Renault Alpine A110-50 is hier!

Auteur: , 40 Reacties

Opdat we de 50 jaar oude Alpine 110 nooit vergeten heeft Renault de legendarische merknaam weer afgestoft en een nieuwe conceptbak gebouwd. Eindelijk, na alle lekplaatjes is hij nu dan officieel uit zijn schulp gekropen.

Rondom het buizenchassis van de Mégane Trophy -waardoor de wielbasis met 2,625mm identiek is- heeft Renault een uit koolstofvezel opgetrokken body gemaakt. Een evolutie op de DeZir Concept, ontworpen door landgenoot Laurens van den Acker. De sportwagen is voorzien van een front splitter, diffuser en een verstelbare achtervleugel. Langs de zijkant zien we imposante luchthappers en achteraan heeft Renault een 3D-raam geplaatst, met zicht op de zescilinder. De blauwe kleur is uiteraard een verwijzing naar Bleu Alpine, het verftintje van vroegere modellen.

Binnenin is het een kale boel. Bewust gedaan, want dat lage gewicht van 880 kg (!) bereik je niet zomaar. De sportstoelen hebben een Renault Alpine A110-50-logo en het sportstuur is een knipoog naar de bonk elektronica die in Renault’s Formule 1-auto moet doorgaan voor een stuur, dus met veel instrumenten. Hij heeft trouwens een gewichtsverdeling van 47,8 (v) en 52,2 (a).

Renault Alpine A110-50

Hij staat op 21-inch velgen met daarachter remschijven in de maat 356 mm (voor) en 330 mm (achter). De krachtbron was al geen verrassing meer: een 3.5-liter V6 die 400 pk ophoest bij 7.200 tpm en 422 Nm aan kopel levert wanneer er 6.200 toeren worden gedraaid. Voor de Alpine A110-50 zijn onder meer de krukas, zuigers, nokkenas en klepveren specifiek ontwikkeld. Schakelen gaat middels een semi-automatische zesbak. De koppeling (twin-plate) kan via het pedaal danwel een flipper aan het stuur worden bediend.

Of er nog een beetje gang in zit? Ongetwijfeld, maar Renault heeft daar geen specs van vrijgegeven. Wel hebben we de eerste rijbeelden al te pakken: check ze HIERRR.

UPDATE: En een animatie!