Kijk dat is nog eens goed nieuws. Hoef je niet meer te kiezen tussen een MX-5 en een MX-5
We durven er bijna niet naar terug te linken, maar vooruit. In 2015 schreven wij en de rest van de wereld al over de kekke Toyota S-FR. Een kleine coupe van het Japanse merk. Maar nu komen er ineens signalen uit betrouwbare hoek dat het model ook daadwerkelijk in 2026 op de markt komt.
Forbes meldt op basis van berichten in het goed ingevoerde Japanse magazine Best Car dat er voor 2026 daadwerkelijk productieplannen zijn. Best Car is het best verkopende automagazine van Japan overigens.
Toyota S-FR wat was dat ook al weer
In de geest van lichte sportauto’s lanceerde Toyota op de Tokyo Motorshow in 2015 een lichte 2+2 sportauto met achterwielaandrijving. En een handbak met 6 versnellingen. Iets wat perfect past in het Toyota mantra om ‘no more boring cars‘ te bouwen wat ons betreft. Als je er te lang naar kijkt dan zie je ineens waar Mazda zijn inspiratie voor de MX-5 RF vandaan heeft, maar dat terzijde.
En Toyota had er zelfs bewegend beeld bij:
Afmetingen noemde Toyota ook al in 2015: 3.990mm lang, 1.695mm breed en 1.320mm hoog (!) en een wielbasis van 2.480mm.
En op zich kunnen ze natuurlijk wel bogen op een aardig trackrecord daar bij Toyota. Als we zelfs de bijzonder aparte GR Yaris even achterwege laten, zou de S-FR de derde sportwagen zijn in de recente geschiedenis van Toyota. Na eerst de GT86 die ze samen met Subaru ontwikkelden en vervolgens de Z4, sorry Supra die veel ( veeeeeel) deelt met de BMW Z4, zou dit dus nummer 3 zijn.
Het Japanse Best Car weet te melden dat ditmaal de samenwerking met Toyota dochter Daihatsu en Suzuki gezocht zou zijn bij de ontwikkeling. Beide merken zijn natuurlijk niet onbekend met lichte onpraktische auto’s (Copen, Cappuccino iemand..?).
Zoals altijd bij zulke berichten over opmerkelijke nieuwe modellen kan het ons niet snel genoeg gaan. Dat er totaal niet wordt gesproken over elektrisch of hybride brengt ook stiekem wel een glimlach op ons gezicht op deze vroege morgen.
Kom maar door. In hoeverre we in 2026 echt in een Toyota S-FR kunnen stappen? Moeilijk in te schatten. Wij denken nog even terug aan de laatste sportieve Toyota waarin de reden, de GR-86.
kennone zegt
Ik zie best wel duidelijk een Mini Cooper als ik naar de voorkant kijk.
Allison Burgers zegt
Echt. Ik dacht dat ik naar een Mini zat te kijken.
p38a zegt
U haalt mij de woorden uit de mond, lijkt wel op een plattere Roadster..
potjak zegt
Het lijkt er veel op inderdaad. Maar goed daar kan Toyota verder weinig aan doen. Mini zag er 10 jaar geleden anders uit.
tjorque zegt
3cil 1.6 blokje van de Yaris GR er in en je hebt iets erg leuks… 🤓
PunicaOase zegt
Dan wordt ie hier EUR 80K+ en verkopen ze er geen..
Michel-GR zegt
Exact dezelfde opmerking als die bij de GR Yaris werd geplaatst en guess what die was binnen no time uitverkocht !
fanboy zegt
@Michel-GR: Ja de GR Yaris is een succes, maar niet in Nederland!
Ik heb zelf nog een nieuwe GR Yaris ge-exporteerd die hier in NL in een showroom stond (niet van een Toyota dealer). Was nog niet op kenteken gezet, want veel te veel BPM.
mattr zegt
Dus dit is eigenlijk de opvolger van de Toyota MR2?
fanboy zegt
@mattr: Nee de MR2 was middenmotor, en eigenlijk meestal meer vermogen / grotere motor. Als je het al als opvolger ergens van wil zien dan zal het van de Toyota S800 zijn, maar die is echt al decennia niet meer gemaakt.
tenaci zegt
Kom maar door!
gekketurbo zegt
Wellicht vloeken in de kerk, echter hoop ik juist wel op hybride. Zal bpm technisch een behoorlijke slok schelen en zoals we uit andere merken kennen kan het echt wel wat toevoegen aan het gehele plaatje…
fanboy zegt
@gekketurbo: Ja hopelijk zoals in de Honda CRZ dat je een handbak hebt met een elektromotor op de benzinemotor.
Wellicht dan kleiner benzine blok (3 cilinder) met iets krachtigere elektromotor.
gekketurbo zegt
Inderdaad, 3 cilinder heeft meestal ook al een lekkerdere brom dan een viercilinder…
utregcity zegt
Ziet er uit als een kei car, zoiets als de Honda S660, daar passen wij niet zo goed in.
drdre1 zegt
Dit soort auto’s hebben we te weinig in het straatbeeld, dus laat maar komen. Echt mooi vind ik ‘m echter niet… Voorkant lijkt alsof ‘ie enorme honger heeft of op een krijsende baby.
a_buis zegt
Ronduit lelijk (voorkant), zeker in vergelijk met mx5. Maar laat zeker maar komen, fleurt het straatbeeld op!
petroldrinker zegt
Als ie ook het dubbele vermogen van een MX5 heeft met een ICE, dan word zo een auto ook echt leuk om te rijden
Bram750 zegt
Het verhaal gaat dat de conceptcar gebouwd is op de basis van een 3e generatie MX-5. Kijkend naar de voorruit en -stijl, deuropening en wielbasis is dat nog best mogelijk.
Grappig autootje en leuk dat zoiets nog komt!
Flybywire zegt
Wat is dat ding lelijk. Geen mooie lijn. Een achterkant die nergens op lijkt. Maar goed over smaak valt…… een verrijking voor sommigen 😉
italia007 zegt
Toevallig nog vorige week met deze auto gereden in Gran Turismo, waarna ik ging uitzoeken hoe het nu zit met de productieplannen. Hier wordt ik erg blij van.
Aon zegt
Ben een fan van ditsoort auto´s. maar deze is hondslelijk.
jensoffbutton zegt
Veel van het succes zal afhangen van het design.
De MX5 is één van de uitzonderingen in het kleine-cabrio-land waar je als man wilt in gezien worden.
Dit kleuterdesign zal allesinds niet werken. En het huidige aanbod van toyota is ook triest.
potjak zegt
Niet alle mannen zijn hetzelfde of heten jensoffbutton…
sizedoesmatter zegt
Precies -zoekt naar Daihatsu Copen-
arielatom35sc zegt
Er wordt niet gesproken over electrisch of benzine…het ding heeft een mega grill met radiator/intercooler zichtbaar en een dubbele uitlaat…zou wel heel apart zijn op een elektrogebakje