Volvo zegt dieselmotor vaarwel

Auteur: , 83 Reacties

De huidige generatie dieselmotoren van de Zweedse autofabrikant krijgen geen opvolger.

BAM. Als een mokerslag komt er keihard nieuws binnen. Volvo gaat stoppen met diesel. De automaker heeft dit bekendgemaakt in een interview met de Frankfurter Allgemeine. Volvo wilde aanvankelijk de in 2013 geïntroduceerde diesel wel verder ontwikkelen, maar kijkend naar het financiële plaatje op de lange termijn bleek dit geen goed idee.

Volvo CEO Hakan Samuelsson zegt niet exact te weten hoelang Volvo nog diesels gaat leveren. De verwachting is dat in 2023, na een cyclus van tien jaar, de koek op is voor Volvo en diesel. Door de steeds strengere emissie-eisen moet Volvo meer geld pompen in het schoner maken van dieselmotoren. Op de lange termijn ziet Samuelsson geen brood in de brandstof en dus worden de financiën ergens anders ingestoken.

In plaats daarvan gaat Volvo meer inzetten op elektrisch rijden. Een nogal heet onderwerp, zeker in Scandinavië met buurland Noorwegen als ultiem voorbeeld als het gaat om een emissievrije toekomst op het gebied van mobiliteit. De eerste volledige elektrische Volvo kunnen we in 2019 gaan verwachten. Dit moet een topproduct worden met het groen automerk Tesla als directe concurrent.

Foto: Een XC90 diesel via @autoleven op Autojunk



83 reacties

Ook bij de Volvo Trucks niet?
@cossiekiller: zodra een tesla langer dan 12 uur een caravan kan trekken.
@cossiekiller: Het lijkt mij dat vrachtwagens op diesel nog wel even blijven. Het zijn losse bedrijven, die nu alleen nog de merknaam delen.

Directe alternatieven (LNG/CNG of EV) zijn nog (lang) geen volwaardig alternatief voor diesel. Voor het binnenlandse transport beging LNG dat wel te worden door een grotere actieradius, maar er zijn nog veel te weinig LNG laadstations. Bij EV is die actieradius nog wel een dingetje denk ik, evenals gewicht
@cossiekiller: Volvo Trucks is een Zweedse firma, Volvo Cars is in Chinese handen. Heeft niets met elkaar te maken…
De EV waanzin zet helaas door, ach tegen die tijd maar een andere hobby zoeken.
@bofkont: Want jou hobby is om dagelijks 400+ km af te leggen of ben jij er zo een die een kaart en wasknijper op zijn fiets heeft voor het stoere geluid?
@flutterby: Nee mijn hobby is lekker dakloos te toeren met mijn Z4 op een mooie zomerdag en dan die heerlijke 3.0 zes lijn zijn werk horen te doen, de EV is de doodsteek voor autoliefhebberij, als autonoom rijden daar ook nog bij komt is het voorbij, enige voordeel is dat je lekker dronken naar huis kunt rijden, net als vroeger ;)
@bofkont: kaart en wasknijper op de fiets dus ;)
@flutterby: Ja het is maar behelpen ;)
@bofkont:
Ja want mensen kopen een 2l 4 cilinder volvo voor het mooi geluid of voor hun hobby.
Ik ben zelf een grote klassieker liefhebber en ik zie onze hobby niet verdwijnen. Hoe graag Yassin Khlaver en ander groene ratten het ook willen. Bij alle milieu zones zijn er uitzonderingen voor klassiekers en autonoom rijden komt er nooit in ons leven. Ze doen een trein of tram nog niet autonoom rijden om dat ze iemand nodig hebben die aansprakelijk is.
@shiva: Hoop dat je gelijk gaat krijgen!
@bofkont: Zo riepen ze vroeger ook dat de komst van de automobiel het einde zou betekenen van het paard…
@bofkont: Ja leuk een Z4, zet jij even een diesel in die Z4 pffff…

Dit gaat over diesels, en als er bij mij in de straat een gloednieuwe Volvo diesel komt rijden maakt het nog steeds de onvervalste tractorsound. Kunnen we missen als kiespijn.
En het is bijna niet meer te doen om die diesel schoon genoeg te maken. Met een benzine hybride (zelfs zonder plug-in zwaar accupakket) kun je net zo zuinig rijden, is straks goedkoper en minder complex dan een moderne diesel (ja tijden veranderen, was 30 jaar terug wel andersom)

In 2023 ziet het er al heel anders uit, en zullen diesel verkopen al zwaar zijn afgenomen. Een R*D traject tot 2030 hebben voor dieselmotoren kun je niet op plannen, je weet niet hoe moeilijk en kostbaar het gaat worden. En dat met een krimpend marktaandeel.

Daarbij komt dat diesel in een personenwagen een Europees feestje is, buiten Europa verkoop je het nauwlijks.

Al met al een goede beslissing, en die benzine motor blijft nog wel even.
@flutterby: Maar ik begrijp dat jij geen leuke wagen rijdt?
@bofkont: momenteel niet, maar ik zie geluid en bereik niet als de heilige graal van autoliefhebberij.

Overigens heeft autonoom rijden niks met EV’s te maken.
@bofkont: heeft niet zoveel met waanzin te maken. Zonder EV’ s is het bijna onmogelijk voor fabrikanten om aan de uitstootnormen te voldoen.
@moosepower: Helaas heb je gelijk.
Ik ben bang dat ze hier toch wel een aantal klanten mee verliezen. Je moet inderdaad mee gaan met de tijd maar ik denk niet dat het nu al het juiste moment is om de diesel motor vaarwel te zeggen.
@mzonneveld: geloof er niks van dat ze dr veel klanten mee gaan mislopen, 6 jaar lang nog diesels maar over 6 jaar is 100% EV veel normaler als nu. Kijk eens naar de ontwikkelingen in de afgelopen 6 jaar en extraheer dat naar de komende 6 jaar. Plus Volvo is ook niet echt een “motor-belevenis-merk” zoals een BMW etc.
@dakarbemo: lol die laatste regel, mooi dat je net BMW benoemt met hun motorgeluid over de boxjes ;)
@mzonneveld: ik denk dat de bigboys straks 1 of 2 dieselmotoren gezamelijk doorontwikkelen. Net zoals Mercedes en Renault delen.
Rip volvo
Dan zijn we tenminste wel verlost van de Leaseridders met hun V40’s.
@berlinetta:

Dat is dan weer wel een behoorlijk voordeel eraan inderdaad.
Man man, wat zitten daar toch opgejaagde bestuurders in, verschrikkelijk zeg.
@jack_abarth: Vertegenwoordigers. In de D4 zijn ze nog wel te pruimen, die trekken een beetje door als ze van de achterbumper af zijn van hun voorganger af zijn. Maar als er D2 op staat duurt het een eeuwigheid voor ze weer een beetje op snelheid zijn.

Beiden trek je er trouwens uit met een gemiddelde v6 op benzine, bij het stoplicht en tot 100 zijn dieseltjes sowieso traag en de D4 stopt ook abrupt met acceleren rond 200km/h op de autobajn.
@fiestacruizer: Ja die d4 v40 is toch begrensd op 190kmh vanwege de snelheidsindex van de banden
@fiestacruizer: Dat is een enorme compliment aan de D2! Dat je een 6 cilinder benzine mee moet brengen om deze er uit te trekken. Nu zijn die die diesels bepaald niet traag maar dat ze zo snel waren had ik me niet gerealiseerd.
@mashell: D2 eco torretjes stellen geen fluit voor, echt traag hoor, een D4 is wel een vlotte diesel, maar die rijdt ik ook nog wel zoek.
@fiestacruizer: nee hoor, de mijne heeft 260pk en geen begrenzer meer. Geen lease overigens, mag ik dan wel links rijden?
@fiestacruizer: daar heb je geen V6 voor nodig , een oude 1.9tdi is veel vlotter dan die D2 van Volvo
@berlinetta: Dat hoeft Volvo niet te regelen, maar heeft de belastingdienst al voor je gedaan. Die 14% bijtelling voor de D4 (en schrale d2) is bijna voorbij.

’t zijn zeker in full-option fijne renpaardjes voor op de snelweg. Wel met xeon kopen, anders gaan ze voor je niet aan de kant.
@berlinetta: D2 eco naaimachine ridders zijn wel superieur hoor met hun R line pakket.
Ze kleven net zo premium als een audi tegenwoordig, vandat zijn de volvo de nieuwe audi rijders ;)
@bofkont: Jullie vergeten de nieuwe XC90 rijders. Kampioen in het niet richting aangeven en paupers naar de rechter strook drukken.
@xenonlampje: Ja absoluut, dat zijn ook terroristen!
@bofkont: ga dan ook gewoon naar rechts?
@draadloos: Dat doe ik ook zeker wel, maar aso opdrukken als ik een vrachtwagen inhaal met 120/130 gaat natuurlijk nergens over, even een toefje gas bij is ook wel leuk, die D2 torretjes zit geen enkele snelheid in dus die kunnen niet aanhaken.
Het is jammer, maar helaas niet meer dan logisch. Volvo maakt niet echt auto’s waarbij een diesel echt een must is.
@robert110: Ze hebben toch een aardig suv/cross-over arsenaal.
@fiestacruizer: Klopt, maar gezien de toepassing en capaciteit van de auto’s is een benzine motor of nog beter de twin engine een betere keus. Niemand koopt een XC60 of een XC90 om 2,4 ton te trekken. Daarnaast is de capaciteit voor de diesel en benzine modellen ongeveer het zelfde.
Bij busjes, terreinwagens (zoals bv een Toyota Land Cruiser, geen auto”s zoals de XC90 of Q7) een pick up’s is het verschil in capaciteit tussen benzine, hybride, elektrisch en diesel veel groter een is een diesel motor daadwerkelijk de beste keus op basis van de toepassing van het voertuig.
@robert110: gelukkig biedt Volvo die smeuïge 5-cilinder nog aan. Oh, wacht…
@thomasbol: ja hoor een S60 D5 is gewoon te bestellen !
Stoppen met investeren in het doorontwikkelen van de dieselmotor lijkt mij geen gekke beslissing, dat principe is zo langzamerhand wel een beetje uitontwikkeld. Ik geloof niet dat die dingen nog veel noemenswaardig zuiniger kunnen worden dan dat ze nu zijn. Logisch om dat geld in elektrisch rijden te pompen, waar nog genoeg ruimte is voor ontwikkeling en ze een voorsprong op de concurrentie op kunnen bouwen.

Of zie ik dat verkeerd?
@naamloos3: in de waterstoftechnologie is veel meer ruimte tot ontwikkeling!
@thomasbol: Waterstof zal het ‘m nooit gaan worden. Electriciteit is de toekomst sowieso.
https://ssj3gohan.tweakblogs.net/blog/11470/why-fuel-cell-cars-dont-work-part-1
@SimonMc: dat heeft helemaal niets met mijn reply te maken.
@naamloos3: Volgens BMW wel. Die gaan nog lekker door met het verder ontwikkelen.
Logisch gevolg van de evolutie in “carland”. Niets mis mee. Wat ik me wel afvraag is of Volvo dan ook stopt met de Penta motoren, de scheepsdiesels etc. Kan me voorstellen dat dat wel een aderlating zal zijn…
@str8six: valt allemaal onder Volvo trucks volgensmij, zelfde logo met de zelfde geschiedenis. Maar totaal verschillend.
@str8six:
Dat valt niet onder de autotak van Volvo. Bij mijn weten zijn de grotere scheepsmotoren gebaseerd op truckmotoren en de kleinere een doorontwikkeling van de aloude Volvo redblocks die Volvo na de 900 serie niet meer gebruikt heeft.
Hoop dat ze ook investeren in waterstof motoren. Daar geloof ik wel in. Opwekken met zonne-energie, snel tanken en op naar het zuiden met caravan.
Ik vermoed dat ze wel nog gewoon Diesels van andere producenten blijven kopen, zoals de D2 van PSA origine?
@osmo: die gebruikt Volvo al enige tijd niet meer… blijken ook niet de meest betrouwbare dieselmotoren te zijn. De D2 van nu is een 2.0l dieselmotor. In weze de zelfde motor als de D3, D4, D5, T2, T3, T4, T5
@volvo480gtt: Thanks, wist ik niet :)
Mooi. Dat is nou vooruit denken. Diesel is dood, alleen weten sommige merken dat blijkbaar nog niet.
@svenska_aeroplan_ab: zolang ze nog gekocht worden is het springlevend. Maar sommige mensen willen dat niet snappen.
@lekbak: je kan ze nu nog kopen bij de Volvo dealer
@svenska_aeroplan_ab: diesel is al jaren dood. In de VS en China. Toevallig grote markten voor Volvo. Diesel is springlevend in Europa en heeft daar ook gewoon nog toekomst. Volvo laat dus vanaf 2023 gewoon een deel (nu nog de helft) van de Europese markt liggen.
@mashell: Jij denkt dat ze geen marktonderzoek doen?
Waar ik nu wel benieuwd naar ben, kan iemand cijfers noemen van de verhouding tussen verkochte diesels en benzine? En hoe deze cijfers zich verhouden tot een aantal jaar geleden.
Opmerkelijke keuze. Als niet-dieselspecialist kun je ook gaan inkopen bij een ander. Toyota erkent ook dat ze beter in benzine en hybride zijn dan is motoren op satanssap dus klopt voor die paar kleinere markten bij BMW aan voor dieselblokken. Dan blijf je een stukje marktsegment houden en hoef je zelf niet te blijven ontwikkelen. Maar goed, de businesscase zal wel anders uitgewezen hebben.
@tenaci:

Zoals ze vroeger dus bij VW de TDI’s inkochten.
@jack_abarth: Zo waren er wel meer. Alfa (VM Motori) Volvo (VAG) Jag(PSA/Ford)Chrysler/Jeep (VM Motori, MB).
@tenaci: weinig opmerkelijks aan, steeds meer signalen wijzen erop dat diesels verder benadeeld worden in de toekomst. Dus over 6 jaar geen diesels meer en nu focus op EV wat gewoonweg de toekomst is.
@dakarbemo: dat ben ik met je eens, en dat je dan stopt met zelf ontwikkelen is begrijpelijk. Stoppen met verkopen is dan meteen een stap verder, immers je kunt nog altijd inkopen…
Prima vooruit denken al is t natuurlijk eigenlijk al te laat om nu pas vol op EV in te zetten. Dat is de on-ontwijkbare toekomst
Eigenlijk best een vooruitstrevend merk dat Volvo. Ze waren de eerste met gordels achterin en zijn jarenlang de veiligste autofabrikant geweest. Nu alleen nog maar viercilinders en weg diesel. De nieuwe modellijn ziet er op de v40,v60 na ook nog eens erg gaaf uit.
@1audi1: nu nog hopen dat er R&De budget beschikbaar komt voor de ” Right-lane assistent” die de bestuurder helpt naar de rechter- (of linker baan voor de UK) op te schuiven na het inhalen…
Behoorlijk kansloos natuurlijk. Grote reisauto’s maken waarmee je niet kunt reizen ivm beperkte range. In 6 uurtje en met 1 keer tanken naar oostenrijk/zwitserland is er niet meer bij…

Klanten die dat willen gaan wat anders kopen. Gaat ze zeker in nederland klanten kosten.
@bin_sbo:
Daar doe je de aanname dat de techniek stil zal staan de komende 6 jaar. Terugkijkend op de afgelopen 6 jaar kan ik me heel goed voorstellen dat accutechniek grote sprongen zal gaan maken, zowel op range als op laadsnelheid.
@bin_sbo: Waarom niet…? Ik rij zelfs op LPG met 1 tankstop naar Basel. Op benzine lijkt me dat ook geen probleem.
*Koopt nog snel een D5 en laat een grote tank met diesel in de achtertuin bouwen*
Zonder gekheid, ik begrijp het wel. Nee ik vind ook niet alle verandering leuk, ja er zal toch echt wat moeten gebeuren want dit gaan we geen dertig jaar meer volhouden.
Ik begrijp ze volledig. Volvo haalt het leeuwendeel van zijn omzet uit Noord-West Europa en de VS. In de VS is diesel nooit erg populair geweest, ik betwijfel zelfs of Volvo daar überhaupt diesels verkocht heeft. Hier wordt diesel ook in hoog tempo verder ontmoedigd vanwege de roetuitstoot in steden, flink aangejaagd door dieselgate. Gezien het feit dat Volvo ook prima benzinemotoren bouwt, goed bezig is met de rappe, zuinige (maar nog wat onbetrouwbare) twin engine hybrides en flink inzet op volelektrisch begrijp ik hun keuze volledig. Veel meer future proof, als relatief kleine fabrikant kan je het je tenslotte absoluut niet veroorloven om je kleinere R&D budget uit te spreiden over alle technieken en zo nergens echt goed in te zijn, beter wat meer focus en uitblinken waar je kwaliteiten liggen.
Ik zou denken dat in Eruropa juist benzine geen toekomst heeft. Die heeft een fijnstof en CO2 probleem. De actieradius van benzinewagens was altijd al kleiner dan die van diesels. Electrowagens zullen dus vooral aan het marktaandeel van benzine modellen gaan knabbelen. Want voor wie actieradius echt belangrijk is, die reed toch al diesel.
Ik denk dat in de toekomst Europa juist benzine gaat uitsterven en dat Volvo hiermee afscheid neemt van een deel van de Europese markt ten favoure van de VS en China.
lachen met die noren; met het geld dat ze verdienen met olie verkopen financieren ze het om hun eigen land “milieuvriendelijk” te maken.
Aparte lieden, die Zweden. Schaffen na hun cultuur, land en volk, nu ook de dieselmotor af.
Verder is een dieselmotor voor in de auto inmiddels al enorm schoon.
De grote vervuilers zijn industrie, luchtvaart, scheepvaart en veeteelt.
Het wachten is tot Volvo bakfietsen gaat maken. Dan koopt Jessie Klaver er zeker een.
@jippie: Dat doet zen hipster vriendin zeker wel, lekker alternatieve biologische groenten kopen en eieren van de echte kip. Wat irriteer ik mij gruwelijk aan die man, eenheid en eenvoud uitstralen, maar er voor willen zorgen dat mensen die veel verdienen nog meer belasting betalen.
Korten op uitkering en wanneer je in de uitkering of bijstand zit Vrijwilligerswerk verplichten!
Zo en nu weet over auto’s:
Ja zonde dat ze stoppen met hun diesels, rijd er al enige tijd met veel plezier in. De souplesse is onovertroffen.
Nou nou, beetje voorbarig allemaal. In het interview staat enkel dat Volvo stopt met de ontwikkeling van diesels. Zodra deze diesels uitgefaseerd worden, neem ik aan dat ze gewoon zullen worden ingekocht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).