• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Eerste foto: Lotus Project Eagle

Auteur: Dennis, gepost 15 juli 2008 om 22:05 – 55 Reacties

Lotus Project Eagle


Voor de introductie van het laatste geheel nieuwe Lotus model moeten we 13 jaar terug naar 1995, toen de Lotus Elise het sportauto segment kwam verrijken. We hebben er dus even op moeten wachten, maar deze maand zal Lotus op de Motorshow in Londen een nieuw model voorstellen dat nu enkel nog bekend is onder de projectnaam “Eagle”. Om ons alvast een beetje op te warmen heeft men een eerste foto vrijgegeven (klik voor groter formaat).

Onder de kap van de lichtgewicht Eagle vinden we een potente 3,5 liter V6 met 280 pk die garant zal staan voor all-round dynamische prestaties, zoals Lotus dat zelf zegt. Op de Nürburgring zal de 2+2 Eagle volgens zijn ontwerpers sneller zijn dan de Elise en op hoge snelheden stabieler zijn dan de Exige.

Volgens plan zullen er jaarlijks 2.000 stuks worden gebouwd en de eerste exemplaren zullen in de lente van volgend jaar worden afgeleverd.

The New Distinctive, Mid-engined, 2+2 Sportscar from Lotus

Eagerly anticipated and making its official global debut at the British Motorshow in London on July 22nd, the first all-new car from Lotus since the iconic Elise in 1995, will enter the sportscar market as the only mid-engined 2+2 in production.

The new car, which is known only by its project name ‘Eagle’, is a more holistic offering than the Elise and Exige models that have been so massively popular with track day enthusiasts. The car, the name for which will be announced at the British Motorshow on 22nd July at an 11:30 press conference, is designed for people who desire exotic sportscar characteristics of stunning design, exclusivity, dramatic proportions and performance. Project

Eagle also offers real-world usability and a unique sense of occasion. Powered by a 3.5-litre V6 producing 280 PS, the new car employs innovative lightweight chassis technology to ensure visceral all-round dynamic performance, in keeping with the great Lotus tradition. Even in the very early stages of development testing, Lotus ride and handling engineers report that it is considerably faster around the famously demanding Nürburgring circuit than the Elise and more stable at speed than the Exige.

Inside, Project Eagle cocoons occupants with a sumptuous leather surfaces juxtaposed with contemporary high-tech features. With driver focused instrumentation the driver sits in cockpit-esque surroundings. A beautifully appointed dash boasts tactile details such as flush-mounted controls that glow with blue LED haloes and a stylised speedometer and rev counter ensuring that controls are both attractive and accessible.

Styled in-house by Lotus Design, the Project Eagle’s sleek, sophisticated and attention-snaring lines brilliantly disguise its ability to accommodate passengers in the rear of the cabin, giving the car the external characteristics of a small, nimble sportscar whilst belying its internal space. As well as being sold in a 2+2 configuration, the car will also be available as a purely twoseater, the space in the rear being allocated to luggage storage. Other derivatives are also planned for the future, including a convertible and an ultrahigh performance version.

Deliveries of Project Eagle will begin in Spring 2009, and with only 2000 of the hand crafted cars planned each year, this exclusive and unique car is creating a real stir with celebrity enthusiasts around the world. Hollywood actor and car enthusiast Patrick Dempsey is just one of the high profile collectors who are on the waiting list for a test drive.

Mike Kimberley, CEO of Group Lotus plc, had this to say about the new model: “Project Eagle is the biggest milestone Lotus has achieved since the Elise was born 13 years ago. We are currently working at broadening the appeal of the Lotus brand through an aggressive 5-year model plan of which this car represents the first exciting step.”

Ook interessant!

  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Video: Lotus neemt creatieve route op A16
    Video: Lotus neemt creatieve route op A13
  • Zo klinkt Lotus Evija
    Video: zó klinkt de Lotus Evija met 2.000 pk

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

eagle, evora, londen-2008, Lotus

Vorig bericht: « NS wil reizigers tijdens spits uit de trein houden
Volgend bericht: Gestolen Golf na 14 jaar weer thuis »

Lees Interacties

Reacties

  1. floryn zegt

    15 juli 2008 om 22:11

    wow een veel harmonischer ontwerp dan dat van de elise. De elise heeft zijn tijd toch echt wel gehad volgens mij.

    Login om te reageren
  2. Jonas zegt

    15 juli 2008 om 22:12

    ik wil meeer, wat ziet dat er goed uit !!!

    Login om te reageren
  3. Joost zegt

    15 juli 2008 om 22:13

    Ze gaan er vanuit dat de Exige en de Europa S zijn afgeleid van de Elise en daarmee geen nieuwe modellen zijn?

    Login om te reageren
  4. Willem zegt

    15 juli 2008 om 22:13

    pagani en ferrari met een mix van nog een andere exoot die even niet kan benomen.

    Login om te reageren
  5. w0o0dy zegt

    15 juli 2008 om 22:14

    2+2? Waar gaan ze die extra personen laten? Maxi-cosi tussen de benen of zoiets?

    Verder ziet het er wel lekker uit…. Maar 2+2 zie ik zo nog niet gebeuren of de hele auto is flink groot….. lijkt me ook niet. Dit moet een “packaging miracle” zijn… het ding heeft toch ook nog een middenmotor? Waar laat je dat allemaal?

    Login om te reageren
  6. lincoln zegt

    15 juli 2008 om 22:15

    nissanblokkie .. en dan nog origineel gehouden ..

    wederom weer geen volwassen lijnen over het geheel ..

    Login om te reageren
  7. Carrera R zegt

    15 juli 2008 om 22:19

    mmm het wordt een 2+2 a la 911 dus verwacht niet teveel ruimte.. :p haha

    maar goed deze staat alvast in de bestelling.. :)

    Login om te reageren
  8. Klassiekerrally zegt

    15 juli 2008 om 22:27

    Wat zitten we nu te miepen over die extra zitplaatsen? Hebben we ineens behoefte aan een SUV? Hou toch op man, dit is een sportwagen, geen touringcar! ;)

    Mooie auto. Blij dat ze actief zijn bij Lotus. En de Elise en Exige hun tijd gehad? Daar ben ik het niet mee eens…

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    15 juli 2008 om 22:27

    @lincoln: de motor komt van Toyota (Camry,) maar is idd wel grotendeels standaard als er idd niet meer dan 280pk uit komt (maar dat zou bij de introductie nog wel eens meer kunnen zijn, lotus kennende).

    Heeft wel één groot voordeel…. ze kunnen zich richten op de rest van de auto en dat is goed want ze hebben zich al eerder redelijk vertild aan de motor/versnellingsbak van de Esprit.. en een ezel….

    Login om te reageren
  10. VonStroke zegt

    15 juli 2008 om 22:28

    Ik ben hier niet weg van, de gewone Elise/Exige zijn pakken mooier. De Europa een gedrocht, en dit is gewoon meer van hetzelfde.

    Login om te reageren
  11. w0o0dy zegt

    15 juli 2008 om 22:28

    @Klassiekerrally… oh dan zal ik maar niet beginnen over die 4 zits cabrio versie hè?

    Login om te reageren
  12. bramwillemse zegt

    15 juli 2008 om 22:30

    Een verademing, na de zeer tegenvallende Europa! Ben benieuwd naar meer beeld (en geluid!)

    Login om te reageren
  13. JanJansen zegt

    15 juli 2008 om 22:31

    Wat weegt ie?

    @ lincoln

    Lotus continues its excellent working relationship with Toyota, world leaders in engine development and manufacture and Formula 1 competitors. For Project Eagle Lotus has modified Toyota’s 3.5-litre V6, with dual VVT-i (‘intelligent’ variable valve timing)

    bron: http://www.netcarshow.com/lotus/2009-project_eagle/

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    15 juli 2008 om 22:32

    “Voor de introductie van het laatste geheel nieuwe Lotus model moeten we 13 jaar terug naar 1995 toen de Lotus Elise het sportauto segment kwam verrijken”
    Lotus Exige en vooral de Europa vergeten?

    Vreemd ontwerp. On-lotus glad en dat achterwiel lijkt wel heel klein. In rood is het net een hedendaagse Ferrari. Of dat goed is laat ik in het midden.

    Login om te reageren
  15. Mairsil zegt

    15 juli 2008 om 22:34

    @lincoln

    Als het een Nissan blok was, had ik 313pk verwacht, net als de 3.5 v6 van de 350Z…

    Verder vind ik hem er best goed uitzien, de daklijn heeft wel iets van de GT-R, maar de neus (het lelijkste stuk van de GT-R) is echt Lotus.

    Login om te reageren
  16. lincoln zegt

    15 juli 2008 om 22:34

    @wOoOdy .. tuurlijk Lotus/Toyota .. Nissan was de snelste connectie die ik kon maken ..
    vandaag trouwens een amerikaanse Camry gezien .. imposant en een terechte best-seller ..

    Login om te reageren
  17. papa zegt

    15 juli 2008 om 22:37

    Het komt zeer zeker niet in de buurt van wat voor Ferrari dan ook, de daklijn heeft wel iets weg van een koenigsegg

    Login om te reageren
  18. lincoln zegt

    15 juli 2008 om 22:38

    Tjjjeeeesus .. kunnen jullie me voor het eerst eens op een foutje betrappen ..
    maken jullie daar grettig gebruik van ..

    en terecht .. want is tevens mijn laatste foutje ..

    Login om te reageren
  19. Granturissimo zegt

    15 juli 2008 om 22:38

    Zitten wat lijntjes in die aan de nieuwe generatie Zagato-ontwerpen doen denken: overgang achterste zijruitjes naar achterruit, vouw op achterschermen, lijnen over het dak die een double-bubble suggereren…niet?
    Heb het idee dat Lotussen eigenlijk nooit echt mooie auto’s zijn, maar goed en snel uitziende sportwagens met een paar “speelgoed”-elementen…

    Login om te reageren
  20. w0o0dy zegt

    15 juli 2008 om 22:41

    Het zou me trouwens helemaal niet verbazen als ze de supercharged versie (Eaton) gaan monteren met “meer dan 320pk…” die is afgelopen jaar voorgesteld voor in de TRD Aurion.

    Login om te reageren
  21. JanJansen zegt

    15 juli 2008 om 22:43

    Verlengde Elise, maw goede cost-down engineers in dienst.

    “the car’s body structure is based on a stretched version of the Elise’s aluminium monocoque, with an extra row of seats squeezed into the rear”

    Dit was de concept M250 die eraan vooraf ging, aan jullie de eer om te bepalen of ze er goed aan hebben gedaan:

    Login om te reageren
  22. Dennis zegt

    15 juli 2008 om 22:44

    @mashell: Lees het persbericht van Lotus maar:

    “the first all-new car from Lotus since the iconic Elise in 1995”

    De Europa en de Exige zijn afgeleid van de Elise. Het gaat hier om een geheel nieuw ontwerp.

    Login om te reageren
  23. rick buijsman zegt

    15 juli 2008 om 22:47

    Lotus gaat Bmw motoren Gebruiken.

    Login om te reageren
  24. w0o0dy zegt

    15 juli 2008 om 22:49

    OOOOH met die 4 zits cabrio komt het ook nog wel goed en meer power komt er ook aan….
    “Other derivatives are also planned for the future, including a convertible and an ultrahigh performance version.”

    Login om te reageren
  25. JanJansen zegt

    15 juli 2008 om 22:58

    Spy video:
    http://www.youtube.com/watch?v=pLnBK0jZyfM

    Login om te reageren
  26. STJ zegt

    15 juli 2008 om 23:02

    @Mairsil

    De 3.5 van toyota levert ook 315PK, maar lotus gebruikt de versie zonder directe injectie. Dus daarom heeft hij 280PK.

    Login om te reageren
  27. JanJansen zegt

    15 juli 2008 om 23:09

    Is het premium om een kookwekker op je site te hebben?
    http://www.grouplotus.com/cars/showroom.html

    Login om te reageren
  28. maarten zegt

    15 juli 2008 om 23:27

    ik zie ook wat koeningsegg

    Login om te reageren
  29. Rits zegt

    15 juli 2008 om 23:52

    Ik word er niet warm of koud van, heeft tot nu toe geen wow factor bij mij.
    Wellicht dat een andere kleur/velgen, mij kan bekeren.

    Login om te reageren
  30. DJD zegt

    15 juli 2008 om 23:53

    Het enige wat ik er duidelijk in zie is het Zagato-dak aan de achterkant. Het design is, met name achteraan, ietwat rommelig, maar als geheel vind ik hem toch best wat hebben!

    Login om te reageren
  31. SimonMc zegt

    16 juli 2008 om 00:02

    @W0o0dy: waarom niet de versie met directe injectie?Is daar een reden voor?

    Moest eigenlijk ook direct aan de 3.5 liter V6 van renault/nissan denken met die 280 pk…

    Login om te reageren
  32. SimonMc zegt

    16 juli 2008 om 00:02

    @rick buijsman: nee, lotus gaat voor betrouwbaarheid…

    Login om te reageren
  33. mashell zegt

    16 juli 2008 om 00:38

    @Dennis
    In een wereld waar een auto die al 3 jaar op de markt is volgens de reclame nog steeds de “nieuwe …” is (Saab bijvoorbeeld durft de 93 nog steeds “nieuw” te noemen op haar website), is Lotus dus juist goudeerlijk over het feit dat ze niet veel nieuws gebracht hebben de afeglopen 13 jaar.

    Is dit nou eindelijk de langverwachte Esprit opvolger (en is ie daar niet te klein voor?)?

    Login om te reageren
  34. SimonMc zegt

    16 juli 2008 om 01:05

    @mashell: volgens ik mij goed herinner zou de Esprit opvolger een V8 krijgen, dus nee.

    Login om te reageren
  35. STJ zegt

    16 juli 2008 om 02:02

    @SimonMc

    Renault heeft niks mee te maken gehad met de VQ, ze mochten er alleen eentje in hun vel satis gebruiken.

    De reden dat ze geen direct injectie 2GR-F(S)E hebben gebruikt, is om dat die alleen bedoeld is om in de lengte geplaatst te worden. Het zou ze te veel geld kosten om hem aan te passen voor de eagle.

    Login om te reageren
  36. evo zegt

    16 juli 2008 om 02:09

    Wat nou eerste foto…:

    Op deze foto zag je bijv. duidelijk al dat de Eagle een spitse neus zou krijgen… *uhm*.

    Login om te reageren
  37. bramwillemse zegt

    16 juli 2008 om 03:20

    goed gezien evo ;)

    die c-stijl (of b-stijl?) die doorloopt in de achterruit doet me beetje denken aan Zagato.
    Ik vind het nog altijd een mooi ontwerp! (om 3 uur ’s nachts…)

    Login om te reageren
  38. corrado vr6 slc zegt

    16 juli 2008 om 06:22

    Doet me een beetje denken aan de Koenigsegg, maar wel een erg mooi design.

    Login om te reageren
  39. Klassiekerrally zegt

    16 juli 2008 om 07:33

    @ w0o0dy: was de versnellingsbak in de Esprit niet afkomstig uit de Citroën CX? (Franse meuk ;) )
    En een vierzits cabrio??? VERTEL!!! ;)

    Login om te reageren
  40. autogek zegt

    16 juli 2008 om 07:45

    Ik ben nog niet overtuigd, misshien komt het door de kleur. Ach, bij lotus heeft het rijden toch prioriteit en uiterlijk niet.

    Login om te reageren
  41. Divad zegt

    16 juli 2008 om 08:13

    Heeft wat weg van de Artega GT vind ik en die is toch wel stukken mooier dan deze Lotus.

    Login om te reageren
  42. w0o0dy zegt

    16 juli 2008 om 08:42

    @Klassiekerrally: lees hier maar anders blijf ik aan de gang ;)

    @Divad: idd vind ik de Artega minstens zo spannend om te zien… maar die heeft een Vw motor en dit is een Lotus (met een Toyota) dus zal de Eagle ongetwijfeld een uitzonderlijk goede en fijne wegligging hebben. Dus dan zou ik misschien toch wel deze nemen ipv de Artega (terwijl dat één van m’n favorieten was de laatste tijd).

    Login om te reageren
  43. Eric zegt

    16 juli 2008 om 09:18

    Mooie wagen. In de vorige teaser (met doek over de auto en lichten aan) zag je in de voorste gril 2 verstralers. Deze ontbreken op dit model. Ik denk dat dit een soort pré-produktie model is om de lopende band te testen. Ik verwacht groter wielen (achteraan), verstralers en een PK-verhoging bij de officiele voorstelling. Als de wagen in België is ga ik een proefrit vragen. Waarschijnlijk zal hij in dezelfde categorie vallen als de Cayman maar dit is exclusiever. Natuurlijk moet ik er met mijn 1,9 meter in passen wat in de Elise niet het geval is. Een andere kleur zou wel een ander beeld geven. Het beste is geel zoals de Esprit 300sport.

    Login om te reageren
  44. Serge zegt

    16 juli 2008 om 09:56

    http://www.autocar.co.uk/News/NewsArticle/Lotus-Concepts/233975/

    Meer plaatjes n info :D:D:D
    Jammer van de achterkant, mocht van mij volledig a la Elise 111S worden.

    Login om te reageren
  45. tt zegt

    16 juli 2008 om 09:59

    zijn er ook details geweten van de afmetingen van dit nieuwe speeltje?

    Login om te reageren
  46. Serge zegt

    16 juli 2008 om 10:02

    4344mm x 275mm (lengte x wielbasis)

    Login om te reageren
  47. CHrizzle zegt

    16 juli 2008 om 10:07

    Mooie wagen.. Is ie getekend door Zagato? (check overgang van achterste zijruitje naar achterruit)

    Login om te reageren
  48. me zegt

    16 juli 2008 om 10:22

    het heeft duidelijk de voorkant van een tesla gekregen

    Login om te reageren
  49. Omar Pasha zegt

    16 juli 2008 om 10:31

    @Serge
    De achterkant is inderdaad niet zo heel mooi, vooral door die oude achterlampen.

    Ik vind de auto op een Tesla lijken met de achterkant van een Zagato (door het zijraam dat in het achterraam overloopt). Ik vind het wel een mooie auto, Lotus is gewoon een mooi merk.

    Login om te reageren
  50. JanJansen zegt

    16 juli 2008 om 11:00

    Luxe interieur en gewicht <1400kg;
    Maw, geen partij voor de Elise maar meer een Poorsche Cayman concurrent.

    Login om te reageren
  51. Serge zegt

    16 juli 2008 om 11:05

    Lotus heeft ook geholpen met de ontwikkeling. En als ze daarbij goede ontwikkelingen doen, ga je die natuurlijk terugzien in een volgende Lotus! Aerodynamisch zit deze exact hetzelfde in elkaar als de Lotus, waarvan gespeculeerd wordt dat hij Ethos gaat heten.
    Hij zal ongeveer 270 kunnen en rond de 5 sec naar de 100. Onder de 1400kg (ik gok zelfs 1200, gezien de Artega GT). Maar ze richten zich eigenlijk meer op de Cayman S, want dat interieur is schitterend!!:

    http://www.autocar.co.uk/contentImages//Car/Lotus/Concepts/1578853923.jpg

    Verder geen DCT/PDK wat ik wel in de nieuwe Cayman verwacht (dus zwaarder), maar lekker schakelen geblazen, Toyota gemaakt al maakt Lotus de koppeling en schakelingen. Hij komt door alle crashtests, er komt een heuze Drophead-versie en er past een golftas in de achterkant, is dit nog wel een ras-Lotus??? Ik ben benieuwd!!! Hij is in ieder geval wel gunstig geprijsd, E68.000.

    Login om te reageren
  52. simon zegt

    16 juli 2008 om 11:52

    Ik dacht dat het om een nieuwe tesla ging, tot ik lotus zag staan…

    Login om te reageren
  53. gerardo zegt

    16 juli 2008 om 12:00

    Ik meen er toch heel veel bekende elementen van de aloude Lancia Stratos in te zien; zie bv de daklijn. Dus zo origineel is deze eagle niet!

    Login om te reageren
  54. Eric zegt

    16 juli 2008 om 12:15

    68.000 euro. Is dit de Nederlandse prijs? Want dan is hij in België 5 tot 8.000 euro goedkoper.

    Login om te reageren
  55. Klassiekerrally zegt

    16 juli 2008 om 12:31

    @ w0o0dy: gefeliciteerd zeg!
    Een Lotus Elite (501/504) heeft ook een 2+2 configuratie. Weet echter niet of de kinderwagen past. En ’t is geen cabrio… ;)

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North