
Dit is de Corvette die al heel wat namen heeft gehad waaronder “Blue Devil” en “SS”, maar in september werd duidelijk dat het uiteindelijk ZR1 geworden. Het monster was al een keer op video vastgelegd, maar Chevrolet heeft de über Corvette nu officieel vrijgegeven.
Nieuw is de ZR1 aanduiding niet. Een op de C4 gebaseerde Corvette droeg vanaf 1990 dezelfde naam, maar verdween weer in 1995. De nieuwe ZR1 is de snelste en duurste Corvette uit de geschiedenis van Chrevrolet. Volgens topman Bob Lutz hadden de ontwikkelaars niet alleen de opdracht meegekregen om de snelte Corvette ooit te bouwen, maar moest het simpelweg één van de snelste productieauto’s worden. De auto is op het circuit inderdaad ontzettend snel, maar veel testrijders hebben aangegeven dat het een enge brute auto is om alledaags mee te rijden.
Er is veel gebruik gemaakt van koolstofvezel (carbon) om de auto licht te houden. Zo is het hele dak van koolstofvezel. Onder de kap ligt 6,2 liter small-block V8 met supercharger. Exacte prestaties wil Chevrolet nog niet met ons delen, maar het vermogen van de motor zal ergens tussen de 620 en 650 pk liggen met een koppel rond 800 Nm. Tevens heeft Chevrolet voor de gelegenheid de kilometerteller opgehoogd van 200 mph naar 220 mph. Al het geweld staat op 19 inch velgen die worden afgeremd door Brembo keramische remmen. De banden zijn niet kinderachtig met van voren maatje 285/30 en achter 335/25. De ZR1 staat begin volgend jaar in Detroit en zal volgende jaar zomer in de VS op de markt komen.














oeiii, toch stukken minder mooi dan de Z06 naar mijn mening. Toch minder balans en wat te dikke (optische) vetrolletjes hier en daar..
Die powerbulge en achterspoiler vind ik het vooral verpesten. Die side air-outtakes zijn wel erg stoer.
Maarja, hard kan ie, hè?
brute bak!!
ga daar maar is mee naar de supermarkt…
beestig lekker
Jammer van het ruitje in de powerbulge, dat ziet er gewoon niet uit en lijkt eerder een foute kopie van Ferrari. Bij een F430 of 360 is er tenminste echt wat te zien onder het ruitje, dit is gewoon een plastic supercharger cover. Bah!
Verder wel een enorm dikke auto met genoeg aanpassingen om hem duidelijk als topmodel te positioneren.
Bruut, wát een beest is dat zeg! Inderdaad jammer van dat kitscherige ruitje in de motorkap, maar ’t blijft een stuk geweld op wielen :)
Holy sh*t!
Deze staat in één klap bovenaan het verlanglijstje. :-) Gaaf dat ie in Detroit staat, is toch al binnen een maand.
Wat gaat dit kosten? Krijgt hij een net zo scherpe prijs als de Z06 mee? Die is ook flink goedkoper dan de concurrentie! De prestaties zullen wel beestig zijn. Veel vermogen, hoog koppel en een laag gewicht met een uit de racerij afgeleid onderstel. Spectakel gegarandeerd. Kan haast niet wachten tot hij er echt is. Eén puntje van kritiek: ik vind die motorkap maar niks. (doorzichtig zodat je de compressor kunt zien liggen. Beetje te veel van het goede vind ik!)
das een mooi wagentje :D dit zou eigenlijk de nieuwe KITT moeten zijn, ipv die mustang, ziet er veel beter uit. vooral op die foto net onder de titel.
is dit nou de eerste auto uit amerika die standaard ceramic/carbon remmen heeft? en wat een afmetingen!
De Corvette ZR1:
– uitgelekt in 2005
– bediscussieerd in 2006
– gebouwd in 2007
– gepresenteerd in 2008
– en misschien rond 2009 in de Lage Landen
Je zou een model voor minder beu worden – al zal dat snel veranderen als je 650pk en 800Nm onder je rechtervoet hebt…
Die foto onder de titel…..wow 8)
Beetje jammer van dat knip en plak werk, die spoiler is ook echt een “spoiler” en dat glas in de motorkap laat alleen een afdekkap zien…. Het is wel een bruut ding alleen volgens mij totaal niet meer bruikbaar als zelfs testrijders/ coureurs hem al lastig vinden.
Oeh, dat is een lekkere verrassing zo op de vroege morgen!
Vind het uiterlijk meevallen, had er niet veel vertrouwen op aan de hand van de diverse spyshots. Toch vind ik dat de versie van Jay Leno (C6RS) beter oogt. Dat raampje in de motorkap had ook van mij echt niet gehoeven. Als er nou nog wat te zien was geweest…
Erg leuk detail van de skull op de air intake!
Ben benieuwd naar de definitieve prestaties en prijzen!
Zit die skull op de C6RS? Ziet er heel vet uit :|
http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?p=1022913#post1022913
http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?p=1023850#post1023850
Ben benieuwd naar de prestaties op de Ring. De 500PK versie reed veel Europeaanse sportwagens in de vernieling.
@ C6.R: Sodejemig wat een boel plaatjes op die 2e link. Waar heb je die skull gevonden?
Wat een beestachtig mooie bak! En voor de mensen die liever geen doorzichtige motorkap hebben, daar hebben ze een oplossing voor, gewoon spuiten die handel ;)
Ziet erg goed uit, vooral in het zwart. Heeft wat dreigends in zich, als je dat in je achterspeigel ziet ga je automatisch even opzij om te kijken wat voor een auto dat wel niet is.
altijd al een fan geweest van die bak, onbehouden amerikaanse overdrevenheid. doe mij er maar een
@ Davidov:
De “uitvinders” van de skull:
http://www.badboyvettes.com/
Deze wordt gebruikt als mascotte van het race team, de C6.R dus…
Heel vet maar het blijft een goedkoop, lelijk stuk Plastic
Alle details die ze hebben toegevoegd t.o.v. de gewone C6/Z06 hebben hem niet mooier gemaakt (met name die powerbulge), en daar was ik al geen fan van. Maar het wordt wel een heeeele snelle auto voor een relatief laag bedrag, en dat kan ik wel waarderen :P
Ik vind het zelfs mooi, gaten op de juiste plaatsen, een mooie splitter vanvoor, zwart dak…
@Djivy
Parallel import ;)
in een woord helemaal te gek wat een bak , echt een mooie wagen, de veranderingen zijn mooi en op de juiste plekken aangebracht .
en ze kunnen nog zo ver met deze motor blokken ben benieuwd wat er hier na gaat komen .
Less is more. Die goedkope make up maakt veel kapot.
Zoals Clarkson zou zeggen:”Oow, yes!”
:)
De tweede foto is dodelijk mooi. De kleur en velg combinatie doet aan m’n eigen auto denken. Prachtig. En die achterbandjes, heerlijk breed. En wat een vermogen. Maar als ik eerlijk ben, zie ik liever de 7liter v8 van de Z06 samen met twee turbo’s.
Wat een ubergeile bak zeg !! Dit had ik zeker niet verwacht van onze Amerikaanse vrienden.
Nu maar hopen dat hij net zo goed stuurt als dat hij eruit ziet
En dit is ook nog eens de eerste generaties corvettes die wel door de bocht gaan. Benieuwd hoe deze wagen zich tegenover Europese concurrenten verhoudt.
heeft slechts een heel klein beetje last van dikke kampvelgen
Ik vind hem geslaagd!
Mmmmmmmmmmm snoepje van de week!
6.2 v8 supercharged en maar 650 paardjes niet echt iets om trotz op te zijn denk ik. Verder ziet ie er wel erg dik uit natuurlijk
Alleen is ie in ’t blauw wel erg lelijk, doe mij die zwarte maar. Alleen jammer van dat venster in de motorkap…
@thom
Ik vind het best netjes hoor, en het is natuurlijk niet de meest gesofistikeerde motor anders wordt ie te duur. Nu krijg je hopelijk veel bang for your bucks ;)
jammer dat het model niet echt word aangepast word wel eens tijd denk ik
de perfecte corvette! alleen zouden ze dat ruitje moeten uithalen en de supercharger uit de motor kap laten komen lekker muscle car achtig
….zeg maar een vette Corvette :)
Superdik!
Nou over 10-12 jaar is deze auto van mij haha dan tenminste te betalen.
Ben zeer benieuwd naar de nieuwe prijs denk 150-160.000 euro.
Voor de rest een geweldige supersportwagen die echter niet onder de Ferrari en Porsche onderdoet. En die badge ZR 1 daar mag je best mee pronken wat een stuk geweld.
Mooie wagen hoor. Niks mis mee.
Deze kan je gerust tegen de Nissan GT-R zetten en dan weet ik wel dat de Vette als winnaar uit de bus komt ! :)
Wat een heerlijk bescheiden spoilertje, daar kan Porsche nog eens wat van leren! Ik ben nog heel blij met mijn huidige ride maar over een tijdje word het wel moeilijker kiezen zie ik!
Waarom wordt er nog steeds Chevrolet Corvette gezegd?Corvette is toch een merk op zich geworden?
@Michiel van den Brink: Zou het niet interessant zijn om hier voor een schets te maken met een knipoog (Stingray, C1) naar het verleden van Corvette?
uber mooie wagen.
ziet er bruut uit zo’n stuk americaanse power.
oly jij snapt er echt niks van he.
denk je nou echt dat dit een stuk goedkoop plastic is?
iedereen klaagt altijd over de kwaliteit van americaanse auto’s.
en dan nog zijn er zoveel liefhebbers.
het concept van deze auto is gewoon anders dan de europese wagens.
en dat maakt ze juist zo mooi.
nice, alleen jammer dat amerikaanse auto’s nooit perfect worden (zoals porsche of scuderia), ondanks dat een eervolle vermelding waard.
tips voor de volgende corvette:
-iets meer aandacht aan exterieure vormgeving
-veel meer aandacht aan interieure vormgeving
-GEEN plastic binnen!
-meer aandacht aan handling
-minder “muscle car” bull shit!
-gaa zo door met de motor
“De auto is op het circuit inderdaad ontzettend snel, maar veel testrijders hebben aangegeven dat het een enge brute auto is om alledaags mee te rijden.”
Hmmm. Dat is niet zo handig. Veel mensen zullen daardoor toch afhaken. Echt een circuitmonster, maar dus niet voor iedereen… En Corvette is voor mij toch juist een behoorlijk bereikbaar merk.
En dan denk je al bij het aanschouwen van die auto….neueueueuehhh
Maar dan zie je dit…..
En dan is het laatste beetje twijfel weggenomen…..Het is gewoon NIETS voor mij.
@ Rick Dos, hoezo? er zijn toch meer degelijke materialen toegepast of zijn het de kleuren die je niet bevallen?
Best vette bak overigens alleen hadden ze er een ander ontworpen voorbumper op moeten doen ipv een spoiler op een z06 bumper, die wielen mogen van mij wel black chrome en dat ruitje?, ach wegspuiten maar…
@phantom
Alhoewel je naar leer zit te kijken, heb ik toch gevoel dat je naar plastic zit te kijken. Het oogt goedkoop. Even gechargeerd gesteld, als je me zou zeggen dat dit een interieur van een Primera is/was dan had ik het wel willen geloven. En dat vind ik gewoon jammer. Kijk dan mag de prijs relatief goedkoop zijn, maar je rijdt toch in een auto van meer dan een ton.
@SimonMc: Alleen in Europa, om teveel associatie met die Koreaanse koektrommels te voorkomen. In Amerika heet hij nog gewoon Chevrolet Corvette, zoals het hoort.
Tranen in m’n ogen. Hulde!
racewagen met een nissan almera/toyota carina interieur
o.k .. o.k .. het zal wel allemaal niet zo supersjiek zijn .. maar als je zo,n bak bezit .. dan weet je gewoon dat je beter bent .. en je omgeving ook ..
@Rick Dos:Gelukkig is het niks voor jou, want dan is het des te meer iets voor mij ! :) en die ruwe Amerikaanse 650pk kan jij je toch niet handelen als je bmw gewend bent idd dus niks voor jou! hahaha
By the way kijk ook ff naar die nieuwe slk hierboven en dat moet dan wel een mooi interieur zijn zeker! Nou echh ni !
@ SimonMc
Corvette is alleen een merk in europa, zo word er geen verwarring gemaakt met de Corvette (American Muscle) en de Daewoo wannebe Chevrolets.
In amerika is Corvette nog altijd een trots onderdeel van Chevrolet
kraken jullie maar lekker af voorlopige komt tie er aan . dus als je hem in je achteruitkijk spiegel zie , ga dan maar opzij .en het interrieur vind ik dus wel mooi lekker simperl niet te bling , en voel me ook niet zo getild als in een mercedes of bmw ferarri noem maar op oja die die volkswagen met z,n hoge bloeddruk uhhhh porsche ja dat was het
Laat me raden, McDonalds is haut cuisine voor je…. :)
@Rob USA
Mooier dan de Corvette in ieder geval……nou ech wel! :)
*haute cuisine*
Jammer van die transparante motorkap… Anders zou hij echt heel erg tof zijn!
Ik zie het nu al: Battle of the year!
Brute kracht met een beetje verfijning VS Minder brute kracht met meer verfijning O.A.W. Corvette zr1 VS porsche 911 gt2
Road & Track heeft een videootje van de Zr1 waarin de auto wordt gepresenteerd…. irritant commentaar en een beetje saai, maar hé je kunt wel fijn 2 minuten staren naar dit monster….
http://link.brightcove.com/services/link/bcpid717440069/bclid716073162/bctid1350226015
@ rembo1987
Deze Vette, als KITT ben je wel lekker in je hoofd? Daar moeten ze gewoon de Firebird voor gebruiken kenne ze gelijk een nieuwe concept in het leven brengen, Pontiac Firebird, die er uit ziet als de 1e Generatie uit ’67 zoals de camaro.
Al dat geklaag over interieur is nergens voor nodig je moet je ogen op de weg houden en af en toe naar je wijzerplaten kijken. lekker boeiend als er veel plastic in is verwerkt deze auto geeft wel veel meer plezier als een te dure ferrari, porsche of die andere europese troep.
geef mij maar 5 ZR1’s dan 1 Enzo!
Video van de ZR1 op een racetrack… vergis je niet… dit ding kleeft erg goed aan het asfalt en gaat echt hard.
Garage 419 , ZR1 on track http://www.youtube.com/watch?v=jPob4rL7YM0