Gespot: Carat Duchatelet en Jankel doen Mercedes-Benz

Auteur: , 36 Reacties

Tussen de Daily Drives van de wodaspoda zat geen enkele Benz, wat al gauw op werd gemerkt. Aangezien ik de C63 AMG inmiddels al vaak genoeg heb gezien vertel ik eens iets over twee veel exclusievere modellen. Geen verschroeid rubber dus, maar wel iets heel bijzonders.

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan

Wie een grote wielbasis en een krachtige motor nog niet genoeg vindt, kan altijd nog kiezen voor tuning. Zesvoudige uitlaten, enorme mistpitten, en verchroomde spinners behoren allemaal tot de mogelijkheden. Je hebt dat echter nooit nodig.

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan - Foto: Jim Appelmelk

Een subtiel verschil is de behandeling die je auto van Carat Duchatelet krijgt. De naam doet wellicht een belletje rinkelen aangezien Prins Albert van Monaco een Lexus LS600H van een glazen dak laat voorzien door dit bedrijf. Dat heeft deze Benz niet, maar het interieur heeft wel een echte prime behandeling gekregen. Het begint al aan de buitenkant, en daarmee bedoel ik niet alléén de velgen. De lak bestaat uit 48 lagen verf, waarvan er 30 blank vernis zijn, wat via een geheim proces wordt aangebracht.

Het interieur van de auto bestaat uit het allerbeste leer. Op zich niet verkeerd, hoewel ik de W126 bij voorkeur met pluche bekleding zie. De stoelen zelf werden versleuteld om de zit beter te maken. Ook is er veel wortelnotenhout in de auto te vinden, méér dan er normaal al in zat. Vergelijk dit met een Rolls-Royce die door Mulliner is behandeld. De lamswollen tapijten kunnen ook niet ontbreken, als je toch al een stap verder gaat. Het dashboard werd aangepast om een autotelefoon te kunnen monteren. Daar kunnen we nu hard om lachen.

Een dure stereo-installatie en een televisie stonden ook op de optielijst, maar de TV was hier niet geïnstalleerd.
Voor deze behandeling betaalde je destijds ten minste 70.000DM, ruim 85.000 gulden. Voor 10.500DM kon je een VHS installatie onder de stoelen laten bouwen. De optielijst ging nog veel verder, waarmee het totaal kon oplopen tot twee ton. Dat is dus het bedrag wat je bij de oorspronkelijke prijs van de Benz op moest tellen!

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan - Foto: Jim Appelmelk

Merceeds-Benz 500SEL W126 Duchatelet Carat Cullinan - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel

Het Britse bedrijf Jankel doet net iets anders dan het Belgische Carat Duchalet. Jankel is onder andere bekend geworden met het oprekken van Rolls-Royces. Wilde je een héél erg lange Silver Spur, dan kon je die bij de fabriek bestellen. Deze liet de auto dan verlengen bij Jankel. Het is dus zeker geen extern beunhaasbedrijfje. De S klasse W220 is in dit geval verlengd door Jankel. Helaas is er niet veel informatie over de auto te vinden. Op de foto’s valt de lengte van de auto niet zo op, maar hij is aanzienlijk langer dan de S350L, en hij is óók langer dan de Maybach 57.

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk

Mercedes-Benz S350 W220 Jankel - Foto: Jim Appelmelk