De jaren ’60 en ’70 was een schitterende periode waarin de Amerikaanse musclecar floreerde. Eén van deze prachtige auto’s was de Dodge Charger. Een voor Amerikaanse begrippen sportieve auto maar wel met een grote roffelende V8 onder de motorkap. Natuurlijk speelde de Charger ook een hoofdrol in de “Dukes of Hazzard“ waardoor de auto nog steeds ontzettend populair is.
De Dodge Charger was niet de eerste musclecar. Plymouth had al de Barracuda en Pontiac de GTO. Ook de Ford Mustang was er al. De Dodge dealers wilden hun eigen versie van deze auto en dus werd er een concept getekend dat in 1965 onthuld werd. De productieversie kwam een jaar later.
Het ontwerp van Carl Cameron was een brede, gespierde auto met een lage grill en een langzaam aflopende achterkant. In de grill zaten elektrisch draaiende koplampen waardoor de grill nog breder leek als ze naar binnen gedraaid waren. In het interieur waren vier aparte kuipstoelen gemonteerd. Om meer bagageruimte te creëren konden de achterste twee stoelen naar voren geklapd worden.
Het echte spektakel bij een musclecar ligt natuurlijk onder de motorkap. Het topmodel van de Charger kwam op de markt met een nieuwe 7.0-liter V8. Minder vermogende klanten konden ook kiezen voor een 5,2-liter, een 5,9-liter en een 6,3-liter.
Om extra publiciteit te genereren nam Dodge in 1966 deel aan de Nascar races. Helaas bleek de wegligging niet al te best want de achterkant had de neiging om omhoog te komen op hoge snelheid. Daarom monteerde Dodge een kleine achterspoiler die voor meer downforce zorgde. Deze spoiler werd ook beschikbaar als optie voor de straatauto’s. Met de spoiler bleek de Charger een uitstekende auto te zijn en daardoor wist David Pearson ook het kampioenschap op zijn naam te schrijven.
In 1967 werden er een aantal kleine aanpassingen gedaan. De knipperlichten werden naar de spatborden verplaatst en een met vinyl bekleed dak werd leverbaar als optie. In het interieur werd de forse middenconsole vervangen door een kleiner exemplaar na klachten van klanten. Ook werd de “440 Magnum” motor leverbaar, een V8 met 375 pk.
Omdat de verkopen ondanks de successen in de Nascar terugliepen, kwam er in 1968 de tweede generatie op de markt. Designer Richard Sias kreeg de opdracht om de Charger flink onder handen te nemen. De flanken werden daardoor wat ronder en aan de achterkant kreeg de musclecar twee “flying buttresses” die van het dak schuin omlaag liepen naar de achterkant. De kenmerkende koplampen bleven verborgen achter de grill maar het ingewikkelde elektrische mechaniek werd vervangen door een simpeler systeem dat op lucht werkte. De achterlichten die bij de eerste versie over de hele achterkant liepen, werden vervangen door vier losse exemplaren. Ook kreeg de Charger twee inkepingen op de motorkap en in de portieren. Ook het interieur werd volledig verbouwd. De kuipstoelen verdwenen en het dashboard werd gerestyled.
Ook werd in 1968 het R/T (road/track) pakket geïntroduceerd. Dit sportieve pakket was voorbehouden aan de topmodellen en moest de sportieve kant van de Charger benadrukken.
In 1969 werden er weer een aantal kleine aanpassingen doorgevoerd. De grill kreeg bijvoorbeeld een verticale scheiding in het midden. Ook werd een special edition pakket leverbaar met leren stoelen en houtinleg op het stuur en het dashboard. Het pakket was los verkrijgbaar of in combinatie met het R/T pakket.
Weer een jaar later werden er weer een aantal kleine aanpassingen gedaan. De centrale scheiding van de grill verdween weer en de draaiende koplampen kregen weer een elektrsiche aandrijving. Ook in het interieur werden een aantal veranderingen doorgevoerd. De stoelen werden aangepast en het contactslot werd verplaatst van het dashboard naar de stuurkolom. Verder werd er een nieuwe 6-cilinder met 390 pk leverbaar.
Omdat de gewone Charger niet aerodynamisch genoeg was voor de Nascar werd in 1969 een speciale 500-versie gelanceerd. Deze auto had een achteruit die langzaam afliep waardoor de flying buttresses weggewerkt werden. Ook had de 500 vaste komlampen en het 500 logo op de achterflank.
Omdat de 500 nog steeds niet snel genoeg was, bouwde Dodge in dat zelfde jaar de Charger Daytona. Deze zag er totaal anders uit en had een puntige neus en een enorme achterspoiler. Onder de kap lag de 7.0-liter Hemi of de 440 Magnum motor. In totaal zijn er iets meer dan 500 Daytona’s gebouwd om aan de homologatie-eisen van de Nascar te voldoen.
De derde generatie kwam in 1971 op de markt. Wederom had de Charger een nieuw ontwerp sausje gekregen met een nieuwe grill en rondere vormen. De wegklappende koplampen waren nu alleen nog als optie leverbaar. Op de motorkap was nu een inklapbare luchtinlaat gemonteerd die door de bestuurder bediend kon worden.
Twee jaar na de tweede facelift werden wederom een aantal details veranderd. De achterlichten werden opgefrist en de koplampen waren nu definitief vast.
Vanaf 1975 was de Charger gebaseerd op de Chrysler Cordoba. De SE was het enige model dat nog geleverd werd al kon de koper wel kiezen uit verschillende motoren. Vanaf 1976 kwamen daar een basis versie, een Sport en een Daytona bij. De basis versie en de Sport hadden een andere basis dan de Daytona en de SE en waren eigenlijk niet meer dan een Dodge Coronet met een ander embleem. Uiteindelijk had de Charger haar grootste successen toen al gehad en dus viel het doek in 1978. De musclecar werd toen opgevolgd door de Dodge Magnum.
NiNja! zegt
Mijn favoriete muscle car! :D
jorgen zegt
juist omdat je deze auto in NL nooit ziet, en niet een bepaald groen imago heeft. vind ik hem ubercool
Alex zegt
Ode aan de musclecar, Charger’69 mijn all time favoriet!
*Blijft dromen!
tom zegt
de charger werd bekend door de dukes of hazard maar na enkele jaren is hij nog steeds populair
mikey zegt
Veel gaver als een mustang of een GTO!
Tim zegt
Richard Hammond heeft in Topgear een heel item aan de Charger gewijd staat mij bij. Wellicht leuk om dit toe te voegen in het artikel. Weet iemand de aflevering waar ik op doel op youtube staat?
Beaten zegt
De meest mannelijke auto allertijden imho :D
lincoln zegt
leuke tijd moet dat geweest zijn in de states ..
met al die working-class hufter-mobielen ..
was gewoon de zelfde prijs als een stationbak ..
heb uit die tijd alleen meer op met de 66/67er galaxy 500XL en de Oldsmobile coupe,s ..
en de 70er Imperial Le Baron coupe .. om toch nog een beetje in chrysler sferen te blijven ..
LJ zegt
geweldige auto!
Wouter zegt
In mijn ogen de ULTIME Muscle car.
Als je hem start springen de ruiten in heel de straat kapot…
Yellomello zegt
heeeeerlijk…. hij klinkt alsof de benzine verdwaalt in de cylinders… gewoon heerlijk :) :) :) Als er een DVD beschikbaar is waarop anderhalf uur het gebrul van deze auto staat koop ik ‘m direkt! (ideetje.. wie kent de eigenaar?? please please)
AMG Powerrr zegt
Echt de gaafste musclecar die er ooit bestond -> ’68er en ’69 Charger
CustomCruiserMan zegt
The Sweetest Sound In The World!!!
-HELL YEAH-
freddy zegt
“Om meer bagageruimte te creëren konden de achterste twee stoelen naar voren geklapd worden.”
Geklapt is het
Villgust zegt
Hammond over de Charger op YouTube: http://youtube.com/watch?v=fTLAd_QzWZU
wilco zegt
Mean machine, ben er ook wel fan van.
Mardec zegt
SO MUCH POWER :D
Afwashulp zegt
Hee, de Dukes zijn wel een erg grote open deur wat de Charger betreft. Come on.
Deze auto heeft nog zoveel meer rolprenten op zijn naam staan:Dirty Mary Crazy Larry, Cannonball, Grand Theft Auto, Blade, Death Proof en dan vergeet ik vast nog een boel.
lincoln zegt
@afwashulp .. google effe .. imcdb.org .. weet je alles ..
Cerbera zegt
@afwashulp
Bullit onder andere….prachtige zwarte 66-er Charger….
anyway, voor mij hoort een V8 zo te klinken…..kan er uren naar luisteren
ZwerverRoodbaard zegt
Woehoee HEMI :D
clijde zegt
Super bak, persoonijk zou ik toch de echte muscle car, de challenger (laat 60-begin 70) hoger in de lijst zetten, maar smaken verschillen. We love hemi (als we hem kunnen betalen hier:)
Carmaster zegt
De beste en mooiste Amerikaanse auto ooit gemaakt!
Dit is voor mij DE muscle car geen enkele muscle komt hierbij in de buurt..(behalve misschien de Plymouth Roadrunner/GTX)
Leuke volgens mij Turkse vertaling(verneuking) van het TG item over de Charger:
Let op de stemmen!
six trey zegt
Lekker ding die charger ;) vooral die hemi er in, hij is zeker een van mijn favorite muscle cars
Patrick zegt
Heb de Charger van dat filmpje op n meeting gezien. Dat ding is in betere staat als in ’68 zelf geloof ik zelfs :P
307hdi zegt
@ Cerbera
De charger uit Bullitt is een triple-black Charger R/T uit 1968 met de 440 magnum (7,2 liter(!)) big block met 4-bak
Dat je het even weet :P
Edje® zegt
@ 307 HDI: Ben het er niet mee eens. De zwarte charger in Bullit heeft platte lange achterlichten. Ik heb die film. Dat was vanaf ’69. De ’68 heeft 4 ronde achterlichten, dat heeft deze dus niet.
Willem vd Velde zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Z-7IEPTAoTg
@Edje, de bullit charger heeft toch echt 4 ronde lichten….
Edje® zegt
@ Willem vd Velde: Het is maandag… mijn geheugen had weer eens een ander idee dan de werkelijkheid… excuse moi… ;-P
Willem vd Velde zegt
@ Edje: Excuses geaccepteerd ;-)
Jesper zegt
Mijn alltime favorite muscle-car. Als ik ooit nog eens een klassieker ga kopen wordt dit m! Deze auto (in The Dukes Of Hazard) is waarschijnlijk de reden van mijn liefde voor auto’s, ik ben opgegroeid met die serie :D
YEEEEEHAAAAAWWWWWWW :D
Sânmiger (Garyper) zegt
Staat heel hoog op mijn verlanglijstje. Samen met de A-Team van heeft deze er wel zo’n beetje voor gezorgt dat ik verliefd ben geworden op het V8 geluid. (Zag laatst trouwens nog een A-Team van rijden in de buurt van Leeuwarden)
RX8speed zegt
jep, de zaligste muscle-car voorlopig op de wereld die rondrijdt naar mijn mening…
Ik zal de dukes of hazard nooit vergeten hoe zo door alles heen vlamde met die oh zo vette oranje Charger
Rob USA zegt
Heeel lekkerrr idd één van de mooiste musclecars maar ook één van de mooiste auto’s! Zou hem er best nog bij willen hebben! Awesome geluid en super dik uiterlijk,die heupen heerlijk! :)
Rob USA zegt
Na zien/horen van filmpje:Hoor je nou dat het het mooiste geluid ever is!!
Hier kan niks tegenop echt kippevel!
Racer X zegt
Gaafste Muscle car. Ooit.
Het geluid van dat ding laat zien hoe een V8 hoort te klinken.
Tombnolz zegt
Ja, beste muscle! Er is geen sprake van “schoonheid”, nee dit is “coolness”, machismo, een brok metaal!
Toen ik Hammond zag cruisen, kreeg ik de kriebels in de buik: ik wil er óók eentje! Moet een machtig gevoel geven, om daarmee een lange rit te maken.
Waar ik wel van schrik, is het kabaal dat die rode stationair maakt, maar dat zal wel een beetje geforceerd zijn.
phantom zegt
op marktplaats staat er ook nog eentje: een 1969 dodge charger r/t voor een euri of 19.000,-
Cerbera zegt
@edje,Willem
jullie hebben gelijk…..
maar met welke film ben ik in de war dan?
volgens mij is er ook ergens een achtervolgings scene met een 66-er Charger….hhhmmmmmm
Willem vd Velde zegt
Bedoel je deze toevallig?
Eerste hit op youtube :-p
http://www.youtube.com/watch?v=qZrK0lqpAYo
hansie zegt
chefke,
Ik vind het stukje niet zo goed geschreven.
Er kwam te veel het woord “ook” in voor en het was eigenlijk een grote opsomming.
Verder natuurlijk een hele dope wagen.
Cerbera zegt
@willem
nah, die is het niet…..nou ja laat maar ben verschrikkelijk in de war denk ik haha
Corrado vr6 slc zegt
Goddaaaamn vette bak is dat, echt al jaren mijn favoriete auto.
En uhh jullie vergeten ‘The fast and the furious’ en ‘Death proof’.
Corrado vr6 slc zegt
Oh wacht ‘Death proof’ was al gezegd :p
christian zegt
lekker brutaal, lekker luid en zo 1 in je garage hebben staan… ow wacht, ik HEB er zo een in mn garage :-))
miranda zegt
*kwijl*
Ooit………. zal ik een 68 Charger rijden!!
Dennis zegt
Prachtige musclecar MOPAR
hij werd mede bekend door de dukes of hazzard
en later was hij ook te zien met vin diesel in the fast and the furios
absolute classic en collectors item
Niek zegt
Die rode in het filmpje komt van http://www.charger.nl. Er is daar ook ergens een mpeg pagina met burnout filmpjes. Wat een geile donder die wagen! Mooiste auto ooit!
K zegt
“grijnst” “Verkoper, als U ‘m nou in de meest vieze kleur spuit die je maar kan verzinnen… Krijg ik dan korting?”
M.a.w. Al issie de smerigste kleur thinkable, I’ll take it… laat m later wel spierwit of muisgrijs spuiten…
Carmaster zegt
“Verder werd er een nieuwe 6-cilinder met 390 pk leverbaar”
Carmaster zegt
Carmaster zegt
Carmaster zegt
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://9gag.com/photo/13569_540.jpg&imgrefurl=http://9gag.com/gag/13569/Up%2Bthe%2BShut%2BFuck/&usg=___QJ7ILqZZrjqAZEiMY8uHI49pbI=&h=412&w=420&sz=39&hl=nl&start=0&zoom=1&tbnid=cCIqpnyoi42soM:&tbnh=163&tbnw=169&prev=/images%3Fq%3Dup%2Bthe%2Bshut%2Bfuck%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26rlz%3D1R2ADSA_nlNL378%26biw%3D1659%26bih%3D805%26tbs%3Disch:1&um=1&itbs=1&iact=rc&dur=203&ei=BT51TPdziaQ4xZakqgY&oei=uz11TP7-HM754AbRvsX-BQ&esq=5&page=1&ndsp=32&ved=1t:429,r:0,s:0&tx=104&ty=58
sixtyninechargerrt zegt
@ all of you: er zijn 3 generaties Chargers, op de nieuwe versie na, die telt niet mee natuurlijk, want dat is een vierdeurs sedan. 1966-1967 was de eerste generatie, 1968-1969-1970 was de tweede, 1971-72-73-74, was de derde generatie. de bekendste is de 69er, over het algemeen wordet die door niet-kenners ‘herkend’als Challenger, door de Dukes of Hazzard geschiedenis, maar ook dat was toch echt een charger. Deze had een 440 hp magnum v8 en in sommige stuntcars lag een 383. De 66 en 67 charger zijn op kleine details verschillend, zoals wegklapbare koplampen in 67 als optie, bucket seats en de optie om een hemi motor te monteren. Deze was niet verkrijgbaar in 66. @carmaster:er was wel een zescylinder verkrijgbaar, maar alleen op de tweede generatie Chargers(1968, 1969 en niet op de 1970) en deze had slechts 135pk! de 390 pk motor de je bedoeld is een 440 sixpack. Sixpack staat voor 3x een dubbele carburateur. de gewone 440 schopte het tot minstens 375 pk en je had nog de 426 hemi die het tot 425pk schopte. Zijn vermogen was echter pas beschikbaar bij een hoger toerental, waardoor vaker voor de 440 motor gekozen werd, die had ongeveer hetzelfde koppel, dus net zo snel en was ietsje zuiniger en de top lag wat lager. De 440 en de 426 staan wel bekend als onverwoestbaar door de filosofie die erachter stak. Ze waren ontwikkeld om op zaterdag naar de drive-in movies te gaan, op zondag op de dragstrip en op maandag gewoon lekker mee naar het werk te kunnen. Zonder ook maar iets aan de auto te veranderen. Voor de volledigheid: ALLE 440 en Hemi’s zijn RT’s, en ALLE RT’s zijn OF een 440 OF een Hemi….er zijn dus geen 383 RT’s ofzo. ALLE RT’s hebben een speciaal onderstel, remmen, rallye dash, speciale wielen, en nog een paar andere kleine dingen zoals de bumblebee striping achterop. Standaard zat deze erop, als je hem niet wilde, was dat een optie en moest speciaal besteld worden zonder, zodat dit de bumblebeestripe delete option heet!! Voor nog meer vragen hoor ik het wel…grtz