Ferrari SP12 EC eindelijk officieel gelanceerd

Gepost op 25-05-2012 om 17:55 door - 63 Reacties »

Ferrari SP12 EC
Uiteraard hebben we de nieuwste Ferrari van Eric Clapton de laatste tijd al regelmatig voorbij zien komen, maar enige officiele informatie ontbrak tot nu toe nog. Gelukkig voor ons heeft Ferrari eindelijk de moeite genomen om een persbericht en wat foto’s de wereld in te slingeren.

Heel lang noemden wij (en menig ander) deze auto “SP12 EPC“, maar dat is dus niet correct. De juiste benaming is “SP12 EC” en dat staat voor: Special Project 12 Eric Clapton. Dit is dus de 12e auto die uit het zogenaamde One-Off Programme van Ferrari is gekomen,

Deze auto is ontworpen door Centro Stile Ferrari in samenwerking met Pininfarina en engineers van Ferrari hebben uiteraard ook een oogje in het zeil gehouden. Zoals we al gegokt hadden is deze auto een hommage aan de Ferrari 512 BB, een auto waarvan Clapton maar liefst 3 exemplaren in bezit heeft gehad.

In het nieuwe Ferrari Magazine vertelt Eric Clapton in een exclusief interview uitgebreid over zijn passie voor Ferrari en zijn speciale one-off die zo’n 3,5 miljoen euro gekost zou hebben.

63 reacties
prachtige wagen . Heeft die de motor van de 458 ?
@cossie300: ja, alleen de carrosserie is veranderd
Moooooooie waggel! Maaruh wie is die serieus kijkende oudere meneer die er overheen gebukt staat? (geintje)
Gaaf ding! Maar ik vind de gewone 458 toch mooier.
Spuuglelijk. En wat staat zo’n ding hoog op z’n wielen!
@jeffreym3: Waarschijnlijk woont ie in een wijk met veel verkeersdrempels xD
@jeffreym3: viel mij ook op.
Zie hier de eerste Crossover van Ferrari! :D
@jeffreym3: De wagens die op transport moeten staan altijd hoog op hun poten. De schokdempers worden geblokkeerd om de wagen tijdens transport stil te houden. Ook wagens die met de boot gaan en van de boot worden gereden zijn ook elektronisch begrenst op 30km/uur, zodat de “scheepslossers” rustig rijden.
@jeffreym3: Hij staat op transportdempers. ;)
Ik vind de gewone 458 Italia een stuk mooier… En die is zo’n dikke 3 miljoen euro goedkoper… Keuze is rap gemaakt dan…
@Dimglor: Van die 3 miljoen extra koop ik wel een Pagani 760RS, met handbak ;)
@jzaero: Deze man verstaat het tenminste…
Meteen een deftige wagen kopen met zoveel geld… ;-)
@Dimglor: Haha, het blijft de ultieme top wat betreft auto’s. Op de een of andere manier imposanter dan een Koenigsegg en het speelt in een hele andere league dan waar Ferrari in speelt. Vergeleken met een Veyron? Tjah een Veyron blijft een prachtig staaltje techniek, maar dat is de Pagani ook en op een of andere manier denk ik dat je eerder met een smile van oor tot oor in de Pagani zit dan in de Veyron ;)!
@jzaero: Volledig mee akkoord… Koenigsegg maakt ook mooie wagens, maar op 1 of andere manier ben ik meer fan van Pagani… Gewoon hoe hij zijn wagens maakt… met ongelooflijke precisie en aandacht voor elk detail… Ongelooflijk… Kan je ook zien aan de carbon carrosserie… Gewoon alles in mooie lijnen gewoon om de wagen iets mooier te maken… En gewoon de sensatie van die wagen… Vooral bij de Zonda door het fantastische geluid van die V12…. (die je jammergenoeg minder hebt in de Huayra…)
@Dimglor: Die Huayra moet je ook eigenlijk niet als een opvolger zien! Dan kan die wat teleurstellend overkomen qua geluid, maar je moet hem eigenlijk bewonderen met de gedachte erachter dat het serieus een vliegtuig voor op de weg is. Die flaps aan de voor en achterkant hebben een daadwerkelijke aërodynamisch effect. De naam Huayra is dan ook afgeleid van een wind god. Als je hem in die context zet, dan is dat aanzuiggeluid van binnenin opeens weer wel acceptabel, lijkt gewoon echt dat je in een vliegtuig zit dan namelijk ;) Vanaf 1:49!

http://www.youtube.com/watch?v=mRBCbMy_Tw0

Moet wel zeggen dat ik zelf wel meer fan ben van de Zonda!
@jzaero: Een andere league? De Enzo niet vergeten he? De huidige Enzo en de nieuwe F70 zal absoluut niet onderdoen voor een Pagani of Koenigsegg. Ferrari kennende zullen ze juist met de de nieuwe Enzo andere merken in het stof doen bijten. Qua design, vermogen, prestatie.
Daarnaast is het wel mooi dat Pagani de Zonda blijft bouwen naast de Huayra. Als je als klant maar het genoeg geld komt doen ze volgens mij alles daar bij Pagani!
@agera: De Enzo doet mij lang niet zoveel als een Pagani.
@jzaero: De Huayra is inderdaad geen opvolger van de Zonda… maar toch… Geef mij maar de Zonda… Is waarschijnlijk ook de meest pure wagen van de 2…
Die Huayra is, zoals je reeds zei, wel een knap staaltje techniek… Zeker met die flaps… ongelooflijk mooi om ze telkens in werking te zien tijdens het rijden…
Toch, de Zonda blijft voor mij de ultieme wagen… ;-)
Avatar van jordy14
jordy14 via iPhone app
26-05-2012 om 13:02
@jzaero: precies!
@jzaero: Ik ook! Of een zesde Cinque, als ze daar aan mee willen werken. Zonder twijfel :D
Hey! Nieuwste Pontiac Fiero? Ow nee laat maar..
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@agera: waar gaat dit over dan??
@jzaero:

over gaybal ..
da,s een soort van soap-serie ..

maar dan met nog slechtere acteurs ..
-edit: nutteloze bijdrage-
@agera: lekker belangrijk op een auto forum.
@agera: Dat is al 2 weken geleden pik.
@driftje: Je en dan pik, misschien vieren wij het langer op deze kampioenschap bijzonder is pik.
@agera: LOL, die zin slaat echt nergens op.
@agera: Lekker belangrijk op een autoforum sukkel! En turks praten/typen doe je maar met je vriendjes in turkije.
@agera: Ah… PM’tje was beter geweest, aangezien deze Ferrari niet over gras achter een balletje aanrijdt.. Ik heb zelf overigens niks met voetbal, dus ik heb er niks van gehoord ;)
retrostyling? ik kan pas oordelen als ik hem in het echt zie.. nooit dus
Mooiste Ferrari van dit moment.
prijzig bodykitje.
Niks geen crisis in huize Clapton!
Voor die prijs koop je 25 originele BB’s of BBI’s.
Ik vind hem maar niks.
het is een mengeling van een redelijk “hoekige” auto en een zeer vloeiende auto. & dat past totaal niet samen in mijn ogen!
@vale46: Ik vind hem ook niks, hij lijkt ook te hoog!
midasracer
25-05-2012 om 20:22
De neus is prachtig, de rest wat rommelig. In ieder geval beter dan die standaard 458, heeft imo teveel vrouwelijke uitstraling.
Zijn muziek is mij te saai maar de man heeft zeker wel smaak. Erg mooi.
liever een echte BB
Wel leuk als je zoveel geld hebt,hé!
Daar is echt niets aan… Het is een 458 met een leeftijdscrisis die denkt dat hij is blijven plakken in de jaren ’80. Doe mij maar een normale 458 of die nieuwe F12.
masterstig via Android app
25-05-2012 om 22:04
Nee, deze laat ik even schieten…
De mooiste details van alle ferrari’s op 1 auto plakken maakt niet echt een mooi eindresultaat
Avatar van Alpinaa
Alpinaa via iPhone app
26-05-2012 om 0:10
Wat is Clapton toch een baas!
Ik weet niet hoe het precies zit maar €3.500.000 voor een nieuwe carrosserie en een upgrade mag toch niet zoveel kosten of komt dat door die licenties van Ferrari want er zijn volgens mij genoeg tenten als WCC die het voor minder doen en je een betere coachbuild kan krijgen…
@The360box: Lees nu pas dat dat ding zo duur kost! OMG. Het moet niet gekker worden. Zelfs als je het geld hebt dan doe je dat toch gewoon niet uit princiepe? Je hebt dan toch wel door dat je genaaid word?

Een hommage aan de 512 BB.. Enzo zou zich omdraaien in z’n graf!
@jeffreym3: Klopt, hooguit de body en het onderstel zullen zijn aangepast maar dat is dus 3 x zo duur als een Enzo waar hij best wel wat van weg heeft trouwens.
Hij is wel mooi geworden alleen vind ik de velgen er niet bij passen met een paar retro velgen zou het plaatje compleet zijn
@deferrariman: Ze doen iets wat niet kan. Een 458 gebruiken en hem laten lijken op een 512BB.. Komt niet eens in de buurt. Dat doe je met auto’s die al een eeuwigheid geproduceert worden en dan daar een hommage/classic van maken. Zoals de Porsche 911 classic. Dan komt het mooi uit de verf.
is echt mooi maar normaale 458 is toch mooier
Ziet er fantastisch uit, mooier dan een normale. Ik zou hem alleen op deze velgen zetten… Waarom dit 3,5 miljoen moet kosten is mij trouwens een raadsel
lolwut.. schele dat staat ook in de tekst van die post..

Nou, dan ben ik het daar mee eens dus :S
Daad bij woord…

Niet zeuren over de kwaliteit aub. Kon zo snel geen betere bron vinden.

@baasbas:

oooeeee .. imbusbout velgen .. classy ..

wel knap gecomputereerd van je ..
@lincoln: Enig toch, hele dag bezig om met een luchtbeitel die dingen eruit te krijgen.. want doordraaien doen ze stuk voor stuk..

Als je ooit nog eens meneer Imbus tegen het lijf loopt, stuur je hem dan even door?
@dennisr:

scherp gereedschap .. en een schone ondergrond ..
daar mag je nooit op bezuinigen ..

maar idd ..
die velgbouten zijn zo aangevreten door pekel hitte en remstof ..
dat naar het oud aluminium de beste oplossing is ..
@lincoln: Ik werk nu bij een bedrijf met 45km wagentjes, veelal in elkaar geschroefd met dat imbus spul, word er soms niet goed van, je schraapt het hele boutje mooi schoon, want dat is idd al een belangrijk iets, vervolgens zorg je voor een goed imbus dopje en die tik je nog na met de hamer zodat ie er goed diep in zit..

Maar de combinatie van er niet bij kunnen en veel kracht moeten zetten (waardoor gereedschap soms niet goed recht te houden is) zorgt er keer op keer voor dat altijd 1 van de 4 ronddraait..

En leg dan maar eens uit dat de rekening zo hoog is omdat je een uur bezig was met het boutje..

Vervang ze vaak ook door andere boutjes..
@dennisr:

yep .. kan me helemaal voorstellen vriend ..
die troep wordt op een Europeese tekentafel bij elkaar gefantaseerd ..
en in India in elkaar gefantaseerd ..
en na talloze toeleveranciers afkneipen komt er productie op gang ..

zoals eerder genoemd .. als het de garantie termijn maar overleeft ..
Eh, ik vind het helemaal niks. Die 458 zou het mij prima kunnen doen. Op een of andere manier vind ik de verhoudingen niet kloppen. Maar ja, als hij het maar mooi vind toch?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!