 133 gram per kilometer aan CO2 zal je ‘m in elk geval mogen leasen.
Prijs ST-Line X Wagon
Dan de prijs van de beste nieuwe auto die je in Nederland kunt kopen: nog geen 40 mille: 39.995 euro! Nu moeten we eerlijk bekennen dat de Mondeo voorheen niet een heel erg dure auto was, maar je houdt toch meer dan 4.000 euro in je zak. Dat niet alleen, de bijtelling is over minder dan 40.000 euro, dus uiteindelijk scheelt het meer dan je denkt.
Dan rest nu de vraag: moet je deze Mondeo ST-Line X Wagon leasen c.q. kopen? De Mondeo kennen we als een erg fijn sturende auto voor zijn segment. De auto begint een tikkeltje op leeftijd te raken en het segment (non-Premium D-segment) is compleet uitgestorven. Premium is echter wel flink duurder. Een standaard Audi A4 Avant met 150 pk kost je al 48 mille, bijvoorbeeld. Kortom, de Mondeo is misschien wel interessanter dan ooit. Dan moet ook wel, want de verkoopcijfers zijn slechter dan ooit. Dit jaar zijn er net iets meer dan 220 stuks afgeleverd.
In de zojuist aangehaalde Advies-rubriek krijgen we vaak de vraag of men iets over het hoofd ziet voordat men een nieuwe kale C-Klasse besteld. Daar kunnen we simpel op antwoorden: deze Mondeo misschien?
knapzuur zegt
Ik dacht nu komt ie hij is sub 30k.. is ie eigenlijk gewoon 40k.. hoe is dat de beste nieuwe auto anno 2021?!
Edit: zelfs een Skoda Octavia is een betere auto.. goedkoper ruimer én mag wel iets trekken wat meer dan 750kg weegt, en heeft 1/3 van het theoretisch verbruik van deze oude knar.
gregorius zegt
Een CVT verkopen in iets wat je een ST noemt. Da’s Ford.
Maar goed, Ford heeft ook een gedrocht gemaakt en dat een EcoSport genoemd; in dat geval had de stagiar die op de Mercedes KangooCitan zat, ook best naar Ford gekund.
Maar goed, wel een mooie auto; gezien het feit dat dit volgens mij toch echt het actiemodel van de laatste adem moet zijn. 7 jaar oud model waar ze mee gaan kappen toch?
st33fie zegt
@gregorius: haha ik ga stuk
towi1989 zegt
Denk dat ik liever een Focus station zou rijden. Dit ding voelt altijd zo achtergebleven (interieur).
bischero zegt
@towi1989: dat is met alle uitloop modellen. 1x zo’n fout gemaakt, nooit meer, 4 jaar spijt van gehad.
kniesoor zegt
Vind het nog steeds een prima oto om te zien, zeker zo’n goed aangeklede station-uitvoering. Tot zover niets dan goeds, zelfs acceleratie en topsnelheid zouden voldoen. Maar een eCVT . . . zou er mee moeten rijden om niet op voorhand tot de conclusie te komen, dat dat een absolute dealbreker is.
Robert zegt
@amghans: prima om te zien? Ik vind het zelfs een van de fraaiste in z’n klasse, enkel de Mazda 6 (feitelijk ook al zo’n muurbloempje in het Nederlandse wagenpark) staat bij mij nog net iets beter op het netvlies.
Ik vind het trouwens haast beschamend om de 0-100 sprint en topsnelheid als ‘mager’ te bestempelen, in de wetenschap dat je waarschijnlijk meer dan driekwart van alle overige auto’s in dit land daarmee voor blijft.
Recent werd al bekend gemaakt dat Ford vrijwel zeker geen opvolger meer gaat introduceren voor de Mondeo, omdat “de markt vraagt om SUV’s” (lees: qua verkoopaantallen niet meer kan concurreren met de ‘premium’ alternatieven). Dat feit alleen al maakt dat dit een hele goede kandidaat is om de 159 inderdaad op te volgen als ‘beste auto ter wereld’.
tinnemans zegt
@rrrobert; het Nederlandse wagenpark is ook beschamend langzaam. Ik ben helemaal geen racer oid, maar ik wil wel graag normaal van baan kunnen wisselen zonder dat iedereen heel hard in de ankers moet omdat ik achter een vrachtwagen weg probeer te komen en ik heb ook geen zin om ander verkeer op te houden door heel erg vroeg al naar links te gaan. Zodra een auto langzamer is dan zeg 8s a 9s tot de 100 wordt dat allemaal toch een stuk lastiger. En beneden de 7 is inhalen gewoon comfortabel.
IMHO etc.
flatsix010 zegt
@RRRobert: 0-100 zegt mij ook niet zo veel in dit soort auto’s. Daarbij is het ‘gevoel’ hoe die het doet veel belangrijker. Vervelend als je de auto vol gas helemaal moet uitwringen om acceptabel te kunnen invoegen.
tinnemans zegt
@flatsix010; precies. Ik las ooit dat het idee achter Rolls Royce ’the power is sufficient’ is dat je nooit het gevoel moet hebben dat je de auto moet uitwringen zoals je dat zo mooi schrijft. Voor mij is dat wat een auto het grootste gevoel van luxe geeft; dat je ‘voldoende vermogen’ hebt. Of een auto wil verbinden met m’n telefoon zal me echt een zorg zijn, maar laat me stressloos kunnen invoegen en inhalen.
bernoulli zegt
Helemaal gemist dat de Mondeo inmiddels de Focus-neus heeft gekregen.
Lang geleden een nieuwe Mk IV gehad (5-drs). Was echt een heerlijke auto. Weet niet of ik anno 2021 nog een overjarige Mondeo zou kopen, maar je hebt in elk geval veel auto voor je geld. Maar een Leon, Octavia, Corolla, etc biedt inmiddels net zoveel ruimte voor hetzelfde geld en dan heb je wel een auto die up to date is. En reken erop dat deze Mondeo afschrijft als een malle.
Variomatic zegt
@bernoulli: leon, octavia, kerolla: allemaal zo groot als een Focus. Een Mondeejoo is toch echt wel een slag groter..
bernoulli zegt
Qua buitenmaten zeker. Is gewoon een dikke D-segmenter. Maar qua binnenmaten doet het elkaar echt niet veel. Zeker de hybrid niet. Die heeft gewoon ruim 200 liter minder ruimte in de kofferbak. En ook voor- en achterin merk je weinig verschil. Mondeo is wel weer wat breder dan de C-segmenters.
Heb zelf zowel een Mondeo als een Octavia gereden en de verschillen zijn in de praktijk echt minimaal.
mpgc zegt
De beste nieuwe auto die je kunt kopen… wat een humor. Het model was al 2 jaar oud toen het in europa werd geintroduceerd. Specs ook niet echt indrukwekkend.
bernoulli zegt
De volgens velen beste EV’s zijn ook al een paar jaar oud tegen de tijd dat ze hier in de haven staan.
lekkerlinksrijden zegt
De beste nieuwe auto die je kunt kopen is een 2e hands d-segmenter van 2 à 3 jaar oud
flutterby zegt
@lekkerlinksrijden: voor deze prijs rijd je gebruikt een V90 van 1-2 jaar oud met 20-40k op de teller. Mijn vermoeden is dat je een vergelijkbare Mondeo inderdaad voor nog minder kan krijgen.
faalhaas zegt
Wat is het verschil tussen een cvt en een ecvt?
kniesoor zegt
Een eCVT beschikt over (een) electromotortje(s), die de positionering van de duwband/ketting op de poelies regelt en daarmee het toerental van de motor beïnvloedt/kan beïnvloeden. Kan zelfs (een) bepaalde positie(s) van de duwband/ketting op de poelies ‘fixeren’ , waardoor er een soort vaste versnellingen ontstaan zoals bij een reguliere automaat of DSG. Nissan heeft daar bijvoorbeeld op een vroege(re) Primera mee geëxperimenteerd. Een gewone CVT kan dat niet.
willeme zegt
@faalhaas: dat is geïntegreerde elektromotor die de verbrandingsmotor ondersteund.
Richmond zegt
@faalhaas: de milde hybride ondersteuning. Zo’n 48v accu.
bernoulli zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
406_v6 zegt
@willeme: wanneer wordt de app nu eens gefikst? Elke keer die videoplayer die bij het openen van een artikel opstart.. 🤨😤
willeme zegt
@406_v6: we zijn ermee bezig. Het is helaas niet zo eenvoudig. Excuses voor het ongemak.
ablogjunk zegt
@willeme: Lol….dit is een copy/paste reply uit 2018?
willeme zegt
@ablogjunk: nope. Toen ging het nog via de oude site ;-).
machiel zegt
Ik vind het niet duur voor zo’n grote auto.
Houthakker zegt
Ik heb zelf een mondeo, heerlijke reisauto en probleemloos. Maar owow wat ben ik uitgekeken op de kwaliteit van interieur en algehele auto. Echt dramatisch. Helaas geen ford meer hierna, dan maar geen D segment meer, maar een vol aangeklede C segment auto.
Denk aan een vol aangeklede Leon station kost ca 41 en heb je niets meer te wensen
roadkill zegt
Er is maar één auto (lees merk) die (dat) wordt gekocht: KIA. Brace for impact: 4 KIA’s in Nederlandse Top 9!https://www.kentekenradar.nl/registraties/
raoufff zegt
Een nieuwe auto kopen in Nederland, wie doet dat anno 2021 nog.
escort77 zegt
@raoufff: senioren (Kia’s Picanto) en leasemaatschappijen (alle overige merken en types)
volvo480gtt zegt
Ik rij sinds kort een V60 momentum advantage. Ook vanaf €39.995. Vind dat toch meer auto ondanks dat hij minder ruim is.
Automaat (8-traps maar vanaf nu 7 dacht ik (nieuwe automaat)), navi, goede stoelen (nog beter tegen bescheiden meerprijs), 17”, goede audio, pdc, nette afwerking van dashboard en interieur en een up to date en knappe verschijning (mening).
Ben echt blij met de auto. Een Leon ST FR-line kost net zo veel heeft meer luxe maar toch voor de Volvo gekozen. Geen seconde spijt
drsjeroen zegt
Ik mis de waarschuwing dat we hier te maken hebben met een advertentie …. Serio
willeme zegt
@drsjeroen: dat komt omdat het geen advertorial is. Als een artikel wordt gemaakt in samenwerking of in opdracht, vermelden we dat er altijd bij. Dat is nu niet het geval.
Flatsix zegt
Is het niet gewoon die Lynk & Co 01? Kost ook ca. 40K, is ook full-options, nieuw model, is beter dan een Hyundai Tucson las ik in autoweek, is electrisch dus veel lagere TCO en zal in de restwaarde ook beter presteren.
Redrum zegt
Ik heb met jullie Nederlanders te doen….zoveel betalen voor een grijze mus, een natte dwijl op wielen. Dit ding heeft nog minder charmes dan een net geverfde witte muur. Ik zou toch eens deftig beginnen nadenken over emigreren.
Dan mag er nog alles op aanzitten, je moet er wel telkens opnieuw inkruipen he……ok als je er echt allemaal niets omgeeft maar dan nog, stiekum, onderbewust, gaat je lichaam toch signalen uitzenden 😅
saxoke zegt
@Redrum: wat is voor dat geld bij mijn Noorderburen dan wel spannend om als dagelijks vervoer te gebruiken
Redrum zegt
Ah, persoonlijk dan maar bv een golf gti. Maar ik moet eerlijk zijn de leuke dingen zitten ook tegen de 40K. Maar ga je er dan wat over dan betalen jullie in eens wel een hoop meer terwijl het in BE relatief mijnder hard gaat met de prijs.. als je dan in DE kijkt, is het nog interessanter (als je het geheel bekijkt dan, verz./taks)
bernoulli zegt
Maar dan krijgen we ook meer terug bij inruil. :+
Dutchdriftking zegt
Een fatsoenlijke automaat (of handbak) en de 2.3 ecoboost er in, dan was het pas een fijne auto geweest.
karhengst zegt
Een aantal jaar geleden nog even naar de Mondeo gekeken, maar als je vaak lange afstanden rijdt is een mooie werkplek ook wel zo’n ding. Dit interieur loopt inmiddels twee generaties achter. Vergelijk het eens met een Mazda 6 of Peugeot 508. Zelfs een Insignia valt nog iets gezelligers van te maken dan dit hier.
Het vergelijk met een 3-Serie of een C-Klasse gaat mank puur vanwege de aandrijving en omdat mensen die een dergelijk model kiezen ruimte en kosten als laagste prioriteit hadden in plaats van als hoogste.
Ik zou wel benieuwd zijn naar in hoeverre de inmiddels haast even oude A4 zich laat vergelijken met een Mondeo. Dat interieur koop je ook niet voor z’n gezelligheid, maar in hoeverre is het dan beter samengeschroefd en is de auto daadwerkelijk stiller en meer premium in z’n rijbeleving?
bassrt zegt
WIj hebben thuis alle generaties mondeo gehad en ik vind het de perfecte station die je kan hebben voor dat geld. Hebben nooit problemen gehad buiten een brandstofpomp die kapot ging bij 230.000km. Helaas de mondeo die er nu is wordt de laatste, omdat de D segment op uitsterven is en er geen meer komt in de vorm zoals die nu is. Vinden wij heel jammer thuis. En het feit dat je hem in Nederland alleen maar als de hybride benzine kan kopen vind ik wel schandalig. Zeker als je kijkt in België en Duitsland je een ruime keuze heb in motoren en aandrijflijnen.
Maar zoek je iets in dit segment zou ik zeker in Duitsland of België een import gaan halen. We hebben nu een 2.0 diesel 4×4 met alles er op en je kan het zo gek niet verzinnen of het zit er op kwa opties. Ben je bij de duitse 3 zeker 1,5-2x zoveel geld kwijt.
pier zegt
De facelift van de Focus komt eraan, veel betere deal. Of de Octavia combi. Dit interieur was al achterhaald toen ie uitkwam.
Orhan zegt
Toyota Corolla Gr Sport 2.0 (39.900 euro), Elk 28 seconden wordt er ééntje verkocht :)