Voor de introductie van het laatste geheel nieuwe Lotus model moeten we 13 jaar terug naar 1995, toen de Lotus Elise het sportauto segment kwam verrijken. We hebben er dus even op moeten wachten, maar deze maand zal Lotus op de Motorshow in Londen een nieuw model voorstellen dat nu enkel nog bekend is onder de projectnaam “Eagle”. Om ons alvast een beetje op te warmen heeft men een eerste foto vrijgegeven (klik voor groter formaat).
Onder de kap van de lichtgewicht Eagle vinden we een potente 3,5 liter V6 met 280 pk die garant zal staan voor all-round dynamische prestaties, zoals Lotus dat zelf zegt. Op de Nürburgring zal de 2+2 Eagle volgens zijn ontwerpers sneller zijn dan de Elise en op hoge snelheden stabieler zijn dan de Exige.
Volgens plan zullen er jaarlijks 2.000 stuks worden gebouwd en de eerste exemplaren zullen in de lente van volgend jaar worden afgeleverd.
The New Distinctive, Mid-engined, 2+2 Sportscar from Lotus
Eagerly anticipated and making its official global debut at the British Motorshow in London on July 22nd, the first all-new car from Lotus since the iconic Elise in 1995, will enter the sportscar market as the only mid-engined 2+2 in production.
The new car, which is known only by its project name ‘Eagle’, is a more holistic offering than the Elise and Exige models that have been so massively popular with track day enthusiasts. The car, the name for which will be announced at the British Motorshow on 22nd July at an 11:30 press conference, is designed for people who desire exotic sportscar characteristics of stunning design, exclusivity, dramatic proportions and performance. Project
Eagle also offers real-world usability and a unique sense of occasion. Powered by a 3.5-litre V6 producing 280 PS, the new car employs innovative lightweight chassis technology to ensure visceral all-round dynamic performance, in keeping with the great Lotus tradition. Even in the very early stages of development testing, Lotus ride and handling engineers report that it is considerably faster around the famously demanding Nürburgring circuit than the Elise and more stable at speed than the Exige.
Inside, Project Eagle cocoons occupants with a sumptuous leather surfaces juxtaposed with contemporary high-tech features. With driver focused instrumentation the driver sits in cockpit-esque surroundings. A beautifully appointed dash boasts tactile details such as flush-mounted controls that glow with blue LED haloes and a stylised speedometer and rev counter ensuring that controls are both attractive and accessible.
Styled in-house by Lotus Design, the Project Eagle’s sleek, sophisticated and attention-snaring lines brilliantly disguise its ability to accommodate passengers in the rear of the cabin, giving the car the external characteristics of a small, nimble sportscar whilst belying its internal space. As well as being sold in a 2+2 configuration, the car will also be available as a purely twoseater, the space in the rear being allocated to luggage storage. Other derivatives are also planned for the future, including a convertible and an ultrahigh performance version.
Deliveries of Project Eagle will begin in Spring 2009, and with only 2000 of the hand crafted cars planned each year, this exclusive and unique car is creating a real stir with celebrity enthusiasts around the world. Hollywood actor and car enthusiast Patrick Dempsey is just one of the high profile collectors who are on the waiting list for a test drive.
Mike Kimberley, CEO of Group Lotus plc, had this to say about the new model: “Project Eagle is the biggest milestone Lotus has achieved since the Elise was born 13 years ago. We are currently working at broadening the appeal of the Lotus brand through an aggressive 5-year model plan of which this car represents the first exciting step.”
floryn zegt
wow een veel harmonischer ontwerp dan dat van de elise. De elise heeft zijn tijd toch echt wel gehad volgens mij.
Jonas zegt
ik wil meeer, wat ziet dat er goed uit !!!
Joost zegt
Ze gaan er vanuit dat de Exige en de Europa S zijn afgeleid van de Elise en daarmee geen nieuwe modellen zijn?
Willem zegt
pagani en ferrari met een mix van nog een andere exoot die even niet kan benomen.
w0o0dy zegt
2+2? Waar gaan ze die extra personen laten? Maxi-cosi tussen de benen of zoiets?
Verder ziet het er wel lekker uit…. Maar 2+2 zie ik zo nog niet gebeuren of de hele auto is flink groot….. lijkt me ook niet. Dit moet een “packaging miracle” zijn… het ding heeft toch ook nog een middenmotor? Waar laat je dat allemaal?
lincoln zegt
nissanblokkie .. en dan nog origineel gehouden ..
wederom weer geen volwassen lijnen over het geheel ..
Carrera R zegt
mmm het wordt een 2+2 a la 911 dus verwacht niet teveel ruimte.. :p haha
maar goed deze staat alvast in de bestelling.. :)
Klassiekerrally zegt
Wat zitten we nu te miepen over die extra zitplaatsen? Hebben we ineens behoefte aan een SUV? Hou toch op man, dit is een sportwagen, geen touringcar! ;)
Mooie auto. Blij dat ze actief zijn bij Lotus. En de Elise en Exige hun tijd gehad? Daar ben ik het niet mee eens…
w0o0dy zegt
@lincoln: de motor komt van Toyota (Camry,) maar is idd wel grotendeels standaard als er idd niet meer dan 280pk uit komt (maar dat zou bij de introductie nog wel eens meer kunnen zijn, lotus kennende).
Heeft wel één groot voordeel…. ze kunnen zich richten op de rest van de auto en dat is goed want ze hebben zich al eerder redelijk vertild aan de motor/versnellingsbak van de Esprit.. en een ezel….
VonStroke zegt
Ik ben hier niet weg van, de gewone Elise/Exige zijn pakken mooier. De Europa een gedrocht, en dit is gewoon meer van hetzelfde.
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally… oh dan zal ik maar niet beginnen over die 4 zits cabrio versie hè?
bramwillemse zegt
Een verademing, na de zeer tegenvallende Europa! Ben benieuwd naar meer beeld (en geluid!)
JanJansen zegt
Wat weegt ie?
@ lincoln
Lotus continues its excellent working relationship with Toyota, world leaders in engine development and manufacture and Formula 1 competitors. For Project Eagle Lotus has modified Toyota’s 3.5-litre V6, with dual VVT-i (‘intelligent’ variable valve timing)
bron: http://www.netcarshow.com/lotus/2009-project_eagle/
mashell zegt
“Voor de introductie van het laatste geheel nieuwe Lotus model moeten we 13 jaar terug naar 1995 toen de Lotus Elise het sportauto segment kwam verrijken”
Lotus Exige en vooral de Europa vergeten?
Vreemd ontwerp. On-lotus glad en dat achterwiel lijkt wel heel klein. In rood is het net een hedendaagse Ferrari. Of dat goed is laat ik in het midden.
Mairsil zegt
@lincoln
Als het een Nissan blok was, had ik 313pk verwacht, net als de 3.5 v6 van de 350Z…
Verder vind ik hem er best goed uitzien, de daklijn heeft wel iets van de GT-R, maar de neus (het lelijkste stuk van de GT-R) is echt Lotus.
lincoln zegt
@wOoOdy .. tuurlijk Lotus/Toyota .. Nissan was de snelste connectie die ik kon maken ..
vandaag trouwens een amerikaanse Camry gezien .. imposant en een terechte best-seller ..
papa zegt
Het komt zeer zeker niet in de buurt van wat voor Ferrari dan ook, de daklijn heeft wel iets weg van een koenigsegg
lincoln zegt
Tjjjeeeesus .. kunnen jullie me voor het eerst eens op een foutje betrappen ..
maken jullie daar grettig gebruik van ..
en terecht .. want is tevens mijn laatste foutje ..
Granturissimo zegt
Zitten wat lijntjes in die aan de nieuwe generatie Zagato-ontwerpen doen denken: overgang achterste zijruitjes naar achterruit, vouw op achterschermen, lijnen over het dak die een double-bubble suggereren…niet?
Heb het idee dat Lotussen eigenlijk nooit echt mooie auto’s zijn, maar goed en snel uitziende sportwagens met een paar “speelgoed”-elementen…
w0o0dy zegt
Het zou me trouwens helemaal niet verbazen als ze de supercharged versie (Eaton) gaan monteren met “meer dan 320pk…” die is afgelopen jaar voorgesteld voor in de TRD Aurion.
JanJansen zegt
Verlengde Elise, maw goede cost-down engineers in dienst.
“the car’s body structure is based on a stretched version of the Elise’s aluminium monocoque, with an extra row of seats squeezed into the rear”
Dit was de concept M250 die eraan vooraf ging, aan jullie de eer om te bepalen of ze er goed aan hebben gedaan:
Dennis zegt
@mashell: Lees het persbericht van Lotus maar:
“the first all-new car from Lotus since the iconic Elise in 1995”
De Europa en de Exige zijn afgeleid van de Elise. Het gaat hier om een geheel nieuw ontwerp.
rick buijsman zegt
Lotus gaat Bmw motoren Gebruiken.
w0o0dy zegt
OOOOH met die 4 zits cabrio komt het ook nog wel goed en meer power komt er ook aan….
“Other derivatives are also planned for the future, including a convertible and an ultrahigh performance version.”
JanJansen zegt
Spy video:
http://www.youtube.com/watch?v=pLnBK0jZyfM
STJ zegt
@Mairsil
De 3.5 van toyota levert ook 315PK, maar lotus gebruikt de versie zonder directe injectie. Dus daarom heeft hij 280PK.
JanJansen zegt
Is het premium om een kookwekker op je site te hebben?
http://www.grouplotus.com/cars/showroom.html
maarten zegt
ik zie ook wat koeningsegg
Rits zegt
Ik word er niet warm of koud van, heeft tot nu toe geen wow factor bij mij.
Wellicht dat een andere kleur/velgen, mij kan bekeren.
DJD zegt
Het enige wat ik er duidelijk in zie is het Zagato-dak aan de achterkant. Het design is, met name achteraan, ietwat rommelig, maar als geheel vind ik hem toch best wat hebben!
SimonMc zegt
@W0o0dy: waarom niet de versie met directe injectie?Is daar een reden voor?
Moest eigenlijk ook direct aan de 3.5 liter V6 van renault/nissan denken met die 280 pk…
SimonMc zegt
@rick buijsman: nee, lotus gaat voor betrouwbaarheid…
mashell zegt
@Dennis
In een wereld waar een auto die al 3 jaar op de markt is volgens de reclame nog steeds de “nieuwe …” is (Saab bijvoorbeeld durft de 93 nog steeds “nieuw” te noemen op haar website), is Lotus dus juist goudeerlijk over het feit dat ze niet veel nieuws gebracht hebben de afeglopen 13 jaar.
Is dit nou eindelijk de langverwachte Esprit opvolger (en is ie daar niet te klein voor?)?
SimonMc zegt
@mashell: volgens ik mij goed herinner zou de Esprit opvolger een V8 krijgen, dus nee.
STJ zegt
@SimonMc
Renault heeft niks mee te maken gehad met de VQ, ze mochten er alleen eentje in hun vel satis gebruiken.
De reden dat ze geen direct injectie 2GR-F(S)E hebben gebruikt, is om dat die alleen bedoeld is om in de lengte geplaatst te worden. Het zou ze te veel geld kosten om hem aan te passen voor de eagle.
evo zegt
Wat nou eerste foto…:
Op deze foto zag je bijv. duidelijk al dat de Eagle een spitse neus zou krijgen… *uhm*.
bramwillemse zegt
goed gezien evo ;)
die c-stijl (of b-stijl?) die doorloopt in de achterruit doet me beetje denken aan Zagato.
Ik vind het nog altijd een mooi ontwerp! (om 3 uur ’s nachts…)
corrado vr6 slc zegt
Doet me een beetje denken aan de Koenigsegg, maar wel een erg mooi design.
Klassiekerrally zegt
@ w0o0dy: was de versnellingsbak in de Esprit niet afkomstig uit de Citroën CX? (Franse meuk ;) )
En een vierzits cabrio??? VERTEL!!! ;)
autogek zegt
Ik ben nog niet overtuigd, misshien komt het door de kleur. Ach, bij lotus heeft het rijden toch prioriteit en uiterlijk niet.
Divad zegt
Heeft wat weg van de Artega GT vind ik en die is toch wel stukken mooier dan deze Lotus.
w0o0dy zegt
@Klassiekerrally: lees hier maar anders blijf ik aan de gang ;)
@Divad: idd vind ik de Artega minstens zo spannend om te zien… maar die heeft een Vw motor en dit is een Lotus (met een Toyota) dus zal de Eagle ongetwijfeld een uitzonderlijk goede en fijne wegligging hebben. Dus dan zou ik misschien toch wel deze nemen ipv de Artega (terwijl dat één van m’n favorieten was de laatste tijd).
Eric zegt
Mooie wagen. In de vorige teaser (met doek over de auto en lichten aan) zag je in de voorste gril 2 verstralers. Deze ontbreken op dit model. Ik denk dat dit een soort pré-produktie model is om de lopende band te testen. Ik verwacht groter wielen (achteraan), verstralers en een PK-verhoging bij de officiele voorstelling. Als de wagen in België is ga ik een proefrit vragen. Waarschijnlijk zal hij in dezelfde categorie vallen als de Cayman maar dit is exclusiever. Natuurlijk moet ik er met mijn 1,9 meter in passen wat in de Elise niet het geval is. Een andere kleur zou wel een ander beeld geven. Het beste is geel zoals de Esprit 300sport.
Serge zegt
http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/Lotus-Concepts/233975/
Meer plaatjes n info :D:D:D
Jammer van de achterkant, mocht van mij volledig a la Elise 111S worden.
tt zegt
zijn er ook details geweten van de afmetingen van dit nieuwe speeltje?
Serge zegt
4344mm x 275mm (lengte x wielbasis)
CHrizzle zegt
Mooie wagen.. Is ie getekend door Zagato? (check overgang van achterste zijruitje naar achterruit)
me zegt
het heeft duidelijk de voorkant van een tesla gekregen
Omar Pasha zegt
@Serge
De achterkant is inderdaad niet zo heel mooi, vooral door die oude achterlampen.
Ik vind de auto op een Tesla lijken met de achterkant van een Zagato (door het zijraam dat in het achterraam overloopt). Ik vind het wel een mooie auto, Lotus is gewoon een mooi merk.
JanJansen zegt
Luxe interieur en gewicht <1400kg;
Maw, geen partij voor de Elise maar meer een Poorsche Cayman concurrent.
Serge zegt
Lotus heeft ook geholpen met de ontwikkeling. En als ze daarbij goede ontwikkelingen doen, ga je die natuurlijk terugzien in een volgende Lotus! Aerodynamisch zit deze exact hetzelfde in elkaar als de Lotus, waarvan gespeculeerd wordt dat hij Ethos gaat heten.
Hij zal ongeveer 270 kunnen en rond de 5 sec naar de 100. Onder de 1400kg (ik gok zelfs 1200, gezien de Artega GT). Maar ze richten zich eigenlijk meer op de Cayman S, want dat interieur is schitterend!!:
http://www.autocar.co.uk/contentImages//Car/Lotus/Concepts/1578853923.jpg
Verder geen DCT/PDK wat ik wel in de nieuwe Cayman verwacht (dus zwaarder), maar lekker schakelen geblazen, Toyota gemaakt al maakt Lotus de koppeling en schakelingen. Hij komt door alle crashtests, er komt een heuze Drophead-versie en er past een golftas in de achterkant, is dit nog wel een ras-Lotus??? Ik ben benieuwd!!! Hij is in ieder geval wel gunstig geprijsd, E68.000.
simon zegt
Ik dacht dat het om een nieuwe tesla ging, tot ik lotus zag staan…
gerardo zegt
Ik meen er toch heel veel bekende elementen van de aloude Lancia Stratos in te zien; zie bv de daklijn. Dus zo origineel is deze eagle niet!
Eric zegt
68.000 euro. Is dit de Nederlandse prijs? Want dan is hij in België 5 tot 8.000 euro goedkoper.
Klassiekerrally zegt
@ w0o0dy: gefeliciteerd zeg!
Een Lotus Elite (501/504) heeft ook een 2+2 configuratie. Weet echter niet of de kinderwagen past. En ’t is geen cabrio… ;)