• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

In Nederland worden autowrakken voor 95% gerecycled

Auteur: ricardo, gepost 13 maart 2013 om 12:40 – 18 Reacties

Voor je beeldvorming


Kijk, hier zijn we nou goed in. Oude troepauto’s maximaal recyclen en bijna ALLES omzetten in bruikbare grondstoffen.

Dit kunnen we hier doen omdat er aan elke nieuwe auto een verwijderingsbijdrage van €45 hangt (Deze bijdrage heet vanaf 2013 trouwens recyclingbijdrage, dekt de lading beter.) Een keten van inzamel-, autodemontage-, recycling- en shredderbedrijven kan hiermee auto’s maximaal uit elkaar scheuren & schroeven, maar daarmee kom je niet aan een recyclingspercentage van 95%. Om dit te bereiken komen de ‘restjes’ in een PST-fabriek in Tiel (Post Shredder Technologie) terecht waar de laatste stukken shredderafval worden gescheiden in bruikbare materiaalstromen. En je hoeft geen Prius-aanbiddende sandaal te zijn om te snappen dat dit goed is.

De volgende stap? ARN (Auto Recycling Nederland) heeft wel een idee. Ze willen een ‘grondstoffenrotonde’ maken, want die afgewerkte resten verbranden is nutteloos en hoeft met de huidige stand van techniekzaken ook niet meer. Daarom willen ze dat het gebruik van recyclaten wordt aangemoedigd door de overheid. Van vergeten & versleten auto tot nieuwe materialen. Ronder is dat cirkeltje niet te krijgen, toch? Voor meer info klik je HIERO.

Ook interessant!

  • Zoveel procent van een sloopauto wordt gerecycled in NL
  • Goedkoopste benzine van Nederland
    Goedkoopste benzine van Nederland
  • Video: niet duurzaam plastic zakje in duurzaam Nederland
  • Bugatti Chiron Pur Sport aangekomen in Nederland

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

Advertorial, sloop, sloopregeling, Techniek

Vorig bericht: « Binnenkort kun je in het vliegtuig auto’s kopen
Volgend bericht: Spa-Francorchamps moet toeristische attractie worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. christianjanssen zegt

    13 maart 2013 om 12:46

    Dus je nieuwe Porsche zou zo maar eens een reïncarnatie van een Dacia kunnen zijn. Doet dat even pijn aan je ziel!

    Login om te reageren
  2. autogedrocht zegt

    13 maart 2013 om 12:52

    Behoorlijk hoog percentage! Moeilijk om te geloven eerlijk gezegd!

    @ricardo, HIERO linkje werkt bij mij niet?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      13 maart 2013 om 12:55

      @autogedrocht: heb je een adblocker?

      Login om te reageren
    • rikkon zegt

      13 maart 2013 om 13:21

      @autogedrocht: Met statistiek ik alles mogelijk. Ik gok dat elke exportauto als ‘100% gerecycled’ de boeken in gaat.

      Login om te reageren
  3. bentley1969 zegt

    13 maart 2013 om 12:53

    Ben geen milieufreak maar dit is wel een goede zaak!

    Login om te reageren
  4. mo112 zegt

    13 maart 2013 om 13:06

    de overige 5% zijn nooit meer teruggevonden

    Login om te reageren
  5. Pordon zegt

    13 maart 2013 om 13:13

    Dat is een aardig percentage. Goede zaak!

    Login om te reageren
  6. pomoek zegt

    13 maart 2013 om 13:15

    Neemt niet weg dat die sloopregeling van enkele jaren geleden heel slecht is geweest voor het milieu. een groot deel van de energie die in automobiliteit gestoken wordt zit in de productie van auto’s. Het slopen van auto’s die wat meer benzine verbruiken maar nog wel een paar jaar konden worden gebruikt is per saldo slecht voor het milieu. Dat auto’s die “op ” zijn voor 95% kunnen worden hergebruikt (ik vermoed voornamelijk het ijzer, koper en staal) is natuurlijk een goede zaak.

    Login om te reageren
  7. Hubert zegt

    13 maart 2013 om 13:26

    Ben benieuwd hoeveel de campagne kost om de naam van verwijderingsbijdrage om te zetten in recyclingsbijdrage.
    Het gaat tenslotte om exact hetzelfde.

    Login om te reageren
    • Dino2400 zegt

      13 maart 2013 om 21:31

      @Hubert: ja, maar Engels klinkt nou eenmaal beter.
      Een betere naam was “hergebruikbijdrage” geweest. Niet zo’n lelijk mengelmoesje van Engels en Nederlands, en dekt de lading perfect.

      Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        14 maart 2013 om 12:53

        @Dino2400: Recyclage is een Nederlands woord. Of je daar nu blij mee bent of niet…

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        14 maart 2013 om 12:55

        @Dino2400: En hergebruik is trouwens niet hetzelfde als recyclage…

        Login om te reageren
  8. 406_v6 zegt

    13 maart 2013 om 13:29

    Personenauto’s bouwen is nooit ons sterkste punt geweest….. dus dan maar goed in recyclen?

    Login om te reageren
  9. umadbrah zegt

    13 maart 2013 om 13:29

    Nu je toch zegt “Prius aanbiddende sandaal”…

    ARN kan geen Hybride auto’s recyclen. Die worden naar Duitsland gebracht, daar uit elkaar gehaald om vervolgens zeker niet 95% gerecycled to worden. Pauper autootjes.

    Login om te reageren
    • autogek123 zegt

      13 maart 2013 om 13:46

      @umadbrah: De Prius kan voor meer dan 95% gerecycled worden. Eerst info verzamelen voor je commentaar geeft. :(

      Login om te reageren
  10. bozewolf zegt

    13 maart 2013 om 13:49

    Toch een uitstekende zaak. Niks mis mee of geitenwollensokkerig aan recyclen. Gewoon beetje bewust met je grondstoffen omgaan is een heel gezond idee.

    Login om te reageren
  11. undifined1 zegt

    13 maart 2013 om 15:02

    95 procent, hebben we het dan over het aantal onderdeeltjes, massaprocent of volumeprocent?

    Login om te reageren
  12. hammerman zegt

    13 maart 2013 om 15:52

    Ik neem aan dat dit een gemiddelde is van alle gesloopte auto’s in Nederland. Ik zou wel willen weten welke merken/auto’s voor meer dan wel voor minder dan 95% gerecycled kunnen worden!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North