Zoveel sneller is de Red Bull geworden

Auteur: , 36 Reacties

Er was nogal wat te doen over de "nieuwe auto" die Red Bull mee naar de GP van Spanje zou nemen. De race zit erop en dus kan de balans worden opgemaakt!

Zoveel sneller is de Red Bull geworden

Zaterdag tijdens de kwalificatie zag het er goed uit voor Red Bull. Daniel Ricciardo stond weliswaar relatief ver achter teamgenoot Verstappen, maar het gat met de mannen van Ferrari en Mercedes was aanzienlijk kleiner dan bij eerdere races dit seizoen.

Of Max een goeie racepace had weten we niet dankzij Valtteri Bottas (video). Daniel Ricciardo wist z’n RB13 wél naar de finish te brengen en op grote achterstand (75 tellen van Hamilton) reed hij naar een aardige P3. Die achterstand wordt door teambaas Christian Horner in perspectief gezet.

Het gevecht met Hamilton en Vettel aangaan was voor The Honey Badger geen optie en dus werd de motor gespaard. Desalniettemin is de RB13, die met name werd aangepakt voor langzame en middelsnelle bochten, volgens Red Bull zo’n 4 tienden per rondje sneller geworden.

Verder heeft het team belangrijke data vergaard en heeft men in Milton Keynes de indruk dat de ingeslagen weg de juiste is. Nu is het een kwestie van finetunen en hopen dat Renault de boel op orde krijgt. De motor heeft nog wat betrouwbaarheidsissues en dus kan het volle vermogen nog niet worden gebruikt.



36 reacties

Wat was het oude ‘racepace’ gat met de top?
@por100: ricciardo 1 sec te langzaam. Max waarschijnlijk 0,5.
@por100: In Rusland finishte Max op 60 sec van Bottas, in Spanje zat Danny op 75 sec van Hamilton.

https://www.formula1.com/en/results.html/2017/races/962/russia/race-result.html
Ik ben vooral benieuwd wat er gaat gebeuren in Monaco. Op dat circuit zal goed zichtbaar zijn wie het beste chassis en mechanische grip zal hebben. Twee dingen waar Red Bull altijd om geprezen werd. Het enige nadeel aan Monaco is dat Verstappen de finish nooit gezien heeft daar.
@viezefreddyw: wel met zijn vader in een clio RS, hoor m nog gillen die sjoske
@viezefreddyw: smalle straatjes en brede banden = lachen geblazen :D
@lebeaunl: Vooral Baku zal erg gezellig worden denk ik. Met name de smalle doorgang bij ik meen bocht 8 en 9?
@viezefreddyw: idd zeg. Wat een Bak(u) ellende dat circuit.
@rijnooit: le mans is toch ook die dag?
Tralalala, en RB rijd eind van het seizoen achter McLaren. Jammer weer voor ons.
@dutchdriftking: dan zou mclaren nu ineens met een auto moeten komen die vergelijkbaar is met mercedes. mclaren heeft 0 punten dusver in dit seizoen…
@dutchdriftking: waarom denk je dat? En ik bedoel dat niet om je af te zeiken maar gewoon oprecht benieuwd.
@rhellema: gebaseerd op helemaal niks ;-)
@rhellema: McLaren komt steeds dichterbij en is steeds betrouwbaarder. Ik zie zo maar gebeuren dat de Japanners ineens het licht zien….
@dutchdriftking: ik heb zo het vermoeden dat er dan iets van een wonder moet gaan gebeuren want de betrouwbaarheid van de McLaren krijg je niet zo snel op orde gezien de problemen die ze op dit moment kennen. En ook bij Red Bull zitten ze natuurlijk niet stil dus ik denk dat je voorspelling enigszins voorbarig is alhoewel het voor de spanning nog leuker zou zijn.
@dutchdriftking: the troll is strong with this one!
Het was nog steeds een dikke minuut dat RIC over de streep heen kwam

-edit: klopt, staat ook niks over in de tekst verder-
@rob5nismo: hij had niks meer te winnen dus heeft de laatste 20 ronden op het gemakje gereden om de motor te sparen.
@rob5nismo: ja, maar zoals ze zelf aangaven hebben ze de motor nog verder gespaard aangezien 3e plaats was veiliggesteld.
@kapitein187: ik hoop dat Renault toch iets sneller de betrouwbaarheid in orde heeft en de update snel doordrukt
Na de kwalificatie was het gat met Ferrari en Mercedes inderdaad kleiner, maar het zijn natuurlijk wel korte rondjes in Barcelona en daardoor is het wat lastiger vergelijken met andere circuits waarop langere rondetijden gereden worden. Rondetijden van minder dan 1.20 zie je volgens mij nergens anders, of vergis ik me?
@escort77: Je, je vergist je
@escort77: Sao Paulo bijvoirbeeld…
@escort77: Oostenrijk
@escort77: canada
Ik hoor en lees ook steeds meer berichten dat Adrian Newey zich aanvankelijk niet tot nauwelijks met de ontwikkeling van de auto heeft bezig gehouden en pas na de wintertests serieus werk is gaan maken van de RB13. Als dat werkelijk zo is, moeten ze bij Red Bull toch maar eens zorgen voor engineers die ook zonder Adrian Newey een top auto kunnen neerzetten. Wellicht wordt het tijd om James Key door te schuiven vanuit Toro Rosso.
@edge: Dat klopt maar dat is geen geheim, Horner heeft dit al meerdere malen gezegd en afgelopen vrijdag nog weer. Mercedes automotive bouwt een hypercar en ondervindt het F1 team totaal geen hinder. Red Bull Racing bouwt een hypercar en omdat dit een auto is die wordt (mede) ontwikkeld door het F1 team ondervind het hele team hier hinder van. Volgens Horner is eigenlijk sinds kort pas dat Newey zich weer volledig kan focussen op F1. Maar er is een oud gezegde in F1, zodra een F1 team groeit in de automotive industrie of auto’s begint te bouwen voor op de straat worden er minder races gewonnen. Met McLaren als schoolvoorbeeld.
@bassx: noem er nog eentje dan…
@suheyl: Denk dat Lotus wel aardig overeenkomsten heeft gehad, vooral in de jaren 80. Hoe meer Lotussen verkocht werden hoe minder vaak het races won tot uiteindelijk het merk uit F1 stapte. Nadat Lotus uit F1 stapte heeft het consequent meer auto’s verkocht als ooit te voren toen het in F1 zat.
Ik ga in ieder geval mijn hooggespannen verwachtingen wat de motorupdate betreft na de zomer in perspectief zetten. Bij deze: RB gaat alleen in geval van incidenten bij Ferrari en MB dit jaar races winnen. Op eigen kracht zit dat er gewoon niet in. Op naar 2018!
Die Horner. Zo kun je wel blijven praten. Het scheelde niet veel (9sec)of Daniel Ricciardo werd op een ronde gezet door Hamilton en Vettel. Dat zijn de harde feiten. Als Ferrari dit jaar zoals Redbull begonnen was werden ze door alles en iedereen afgebrand. Maar ok net niet op een ronde gezet worden bied perspectief:)
@azuli: Hier speel AB ook een beetje met clickbait (niet dat ik me er aan stoor). Met de vraag vrijdag of Red Bull met een RB14 komt of een B-Spec ontkrachte Horner meteen dat er een grote update kwam. De reden van zoveel nieuwe onderdelen is dan een wijziging aan de bargeboards zorgt voor een nieuwe vloer en nieuwe sidepods. Voor de leek lijkt dan de update heel groot, zowat een halve nieuwe auto maar de update zelf is minimaal. Oftewel Horner zei meteen al dat de update kleiner is dan die van Mercedes en impliceerde daar meteen al een beetje dat het gat nog wel eens groter zou kunnen worden met Mercedes. Hier staat in de headline dat het om een “nieuwe auto” zou gaan, wel tussen aanhalingstekens, maar Red Bull zegt zelf dat het om kleine updates gaat. Updates die de komende races kunnen verwachten tot aan de zomerstop. Ook zei Horner niet te verwachten voor die tijd om een podiumplek te vechten. Er valt hier Horner weinig te verwijten.
Op welke punten is de RB nu precies aangepast? Bij de Merc zag je duidelijk verschillen maar bij de RB kan ik het maar moeilijk zien.
Tja 0,4 sec sneller per ronde sneller op dat korte Barca circuit geworden.
Vergeleken met de voorgaande langere circuits zeker ? Nee Red bull light dit jaar.
@willemseles: Nee, vergeleken met wintertest
Denk dat ze dichterbij zitten, Daniel heeft op een gegeven moment echt wel z’n motor standje kalm an’ gezet. Als 50+ seconde in niemands land rijdt wil je die PU sparen voor de volgende races. Denk dat de tijd van max qua kwalificatie veel beter idee geeft…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).