Zes dikke tweewielers die op de EICMA staan

Auteur: , 36 Reacties

Koop er gewoon twee, dan heb je alsnog vier wielen.

HP4-race-rear

Jawel, het is weer eens tijd voor motorblog. Momenteel wordt in Milaan de jaarlijkse EICMA-beurs georganiseerd. Voor de enkeling die het nog niet wist: EICMA staat voor Esposizione Internazionale Ciclo Motociclo e Accessori. In de volksmond wordt de expositie ook wel de Milan Motorcycle Show genoemd. De eerste editie van deze beurs vond plaats in 2008 en sindsdien is het evenement niet meer van de kalender weg te slaan. Daar kunnen andere beurzen nog wat van leren.

Enfin, jaarlijk verzamelen zich in de modestad ettelijke squids motorliefhebbers om zich te vergapen aan de nieuwe fietsen van hun favoriete fabrikanten. We lichten een aantal hoogtepunten voor je uit.

Ducati Superleggera
Deze dikke, of eigenlijk juist slanke fiets lieten we al apart de revue passeren, maar hij mag desalniettemin niet ontbreken in dit lijstje. De feiten: vrijwel geheel opgetrokken uit carbon, desmodromische tweepitter, 215 pk bij 11.000 toeren, 156 kilogram en een prijs van ongeveer 80.000 Ekkerragazzi. Oh ja, als je de optionele Akrapovic uitlaat laat monteren krijg je er nog eens vijf pk bij.

Duc

BMW HP4 RACE
Als Audi Ducati met een carbon-kanon op de markt komt kan BMW natuurlijk niet achterblijven. Zie hier de HP4 Race, een extreme buikschuiver op basis van de eerder verkochte HP4, maar dan volledig van carbon. Niet alleen de kuip, maar ook het frame, het subframe en de velgen zijn van het lichte weefsel gemaakt. Verder is er nog niet zoveel bekend over deze Bimmer Beemer, behalve dat de fiets in een beperkte oplage met de hand gemaakt gaat worden in 2017. BMW zelf noemt het de meest exclusieve BMW motorfiets aller tijden.

beemer

KTM 1290 Super Duke R
Misschien niet zo spectaculair als de vorige twee bleppers, maar nog steeds best snel is de nieuwe KTM Super Duke R. De naam is misschien net niet zo tof als die van de Honda CBR 1000RR Fireblade maar de prestaties van de Oostenrijkse super-hertog mogen er zeker zijn. Het vernieuwde LC8-blok levert 177 pk bij 9.750 toeren per minuut, ruim voldoende om de 195 kilo zware tweewieler ordentelijk van zijn plek te laten komen. Als extra bonus krijg je er de oranje-zwart-wit livery die we kennen van het merk en bijvoorbeeld de X-BOW er gratis bij.

KTM-Superduke-R

Moto Guzzi V9
Er staan in Milaan natuurlijk niet alleen maar supersporters voor de orgaandonor van morgen. Ook voor de betere hipster is er het nodige te vinden. Naast ettelijke ‘cafe racers’ van kleine partijen kan je bijvoorbeeld ook deze retro-fiets van Moto Guzzi bewonderen. Het draait natuurlijk allemaal om de look van dat zadel in oude stijl, maar desalniettemin heeft Moto Guzzi haar V9 ‘Bobber’ en ‘Roamer’ van wat updates voorzien voor het nieuwe modeljaar. Daardoor moet het nu mogelijk zijn om ook langere trips met comfort af te leggen, want dat was voorheen een probleem. Kennelijk bieden die stokoude zadels ook stokoud zitcomfort. Omdat je nu verder kan rijden met deze hippe fiets, zijn er wat extra opties toegevoegd die lange stukken toeren aantrekkelijker maken. Je kan bijvoorbeeld opteren voor een groter windscherm, een nieuw bagagerek met afneembare ruggesteun en een nieuwe kofferset. Maar ja, dat doet niemand, want dat soort opties doen natuurlijk ontzettend afbreuk aan de hoeveelheid stijlpunten die je scoort als je door de stad rolt op deze Italiaan.

moto-guzzi

BMW R nineT en R nineT Urban G/S
Ook BMW borduurt nog even voort op de trend van motoren met een retro-look. De R nineT familie kennen we al van de Scrambler, Pure en Racer. De Racer kwam bijvoorbeeld voorbij in dit lijstje. BMW vernieuwt nu het nineT gamma met de nieuwe R nineT en de nineT Urban G/S. Beide modellen zijn voorzien van een boxermotor met een inhoud van 1.170 cm³ die 110 pk levert, gekoppeld aan een zesversnellingsbak.

BMW-R-nineT

De ‘gewone’ R nineT is gericht op de straat en heeft voortaan een volledig verstelbare ‘upside-down’-vork en 17″ wielen. De ‘G/S’ in Urban G/S vertelt de fans van het merk en/of van zandhappen ondertussen al dat ze te maken hebben met een motor die ook uit de voeten kan op wat ruwer terrein. Daarom beschikt de G/S onder andere over een klassieke telescopische vork en een pronojetser van een velg vóór in de maat 19″. Het achterwiel is ook bij deze variant 17″ groot.



36 reacties

Mij de KTM aub :)
De Duc is zooooooo lekker! Alleen die uitlaten hè….
@rd1991: twee douchekoppen, wie verzint het. Gelukkig makkelijk te vervangen.
@rd1991: sowieso. Leuk zo’n supersport, maar je houdt het niet lang vol op zo’n ding en op bochtige weggetjes is het waardeloos. De KTM is voor mij de ultieme motor.

Iedereen denkt bij een motor gelijk aan een r1, r6, 1000rr, cbr1000, 1000zxr. Maar een super duke is zoveel leuker, speelser en veel bruikbaarder.
@87sandyd: Zeker weten. Collega van mij heeft die superduke al binnen en dat rijdt echt vreselijk goed. Ding gaat monsterlijk hard de bochten door ;)
@rd1991: als je erop zit zie je ze gelukkig niet. En het geluid wat het produceert maakt heel veel goed?
Is het dan nu officieel dat we hier ook over motoren gaan praten?
@goodolddays: Al een pittig tijdje zo volgens mij. En anders kijk je toch lekker niet, boeie.
@goodolddays: Ik hoop het! En misschien een apart tabblad of url, zodat we niet telkens azijnpissers moeten aanhoren die niet ff een artikeltje verder wouden scrollen
Doe maar die BMW met de naam KTM.
@bassx: RC8?
3 prachtige machines. Ben heel benieuwd naar die HP4!
Doe mij de duc maar. Heerlijke 2 cilinders.
Duc. Makkie
Het geluid van die s1000rr blokken klinken als muziek in de oren! Hp4 voor mij graag..
De duc anyday! Maar toch is de KTM ook erg gaaf, beide om af te wisselen dan maar?!
Op de Intermot in Keulen stonden bij MotoGuzzi in ieder geval wel de leukste dames! ;)

Ik wacht met spanning op een fotoserie van de EICMA….
KTM all day!!!

Ben nu aan mijn 4e KTM bezig. Maar zeker niet de laatste!
De HP4 Race aub… Wat een beest! Ik had nog een tip gestuurd, maar jullie waren er zelf al snel bij. Top!
@racerx: voor de liefhebber hier een interview met de projectbaas van de HP4 Race: http://www.motorcyclenews.com/news/new-bikes/2016/november/milan-show-bmw-s1000rr-hp4-race-carbon-eicma/
Vind het wel leuk dit, zo nu en dan een motor er tussendoor
Voor mij de KTM. Is namelijk de enige waarop ik nog een beetje zou durven rijden.
@berlinetta: terwijl de andere 2 makkelijker te berijden zijn, want: 4cyl en dus geleidelijke vermogensafgifte integenstelling tot de 2cyl van de Duke.. dat rijd veel bokkiger en ruwer..klinkt op zn beurt wel beter dan de SuperSports.
Ik zou ook voor de Duke gaan hoor.. een SS heb ik al.
@roadrage: De enige vierpitter is de BMW… De Duc is eveneens voorzien van een L twin.
@racerx: je hebt helemaal gelijk, I stand corrected.
@roadrage: Thanks, weer wat geleerd. Overigens zou ik sowieso liever voor een chopper gaan. Meer mijn ding ;)
ktm any day heerlijk sportmotortje voor het betere gooi en smijt werk
Manmanman die BMW, zo gaaf! Zo illuster als hij op de foto staat… Geweldig!
BMW R nine t scrambler graag.
De ktm graag. Ruil ik me huidige Superduke en BMW wel in.
De ebr 1190 sx is sneller dan de ktm . Maar ik weet niet of ebr op de beurs staat.
Doe mij die r nineT G/S maar, heerlijke hommage aan de R100RS in Dakar-kkeurstelling. Die V9 is ook leuk trouwens. Qua supersports vind ik de nieuwe R6 rap zat…
@dizono: Volgens BMW zelf juist een hommage aan de R80 GS
Ik ben er zondag bij in Milaan ?
Heerlijke Guzzi!
Ktm en dan de duc!

De s1000rr heb ik al gehad, exact zoals hier staat alleen zonder Carbon frame en full ttx gas-vork en marchesini gesmeed aluminium. (Carbon is ontrack gevaarlijk). ( vork kost zonder remtangen 12.000 eu ) en heeft elke 1500 km service nodig.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).