• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule 1: biturbo V6 de oplossing voor alle problemen?

Auteur: JordyS, gepost 21 november 2014 om 21:02 – 48 Reacties

Is de biturbo V6 een geschikt alternatief?


Ze klinken als stofzuigers én kosten bakken met geld: de V6-motoren uit de Formule 1. Een pk-wedloop dreigt nu Mercedes domineert, maar dat zou alleen maar meer miljoenen kosten. Is er een compromis mogelijk?

Ja, dat is zeker mogelijk. We kunnen kort zijn over de vooruitzichten voor 2015, want komend seizoen zullen de motoren weinig veranderen. Per 2016 is er echter meer mogelijk. Ferrari en Renault dreigen voor volledige vrijheid van ontwikkeling te stemmen, mocht Mercedes niet mee willen denken aan een passende oplossing. De Duitse fabrikant heeft namelijk motoren gebouwd die een stuk sneller zijn dan die van de concurrentie, terwijl Ferrari en Renault tijdens het seizoen nauwelijks aanpassingen mogen doen.

Ontstaat er een pk-wedloop, dan is dat slecht nieuws. Verschillende Formule 1-teams hebben al moeite de rekeningen te betalen en nog duurdere motoren zou wat dat betreft een slechte ontwikkeling zijn. Red Bull-adviseur Helmut Marko denkt een betere oplossing te hebben en kwam vandaag met een voorstel dat simpel klinkt én alle problemen oplossen.

Marko stelt namelijk voor om alle hybride-perikelen te vergeten en te kiezen voor de huidige V6-motoren. die worden voorzien van twee turbo’s, terwijl de coureurs weer zo veel brandstof mogen verbruiken als ze willen. “Dan hebben we het geluid weer terug en krijgen we een vermogen van meer dan 800 pk. Daarnaast kunnen we de huidige motoren behouden. Daarmee besparen we geld én maken we de motoren voor klantenteams een stuk goedkoper”, stelt Marko, die berekent dat de motoren per seizoen nog maar acht miljoen euro hoeven te kosten. Dat is nu nog 18 miljoen. (via: Auto Motor und Sport)

Ook interessant!

  • Toyota Avensis V6 Biturbo
    Toyota Avensis V6 Biturbo: mini special
  • Nederlandse coureur twijfelt aan toekomst Formule E
  • moedige coureurs
    Moedige Formule 1-coureurs worden straks beloond
  • Dit kun je verwachten van de sprintraces in de Formule 1

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Formule 1, Helmut Marko, Racing, sound, Techniek

Vorig bericht: « Jay Leno verrast gewonde oorlogsveteraan met brute Hellcat
Volgend bericht: Designer tovert 13 supercars om tot beestachtige creaties »

Lees Interacties

Reacties

  1. rolov zegt

    21 november 2014 om 21:05

    Voor!

    Login om te reageren
  2. stamp zegt

    21 november 2014 om 21:06

    Meh!

    Login om te reageren
  3. casey zegt

    21 november 2014 om 21:08

    Tja, F1 is kribbig (de regelmakers in ieder geval). Al zou dit waar zijn, wil dat niet zeggen dat het wordt opgepikt. Om allerlei (politieke) redenen. Maar het klinkt aannemelijk.

    Login om te reageren
  4. tupperware zegt

    21 november 2014 om 21:09

    Ik zeg het nog maar een keer, laat ze overstappen op het motorreglement van de LMP1 HY minus de diesel optie. Dat reglement biedt meer ruimte voor innovatie en keuze dan het huidige F1 reglement. Dus waar het gaat om de top van de racerij op het punt van vooruitstrevende techniek is de LMP1 HY superieur aan de F1.
    Bijkomend voordelen zijn dat ze beter klinken en er meer motoropties komen.

    Login om te reageren
  5. axel968 zegt

    21 november 2014 om 21:15

    In 1 woord hoe je de formule 1 kan redden: V8+

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      22 november 2014 om 11:20

      @axel968: ik heb een woord die de dood van formule 1 is. V8.
      Ikweetniet of je het weet maar als we nu nog met de v8 rondreden, was renault, mercedes en honda er niet bij. De reden waarom bmw men toyota eruit zijn gestapt is die fossiele v8 waar niks aan te ontwikkelen was en die totaal geen marketings of technische waarde had. Zelfs de v10’s warem meer geavanceerd. De enige overgebleven motorleverancier was dan ferrari geweest. Met een teamoje of 4/5 gok ik zo.

      Login om te reageren
  6. rennsport6 zegt

    21 november 2014 om 21:19

    Zou mooi zijn ja!

    Login om te reageren
  7. g40freak zegt

    21 november 2014 om 21:22

    Als ze dan toch zoveel benzine zouden mogen gebruiken, trek dan dat hele turbo gedoe er vanaf.
    Terugkeer van de v10!

    Login om te reageren
    • nickjdeg zegt

      23 november 2014 om 20:58

      @g40freak: =nieuwe motoren = meer kosten= geld problemen bij veel teams, dus das helaas een no go

      Login om te reageren
  8. mrrallycross zegt

    21 november 2014 om 21:24

    Opzich als techneut zeg ik dat ik tegen de freeze ben, omdat Mercedes gewoon slimmer is geweest dan de rest. Als F1 fan ben ik voor het idee zoals dhr. Marko zegt, dubbele turbo, ongelimiteerde benzine!

    Login om te reageren
    • rolov zegt

      21 november 2014 om 21:42

      @mrrallycross: ja zonder dat tanken vind ik het echt kansloos. Volgende regel Is een set banden.

      Login om te reageren
  9. 850t5r zegt

    21 november 2014 om 21:25

    Tja formule 1 word langzamerhand formule 0,5… Zelfs curling is bijna spannender tegenwoordig!

    Login om te reageren
  10. crackdavid zegt

    21 november 2014 om 21:26

    Kan iemand uitleggen waarom twee turbo’s beter zou moeten klinken ?

    Login om te reageren
    • Ferry_76 zegt

      21 november 2014 om 21:50

      @crackdavid: Meer brandstofverbruik = Meer toeren!

      Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      22 november 2014 om 01:02

      @crackdavid: als jij meer kracht uit een motor perst mbt brandstof en zuurstof verijking krijg je een betere en krachtigere verbranding daarbij komt ook meer geluid vrij natuurlijk zijn turbo’s ook een soort demper maar dat weegt niet op tegen de rijkere verbranding. Nou denk ik dat de een turbo de lage toeren doet en de andere aanspringt op hogere toerentallen. Kijk bijvoorbeeld naar een filmpje van een turbo f1 auto uit de jaren 80. waarachijnlijk een erg onduidelijk verhaal maar het komt er op neer dat de het het mengsel van meer brandstof verbruik en nog een turbo zorgen voor meer kracht en daardoor ook meer geluid

      Login om te reageren
    • bassx zegt

      22 november 2014 om 14:06

      @crackdavid: Door twee turbo’s te mogen gebruiken kan men een andere in- en uitlaat configuratie gebruiken wat het geluid ten goede komt. Het zal iets luider zijn, maar een turbo zal nooit schreeuwerig klinken. Een turbo is niet geschikt om motoren te voeden die 20.000 toeren draaien.

      Login om te reageren
  11. faalhaas zegt

    21 november 2014 om 21:29

    Ik weet niet of een Biturbo V6 de hongernegertjes in afrika oplost. En of die zwarte piet zwart laat..

    Login om te reageren
  12. spotterkevin zegt

    21 november 2014 om 21:30

    Meer pk’s en het geluid terug? Doen!

    Login om te reageren
  13. rob5nismo zegt

    21 november 2014 om 21:42

    Met die huidige technieken die ik niet in een normale straatauto zie komen zeg ik ook idd schrappen die hybride zooi en gewoon weer lekker jankende benzine motoren.
    En helaas horen en er kleinere motoren bij de toekomst

    Login om te reageren
  14. bastiaangt zegt

    21 november 2014 om 21:46

    Kan iemand mij uitleggen waarom een biturbo de geluidsproblemen oplost? Volgens mij zorgt de turbo er nu juist voor dat het geluid gedempt wordt. Stel dat je per cilinderbank een turbo hebt, dan is dit toch nog steeds zo???

    Login om te reageren
    • JanJansen zegt

      22 november 2014 om 02:02

      @bastiaangt: je kunt met 2 turbo’s nog efficiënter de energie uit de uitlaatgasstromen halen. Dat betekent meer pk’s en minder geluid.

      Login om te reageren
    • reistje zegt

      22 november 2014 om 02:16

      @bastiaangt: In het artikel zegt hij ook dat hij de Hybride systemen wilt afschaffen, en het brandstoflimiet weg wilt hebben.

      Ik heb even snel in het reglement gekeken. En verbazingwekkend genoeg heb je vrij veel vrijheid met je turbo. Er staat niks over druk of grote van je turbo zelf. Wel dat hij niet variabel mag zijn etc. Dus neem ik aan dat ze meer power kunnen maken zonder die brandstoflimieten.

      Maar ik ben benieuwd wat hij bedoelt met biturbo. Sequentiële turbo’s of iets dergelijks? Zoiets moet haast wel, 2x de helft van de huidige turbo gebruiken heeft meer na- dan voordelen.

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        22 november 2014 om 10:48

        @reistje:
        Dubbel betekent hier 1 links en 1 rechts, zoals de V6 turbo’s in de jaren ’80 hadden.
        Die klonken ook niet top maar wel stukken beter dan de huidige.
        Ga eens op kijkbuis zoeken naar filmpjes van een Honda V6turbo uit die jaren, dan snap je vast wat ik bedoel.

        Login om te reageren
        • reistje zegt

          22 november 2014 om 11:13

          @tupperware: Dat snap ik. Maar ik neem aan dat hij dat niet bedoelt eigenlijk. Omdat zo’n setup heeft bijna alleen maar nadelen ten opzichte van single.

          Het grootste nadeel van Single in een V6 is vaak de plaatsing van de turbo en alle pijpen even lang maken met de zelfde flow. Maar aangezien dat ze dat toch al hebben overwonnen…

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            22 november 2014 om 11:50

            @reistje:
            Die dingen klinken juist kut omdat het uitlaatsysteem 6 in 1 is.
            Je gaat trouwens te gemakkelijk voorbij aan het feit dat 2 kleinere turbo’s sneller opspoelen dan 1 grote. Als 1 echt beter geweest zou zijn dan had Renault het daar wel bij gelaten, in 1977 reden ze nog met een single turbo om in 1978 al over te stappen naar een Biturbo configuratie.

            Login om te reageren
  15. autofanaat zegt

    21 november 2014 om 22:03

    Maar gaan de motoren daar beter van klinken? De v8 was heft mooist en zal het ook blijven.

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      21 november 2014 om 23:29

      @autofanaat: de Ferrari v12 is anders veel beter in mijn geheugen blijven hangen. Maar dat kan ook te maken hebben dat ik hem van minder dan 3 meter vol gas (net voorbij eau rouge) zonder oordoppen voorbij heb horen gaan…

      Login om te reageren
      • tupperware zegt

        22 november 2014 om 10:49

        @dunhozzie:
        Ooit de Matra V12 gehoord? Daar kon die Ferrari V12 echt niet aan tippen..

        Login om te reageren
    • peugeot205 zegt

      22 november 2014 om 00:41

      @autofanaat: V12 en V10’s nooit meegemaakt zeker?

      Login om te reageren
      • autofanaat zegt

        22 november 2014 om 11:34

        @peugeot205: nee ik kom uit 99 dus heb alleen zelf de v8 meegemaakt.

        Login om te reageren
        • sjeppie156 zegt

          22 november 2014 om 23:20

          @autofanaat: als tip: ga een keertje naar de masters op zandvoort. Rijd de Boss GP ook vaak mee. Rijd zat oud f1 v10 spul met geeft je wel een idee :)

          Login om te reageren
  16. potver7 zegt

    21 november 2014 om 22:08

    Het grootste probleem van de F1 is het gebrek aan spektakel op de baan, en daar gaan een setje turbo’s echt niet bij helpen hoor.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      22 november 2014 om 11:32

      @potver7: jij bent het grootste probleem.. Er is meer spektakel dan ooit.

      Login om te reageren
  17. fortuna zegt

    21 november 2014 om 23:01

    V16 Supercharged, ask BRM

    Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      22 november 2014 om 09:53

      Toevallig net een setje platen van geupt: http://www.autojunk.nl/2014/11/brm-v16-supercharged

      Login om te reageren
  18. cthijs zegt

    21 november 2014 om 23:10

    Motoren horen sowieso vrij te zijn van regels dat is waar het hele f1 vanaf de basis op gebouwd werd. Zo kom je er pas achter wie de snelste motoren bouwt en niet door regeltjes de snelste is

    Login om te reageren
  19. gtwillem zegt

    21 november 2014 om 23:36

    Vroeger reden alle veel F1 auto’s jarenlang met dezelfde Cosworth DFV V8. Toen hoorde je niemand klagen over het geluid en de kosten bleven ook beperkt.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      22 november 2014 om 10:52

      @gtwillem:
      Nu klonken die dan ook beter dan de huidige F1, voor het geluid kan je tegenwoordig beter WSR 3.5 of GP2 gaan kijken. Beide hebben trouwens meer vermogen dan de DFV’s uit die tijd, die zaten in hun hoogtijdagen op 540PK als ik het me goed herinner.

      Login om te reageren
  20. vali1992nl zegt

    21 november 2014 om 23:54

    Zijn de autos nu niet juist zo stil vanwege alle techniek om stroom te regenereren? De oude turbo motoren maakte ook herrie dus dat moeten deze ook kunnen.

    Login om te reageren
  21. reistje zegt

    22 november 2014 om 01:33

    Brandstofverbruik is denk ik een van de grootste problemen. Een limiet vind ik goed hoor, zelfs voor de koningsklasse.

    Maar nu is het te belangrijk, het belemmerd ze te veel. Het moet een achtergrond ding zijn.

    Login om te reageren
    • lambo4all zegt

      22 november 2014 om 11:29

      @reistje: het is een achtergrond ding. Je hebt niemand in de laatste 10 races er ook maar iéts over horen zeggen…

      Login om te reageren
  22. mrcabdrivert zegt

    22 november 2014 om 09:32

    Doen. 75% van de problemen opgelost.

    Login om te reageren
  23. Esprit_de_Flandre zegt

    22 november 2014 om 09:59

    Rondjes draaien, rondjes draaien, …

    Vroeger keek ik soms F1. Tis te zeggen, F1 op zondagmiddag is de ideale manier om wat nachtrust in te halen. Je zet de tv aan en kwakt je in je zetel. Ik begrijp niet dat mensen daar geconcentreerd naar kunnen zitten kijken, lekker geluid of niet.

    De technologie erachter interesseert me meer. Doe mij maar een docu over de ontwikkeling van de volgende wagen. Jammer genoeg heeft alleen NGC/Disco zo’n programma’s in de line-up, en die zijn meestal ook van erbarmelijk allooi. Te sensatiebelust, te Amerikanistisch…

    Login om te reageren
  24. desjonnies zegt

    22 november 2014 om 10:22

    1. Echte mannen die accepteren dat ze zich dood kunnen rijden

    2. Geen coaches die de rijders alleen maar politiek correcte zaken laten zeggen als papegaaien

    3. Echte circuits, niet die troosteloze super brede Vinex banen met uitloop stukken en gearrangeerde reclame borden

    4. Weinig tot geen uitwijk mogelijkheden buiten de baan behalve gras, eraf is eraf dikke vette pech.

    5 Reclame borden reclame borden reclame borden, de FIA heeft geen ene moer te vertellen over wat voor en welke reclame borden er naast het parcours staan, niet zoals nu dat er alleen maar borden van de huidige sponsors zijn

    6 De bezopen salarissen en kosten moeten veranderen en omlaag

    7 Het publiek wordt weer nummer 1 op de circuits, en is weer welkom dicht bij de pits en achter het circuit.

    Login om te reageren
    • Themerc zegt

      22 november 2014 om 11:17

      @desjonnies: tabaksreclame terug invoeren en alle financiële problemen zijn opgelost.

      Login om te reageren
  25. lambo4all zegt

    22 november 2014 om 11:27

    Gaat allemaal niet gebeuren. De hybride turbomotoren gaan blijven, anders vertrekken alle fabrikanten meteen en is formule 1 op slag dood. Dé reden waarom elke fabrikant wegging uit de f1 (honda, toyota, bmw) was die prehistorische v8 die totaal geen marketing of ontwikkelingswaarde had. Leuk hoor dat geluid maar kwa techniek stamt het uit begin jaren 2000. De fabrikanten renault en mercedes wilden de v6 hybrid ipv v8 omdat ze anders uit de f1 stapten en ook ferrari vond het een goed idee, en waarom denken jullie dat honda ineens weer terug komt?
    Allemaal leuk en aardig een paar fans die een oude v8 willen maar die fans geven geen 200 miljoen uit per jaar. Dus jullie bepalen geen zak. De formule 1 moet technisch interessant en uitdagend zijn anders doen er geen fabrikanten mee. Op dit moment is dat de v6 hybrid. Live with it!

    Login om te reageren
    • offroad zegt

      22 november 2014 om 21:48

      @lambo4all:

      Het aantal toeschouwers (tv en live) neem af. Dus blijkbaar gaat het om meer dan een handvol fans. Zonder fans heeft F1 helemaal geen pr waarde. Dus zonder goede show haken deze merken toch wel af wegens gebrek aan publieke belangstelling.

      Login om te reageren
  26. thedammer zegt

    23 november 2014 om 00:33

    Als ze nou ook eens die elecktronische opsmuk er van afhalen zoals drs etc. zouden inhaal actie’s ook een stuk spannender zijn. Nu is het zo van de klep in vleugel open en je bent er voorbij

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North