• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

De BMW HP4 Race is extremer dan een Superbike

Auteur: jaapiyo, gepost 19 april 2017 om 10:55 – 40 Reacties

Afbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een SuperbikeAfbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een SuperbikeAfbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een SuperbikeAfbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een SuperbikeAfbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een SuperbikeAfbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een SuperbikeAfbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een SuperbikeAfbeelding De BMW HP4 Race is extremer dan een Superbike

HP4-Race
Saugeil!

De tweewielfanaat zal het zich nog wel herinneren: we schreven al eens eerder over BMW’s HP4. Het eerste bericht dateert van niet minder dan vijf jaar geleden, toen BMW de HP4 introduceerde als homologatiemodel voor haar Superbike en Superstock buikschuivers. Alsof de S1000 RR al niet voldoende zijn best deed het tekort aan transplanteerbare organen op te lossen.

Vorig jaar op de EICMA kwam echter de overtreffende trap: de HP4 RACE. Deze fiets baseert op de HP4, alleen het verschil is dat zo’n beetje alle belangrijke onderdelen gemaakt zijn van carbon. Daardoor is de tweewieler nóg lichter. Het monocoque hoofdframe weegt maar 7,8 kilogram. Dat wordt dus uitkijken dat de motor niet wegblaast bij meer dan windkracht twee.

BMW wist eind vorig jaar al te melden dat het de HP4 RACE daadwerkelijk zou gaan maken, zij het in een beperkte oplage. Inmiddels is het moment van de waarheid aangebroken: een klein team va specialisten binnen BMW gaat er 750 in elkaar schroeven.

De specs van de motor klinken tegelijkertijd geweldig en beangstigend. Het ding weegt rijklaar, dus met een volle brandstoftank, 171 kilo. Dat is volgens BMW minder dat het gemiddelde stalen ros in het Superbike World Championship. De motor van de motor is goed voor 215 pk bij -jawel- 13.900 toeren per minuut. Naast het hoofdframe zijn ook de wielen en het achterframe van carbon. De vering en demping worden verzorgd door Öhlins en Brembo zorgt voor voldoende stopkracht op je weer af te remmen.

Zoals al vermeld komen er slechts vier exemplaren van de HP4 Race naar Nederland. Past mooi in je garage naast een van de twintig Nederlandse exemplaren van de M4 CS. Om ermee erop te rijden moet je wel een trekhaak op die M4 bestellen. De HP4 Race heeft namelijk geen stratentoelating, dus je kan er alleen mee scheuren op een circuit. Voordeel daarvan: je hoeft geen BPM af te dragen. De prijs blijft daardoor beperkt tot een schappelijke 80.000 Euro.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • BMW 2 Serie M Performance
    Nieuwe BMW 2 Serie met M Performance goodies
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, carbon, motoren

Vorig bericht: « Rijdt Max Verstappen straks met deze R.S.2027?
Volgend bericht: Jeep Yuntu is een heel saaie concept car »

Lees Interacties

Reacties

  1. kempenaer zegt

    19 april 2017 om 11:09

    Fraai spul. Bijzondere specs.

    Login om te reageren
  2. Tuono zegt

    19 april 2017 om 11:12

    In het world superbike championship is dan ook een minimaalgewicht voorgeschreven waar deze raket geen rekening mee hoeft te houden, overigens is dat 168kg.

    Wel erg fraaie techniek dit!

    Login om te reageren
  3. atrak zegt

    19 april 2017 om 11:19

    Angstaanjagende machine.

    Login om te reageren
  4. cazzo046 zegt

    19 april 2017 om 11:23

    Wordt nog best en klus om er 750 te slijten, gezien de prijs.

    Login om te reageren
    • fmgarcia zegt

      19 april 2017 om 11:34

      @cazzo046: Denk dat je niet snel 750 mensen vind die A 80k er voor over hebben en B er unerhaupt mee het circuit op kunnen/durven.

      Login om te reageren
      • poes zegt

        19 april 2017 om 11:45

        @fmgarcia: dat gaat prima lukken hoor. Ducati komt ook altijd easy van z’n extreem dure specials af.

        Login om te reageren
        • fmgarcia zegt

          19 april 2017 om 14:01

          @poes: Dat is zeker waar. 750 klinkt gewoon erg veel zeker gezien de hoge prijs. Al laten ze m onaangetast in een mancave, ik snap het wel. Wat een machine.

          Login om te reageren
      • napo zegt

        19 april 2017 om 17:35

        @fmgarcia: kijk maar is op een Duitse circuit dag, als je ziet met wat voor kostbare creaties hun aanschuiven?!

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      19 april 2017 om 12:27

      @cazzo046: ik denk dat ze ze zo kwijt zijn.

      Login om te reageren
  5. poes zegt

    19 april 2017 om 11:44

    Ze durven het blijkbaar nog niet aan om ook een carbon achterbrug te monteren?

    Login om te reageren
    • por100 zegt

      19 april 2017 om 14:54

      @poes: ze laten nog wat ruimte voor de HP4 Race R uitvoering … maar idd, zou er toch iets teveel kracht op komen voor een Carbon achterbrug?

      Login om te reageren
  6. vtechlover zegt

    19 april 2017 om 11:45

    De knetters.. Wat zal dat hard gaan

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    19 april 2017 om 11:45

    Dat is een duur speeltje!

    Login om te reageren
  8. trustmeiamanengineer zegt

    19 april 2017 om 11:50

    Mooie brommer hoor, maar ik neem wel genoegen met een Aprilia RSV4 RR, krijg je 200pk voor €20k.

    Login om te reageren
    • focusrs1 zegt

      19 april 2017 om 12:45

      @trustmeiamanengineer: heb de non-RR gehad en die liep ook al best!

      Login om te reageren
    • breakingpoint zegt

      19 april 2017 om 12:49

      @trustmeiamanengineer: die heeft de S1000RR ook. Voor ongeveer 17K dacht ik?

      Login om te reageren
      • Tuono zegt

        19 april 2017 om 14:26

        @breakingpoint: De 2017 rr zit ook over de 20K zonder opties.

        Login om te reageren
        • Tuono zegt

          19 april 2017 om 14:27

          @tuono: BMW s1000rr *

          Login om te reageren
          • breakingpoint zegt

            19 april 2017 om 14:52

            @Tuono: ahzo, in Nederland is hij misschien duurder? Wist ik niet. Ik dacht dat ie in Belgie zo’n 17k was

            Login om te reageren
            • Tuono zegt

              19 april 2017 om 15:25

              @breakingpoint: *Snik* Belgische prijzen… Een zegen voor de Belgen en een ramp voor de Hollanders.
              In België is ”ie inderdaad een klap goedkoper.

              Login om te reageren
    • por100 zegt

      19 april 2017 om 14:55

      @trustmeiamanengineer: 171 kilo …

      Login om te reageren
  9. basvspr zegt

    19 april 2017 om 11:53

    2 stuks graag, eentje voor mij een eentje voor mijn vrouw!

    *kijkt in portemonnee*

    Login om te reageren
    • aambei zegt

      19 april 2017 om 18:17

      @basvspr: Ben je ongelukkig getrouwd?

      Login om te reageren
      • basvspr zegt

        19 april 2017 om 18:53

        @aambei: nee hoor, mijn vrouw heeft Italiaans bloed in haar benzine, euh, zoiets, anyway, ze is net zo’n snelheidsfreak als ik.

        Login om te reageren
  10. Den zegt

    19 april 2017 om 12:18

    Vet! Maar nog altijd niet in de buurt van mijn favoriet: Munch mammut 2000.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      19 april 2017 om 12:49

      @den: die Munch is bijna 200kg zwaarder… nein danke zeg ik dan…

      Login om te reageren
      • Den zegt

        19 april 2017 om 14:14

        @tjorque: ging mij om de twee liter turbo met dik 260 pk

        Login om te reageren
        • tjorque zegt

          19 april 2017 om 15:57

          @den: dat begrijp ik, maar volgens mij rijdt dat niet leuk… een scheepsdiesel met 40000pk klinkt ook leuk, maar pakt zo moeilijk bochten… en bochten pakken is (voor mij althans) de essentie van motorrijden…

          Login om te reageren
  11. racerx zegt

    19 april 2017 om 12:26

    Man man man, wat ongelofelijk vet! Dank voor het artikel mannen, heb het nog nergens anders gelezen!

    Nu de loterij nog even winnen… Tot die tij behelpen met mijn ’13 S1000RR

    Login om te reageren
    • 't Peugje zegt

      19 april 2017 om 15:57

      @racerx: Ook voor je huidige fiets hoef je je zeker niet te schamen!

      Login om te reageren
      • racerx zegt

        19 april 2017 om 21:39

        @straatzakelijk: klopt, ben er heel content mee! Thx :)

        Login om te reageren
  12. sracert zegt

    19 april 2017 om 16:13

    Leuk BMW dat Duitse verspugen maar win nou eerst eens een WK-Superbike!. Loosers!.

    Login om te reageren
  13. Davidov zegt

    19 april 2017 om 17:43

    Hoe hard kan deze? :o

    Login om te reageren
  14. napo zegt

    19 april 2017 om 17:51

    Pittig overpriced!

    Waarom?
    Voorvork is 12k
    Carbon wielen 3,5k
    Dashboard 2D electronica 3k
    Hp4 standaard 20k
    Carbonkuipen 2k
    Gp4rx remmen en schijven 2k
    215pk haal je al met Hp calbratiekit 2k en full akra 1,8k

    Voor zover het geld.
    Carbon wielen heb je niets aan, paar haarscheurtjes oplopen op t bandenapparaat, versplinterd je wiel, levensgevaarlijk!!, carbonframe(gadget) in de motogp gebruiken ze het ook niet.(zelfde verhaal als wielen)

    Koop een standaard rr, rondje echte circuit ohlins(ttx lijn),gp4rx brembos erop, calibratie kit zodat je je electronica kan instellen (tcs,injectie,ontsteking,electronisch motorrem) en een mooie Carbon kuipenset van ilmberger en een paar marchesini forged aluminium wielen.

    Al het straat spul er af scheelt je al 15kg en je houdt een hoop geld over voor een vette auto.

    Kheb zo een top spec s1000rr gebouwd en bereden en een paar jaar alle circuits in Europa gereden.

    80k gaat nergens over. Wel prachtig opgebouwd dat wel :):)

    Login om te reageren
    • bilscobar zegt

      19 april 2017 om 22:03

      @napo: 13k rpm.. hoe lang gaat zo een blok mee sla je hem constant blijft opjagen???

      Login om te reageren
      • napo zegt

        19 april 2017 om 22:28

        @bilscobar: als je elke 1500 km de olie en filter wisselt heb je een 3 tot 5 pk verlies na 15.000km. Enige wat nog wel is stuk wil gaan zijn tandwielen in de bak. (of schakelstangen).

        Als je een blok bij bijv. Ahnendorp brengt, en de laatste pk eruit perst, dunnere koppakking, kop geflowd, drijfstrangen gebalanceerd en afgedraaid enz. dan moet ie om de paar duizend km wel open voor een checkup. maar uit een bmw blok haal je dan ongeveer 210 tot 215 pk op t achterwiel! (10% transmissie verliezen kom je uit op ruim 230 pk op de krukas.)

        Dus een 80k kostende 215 pk sterke bmw zoals hierboven is het blok nagenoeg standaard op de electronica, luchtfilter en uitlaatsysteem.

        inrijden van mijn s1000rr was 1000km op de testbank in 2 dagen, eerst netjes warm draaien en dan uren lang van 6 tot 9000 toeren in zn zes. 0,0 olie verbruik en meer vermogen als fabrieksstandaard.

        Conclusie, zolang je rij koeling goed is, en je zeer regelmatig je olie wisselt blijft een blok altijd heel! (en netjes warm rijden! eerste 8 a 10km onder de 4000 toeren.!)

        Login om te reageren
    • racerx zegt

      20 april 2017 om 06:53

      @napo: ik denk dat er in het ontwikkelen van een net en betrouwbaar carbon frame aardig wat ontwikkelingswerk en dus geld is gaan zitten. Verder betaal je inderdaad enkel voor de gelimiteerde oplage en het feit dat je toch wel wat wat bijzonders hebt.

      Login om te reageren
  15. napo zegt

    19 april 2017 om 17:54

    Wil je je brommer zelf een beetje pimpen kijken ook even bij alpharacing in Duitsland… mooie spullen voor op je rr.

    Login om te reageren
  16. Jantje_555 zegt

    19 april 2017 om 18:01

    wat is de 0 naar 400 tijd?

    Login om te reageren
  17. kaeser zegt

    19 april 2017 om 21:46

    Blijkbaar is de combi BMW en Akrapovic al zo gemeengoed dat er niets vermeld wordt over het type uitlaat :)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North