• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

2009 Corvette ZR1

Auteur: Dennis, gepost 20 december 2007 om 09:08 – 66 Reacties

Corvette ZR1


Dit is de Corvette die al heel wat namen heeft gehad waaronder “Blue Devil” en “SS”, maar in september werd duidelijk dat het uiteindelijk ZR1 geworden. Het monster was al een keer op video vastgelegd, maar Chevrolet heeft de über Corvette nu officieel vrijgegeven.

Nieuw is de ZR1 aanduiding niet. Een op de C4 gebaseerde Corvette droeg vanaf 1990 dezelfde naam, maar verdween weer in 1995. De nieuwe ZR1 is de snelste en duurste Corvette uit de geschiedenis van Chrevrolet. Volgens topman Bob Lutz hadden de ontwikkelaars niet alleen de opdracht meegekregen om de snelte Corvette ooit te bouwen, maar moest het simpelweg één van de snelste productieauto’s worden. De auto is op het circuit inderdaad ontzettend snel, maar veel testrijders hebben aangegeven dat het een enge brute auto is om alledaags mee te rijden.

Er is veel gebruik gemaakt van koolstofvezel (carbon) om de auto licht te houden. Zo is het hele dak van koolstofvezel. Onder de kap ligt 6,2 liter small-block V8 met supercharger. Exacte prestaties wil Chevrolet nog niet met ons delen, maar het vermogen van de motor zal ergens tussen de 620 en 650 pk liggen met een koppel rond 800 Nm. Tevens heeft Chevrolet voor de gelegenheid de kilometerteller opgehoogd van 200 mph naar 220 mph. Al het geweld staat op 19 inch velgen die worden afgeremd door Brembo keramische remmen. De banden zijn niet kinderachtig met van voren maatje 285/30 en achter 335/25. De ZR1 staat begin volgend jaar in Detroit en zal volgende jaar zomer in de VS op de markt komen.

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Corvette ZR1

Ook interessant!

  • Chevrolet Corvette uit productie
    Legendarische Chevrolet Corvette uit productie*
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette C4 van Peter
  • Hagelnieuwe Chevrolet Corvette Z06 knalt je beeldscherm op
  • Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas
    Mijn Auto: Chevrolet Corvette Z06 (C5) van Bas

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Chevrolet, Corvette, ZR1

Vorig bericht: « Donkervoort stapt in het FIA GT4 Light kampioenschap
Volgend bericht: Honda bevestigt NSX voor 2010 »

Lees Interacties

Reacties

  1. bramwillemse zegt

    20 december 2007 om 09:18

    oeiii, toch stukken minder mooi dan de Z06 naar mijn mening. Toch minder balans en wat te dikke (optische) vetrolletjes hier en daar..
    Die powerbulge en achterspoiler vind ik het vooral verpesten. Die side air-outtakes zijn wel erg stoer.

    Maarja, hard kan ie, hè?

    Login om te reageren
  2. b2bHAns zegt

    20 december 2007 om 09:18

    brute bak!!

    ga daar maar is mee naar de supermarkt…

    Login om te reageren
  3. Michael zegt

    20 december 2007 om 09:19

    beestig lekker

    Login om te reageren
  4. V8 Vantage zegt

    20 december 2007 om 09:22

    Jammer van het ruitje in de powerbulge, dat ziet er gewoon niet uit en lijkt eerder een foute kopie van Ferrari. Bij een F430 of 360 is er tenminste echt wat te zien onder het ruitje, dit is gewoon een plastic supercharger cover. Bah!

    Verder wel een enorm dikke auto met genoeg aanpassingen om hem duidelijk als topmodel te positioneren.

    Login om te reageren
  5. Jaap zegt

    20 december 2007 om 09:28

    Bruut, wát een beest is dat zeg! Inderdaad jammer van dat kitscherige ruitje in de motorkap, maar ’t blijft een stuk geweld op wielen :)

    Login om te reageren
  6. RubenBaeten zegt

    20 december 2007 om 09:33

    Holy sh*t!

    Deze staat in één klap bovenaan het verlanglijstje. :-) Gaaf dat ie in Detroit staat, is toch al binnen een maand.

    Login om te reageren
  7. rider zegt

    20 december 2007 om 09:36

    Wat gaat dit kosten? Krijgt hij een net zo scherpe prijs als de Z06 mee? Die is ook flink goedkoper dan de concurrentie! De prestaties zullen wel beestig zijn. Veel vermogen, hoog koppel en een laag gewicht met een uit de racerij afgeleid onderstel. Spectakel gegarandeerd. Kan haast niet wachten tot hij er echt is. Eén puntje van kritiek: ik vind die motorkap maar niks. (doorzichtig zodat je de compressor kunt zien liggen. Beetje te veel van het goede vind ik!)

    Login om te reageren
  8. rembo1987 zegt

    20 december 2007 om 09:38

    das een mooi wagentje :D dit zou eigenlijk de nieuwe KITT moeten zijn, ipv die mustang, ziet er veel beter uit. vooral op die foto net onder de titel.

    Login om te reageren
  9. rider zegt

    20 december 2007 om 09:38

    is dit nou de eerste auto uit amerika die standaard ceramic/carbon remmen heeft? en wat een afmetingen!

    Login om te reageren
  10. Djivy.be zegt

    20 december 2007 om 09:54

    De Corvette ZR1:

    – uitgelekt in 2005
    – bediscussieerd in 2006
    – gebouwd in 2007
    – gepresenteerd in 2008
    – en misschien rond 2009 in de Lage Landen

    Je zou een model voor minder beu worden – al zal dat snel veranderen als je 650pk en 800Nm onder je rechtervoet hebt…

    Login om te reageren
  11. Davidov zegt

    20 december 2007 om 10:03

    Die foto onder de titel…..wow 8)

    Login om te reageren
  12. Mies zegt

    20 december 2007 om 10:14

    Beetje jammer van dat knip en plak werk, die spoiler is ook echt een “spoiler” en dat glas in de motorkap laat alleen een afdekkap zien…. Het is wel een bruut ding alleen volgens mij totaal niet meer bruikbaar als zelfs testrijders/ coureurs hem al lastig vinden.

    Login om te reageren
  13. C6.R zegt

    20 december 2007 om 10:16

    Oeh, dat is een lekkere verrassing zo op de vroege morgen!

    Vind het uiterlijk meevallen, had er niet veel vertrouwen op aan de hand van de diverse spyshots. Toch vind ik dat de versie van Jay Leno (C6RS) beter oogt. Dat raampje in de motorkap had ook van mij echt niet gehoeven. Als er nou nog wat te zien was geweest…

    Erg leuk detail van de skull op de air intake!

    Ben benieuwd naar de definitieve prestaties en prijzen!

    Login om te reageren
  14. Davidov zegt

    20 december 2007 om 10:33

    Zit die skull op de C6RS? Ziet er heel vet uit :|

    Login om te reageren
  15. C6.R zegt

    20 december 2007 om 10:36

    http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?p=1022913#post1022913

    http://www.digitalcorvettes.com/forums/showthread.php?p=1023850#post1023850

    Login om te reageren
  16. Eric zegt

    20 december 2007 om 10:40

    Ben benieuwd naar de prestaties op de Ring. De 500PK versie reed veel Europeaanse sportwagens in de vernieling.

    Login om te reageren
  17. Davidov zegt

    20 december 2007 om 10:49

    @ C6.R: Sodejemig wat een boel plaatjes op die 2e link. Waar heb je die skull gevonden?

    Login om te reageren
  18. Barry330cd zegt

    20 december 2007 om 10:58

    Wat een beestachtig mooie bak! En voor de mensen die liever geen doorzichtige motorkap hebben, daar hebben ze een oplossing voor, gewoon spuiten die handel ;)

    Login om te reageren
  19. Drago zegt

    20 december 2007 om 11:06

    Ziet erg goed uit, vooral in het zwart. Heeft wat dreigends in zich, als je dat in je achterspeigel ziet ga je automatisch even opzij om te kijken wat voor een auto dat wel niet is.

    Login om te reageren
  20. wimpie zegt

    20 december 2007 om 11:09

    altijd al een fan geweest van die bak, onbehouden amerikaanse overdrevenheid. doe mij er maar een

    Login om te reageren
  21. C6.R zegt

    20 december 2007 om 11:09

    @ Davidov:

    De “uitvinders” van de skull:

    http://www.badboyvettes.com/

    Deze wordt gebruikt als mascotte van het race team, de C6.R dus…

    Login om te reageren
  22. Oly zegt

    20 december 2007 om 11:09

    Heel vet maar het blijft een goedkoop, lelijk stuk Plastic

    Login om te reageren
  23. Poekie Lauda zegt

    20 december 2007 om 11:11

    Alle details die ze hebben toegevoegd t.o.v. de gewone C6/Z06 hebben hem niet mooier gemaakt (met name die powerbulge), en daar was ik al geen fan van. Maar het wordt wel een heeeele snelle auto voor een relatief laag bedrag, en dat kan ik wel waarderen :P

    Login om te reageren
  24. dekster zegt

    20 december 2007 om 11:38

    Ik vind het zelfs mooi, gaten op de juiste plaatsen, een mooie splitter vanvoor, zwart dak…

    @Djivy
    Parallel import ;)

    Login om te reageren
  25. rob gym zegt

    20 december 2007 om 11:43

    in een woord helemaal te gek wat een bak , echt een mooie wagen, de veranderingen zijn mooi en op de juiste plekken aangebracht .
    en ze kunnen nog zo ver met deze motor blokken ben benieuwd wat er hier na gaat komen .

    Login om te reageren
  26. Turbopaultje zegt

    20 december 2007 om 12:02

    Less is more. Die goedkope make up maakt veel kapot.

    Login om te reageren
  27. M Freak zegt

    20 december 2007 om 12:34

    Zoals Clarkson zou zeggen:”Oow, yes!”

    :)

    Login om te reageren
  28. CSL zegt

    20 december 2007 om 12:55

    De tweede foto is dodelijk mooi. De kleur en velg combinatie doet aan m’n eigen auto denken. Prachtig. En die achterbandjes, heerlijk breed. En wat een vermogen. Maar als ik eerlijk ben, zie ik liever de 7liter v8 van de Z06 samen met twee turbo’s.

    Login om te reageren
  29. FabianVTR16V zegt

    20 december 2007 om 13:07

    Wat een ubergeile bak zeg !! Dit had ik zeker niet verwacht van onze Amerikaanse vrienden.
    Nu maar hopen dat hij net zo goed stuurt als dat hij eruit ziet

    Login om te reageren
  30. Ejay zegt

    20 december 2007 om 13:11

    En dit is ook nog eens de eerste generaties corvettes die wel door de bocht gaan. Benieuwd hoe deze wagen zich tegenover Europese concurrenten verhoudt.

    Login om te reageren
  31. Wouterd zegt

    20 december 2007 om 13:21

    heeft slechts een heel klein beetje last van dikke kampvelgen

    Login om te reageren
  32. jonas zegt

    20 december 2007 om 13:43

    Ik vind hem geslaagd!

    Login om te reageren
  33. Wollie zegt

    20 december 2007 om 14:55

    Mmmmmmmmmmm snoepje van de week!

    Login om te reageren
  34. thom zegt

    20 december 2007 om 15:16

    6.2 v8 supercharged en maar 650 paardjes niet echt iets om trotz op te zijn denk ik. Verder ziet ie er wel erg dik uit natuurlijk

    Login om te reageren
  35. RA999 zegt

    20 december 2007 om 15:20

    Alleen is ie in ’t blauw wel erg lelijk, doe mij die zwarte maar. Alleen jammer van dat venster in de motorkap…

    Login om te reageren
  36. RA999 zegt

    20 december 2007 om 15:29

    @thom
    Ik vind het best netjes hoor, en het is natuurlijk niet de meest gesofistikeerde motor anders wordt ie te duur. Nu krijg je hopelijk veel bang for your bucks ;)

    Login om te reageren
  37. marek zegt

    20 december 2007 om 15:34

    jammer dat het model niet echt word aangepast word wel eens tijd denk ik

    Login om te reageren
  38. six trey zegt

    20 december 2007 om 15:40

    de perfecte corvette! alleen zouden ze dat ruitje moeten uithalen en de supercharger uit de motor kap laten komen lekker muscle car achtig

    Login om te reageren
  39. Bas zegt

    20 december 2007 om 16:41

    ….zeg maar een vette Corvette :)

    Login om te reageren
  40. Patrick T. zegt

    20 december 2007 om 16:55

    Superdik!

    Login om te reageren
  41. Jeffrey zegt

    20 december 2007 om 17:38

    Nou over 10-12 jaar is deze auto van mij haha dan tenminste te betalen.

    Ben zeer benieuwd naar de nieuwe prijs denk 150-160.000 euro.

    Voor de rest een geweldige supersportwagen die echter niet onder de Ferrari en Porsche onderdoet. En die badge ZR 1 daar mag je best mee pronken wat een stuk geweld.

    Login om te reageren
  42. AMG zegt

    20 december 2007 om 18:19

    Mooie wagen hoor. Niks mis mee.

    Login om te reageren
  43. Rob USA zegt

    20 december 2007 om 18:45

    Deze kan je gerust tegen de Nissan GT-R zetten en dan weet ik wel dat de Vette als winnaar uit de bus komt ! :)
    Wat een heerlijk bescheiden spoilertje, daar kan Porsche nog eens wat van leren! Ik ben nog heel blij met mijn huidige ride maar over een tijdje word het wel moeilijker kiezen zie ik!

    Login om te reageren
  44. SimonMc zegt

    20 december 2007 om 18:51

    Waarom wordt er nog steeds Chevrolet Corvette gezegd?Corvette is toch een merk op zich geworden?

    Login om te reageren
  45. Nick zegt

    20 december 2007 om 19:09

    @Michiel van den Brink: Zou het niet interessant zijn om hier voor een schets te maken met een knipoog (Stingray, C1) naar het verleden van Corvette?

    Login om te reageren
  46. joey zegt

    20 december 2007 om 19:23

    uber mooie wagen.
    ziet er bruut uit zo’n stuk americaanse power.
    oly jij snapt er echt niks van he.
    denk je nou echt dat dit een stuk goedkoop plastic is?
    iedereen klaagt altijd over de kwaliteit van americaanse auto’s.
    en dan nog zijn er zoveel liefhebbers.
    het concept van deze auto is gewoon anders dan de europese wagens.
    en dat maakt ze juist zo mooi.

    Login om te reageren
  47. MRTN zegt

    20 december 2007 om 20:20

    nice, alleen jammer dat amerikaanse auto’s nooit perfect worden (zoals porsche of scuderia), ondanks dat een eervolle vermelding waard.

    tips voor de volgende corvette:
    -iets meer aandacht aan exterieure vormgeving
    -veel meer aandacht aan interieure vormgeving
    -GEEN plastic binnen!
    -meer aandacht aan handling
    -minder “muscle car” bull shit!
    -gaa zo door met de motor

    Login om te reageren
  48. Citrofiel zegt

    20 december 2007 om 20:43

    “De auto is op het circuit inderdaad ontzettend snel, maar veel testrijders hebben aangegeven dat het een enge brute auto is om alledaags mee te rijden.”
    Hmmm. Dat is niet zo handig. Veel mensen zullen daardoor toch afhaken. Echt een circuitmonster, maar dus niet voor iedereen… En Corvette is voor mij toch juist een behoorlijk bereikbaar merk.

    Login om te reageren
  49. Rick dos zegt

    20 december 2007 om 21:18

    En dan denk je al bij het aanschouwen van die auto….neueueueuehhh

    Maar dan zie je dit…..

    En dan is het laatste beetje twijfel weggenomen…..Het is gewoon NIETS voor mij.

    Login om te reageren
  50. phantom zegt

    20 december 2007 om 21:51

    @ Rick Dos, hoezo? er zijn toch meer degelijke materialen toegepast of zijn het de kleuren die je niet bevallen?

    Best vette bak overigens alleen hadden ze er een ander ontworpen voorbumper op moeten doen ipv een spoiler op een z06 bumper, die wielen mogen van mij wel black chrome en dat ruitje?, ach wegspuiten maar…

    Login om te reageren
  51. Rick dos zegt

    20 december 2007 om 22:00

    @phantom

    Alhoewel je naar leer zit te kijken, heb ik toch gevoel dat je naar plastic zit te kijken. Het oogt goedkoop. Even gechargeerd gesteld, als je me zou zeggen dat dit een interieur van een Primera is/was dan had ik het wel willen geloven. En dat vind ik gewoon jammer. Kijk dan mag de prijs relatief goedkoop zijn, maar je rijdt toch in een auto van meer dan een ton.

    Login om te reageren
  52. RubenBaeten zegt

    21 december 2007 om 00:34

    @SimonMc: Alleen in Europa, om teveel associatie met die Koreaanse koektrommels te voorkomen. In Amerika heet hij nog gewoon Chevrolet Corvette, zoals het hoort.

    Login om te reageren
  53. Scooperdepoep zegt

    21 december 2007 om 01:23

    Tranen in m’n ogen. Hulde!

    Login om te reageren
  54. sebastian zegt

    21 december 2007 om 01:38

    racewagen met een nissan almera/toyota carina interieur

    Login om te reageren
  55. lincoln zegt

    21 december 2007 om 04:13

    o.k .. o.k .. het zal wel allemaal niet zo supersjiek zijn .. maar als je zo,n bak bezit .. dan weet je gewoon dat je beter bent .. en je omgeving ook ..

    Login om te reageren
  56. Rob USA zegt

    21 december 2007 om 09:55

    @Rick Dos:Gelukkig is het niks voor jou, want dan is het des te meer iets voor mij ! :) en die ruwe Amerikaanse 650pk kan jij je toch niet handelen als je bmw gewend bent idd dus niks voor jou! hahaha

    Login om te reageren
  57. Rob USA zegt

    21 december 2007 om 09:57

    By the way kijk ook ff naar die nieuwe slk hierboven en dat moet dan wel een mooi interieur zijn zeker! Nou echh ni !

    Login om te reageren
  58. six trey zegt

    21 december 2007 om 13:04

    @ SimonMc

    Corvette is alleen een merk in europa, zo word er geen verwarring gemaakt met de Corvette (American Muscle) en de Daewoo wannebe Chevrolets.
    In amerika is Corvette nog altijd een trots onderdeel van Chevrolet

    Login om te reageren
  59. rob gym zegt

    21 december 2007 om 13:33

    kraken jullie maar lekker af voorlopige komt tie er aan . dus als je hem in je achteruitkijk spiegel zie , ga dan maar opzij .en het interrieur vind ik dus wel mooi lekker simperl niet te bling , en voel me ook niet zo getild als in een mercedes of bmw ferarri noem maar op oja die die volkswagen met z,n hoge bloeddruk uhhhh porsche ja dat was het

    Login om te reageren
  60. Rick dos zegt

    21 december 2007 om 13:36

    Laat me raden, McDonalds is haut cuisine voor je…. :)

    @Rob USA

    Mooier dan de Corvette in ieder geval……nou ech wel! :)

    Login om te reageren
  61. Rick dos zegt

    21 december 2007 om 13:37

    *haute cuisine*

    Login om te reageren
  62. JeffreyG zegt

    24 december 2007 om 20:32

    Jammer van die transparante motorkap… Anders zou hij echt heel erg tof zijn!

    Login om te reageren
  63. phantom zegt

    24 december 2007 om 22:05

    Ik zie het nu al: Battle of the year!
    Brute kracht met een beetje verfijning VS Minder brute kracht met meer verfijning O.A.W. Corvette zr1 VS porsche 911 gt2

    Login om te reageren
  64. w0o0dy zegt

    27 december 2007 om 11:45

    Road & Track heeft een videootje van de Zr1 waarin de auto wordt gepresenteerd…. irritant commentaar en een beetje saai, maar hé je kunt wel fijn 2 minuten staren naar dit monster….
    http://link.brightcove.com/services/link/bcpid717440069/bclid716073162/bctid1350226015

    Login om te reageren
  65. Beaven zegt

    1 januari 2008 om 19:46

    @ rembo1987
    Deze Vette, als KITT ben je wel lekker in je hoofd? Daar moeten ze gewoon de Firebird voor gebruiken kenne ze gelijk een nieuwe concept in het leven brengen, Pontiac Firebird, die er uit ziet als de 1e Generatie uit ’67 zoals de camaro.

    Al dat geklaag over interieur is nergens voor nodig je moet je ogen op de weg houden en af en toe naar je wijzerplaten kijken. lekker boeiend als er veel plastic in is verwerkt deze auto geeft wel veel meer plezier als een te dure ferrari, porsche of die andere europese troep.

    geef mij maar 5 ZR1’s dan 1 Enzo!

    Login om te reageren
  66. w0o0dy zegt

    6 maart 2008 om 21:56

    Video van de ZR1 op een racetrack… vergis je niet… dit ding kleeft erg goed aan het asfalt en gaat echt hard.
    Garage 419 , ZR1 on track http://www.youtube.com/watch?v=jPob4rL7YM0

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North