• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Peugeot 208 PSE wordt eerste leuke Hot Hatch EV?

Auteur: willeme, gepost 27 september 2021 om 15:05 – 6 Reacties

Peugeot 208 PSE

De Peugeot 208 PSE belooft veel goeds!

Het zal jullie wel zijn opgevallen dat het ineens heel erg stil is omtrent B-segment hot hatches. Er is een Polo GTI en Fiesta ST, maar dat is het ook wel. Gelukkig is daar de uiterst serieuze Hyundai i20 N. De GR Yaris rekenen we bewust niet mee, dat is meer een exoot met toevallig een Yaris-koets dan een vlotte Yaris. Naast wat retro-spul (Cooper S, Abarth 595) is er helaas niet heel erg veel meer in dit segment.

Met name uit Frankrijk zijn er wat omissies in dit segment. Wat te denken van de Clio R.S., die is er nog steeds niet is? Een vlotte Citroen VTS hoeven we ook niet te verwachten. Maar hoe staat het dan met een snelle Peugeot? Dat merk heeft behoorlijk wat gave hot hatches geproduceerd de afgelopen jaren. Denk aan de 205 GTI en 206 RC bijvoorbeeld. De 207 RC was een mispeer, maar met de 208 GTI bewees Peugeot het nog zeker niet verleerd te zijn.

Peugeot 208 PSE

Peugeot 208 PSE

Van de huidige Peugeot 208 zijn er diverse benzine-, diesel- en elektrische uitvoeringen. Maar een echt leuke of rappe versie is er niet. Gelukkig komt daar volgens Carscoops verandering in. De publicatie meldt dat de nieuwe hot hatch Peugeot 208 PSE gaat heten. Inderdaad, van hetzelfde label als de Peugeot 508 PSE. Terwijl die auto nog een plug-in hybride is, wordt de 208 PSE een volledig elektrische auto.

Driften!

Daarmee wordt de eerste elektrische hot hatch een feit. De basis voor de Peugeot 208 PSE is de e-208. Die is op zich niet verkeerd qua prestaties. De elektromotor levert exact hetzelfde vermogen als de 206 GTI uit 1999 (100 kW = 136 pk). Alleen is de 208 wel meer dan 400 kilogram zwaarder die rappe 206. Dat zijn 400 kilo’s te veel voor een leuk sturende hot hatch.

Achterbips

Kleine accu

Dat gewicht is de reden dat Peugeot Sport níet een grotere accu gaat monteren. Op dit moment heeft de e-208 een accucapaciteit van 50 kWh. Met een grotere accu is meer vermogen eenvoudiger eruit te halen, maar wordt de auto te zwaar (en daardoor automatisch geen hot hatch). In plaats daarvan wordt er enkel een krachtigere elektromotor gemonteerd. De verwachting is dat de Peugeot 208 PSE zo’n 170 pk zal krijgen en in minder dan 7 seconden naar de 100 km/u moet kunnen sprinten. Zijn er ook nadelen? Ja, de range wordt iets kleiner. Die is volgens de WLTP nu 320 km.

Peugeot 208 PSE

Wanneer de auto bij de dealers arriveert is niet duidelijk, maar de verwachting is dat de Peugeot 208 PSE in 2022 onthuld gaat worden. Rond die periode zou ook de facelift gepland staan. In elk geval is het goed om te zien dat er fabrikanten zijn die de hot hatch nog niet hebben afgeschreven, ondanks dat iedereen geld verdient met elektrische crossovers.

Ook interessant!

  • Goedkoopste Peugeot 208 GTI
    De goedkoopste Peugeot 208 GTI heeft een kleurtje
  • Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 508..
    Video: stoer doen achterin je zelfrijdende Peugeot 208..
  • Prijs Peugeot 508 PSE
    Video - Peugeot 508 PSE vs BMW M2 is verrassend spannend
  • Peugeot 508 PSE rijtest en video

Nieuwste artikelen

  • Mercedes CLA Shooting Brake is de perfecte vakantie-EV!
  • Blijf weg uit de trein. Als je ergens wil komen tenminste
  • Loop maar door. Hier heb jij niks te zoeken
  • Jij raadt nooit welke auto antwoord heeft op al jouw vragen…
FacebookTweetPinLinkedIn

208, Elektrisch, Peugeot, peugeot-sport, PSE

Vorig bericht: « Video: motorrijder is sneller dan het licht
Volgend bericht: Volvo XC60 T8 (2022) rijtest »

Lees Interacties

Reacties

  1. RAW zegt

    27 september 2021 om 16:29

    Gisteren tijdens de EV Experience ook met de e208 GT op het circuit van Zandvoort mogen rijden en het is echt een hele vermakelijke auto, zelfs op het circuit. Iets meer vermogen was wel wenselijk (meestal op een circuit) dus die 170 pk moet het nog beter maken. Lekker gooien en smijten blijft toch erg leuk. De Polestar 2 met 400+ pk en performance pack is echt gaaf op het circuit, maar op de openbare weg wel een beetje overkill, dan is zo’n 208 PSE waarschijnlijk goed genoeg voor de enthousiaste rijder.

    Login om te reageren
  2. bernoulli zegt

    27 september 2021 om 16:33

    Is de Cupra Born dan geen hot hatch EV?

    Login om te reageren
  3. jeffreym3 zegt

    27 september 2021 om 17:37

    Leuk die PK’s, maar het koppel lijkt mij veel interessanter en dat wordt niet genoemd.

    Login om te reageren
  4. Henkie zegt

    27 september 2021 om 17:49

    Dit is het logische gevolg van de Opel Corsa e rally.

    Login om te reageren
  5. Michel-GR zegt

    27 september 2021 om 19:55

    De GR Yaris rekenen jullie niet mee… de snelste b segment auto wordt niet meegenomen…een auto die het vuur aan de schenen legt bij een gt4 of M3 ….zegt weer genoeg over Autoblog!

    Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      27 september 2021 om 20:33

      @michel-gr: Op zich kan ik Autoblog daar wel in volgen. Hoe gaaf de GR Yaris ook is, je kunt hem toch moeilijk vergelijken met een typische hot hatch als een Fiesta ST. Dat gaat op te veel fronten mank. Sterker nog: je kunt hem door zijn mix van afmetingen, prijs, prestaties en techniek amper met iets anders op de markt vergelijken, en dat is een heel, heel groot compliment aan Toyota.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North