
De Ferrari 812 Competizione A is de laatste en gaafste open sportwagen met V12.
Het is een beetje lastig. Want moeten we nu blij zijn of niet met de nieuwe Ferrari 812 Competizione en de 812 Competizione A? Ferrari heeft net officieel het doek getrokken van zowel de gesloten versie als de open variant. We zijn blij vanwege de specificaties en die waanzinnige V12, maar verdrietig dat het hoogstwaarschijnlijk de laatste in zijn soort zal zijn.
812 Competizione
Maar genoeg getreurd. Laten we genieten van al het moois! Ferrari had de gesloten versie al gedeeltelijk onthuld. Het gaat om de Ferrari 812 Competizione (coupé) en de open Ferrari 812 Competizione A, waarbij de A voor Aperta staat.
De motor is een 6.5 liter grote V12 die geheel atmosferisch is, dus geen turbo of supercharger. Het maximum vermogen is 830 pk en het koppel bedraagt 692 Nm. Dat is 30 pk en 26 Nm méér dan de 812 Superfast en 812 GTS hebben.
Misschien nog wel mooier is het moment wanneer het vermogen wordt geleverd: bij 9.250 toeren. Het maximale toerental is ietsje later: 9.500 toeren. Daarmee kan deze V12 meer toeren draaien dan de V8 uit de 458 ooit heeft gedaan, bijzonder indrukwekkend. De gesloten Ferrari 812 Competizione weegt 1.487 kilogram, de open versie zal wel iets zwaarder zijn. Die 1.487 is nog een droog leeggewicht, dus nog voordat je olie, koelvloeistof en brandstof toevoegt…

Prestaties
De prestaties heeft Ferrari ook alleen vrijgegeven van de dichte versie. Deze gaat in 2,85 seconden naar de 100 km/u. Van 0-200 km/u accelereren duurt slechts 7,5 tellen. De topsnelheid is ‘meer dan 340 km/u’. Beide versies hebben een zeventraps automaat van ZF, met een dubbele koppeling.
Ook is de Ferrari 812 Competizione voorzien van vierwielbesturing. Er komen 999 coupé’s en 699 open versies. Helaas hebben we ook slecht nieuws, naast het feit dat het de laatste der mohikanen zijn.
De prijs is ongeveer een half miljoen voor de dichte versie. De Aperta is nog een tonnetje duurder. Omdat het kan, waarschijnlijk. Beide prijzen zijn nog voordat de fiscus zijn deel komt opeisen. Maar ja, de mensen die er kunnen betalen en er eentje willen hebben al een slot gereserveerd. Beide versies zijn dan ook nu al uitverkocht.
Ik vind hem mooi maar hij haalt het niet bij zijn voorganger de F12 tdf.
Wat een apparaat! Misschien niet zo mooi als de F12 tdf, maar ik ga niet klagen. 9500 toeren!!! Hemels!
En voor wie wilt dromen (incl. mezelf), de configurator staat online :)
Die is gaaf zeg!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Haha, 0 naar 100 gaat met mijn BMW net zo snel als dit monster naar de 200 knalt..
Maar wat een gaaf apparaat is dit zeg.
Wat een heerlijkheid! Wel een gekke uitlaat. Krijg je nog korting IVM het afwezig zijn van de binnenspiegel? Liever deze dan de SF90.
@dutchdriftking: precies wat je zegt, die uitlaten zijn in mijn ogen ook wat raar. Hadden beter ronde kunnen zijn. Maar verder wat een apparaat zeg.
@dutchdriftking: zijn uitlaten verwerkt om soort van formule 1 geblazen diffuser te krijgen…
Wagen heeft ook achterwielbesturing die onafhankelijk van elkaar kan bewegen, staat ook niets van in het artikel
Uitlaten zijn ook teveel op de hoeken geplaatst.
Hotwheels…
Afgezien van de uitlaten vind ik het weer een heerlijk apparaat. Ik zou wel de open versie kiezen. De coupe lijkt me wel te donker van binnen door het ontbreken van een achterruit. Zo er bijna claustrofobisch van worden.
@berlinetta: 1 van de weinige auto’s die ik als cabrio mooier vind dan dicht inderdaad. (Qua vorm is misschien ook niet echt een cabrio, maar toch)
Maar wat is nu echt een verbetering ten opzichte van de 812 Superfast? Los van het feit dat hij nu ietsje meer vermogen heeft.
@katoenboer: Sowieso een toffere naam.
Een standaard 812 met ronde pijpen, en een ton over voor boetes/tanken heeft mijn voorkeur.
@atrak: Totdat je hem verkoopt, dan had je toch liever deze.
@flatsix010: Een auto van een half miljoen kopen en bezig zijn met doorverkoop prijzen. Zoveel mogelijk km er op zetten en maximaal genieten, dat zou het doel moeten zijn.
Prachtige techniek! Ik heb er wel een dubbel gevoel bij, die 30pk is meer marketing dan dat je gaat merken op 800pk.
Indrukwekkend. Wel een veel te druk design. Lijkt alsof er wat aftermarket designpakketjes op zijn geschroeft. Veel liever een Roma en 2 ton in de zak houden.
Erg mooie en goede auto. Ook hier kunnen de Duitse auto’s ook al niet tegen op ……
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ferrari is goed bezig. Maar dat is logisch, wanneer je de vuistregels bij pakt betreft hun F1 resultaten.
Het zal wel aan mij liggen, maar wat een verschrikkelijk lelijk hok. Het lijkt wel een slecht uitgevoerde kit-car vol met opgeplakte plastic extra’s. Ziet er werkelijk niet uit imo.
Bij Ferrari vinden ze dit cabrio dak blijkbaar de uitvinding van de eeuw. Op de SF90 Stradale zit ook al zo’n lelijke constructie. Het ziet er verschrikkelijk lomp uit. Waar is het lichtvoetige van de oudere Ferrari’s gebleven?