Gespot: Carat Duchatelet en Jankel doen Mercedes-Benz

Gepost op 30-06-2011 om 15:00 door - 36 Reacties »

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan - Foto: Jim Appelmelk
Tussen de Daily Drives van de wodaspoda zat geen enkele Benz, wat al gauw op werd gemerkt. Aangezien ik de C63 AMG inmiddels al vaak genoeg heb gezien vertel ik eens iets over twee veel exclusievere modellen. Geen verschroeid rubber dus, maar wel iets heel bijzonders.

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan

Wie een grote wielbasis en een krachtige motor nog niet genoeg vindt, kan altijd nog kiezen voor tuning. Zesvoudige uitlaten, enorme mistpitten, en verchroomde spinners behoren allemaal tot de mogelijkheden. Je hebt dat echter nooit nodig.

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan - Foto: Jim Appelmelk

Een subtiel verschil is de behandeling die je auto van Carat Duchatelet krijgt. De naam doet wellicht een belletje rinkelen aangezien Prins Albert van Monaco een Lexus LS600H van een glazen dak laat voorzien door dit bedrijf. Dat heeft deze Benz niet, maar het interieur heeft wel een echte prime behandeling gekregen. Het begint al aan de buitenkant, en daarmee bedoel ik niet alléén de velgen. De lak bestaat uit 48 lagen verf, waarvan er 30 blank vernis zijn, wat via een geheim proces wordt aangebracht.

Het interieur van de auto bestaat uit het allerbeste leer. Op zich niet verkeerd, hoewel ik de W126 bij voorkeur met pluche bekleding zie. De stoelen zelf werden versleuteld om de zit beter te maken. Ook is er veel wortelnotenhout in de auto te vinden, méér dan er normaal al in zat. Vergelijk dit met een Rolls-Royce die door Mulliner is behandeld. De lamswollen tapijten kunnen ook niet ontbreken, als je toch al een stap verder gaat. Het dashboard werd aangepast om een autotelefoon te kunnen monteren. Daar kunnen we nu hard om lachen.

Een dure stereo-installatie en een televisie stonden ook op de optielijst, maar de TV was hier niet geïnstalleerd.
Voor deze behandeling betaalde je destijds ten minste 70.000DM, ruim 85.000 gulden. Voor 10.500DM kon je een VHS installatie onder de stoelen laten bouwen. De optielijst ging nog veel verder, waarmee het totaal kon oplopen tot twee ton. Dat is dus het bedrag wat je bij de oorspronkelijke prijs van de Benz op moest tellen!

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan - Foto: Jim Appelmelk

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel

Het Britse bedrijf Jankel doet net iets anders dan het Belgische Carat Duchalet. Jankel is onder andere bekend geworden met het oprekken van Rolls-Royces. Wilde je een héél erg lange Silver Spur, dan kon je die bij de fabriek bestellen. Deze liet de auto dan verlengen bij Jankel. Het is dus zeker geen extern beunhaasbedrijfje. De S klasse W220 is in dit geval verlengd door Jankel. Helaas is er niet veel informatie over de auto te vinden. Op de foto’s valt de lengte van de auto niet zo op, maar hij is aanzienlijk langer dan de S350L, en hij is óók langer dan de Maybach 57.

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

36 reacties
Ford
Ford [ commentorial ]
10-09-2014 om 9:30
Ok, maar wist je dat de volledig nieuwe Ford Mondeo en Ford Focus nu al te bewonderen zijn bij Nederlandse dealers? Check DIT!
Hier ging iets niet goed bij het posten?
Ja hij staat full-lenght op de frontpage.
Gaaf Jim! Unieke spots dit. Ik kwam ooit een Phantom, onder handen genomen door Jankel tegen in Monaco.
http://www.autojunk.nl/2009/07/jankel-rolls-royce-phantom
@Pete: Hij zit achter het stuur alsof ‘t een Honda Civic CRX is
whahahahaha .. daar kan ik zeker hard om lachen ..
de eerste eigenaar had ook nog een paar andere opties ..

grachtenpand kopen ..
boerderij kopen ..
portiek galerij kopen ..
Bugatti kopen ..

Benz waard anno nu .. 6000 euro .. (als je er een zot voor vindt) ..
@lincoln:
Moeten er wel wielen met echt ingelegd bladgoud onder zitten
@lincoln: Tja zo kun je alles wel narekenen. Maar kijk eens hoe lang die benzen het volhouden ;). Kost je wat maar dan heb je ook wat.

Ik heb een tijdje gezocht naar een w126 toen zag ik een dergelijke uitvoering te koop staan in België. Vraagprijs was om en nabij de 20 duizend euro als ik me niet vergis. Maargoed dat was vraagprijs natuurlijk ;)
@knalfa:

en wat zou de waarde zijn (anno nu) van een grachtenpand die je in 1983 voor 3 ton had kunnen kopen ??

conclusie .. alle auto,s zijn schroot ..
@lincoln: Wat doe jij hier op autoblog dan?
@knalfa:
Je mist de point dus overduidelijk

Lincoln heeft gelijk want een grachtenpand gekocht door mijn raadsheer in 1983 voor -toevallig ook- drie ton guldens doet nu 1.2 miljoen Euries.

Ik ken geen enkele auto uit die periode die een zelfde procentuele waardevermeerdering heeft opgebracht, geen EB 110 Bugatti, Geen F40, Geen Enzo Geen 959 Porsche.

Advies: Beleg in stenen en houd auto’s als hobby.
@desjonnies: Ik mis de point helemaal niet.

Je moet het in proportie zien, iemand die destijds miljoenen te besteden had kocht waarschijnlijk een dergelijke Mercedes.

Net als de mensen die nu een Lamborghini, Ferrari, Bugatti of wat dan ook kopen. Alleen de één koopt een BMW M3 omdat hij dit kan betalen en dit graag wil hebben en de ander koopt een W126 Carat uitvoering, gewoon omdat het kan!

En ja het is een slechte investering. Maar bij de één doet dat minder pijn dan bij de ander!
@knalfa:

en de ander koopt een gouden ring .. schroot dus ..

en tevens de beste manier om zwart geld in het witte circuit te krijgen ..
Laat dan ook wat interieur fotoo’s zien…
Ik ben niet zo’n Mercedes fan, maar die 500SEL W126 Duchalet Carat Cullinan was voor zijn tijd toch wel heel erg fijn. Vooral uniek hoe die ster op de grille gemonteerd is, enigzins scheef, om de luchtweerstand te verminderen waarschijnlijk, haha, nee, jammer detail, maar dat is wel weer te fiksen.
@stationcar: die ster is “beweegbaar” en kan je dus alle kanten opbuigen. Er is dus niks verkeerd gemonteerd oid.
@stationcar: die ster staat idd schuin, omdat die vanwege voetgangersveiligheid moest kunnen omklappen bij een aanrijding.
@HDM % robbie;
Ik weet het, ik weet het, maar ik vond het grappig, denk trouwens dat de meeste eigenaren van een klassieke Benz niet heel blij zijn met een scheef staande ster, hij buigt namelijk niet zomaar alle kanten op, daar moet je wel wat moeite voor doen, en als die dus scheef staat heeft er iemand moeite gedaan om hem scheef te krijgen door er tegen aan te vallen of lopen, en dat is dan weer jammer.
@stationcar:
HDM & robbie moet het uiteraard zijn, typefout
@stationcar: Dat is inderdaad geen gezicht. Als je in een Mercedes met ster rijdt en de ster is beschadigt of weg, dan stoor je je er ook echt aan!!
@stationcar: of hij heeft harder dan 160 gereden,of het veertje eronder is lam;)
Dat is een beste deur in die W220
Wow, die Duchatelet 500SEL is echt prachtig. Jammer dat er geen foto bij is van het interieur, ik weet namelijk dat dat er erg goed uitziet. De Cullinan was nog de “saaiere” uit de Duchatelet catalogus, je had ook nog de Diamond, met 1 of 2 televisies en de hele rimram aan hifi en huiselijke apparatuur geïnstalleerd voor een gezamelijke prijs die ver boven een Rolls uitkwam…
Carat was ‘in mijn tijd’ het hemeltje in de autowereld…zeker als je nu hoort dat er zoveel laklagen werden gevormd, toch netjes in tegenstelling tot de latex’achtige behandelingen op de Fiatjes van deze tijd :lol:
die 126 ziet er behoorlijk fraai uit hoor. die zou ik met open armen in garage willen hebben, naast mijn w123 :D
@roy1263: Inderdaad een fraaie benz. Zou ook best netjes naast mijn W116 SEL staan. Dan nog een type W108 SEL erbij en dan heb ik mijn rijtje klassieke S klassers.
@knalfa: inderdaad ja, die oude mercedesen zijn echt top auto’s! maar sommige lijden aan de roest ziekte en dan gaat het opeens heel snel als je er niks aan doet en zakt je de stoel door de bodem :P
@roy1263: Het plaatstaal dat bij Mercedes is gebruikt is wel flink wat dikker dan bij andere merken. Waardoor het allemaal niet zo snel doorroest.

Maar verder zijn het bekende plekjes. Achter de zekeringkast(vloerplaten komt daar ook vaak door), in de kofferbak. Ligt vaak aan de afwatering die slecht is of verstopt raakt.
MB Duchatelet Carat Cullinan: faux 80s design. En toch stiekem erg smakelijk ;)
Meer over de MB DCC is hier te vinden: http://www.1000sel.com/index.php?option=com_content&view=article&id=43&Itemid=52
mooie lorinser bumpertjes onder de w126 zie je niet meer vaak zo
Die Mercedes is mooi, maar die plaat in het midden moet van alle wielen af. Veel mooier die Alpina stijl wielen die je dan creëert 8)
Wel zonde van die witte knipperlichten. Zo afschuwelijk, snap niet waarom iedereen zo de 126er S-klasse vernaggeld.
de w126 is uit frankrijk gehaalt,zo te zien aan de gele koplampen
http://nl.kapaza.be/vlaams-brabant/mercedes-benz-500-sel-limo-carat-by-duchatet-54222146.htm

hier hebben we er nog een te koop staan. Vraagprijs is een beetje :P
@knalfa: en ook nog met een sec neus
Oude auto van Rienk Kramer.
Zie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rienk_Kamer
@oldnoskool:
Sorry niet die Sloper van hierboven maar
deze is van Rienk Kamer Geweest

http://etag-collection.nl/Rienk_Kamer_Mercedes_E_grp_28_538-1.html

1983 Mercedes 500 Carat Diamond Rienk Kamer
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!