Volvo V40 R-Design – Extra dikke smurf [updated]

Auteur: , 63 Reacties

Laten we met het slechte nieuws beginnen: deze dik uitziende Volvo V40 heeft géén extra vermogen, maar het ziet er dankzij het R-Design pakketje allemaal wel wat dikker uit.

Zoals we van Volvo gewend zijn lanceren ze tegenwoordig geen hardcore R-modellen meer, maar wel zogenaamde R-Design pakketten voor de diverse modellen. Van het pakket voor de gloednieuwe V40 was al 1 foto uitgelekt, maar nu hebben we alle foto’s te pakken.

Zoals we van Volvo gewend zijn is niet alleen de buitenkant aangepakt (velgen, bumpers, zijskirts etc), maar is er ook nog eens kritisch naar het interieur gekeken. Wil je dat je leaseslet er iets minder doorsnee uitziet? Vink dan wat R-Design opties aan zouden we zeggen.

We achten het overigens niet onwaarschijnlijk dat huistuner Polestar op termijn ook nog met wat extra vermogen op de proppen komt. Dan heb je niet alleen snelle looks, maar kom je ook daadwerkelijk sneller vooruit.

UPDATE: we hebben bewegende beelden.



63 reacties

De laatste brandstofpas van 3.500 euro wordt nu geveild Bepaal zelf wat je betaalt!.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Eindelijk een V40 waar een T5 waardig in zal zitten. Lekker bakkie. Nu maar hopen dat er ooit een echte V40 Polestar komt.
Valt me tegenwoordig op dat er veel S60’s rondrijden met dubbele uitlaat en diffuser. Al check je dan hun kenteken op RDW om te zien wat voor geweld erachter zit blijken het allemaal slome hokken van 1400kg met een schamele 150pk te zijn…Nieuwe rage uit de petjeswereld overgewaaid?
@alcantara: veel van die slome hokken zijn voorzien van een D3. Laat ik je nou vertellen dat dat echt prima van z’n plek af komt en door de 5 cilinders ook nog eens fantastisch klinkt…
@superfred: 1 cilinder extra klinkt bij een diesel nog steeds alsof je een bus start hoor. En inderdaad sloom, doet er bijna 10 seconden over naar de 100.
@alcantara: als dat waar zou zijn zouden bussen toch op slag een stuk beter klinken. Gezien je reactie zou ik bijkans denken dat je een fan bent van die TDI knikkerbakken. Kijk als we het daar nou over hadden en je maakt dan een opmerking over klinken als een bus, ja, maar een 5 cilinder Volvo klinkt vanaf de eerste slag als een klok. Mega sound. Kom ik m’n bed voor uit bij wijze van (als het een C30 T5 is mag je het bij wijze van rustig weglaten. Pretmachine. Grote smile op m’n gezicht, genieten…)
@superfred: in een D3 zit een 1.6 4 cilinder , ook niet verkeerd overigens
@slippie101:
Nee de 1.6d heet D2. In de D3 zit een 2.0 van 150pk.
@jrk68: D3 heeft meer peekaatjes, 163 om precies te zijn. En @Alcantara heeft duidelijk nog nooit met een D3 gereden…
@superfred:
Wijsneus check de Volvo site even voor je denkt dat je het beter weet. De 163pk diesel heet D4.
@jrk68: sorry, was vergeten dat die er vanaf mei ook bij was gekomen. Daarvoor was de D3 wel degelijk 163 pk. En das de motor die ik ken en bedoelde.
@superfred @jrk68

Volvo heeft recentelijk de motorisering aangepast. Wat nu “D4” heet, was tot enkele maanden terug namelijk nog de “D3”. De huidige D2 was tot voorkort de 1.6 DRIVe.

De D4-motor heeft in de V40 177pk, dezelfde D4 heeft in de S60 ‘slechts’ 163pk. Het is dezelfde motor (2.0 diesel vijfcilinder) met puur softwarematige aanpassing om in de 20% fiscale bijtelling te vallen. Je weet wel, voor de lease-juppen.

Dus @jrk68 als je echt denkt hier de wijsneus te zijn …. beetje jammer.
Even een kleine aanvulling voor de “wijsneuzen”, …


Volvo V40 / C30
D2 115 pk
D3 150 pk
D4 177 pk

Volvo S60 / V60
D2 115 pk
D4 163 pk
D5 215 pk

Dus als je al naar de Volvo-site zou verwijzen, doe het dan in ieder geval wel goed ….
@pietjepuk:
Ja, dat weet ik en daarom heb ik het dus even dubbel gecheckt op hun site omdat het nog weleens verandert.
Wijsneus….
@jrk68:

Dan zou je moeten hebben geweten dat de D4-uitvoering in een V40 177 pk heeft, en geen 163 pk ….
@jrk68: en toen was het stil … opvallend weer …
@alcantara: Kom op dude, dat is bij vrijwel elk merk zo.
@kaasboerin: Onzin, een beetje merk zet geen uitlaat aan beide kanten bij 150pk. BMW geeft de x20d, die nog krachtiger is, slechts 1 bescheiden uitlaat. En zo hoort het, verschil moet er zijn. Twee gescheiden uitlaten hoort pas bij een pk of 250.
@alcantara:
Gelukkig bepaal jij niet hoe iemands auto eruit komt tezien.
Dat mag de koper gelukkig nog altijd zelf bepalen….
@jrk68:

Inderdaad, wou net het zelfde zeggen maar jij was me voor. Thnx.
@zakar36: Geen dank.
@alcantara: een uitlaat aan beide kanten heeft alleen zin bij een in de lengte geplaatst blok met aan weerskanten een spruitstuk, dacht ik. En hoeveel Volvo’s hebben dat nog vandaag de dag? Anders levert alleen maar onnodig veel langere pijpen op.
@oli4k: Wat een onzin argument weer… Bij 2 cilinderrijen kom je inderdaad lastig om 2 uitlaatspruitstukken heen maar na de bak gaan die vaak weer over in 1 pijp eventueel uitmondende in 2 eindpijpjes. De uitlaat word er hier dus niet nodeloos langer door, gewoon de einddemper dwars zetten en links en rechts eindpijpje naar achter en klaar.
Precies hoe de meeste ‘dubbele dempers’ er uitzien en in elk geval die onder deze volvo hier.
@clubbtraxx: Dus jij bent zo’n type dat styling belangrijker vindt dan functionaliteit? En hoe precies is ‘het symmetrisch is’ een beter argument dan dat het efficiënter is? Heb jij je stuur ook in het midden zitten dan?
@alcantara: Wat er wel een niet ‘hoort’ bepaal ik zelf wel.
Zelf hou ik van symmetrie en dus vind ik een dubbele pijp per definitie mooier. Of er nou een dik blok in ziet doet hierbij niet terzake. Mijn V40 T4 doet overigens de 0-100 in 7.7sec snel genoeg voor je, of ook te sloom?
@alcantara: Even terug – sinds wanneer is 150pk ‘schamel’?
@Jesper: Voor een wagen van 1400kg is het te matig, meer dan 9 secs naar de 100 zegt al genoeg. Een auto van 1000kg met dat vermogen is natuurlijk een ander verhaal.
@alcantara: Volgens mij is 150 pk tegenwoordig nog steeds bovengemiddeld. Het grootste deel van het Nederlandse wagenpark bestaat uit B-segment auto’s (vaak < 100pk) of zuinige C-segment auto's (< 150 pk). Maar ik vermoed dat je zelf nog niet eens een roze papiertje (pasje) hebt en denkt dat het leven pas begint bij meer dan 300 pk…
@alcantara: wat een gelul. 9sec is toch prima…..
@alcantara: Nee, jij vindt het te matig. Dat is wat anders. Meer dan 9 seconden naar de honderd is vandaag de dag gewoon normaal. Niet iedereen koopt/least een auto om mee te scheuren. En anders koop je toch lekker een D5 ofzo?
@alcantara: Ja want 150 pk is heel sloom hé… Kom je anders heel vlot mee overal door het verkeer en je hebt meer pk’s dan de gemiddelde chauffeur onderweg. Niets mis met een sportief uitzicht. Is helemaal niet over the top
@alcantara: beter dan op een Mercedes een amg stikker plakken, met 1 schamele uitlaat en 115kw. Wordt steeds populairder, afgelopen week al 3 van die sterren ermee zien rondrijden
@weereentankleeg: Woon jij toevallig in R’dam? :D
@weereentankleeg: Sterker nog: ik zag hier gisteren een ‘Q5 RS’ staan…
Ziet er snel uit, nu nog een kanon van een motor erin en…gaaaan!
@rufctr01: de T5 is al een kanon van een motor. Alleen weigert het motormanagementsysteem ‘m dat te vertellen (“slechts” 254 pk/360 Nm).
Dit is net wat de V40 nodig had, zeker wat de voorbumper betreft
@coopers: Als je goed kijkt heeft ‘ie een snor.
Zet maar hier voor de deur en gooi de sleutels/papieren maar door de brievenbus. Heel erg lekker kleurtje ook!
Ik vind hem redelijk maar niet fantatisch.
Zeer mooi!
Vind het standaard al een mooie auto, met dit pakket is dat alleen maar meer geworden. Zet ‘m in de kleur van deze foto’s en met de T5 maar op de parkeerplaats!
Zeker gave auto! Motorisch verwacht ik dan alleen net iets meer… maar qua looks zeer geslaagd!
Tja, het blijft een volvo…
@bbroek:
En dat is een enorm pluspunt….
OT: Wat wordt het toch mooi op de weg met al die Volvo’s,
(ooit een slogan van Honda).
@bbroek: …. tot je op een dag wakker wordt en je je realiseert dat je man geworden bent. De jongen in je is er nog wel, maar steeds minder vaak. Soms betrap je jezelf erop dat je wel heel serieus geworden bent… Je hebt je ooit voorgenomen je nooit oud te gedragen, maar vroeg of laat gebeurd het gewoon. Als het zover is, dan wil je graag een Volvo.., en het liefst een snelle, zodat je op de momenten dat je je jong wilt voelen je even los kan gaan.
@bbroek: juist daarom zou ik liever een Volvo hebben dan een model van de concurrentie (BMW, Audi en Mercedes). Volvo’s hebben een bepaalde eigenzinnigheid die ook terugkomt in hun motorenaanbod. Voor zover het kan klinken hun 5 cilinder diesels fantastisch. De 5 cilinder benzine is al helemaal goddelijk. Volvo is altijd een pluspunt.
@ Autoblog:

Volvo komt inderdaad ook met V40 Polestar (Werk zelf bij Volvo) Ik weet voor de rest nog niet hoe de officiele benaming zal zijn maar denk dat het een rappe T5 wordt die het Hot hatch segment moet komen binnenstormen.

2e bron: http://www.volvocars.nl en dan op de V40 klikken.
@robbie: waarom moeten al mijn reacties die ik via m’n laptop plaats goedgekeurd worden?????
@bbroek: dat had ik ook, alleen toen had ik net dit account aangemaakt. Nu is dat niet meer. Maar is dat echt zo’n probleem dan? Die paar minuten wachten tot je reactie er staat? Een beetje geduld mag best, zo moeilijk zijn ze hier ook niet als het gaat om wat je mag schrijven als reactie. Geduld is een schone zaak, en waarschijnlijk verdwijnt dat gekeur vanzelf.
@ej20g: bij mij is het sinds twee weken, maar bij mij duurt het meestal 20 minuten, maar meestal worden mijn reacties verwijderd terwijl ze serieus bedoeld zijn en als andere autobloggers ongeveer dezelfde reacties plaatsen laten ze die gewoon staan!, het lijkt alsof de redactie van autoblog iets tegen mij heeft :(
@bbroek: dan zou ik het niet weten. Ken er het fijne niet van, en weet ook de bedoeling niet van Autoblog, maar ik neem toch aan dat ze er een goede reden voor hebben, al hoeven ze dat niet volgens hun huisregels. Ik hoop voor je dat het snel weer weg is, want ik kan wel snappen dat je er last van hebt. Misschien dat een mailtje naar bijvoorbeeld Robbie werkt. Denk dat ze, indien ze er hun redenen voor hebben, het liever persoonlijk oplossen. Succes!
@ej20g: ik heb het tig keer gevraagd via een reactie, maar ik heb ook al een mailtje gestuurd, maar op bijde krijg ik geen antwoord.
@ej20g: ik plaats trouwens nu reacties via mijn telefoon, dat hoeft niet goedgekeurd te worden,maar is niet zo handig (4.3 inch schermpje…)
@bbroek: hmm dat is vreemd. Ik kan er verder helaas niet over oordelen. Heb zelf geen problemen met de redactie, ook nooit gehad. Hoop wel dat het snel opgelost is ondanks dat je geen bericht krijgt.
Ik vind hem erg fraai geworden! Net wat sportiever dan een gewone V40, maar verder niet overdone, gewoon beschaafd sportief. Mooi ook dat het interieur ook echt anders is, dan merk je tenminste ook binnenin dat je in een sportieve versie rijdt.
Wanneer je de nieuwe Golf hier naast zet dan wordt het verschil in looks nog groter. Wat ziet deze auto er superieur beter uit dan de emotieloze nieuwe Golf. De motoren van Volvo zijn voor weinig geld erg goed te tunen. Voorbeeldje: Volvo V40 D2 met slechts 115 pk. voor 299,- naar 150 pk en 370 nm en dat al bij 1500 toeren. De mensen die vinden dat de volvo zo traag zijn moeten eerst eens naar hun eigen ( trage) auto kijken….
de gewone v40 vindt ik al prachtig! Maar dit! Wauw… Polestar, laat maar zien wat je hiermee kan doen!
Nee, zou liever voor de standaard v40 gaan met een paar mooiere velgen en opties ipv dit pakket
Oven off-topic. Ben ik nou de enige die die Audi reclames echt mega lachwekkend vind? De nieuwe A3 checken.Muhaha…
@superfred: V40 D3 163pk????

V40 D2 115pk D3 150pk D4 177pk
S60/V60 D2 115pk D4 163pk D5 215pk
XC60 D3 136pk D4 163pk D5 215pk
@brendan: neen, we hadden het boven over de S en V60. Daarbij klopt het wel.
Mooie sport steulen

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).