Vergeten Concept: Mercedes Vario Research Car (1995)

Gepost op 30-12-2012 om 16:22 door - 89 Reacties »

Mercedes Vario Research Car
Een auto die door middel van verwisselbare “hulpstukken” maar liefst 4 auto’s in één is. Briljant? Of volslagen krankzinnig? Mercedes zag er halverwege de jaren ’90 wel brood in. Dus kwamen ze met deze conceptcar op de proppen.

Het idee achter dit concept was dat je de ‘basisauto’ auto kocht en dat je vervolgens bij diverse ‘stations’ een opbouw kon huren. Je kon daarbij kiezen tussen 4 varianten: Sedan, estate, cabrio en pickup. Afhankelijk van wat je nodig had kon je dus je auto aanpassen. Slechts 15 minuten zouden er nodig zijn om je auto om te bouwen van de ene naar de andere variant.

Grappig is dat Mercedes in 1995 al koos voor CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) voor de bodies van deze auto. Tegenwoordig is vooral BMW bezig met dit materiaal. Zo zullen de BMW i3 en i8 van dit materiaal gemaakt worden.

Wat vinden jullie van dit idee? Briljant? Of niet? De verwisselbare bodypanelen van de eerste generatie smart waren immers ook niet echt een succes.

89 reacties   toon alle reacties
Ik denk dat het wel praktisch kan zijn. Maar mijn vraag is dan, als je het zo gemakkelijk kan verwisselen, is dat dan wel structureel sterk genoeg? Ik zou precies niet graag hebben dat mijn dak gaat vliegen in een crash :)
@jens28:
Knap gecopïeerd is een betere omschrijving.
Eind jaren ’80 had Kickdesign uit Helmond een vergelijkbaar concept dat in ’91 op de markt kwam op basis van de Citroën AX.
http://web.web-manager.nl/infokoutautonl/4/maxlinks.jpg
Van deze Max Roadster kon je met modules ook een Coupé een Pickup en een Hatchback maken.
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!