Het Formule 1-seizoen 2014 is amper achter de rug, maar de voorbereidingen op 2015 zijn alweer in volle gang. In het geval van McLaren betekent dat voorlopig maar één ding: wennen aan de motoren van Honda.
Het was ooit een van de sterkste samenwerkingen ooit in de koningsklasse van de autosport: McLaren en Honda. De Brits-Japanse tandem won in 1988 vijftien van de zestien races, ruim voldoende om Ayrton Senna de titel te bezorgen. Samenwerkingen met Cosworth, Peugeot en Mercedes volgden, waarbij vooral in combinatie met de Duitsers ook de nodige successen werden geboekt.
Honda keert terug in 2015 en dat is niet toevallig, want dankzij de hybride V6 heeft de Formule 1 een schoner blok dan ooit. Dat laatste is natuurlijk relatief en het is nog maar de vraag in hoeverre het motorenreglement onveranderd blijft, maar het is goed om een vertrouwd gezicht terug te zien op de startgrid.
Het is nog altijd niet officieel bevestigd, maar vermoedelijk is Fernando Alonso die volgend seizoen een van de McLaren-Honda’s zal besturen. Roept u maar: wordt hij net zo succesvol als ‘voorgangers’ Senna en Alain Prost?
edgaar zegt
Hoe wil ik dat nu al roepen? Beetje erg vroeg he..
tupperware zegt
@edgaar:
Yep, vandaag heeft Stoffel van Doorne wel 3 rondjes gereden met dat ding. Nu gebruiken ze deze test om alle systemen met elkaar te laten communiceren, dus ook dat zegt nog niet veel.
Net als het feit dat Max een probleem had met z’n stuurinrichting nog niet wil zeggen dat z’n 9de plaats vandaag een indicatie is voor wat het komende seizoen gaat brengen.
Ik kijk er wel naar uit hij Max en natuurlijk Honda het gaan doen..
henkhupelschoten zegt
Benieuwd wat het volgend f1 seizoen ons gaat brengen, misschien heeft Mercedes amg al een voorsprong maar ik ben benieuwd wie er gaat winnen!
BmwMPower zegt
Schoner of niet, als het ding maar meer herrie gaat maken.
xiran zegt
Fernando haalt de max er wel uit.
trustmeiamanengineer zegt
Ik ben benieuwd. Het feit blijft dat ze al de beschikking hadden over het beste en snelste motorblok, maar dat de rest van de auto gewoon bagger was. Is dus nog maar de vraag of dat opeens volgend jaar wel goed komt.
gregorius zegt
@trustmeiamanengineer: en dat is ook de essentie. En ook lachen dat op het moment Honda stopte, Brawn met die onderdelen, goede ontwikkeling en een Mercedes krachtbron, van een middenmoter een kampioensauto heeft gemaakt. En er zullen vast nog een zooi van die mensen in het team zitten die nu bij Mercedes werken.
En vervolgens gaat Honda werken met het oude, maar uitgekotste, troetelkind van Mercedes: McLaren.
Ergens hoop ik wel dat stiekem die Honda’s volgend jaar de beste zijn, of iig beter dan Ferrari & Renault!
rob5nismo zegt
Ik ben nieuwsgierig hoe het zal gaan want honda heeft een seizoen kunnen spieken hoe het wel en niet moet
jurdespotter zegt
V-TEC just kicked in yo! ;)
Sracerr zegt
@jurdespotter: Yes! Vtec is coming
http://en.wikipedia.org/wiki/Formula_One_engines#mediaviewer/File:Honda_RA168E_engine_rear_Honda_Collection_Hall.jpg
harrie zegt
Een F1 coureur die Stoffel Vandoorne heet, echt ik kom er nu pas achter dat het geen flauwe grap is.
camber24 zegt
Wat een slecht geschreven artikel zeg.
casey zegt
@camber24: omdat…?
mashell zegt
De vorige comeback van Honda in het het “power of dreams” tijdperk was niet al te succesvol, ik ben dus nog niet zo zeker dat het een succes gaat worden.
arii zegt
McLaren en Ferrari zijn het en beetje zat, en er gaat tegenwoordig zoveel geld naar ontwikkeling dat er eigenlijk van alles kan gebeuren volgend jaar. Mercedes zal waarschijnlijk nog wel gaan domineren, maar omdat de regels weinig veranderen voor volgend jaar verwacht ik dat meeste teams wel nieuwe dingen gaan verzinnen om binnen deze regels hun auto’s sneller te maken.
daniel_bisessar zegt
Nou mercedes had al 1 seconde voorsprong op diverse races dus die voorsprong zullen zij houden ze hebben zoals Olaf mol zei de meeste kennis over de V6 turbo dus enkele upgrades en dan blijven ze wel NR.1 wellicht dat hamilton derbij komt bij Mclaren