Officieel: BMW komt met driecilinder motoren

Auteur: , 42 Reacties

Sinds 2009 horen we al geruchten dat de nieuwe 1 Serie en 3 Serie naast vier- en zescilinders ook driecilinders onder de motorkap gaan krijgen. En nu heeft BMW ook officieel bevestigd dat er in de toekomst gehalveerde zescilinders gebruikt gaan worden. In de toekomst zal BMW haar TwinPower Turbo technologie, die we kennen van de vier- en zescilinder modellen, ook gaan toepassen op driecilinder motoren.

BMW zal niet alleen driecilinder benzinemotoren ontwikkelen, maar ook driecilinder diesels. De eerste driecilinder diesel was overigens al te vinden in de Vision EfficientDynamics Concept (aka i8).

Naar alle waarschijnlijkheid zullen we eind dit jaar, als de nieuwe 1 Serie wordt onthuld, al kennis kunnen maken met de ze nieuwe motoren. In 2012 zullen de driepitters dan hun weg vinden naar de nieuwe 3 Serie (F30) en 3e generatie MINI. De motorinhoud zal waarschijnlijk zo’n 1.5 liter bedragen en het vermogen zal uiteen lopen van 120 tot 180 pk.

Deze stap zal er ook voor zorgen dat op termijn alle motoren van BMW (en MINI) van een turbo voorzien zijn. Op dit moment heeft (bijna) alles met 6 of meer cilinders namelijk al een turbo bij BMW. Ook het nieuwe voorwielaangedreven instapmodellen van BMW (die in 2013 komen) zullen driecilinders onder de motorkap krijgen.

Overigens is nog niet helemaal duidelijk of BMW ook van plan is om deze driecilinder wederom samen met PSA (Peugeot/Citroen) te delen/ontwikkelen. De 1.6 “Prince” motoren die momenteel door MINI (en binnenkort Saab) worden gebruikt zijn namelijk gezamenlijk met PSA ontwikkeld. En laat PSA nou ook heel toevallig hebben aangekondigd dat ze in 2012 met een serie (geblazen en ongeblazen) driecilinders op de markt gaan komen. En aangezien BMW en PSA homies for life zijn zou het niet eens zo’n hele gekke gedachte zijn als beide motoren (in de basis) aan elkaar verwant zijn.

BMW zal ongetwijfeld een eigen ‘twist’ aan deze motoren geven (zoals MINI nu ook doet), maar als een deel van het blok samen ontwikkeld kan worden scheelt dat natuurlijk enorm in de kosten. Mocht het inderdaad zo zijn dan kan je in 2013 dus een voorwielaangedreven hybride BMW kopen met onder de motorkap een Peugeot motor. Dat wil jij toch ook?

In elk geval heeft BMW zich tot doel gesteld om in 2014-2015 maar liefst 1,5 miljoen 3- en 4-cilinders te verkopen.

PS In 2008 heeft de CEO van BMW overigens al aangegeven dat de volgende generatie 1 Serie (F20) bepaalde motoren zou gaan delen met Peugeot/Citroen. Dit verhaal van kapitein Ortega Robbie zou dus best wel eens waar kunnen zijn.