De BMW HP4 Race is extremer dan een Superbike

Auteur: , 40 Reacties

Saugeil!

De tweewielfanaat zal het zich nog wel herinneren: we schreven al eens eerder over BMW’s HP4. Het eerste bericht dateert van niet minder dan vijf jaar geleden, toen BMW de HP4 introduceerde als homologatiemodel voor haar Superbike en Superstock buikschuivers. Alsof de S1000 RR al niet voldoende zijn best deed het tekort aan transplanteerbare organen op te lossen.

Vorig jaar op de EICMA kwam echter de overtreffende trap: de HP4 RACE. Deze fiets baseert op de HP4, alleen het verschil is dat zo’n beetje alle belangrijke onderdelen gemaakt zijn van carbon. Daardoor is de tweewieler nóg lichter. Het monocoque hoofdframe weegt maar 7,8 kilogram. Dat wordt dus uitkijken dat de motor niet wegblaast bij meer dan windkracht twee.

BMW wist eind vorig jaar al te melden dat het de HP4 RACE daadwerkelijk zou gaan maken, zij het in een beperkte oplage. Inmiddels is het moment van de waarheid aangebroken: een klein team va specialisten binnen BMW gaat er 750 in elkaar schroeven.

De specs van de motor klinken tegelijkertijd geweldig en beangstigend. Het ding weegt rijklaar, dus met een volle brandstoftank, 171 kilo. Dat is volgens BMW minder dat het gemiddelde stalen ros in het Superbike World Championship. De motor van de motor is goed voor 215 pk bij -jawel- 13.900 toeren per minuut. Naast het hoofdframe zijn ook de wielen en het achterframe van carbon. De vering en demping worden verzorgd door Öhlins en Brembo zorgt voor voldoende stopkracht op je weer af te remmen.

Zoals al vermeld komen er slechts vier exemplaren van de HP4 Race naar Nederland. Past mooi in je garage naast een van de twintig Nederlandse exemplaren van de M4 CS. Om ermee erop te rijden moet je wel een trekhaak op die M4 bestellen. De HP4 Race heeft namelijk geen stratentoelating, dus je kan er alleen mee scheuren op een circuit. Voordeel daarvan: je hoeft geen BPM af te dragen. De prijs blijft daardoor beperkt tot een schappelijke 80.000 Euro.



40 reacties

Fraai spul. Bijzondere specs.
In het world superbike championship is dan ook een minimaalgewicht voorgeschreven waar deze raket geen rekening mee hoeft te houden, overigens is dat 168kg.

Wel erg fraaie techniek dit!
Angstaanjagende machine.
Wordt nog best en klus om er 750 te slijten, gezien de prijs.
@cazzo046: Denk dat je niet snel 750 mensen vind die A 80k er voor over hebben en B er unerhaupt mee het circuit op kunnen/durven.
@fmgarcia: dat gaat prima lukken hoor. Ducati komt ook altijd easy van z’n extreem dure specials af.
@poes: Dat is zeker waar. 750 klinkt gewoon erg veel zeker gezien de hoge prijs. Al laten ze m onaangetast in een mancave, ik snap het wel. Wat een machine.
@fmgarcia: kijk maar is op een Duitse circuit dag, als je ziet met wat voor kostbare creaties hun aanschuiven?!
@cazzo046: ik denk dat ze ze zo kwijt zijn.
Ze durven het blijkbaar nog niet aan om ook een carbon achterbrug te monteren?
@poes: ze laten nog wat ruimte voor de HP4 Race R uitvoering … maar idd, zou er toch iets teveel kracht op komen voor een Carbon achterbrug?
De knetters.. Wat zal dat hard gaan
Dat is een duur speeltje!
Mooie brommer hoor, maar ik neem wel genoegen met een Aprilia RSV4 RR, krijg je 200pk voor €20k.
@trustmeiamanengineer: heb de non-RR gehad en die liep ook al best!
@trustmeiamanengineer: die heeft de S1000RR ook. Voor ongeveer 17K dacht ik?
@breakingpoint: De 2017 rr zit ook over de 20K zonder opties.
@tuono: BMW s1000rr *
@Tuono: ahzo, in Nederland is hij misschien duurder? Wist ik niet. Ik dacht dat ie in Belgie zo’n 17k was
@breakingpoint: *Snik* Belgische prijzen… Een zegen voor de Belgen en een ramp voor de Hollanders.
In België is ”ie inderdaad een klap goedkoper.
@trustmeiamanengineer: 171 kilo …
2 stuks graag, eentje voor mij een eentje voor mijn vrouw!

*kijkt in portemonnee*
@basvspr: Ben je ongelukkig getrouwd?
@aambei: nee hoor, mijn vrouw heeft Italiaans bloed in haar benzine, euh, zoiets, anyway, ze is net zo’n snelheidsfreak als ik.
Vet! Maar nog altijd niet in de buurt van mijn favoriet: Munch mammut 2000.
@den: die Munch is bijna 200kg zwaarder… nein danke zeg ik dan…
@tjorque: ging mij om de twee liter turbo met dik 260 pk
@den: dat begrijp ik, maar volgens mij rijdt dat niet leuk… een scheepsdiesel met 40000pk klinkt ook leuk, maar pakt zo moeilijk bochten… en bochten pakken is (voor mij althans) de essentie van motorrijden…
Man man man, wat ongelofelijk vet! Dank voor het artikel mannen, heb het nog nergens anders gelezen!

Nu de loterij nog even winnen… Tot die tij behelpen met mijn ’13 S1000RR
@racerx: Ook voor je huidige fiets hoef je je zeker niet te schamen!
@straatzakelijk: klopt, ben er heel content mee! Thx :)
Leuk BMW dat Duitse verspugen maar win nou eerst eens een WK-Superbike!. Loosers!.
Hoe hard kan deze? :o
Pittig overpriced!

Waarom?
Voorvork is 12k
Carbon wielen 3,5k
Dashboard 2D electronica 3k
Hp4 standaard 20k
Carbonkuipen 2k
Gp4rx remmen en schijven 2k
215pk haal je al met Hp calbratiekit 2k en full akra 1,8k

Voor zover het geld.
Carbon wielen heb je niets aan, paar haarscheurtjes oplopen op t bandenapparaat, versplinterd je wiel, levensgevaarlijk!!, carbonframe(gadget) in de motogp gebruiken ze het ook niet.(zelfde verhaal als wielen)

Koop een standaard rr, rondje echte circuit ohlins(ttx lijn),gp4rx brembos erop, calibratie kit zodat je je electronica kan instellen (tcs,injectie,ontsteking,electronisch motorrem) en een mooie Carbon kuipenset van ilmberger en een paar marchesini forged aluminium wielen.

Al het straat spul er af scheelt je al 15kg en je houdt een hoop geld over voor een vette auto.

Kheb zo een top spec s1000rr gebouwd en bereden en een paar jaar alle circuits in Europa gereden.

80k gaat nergens over. Wel prachtig opgebouwd dat wel :):)

@napo: 13k rpm.. hoe lang gaat zo een blok mee sla je hem constant blijft opjagen???
@bilscobar: als je elke 1500 km de olie en filter wisselt heb je een 3 tot 5 pk verlies na 15.000km. Enige wat nog wel is stuk wil gaan zijn tandwielen in de bak. (of schakelstangen).

Als je een blok bij bijv. Ahnendorp brengt, en de laatste pk eruit perst, dunnere koppakking, kop geflowd, drijfstrangen gebalanceerd en afgedraaid enz. dan moet ie om de paar duizend km wel open voor een checkup. maar uit een bmw blok haal je dan ongeveer 210 tot 215 pk op t achterwiel! (10% transmissie verliezen kom je uit op ruim 230 pk op de krukas.)

Dus een 80k kostende 215 pk sterke bmw zoals hierboven is het blok nagenoeg standaard op de electronica, luchtfilter en uitlaatsysteem.

inrijden van mijn s1000rr was 1000km op de testbank in 2 dagen, eerst netjes warm draaien en dan uren lang van 6 tot 9000 toeren in zn zes. 0,0 olie verbruik en meer vermogen als fabrieksstandaard.

Conclusie, zolang je rij koeling goed is, en je zeer regelmatig je olie wisselt blijft een blok altijd heel! (en netjes warm rijden! eerste 8 a 10km onder de 4000 toeren.!)
@napo: ik denk dat er in het ontwikkelen van een net en betrouwbaar carbon frame aardig wat ontwikkelingswerk en dus geld is gaan zitten. Verder betaal je inderdaad enkel voor de gelimiteerde oplage en het feit dat je toch wel wat wat bijzonders hebt.
Wil je je brommer zelf een beetje pimpen kijken ook even bij alpharacing in Duitsland… mooie spullen voor op je rr.
wat is de 0 naar 400 tijd?
Blijkbaar is de combi BMW en Akrapovic al zo gemeengoed dat er niets vermeld wordt over het type uitlaat :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).