
Peugeot Eco Cup: voorbereiding
Toen de meeste van ons nog in het mandje lagen, verzamelden de Nederlandse deelnemers aan de Peugeot Eco Cup zich bij het ANWB Testcentrum in Lelystad. De vier teams van twee personen kregen vandaag – als opmaat naar de zuinigheidsrace – namelijk tips & trucs om hun rijstijl nog economischer te maken.
Deze tips van profs zullen de teams binnenkort hard nodig hebben, want komende zondag 28 en maandag 1 maart strijden tientallen teams uit 18 landen om deze felbegeerde Peugeot Eco Cup. De prijs is niet niks; de winnaar mag de auto waarin hij of zij rijdt, namelijk houden. Er zijn vier categorieën, ingedeeld naar type Peugeot: 207, 308, 3008 en 5008 en in iedere categorie zal dus een prijs vallen. Met een exact gelijk gewicht per model, vertrekken de 72 HDi-gemotoriseerde Peugeots (18 landen x 4 teams) zondagochtend uit Parijs en rijden over 1000 kilometer – op een enkele tank – met wat omwegen naar Genève waar ze op maandagavond voor 23:00 uur moeten finishen. De prijsuitreiking vindt de volgende dag plaats op Peugeot stand tijdens de 80ste Autosalon van Genève. Ik zal de Nederlandse teams tijdens deze dagen volgen in hun strijd om zo min mogelijk brandstof te verbruiken op dit traject en stel ze bij deze alvast aan jullie voor:
Annemieke de Brave en Tom Smit zijn oom en nichtje en ze komen uit Purmerend. Ze zijn allebei Peugeot-rijders en hebben enorm veel zin om mee te doen in de 207. Annemieke: “Het is een hele eer en ik heb na onze eerste testkilometers van vanochtend allang in de gaten dat ik aan mijn Oom Tom een enorm ervaren rijder heb. Ik schat onze kansen dus goed in.”
Marianne en Hans Moen uit Purmerend doen mee aan de Eco Cup in de Peugeot 308. Ze rijden deze auto ook prive en tevens heeft Marianne haar eigen 106 die ze deelt met haar dochter. Marianne: “We kijken iedere keer wel naar andere merken, maar komen steeds weer op Peugeot uit.” Om de Eco Cup te winnen, heb je, volgens Hans, een beetje geluk nodig: “We doen ons best. In ieder geval is Marianne een kei in navigeren, dus dat streepje hebben we al voor.”
De twee vrienden Tjalling van der Zee (r.) en Wieger Veenstra doen mee in de 3008. Ook zij zijn allebei al jaren overtuigde Peugeot-rijders en bovendien bloedfanatiek als het gaat om zuinig rijden. Tjalling: “Uiteraard hebben we de nodige teamgeest, maar uiteindelijk zijn we er wel om die auto te winnen.” Het stel maakt een goede kans, want ze zijn ook tijdens de dagelijkse ritten bezig met zuinig rijden. Tjalling: “Ik heb er zelfs Excel-sheets van gemaakt waarop ik mijn verbruik kan bijhouden.”
Stefan en Joep Langeveld (r.) zijn broers en het enige duo dat prive geen Peugeot rijdt; Stefan heeft een Toyota Corolla Verso en Joep koestert zijn Volvo Amazone en rijdt dagelijks rond in een Renault Twingo. Voor deze Eco-strijd is hun partner de 5008. Stefan: “Ik wilde altijd al eens meedoen met zoiets, want volgens mij ben ik vrij goed in zuinig rijden. Of dat echt zo is, zal in vergelijking met anderen blijken…”
Met het organiseren van deze Eco Cup, wil Peugeot de automobilist laten zien hoe eenvoudig het is om zuinig te rijden. Dit kan voor een groot gedeelte bijdragen aan de vermindering van het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
De teams kregen de auto’s waarin ze gaan rijden deze week alvast te leen van Peugeots Experience Center zodat ze kunnen oefenen. Ik wens ze hierbij alvast veel succes en tot komende zaterdag. Dan zie ik de teams weer tijdens onze gezamenlijke vlucht naar Parijs.
Peugeot Eco Cup: dag 1
De start van de Peugeot EcoCup kende vandaag in Parijs een stormachtig begin. Bloembakken staken er helemaal uit zichzelf over en er kwam meer water uit de lucht dan uit de hoteldouche. Desondanks heerste op de Grande Armee grote bedrijvigheid. 4 x 18 teams waaronder het Nederlandse meldden zich al vroeg aan de start.
[ Kijk bij mijn vorige artikel voor een verslag van de reis naar Parijs. ]
Een tikkeltje onuitgeslapen want we mochten gisteravond op uitnodiging van Navteq (de navigatiesysteem-provider van Peugeot) naar het Lido. De enigszins gedateerde (understatement) dansshow op de Champs Elysees waarin menig AA-Cupje te zien was, ging vergezeld van een diner en een paar verrassende optredens, onder ander van een showmannetje die het deed met diabolo’s, een (nu eens wel) grappige clown, een ijsdanspaar (er kwam een complete ijsvloer uit de grond omhoog), een acrobaat die bij mij ook best een keer in de gordijnen mag komen hangen en (nota bene) een Lippizaner hengst die fraaie pasjes liet zien. Al met al een enerverende avond die voor menig team eindigde in een strategie-bespreking voor de komende ochtend; het begin van de Ecocup-tocht richting Mulhouse, onze eerste stopover.
De heren Tjalling en Wieger uit Sneek kwamen vanochtend tot de ontdekking dat de wedstrijdleiding de hele achterbank uit hun 5008 had getrokken. Dit was nodig om het aanzienlijke gewicht van Wieger te compenseren. In plaats van alle wagens van alle teams iets zwaarder te maken, maakten ze de hunne lichter. Het mocht de pret niet drukken, al kleurde Wieger enigszins roze toen ik erover begon;)
De heren gebroeders Stefan en Joep wilden hun strategie niet prijsgeven, al zagen zij niets in het er direct uit gooien van hun ruitenwisservloeistof: ‘Dat scheelt nog geen kilootje,’ aldus Stefan die voor aanvang geheimzinnig voor zich uitkijkend op zijn rijstijl leek te broeden. En Joep zette in de auto meteen de airco uit…
Ook Annemieke en Tom hadden er zin in. Annemieke had al gauw door dat het op zondagochtend niet zo druk is in Parijs, en dus kroop ze meteen achter het stuur. ‘We hebben koekjes bij ons, dus stoppen voor de lunch hoeft niet,’ zei ze me vanochtend nog fanatiek.
Hans en Marianne leken er ook al geheime strategieën op na te houden. Hans had na terugkomst uit het Lido de hele route op zijn TomTom ingevoerd en alle – eventueel – moeilijke punten alvast bekeken. ‘Als je normaal rijdt, dan doe je er ongeveer 6 uur over. Maar wij zullen natuurlijk langzamer zijn,’ aldus de winnaar van een eerdere zuinigheidswedstrijd.
De brandstoftanks en motorkappen werden verzegeld, het gaat er allemaal eerlijk aan toe bij de Fransen.
Na de start (filmpje volgt later) werd de route voortgezet. Eerst op de Pheriferique, de beroemde/beruchte rondweg rond Parijs waar ook wij meteen even in een (gelukkig kleine) file terecht kwamen. Daarna was er snelweg, snelweg, snelwegrestaurant, snelweg, meer snelweg en nog eens snelweg. Het weer werd er niet beter op. Het navigatiesysteem vroeg mij om de tien minuten of ik wegens de harde wind geen andere route wilde kiezen… (Duh.. nee). Hier en daar haalden we deelnemers in. Sommige spotten we tijdens het banden bijvullen, andere reden met hun verlichting aan. Ach, het waren de Spanjaarden maar;) Een van de Fransmannen laat hier trouwens zien hoe het moet.
Ikzelf heb de hele dag in een 207 gereden (foto volgt). Dat ging uitstekend, al moet ik bekennen dat eco-rijden niet helemaal mijn ding is. Zeker niet als het lang duurt, dus na de lunch heb ik het gas eens wat dieper ingetrapt en kwam daarmee op een gemiddeld verbruik van rond de 6.0 liter op 100 km. Ook niet echt slecht bij dit weer een gemiddelde snelheid van 130 km/h. Vanavond zal ik de deelnemers hun ervaringen vragen, ze zijn nog niet binnen.
Peugeot Eco Cup: dag 2 & finish
Dag 2 en tevens de laatste in de Peugeot Eco Cup. In een van de Hollandse teams zijn er dan wel wat traantjes van spanning geplengd vandaag, maar: iedereen is gefinished! En ik heb ook al behoorlijk concurrerende tijden gehoord. Later horen we wie de winnaars zijn.
Tijdens de briefing werd vanochtend al verteld dat de organisatie naar aanleiding van een aantal boze reacties van verkeersdeelnemers die de politie binnen had gekregen, dat de deelnemers allemaal met alarmlichten aan moesten rijden en liefst rechts moesten blijven rijden… De eerste stop was het Peugeot Museum.
Die maatregel werd ingesteld omdat sommige deelnemers namelijk gevaarlijk langzaam op de snelweg reden waardoor met name bij het vrachtverkeer gevaarlijke situaties ontstonden. Tja, 50 km/h is natuurlijk ook echt erg… Een groot aantal deelnemers ging bovendien achter vrachtwagens hangen, heel dicht erop, om in de slipstream te kunnen rijden. Dat is een tactiek, al is het ook een tikkie gevaarlijk. De chauffeurs weten niet dat je erachter hangt en als zij maar even snelheid terugnemen zit je er bovenop.
Een Franse deelnemer werd dan ook aangereden door een vrachtwagen. Wat er precies is gebeurd weet ik nog niet, maar ik heb wel met eigen ogen gezien dat het soms maar net goed ging met dat Ecorijden. Het wekt bovendien behoorlijk irritatie. Veel deelnemers werden gesneden en zelfs ik kreeg opgestoken middelvingers te verwerken (terwijl ik normale snelheden van rond de 120-130 km/h aanhield). Zo’n ecocup wekt kennelijk behalve bewondering ook agressie…
In ieder geval is iedereen heelhuids binnen, het was prachtig weer vandaag en de finish hier in Annecy was bijzonder mooi op een parkeerterrein met zonneschijn aan het meer.
De equipe Annemieke en Tom had op het eind echter wat pech. Zij reden hier in Annecy verkeerd en moesten enorm zoeken waardoor de zenuwen door Annemieks keel gierden. Tom moest haar streng toespreken en door alle emoties kwam ze met tranen in haar ogen aan bij de finish. Of ze nog binnen de tijd waren… het was kantje boord. De oom en zijn nichtje werden getroost door de andere, meelevende deelnemers. We gaan vanavond horen of een van de Nederlandse equipes in de prijzen is gevallen, duimen jullie mee?
Peugeot Eco Cup: uitslag
De strijd om de Peugeot Ecocup is gestreden. En helaas, er waren geen Nederlandse winnaars, maar ‘onze’ vier teams hebben het wel erg aardig gedaan. Hieronder de verbruikscijfers van liters per 100 km op een rijtje:
Nederlandse score Winnende score
207: 3,39 (1 op 29,4) Belgie: 3,24 (1 op 30,8)
308: 3,26 (1 op 30,6) Slovakije: 3,14 (1 op 31,8)
3008: 3,93 (1 op 25,4) Kroatie: 3,56 (1 op 28)
5008: 4,08 (1 op 24,5) Tjechie: 3,33 (1 op 30)
Onze teams bestaande uit Annemieke en Tom(TomTom) (207), Marianne en Hans (308), Tjalling en Wieger (3008) en Stefan en Joep (5008) waren behoorlijk moegestreden toen ik ze gisteren op de autosalon in Genève tegenkwam. En ze moesten natuurlijk toezien hoe de Belgen, Slovakenen, Tjechen en Kroaten de sleutels van hun gewonnen Peugeots kregen uitgereikt door Peugeot coureur Stéphane Sarrazin tijdens een chique diner in Annecy. Toch balen, al overheerste het gevoel dat iedereen het de winnaars gunde.
Zuinig rijden kost dan wellicht minder brandstof, maar wel een hoop menselijke energie. Je moet jezelf en je rechtervoet toch steeds tot de orde roepen en dat zijn we over het algemeen niet gewend. Ook de kritiek die de ‘race’ kreeg, kan ik goed begrijpen. Men heeft het wedstrijdelement bij deze rit erg onderschat: iedereen wil die auto winnen en dus gaat men over tot extremen om zuinig te rijden. Te dicht achter vrachtwagens hangen bijvoorbeeld, en te langzaam rijden. Dat resulteert in gevaarlijke situaties. Peugeot kan ervan leren dat er meer regels opgesteld moeten worden voor dit soort evenementen en dat er en route veel meer gecontroleerd moet worden zodat het veilig blijft.
Ook vraag ik me af of ze dit niet beter een eenmalig evenement kunnen laten zijn en het niet volgend jaar opnieuw te doen. Want hierbij is aangetoond dat het technisch mogelijk is om zuinig te rijden. En dat het loont om je rijstijl aan te passen. Ik zeg dan: punt. Net als veel anderen geloof ik ook niet dat auto’s – of onze rijstijl – schuldig zijn aan de opwarming van de aarde. Als dat laatste al het geval is en het niet gewoon de normale gang van zaken op deze planeet die eens in de zoveel tijd wordt geteisterd door klimaatveranderingen en ijstijden etc. Natuurlijk moeten we met z’n allen proberen om zo schoon mogelijk te leven, en ook auto’s moeten zo schoon mogelijk presteren. Maar de politieke machthebbers hebben nu eenmaal vaak andere agenda’s (geld, macht) en daar zit ‘m de crux. Te triest voor woorden, als je het mij vraagt.
Ik ben er wel heilig van overtuigd dat er de komende decennia heel wat gaat veranderen. In ieder geval bracht Peugeot een erg fraai studiemodel naar Geneve, de SR1, waarvan acte:
Het is een cabrio met een hardtop. De SR1 is prachtig vloeiend gelijnd en lijkt verdacht veel op een Aston. Het is een driezitter, twee zitplaatsen voorin, een achterin. De SR1 Concept maakt gebruik van Peugeots HYbrid4-technologie waarbij een benzinemotor de voorwielen en een elektromotor de achterwielen aandrijft. Samen zijn beide krachtbronnen goed voor 313 pk. Om nog even in eco-stijl te blijven: het gemiddeld verbruik bedraagt 4,9 liter op 100 kilometer.