Vergeten Concept: Mercedes Vario Research Car (1995)

Gepost op 30-12-2012 om 16:22 door - 89 Reacties »

Mercedes Vario Research Car
Een auto die door middel van verwisselbare “hulpstukken” maar liefst 4 auto’s in één is. Briljant? Of volslagen krankzinnig? Mercedes zag er halverwege de jaren ’90 wel brood in. Dus kwamen ze met deze conceptcar op de proppen.

Het idee achter dit concept was dat je de ‘basisauto’ auto kocht en dat je vervolgens bij diverse ‘stations’ een opbouw kon huren. Je kon daarbij kiezen tussen 4 varianten: Sedan, estate, cabrio en pickup. Afhankelijk van wat je nodig had kon je dus je auto aanpassen. Slechts 15 minuten zouden er nodig zijn om je auto om te bouwen van de ene naar de andere variant.

Grappig is dat Mercedes in 1995 al koos voor CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) voor de bodies van deze auto. Tegenwoordig is vooral BMW bezig met dit materiaal. Zo zullen de BMW i3 en i8 van dit materiaal gemaakt worden.

Wat vinden jullie van dit idee? Briljant? Of niet? De verwisselbare bodypanelen van de eerste generatie smart waren immers ook niet echt een succes.

89 reacties   toon alles
Ik denk dat het wel praktisch kan zijn. Maar mijn vraag is dan, als je het zo gemakkelijk kan verwisselen, is dat dan wel structureel sterk genoeg? Ik zou precies niet graag hebben dat mijn dak gaat vliegen in een crash :)
@deesam: denk het wel als de basis gewoon een cabrio is waar je een hardtop op zet.
Knap verzonnen!
@jens28:
Knap gecopïeerd is een betere omschrijving.
Eind jaren ’80 had Kickdesign uit Helmond een vergelijkbaar concept dat in ’91 op de markt kwam op basis van de Citroën AX.

Van deze Max Roadster kon je met modules ook een Coupé een Pickup en een Hatchback maken.
@jrk68: Vooruit jij je zin.. Niet verzonnen, maar iig beter uitgevoerd dan maar?
@lamborgfan: En waarom zou de Mercedes beter zijn?
@lamborgfan:
Die van Mercedes is absoluut mooier. Maar dit is echt geproduceerd en verkocht.
En ere wie ere toekomt, iemand uit mijn gastland was er eerder mee dan een kolos uit mijn vaderland.
@jrk68: Haha die kan ik mij nog herinneren ja. De Max Roadster. Was toch wel een vet ding toen. Alleen kwalitatief was het niet zo veel geloof ik. De website is nog steeds up:

http://www.web-manager.nl/paginah.asp?id=1730&siteid=173
@jrk68: Max heeft ook deze…de MAX-I-COSI…daar kun je pas veel mee!!

@jrk68: Autorai 1989, ik weet het nog.. Er was een beetje een buzz wel gecreëerd voor Max. Maar productie bleek te duur te zijn om te overleven.

Zo’n kaart als deze heb ik van de Rai meegenomen en lang ergens opgehangen

Wat ik vind van een 18 jaar oud concept? Hmm….
Ondertussen in de cabrio versie:

Ooooh nee, het begint te regenen! Snel kinders, pak het dak van de estate uit de koffer!
Het idee is super, maar deze concepten zijn gewoon buttugly.
Nooit begrepen waarom ze niet met dit concept op de markt gekomen zijn.Prijs mischien?
Het idee is ansich wel slim. K verwacht in de toekomst eigenlijk ook wel dat je een platform/frame kan kopen – En deze kan bouwen naar hoe jij het wil. Het zal slechts een kwestie van tijd zijn…
@faalhaas: stiekem doet BMW dat met de i3 al “achter de schermen”.

Daarbij maken ze gebruik van body-on-frame. Oftewel een “skateboard” van aluminium met daarin alle techniek. En daarop is dan een bodycell aangebracht van CFRP.

Het is op die manier veel goedkoper on nieuwe/andere varianten te ontwikkelen.
@AutomotiveDesigner: het idee is inderdaad zeker niet nieuw.

En ik ben zeker op de hoogte van dit plan van GM. Ze hebben er alleen niks mee gedaan.

Al waren vroeger natuurlijk (vrijwel) alle auto’s body on frame en dat zorgde ook voor de enorme hoeveelheid coachbuilders destijds.

De opkomst van spaceframe/(semi-)monocoque heeft dat natuurlijk om zeep geholpen. Wellicht dat die tijden nu weer terug gaan keren.
@faalhaas: in principe KAN je dat al wel doen..
@faalhaas: Miel Monteur, waar is de tijd. Ik speelde dat vroeger altijd!
@tonyvds: en nu ben je Miele monteur en er eigenlijk maar weinig veranderd ;)
@faalhaas: kortom: zoals vroeger voordat de auto’s een zelfdragende carrosserie kregen heel gewoon was. Je kocht het chassis bij bijv. Mercedes en ging vervolgens naar een coachbuilder voor een carrosserie.
Hebben ze ook een hulpstuk om er een mooie auto van te maken, die mis ik nog.
Ik vind het briljant..

Het nadeel bij dit specifieke model is dat hij niet mooi is, maar het idee is briljant.. Er zijn genoeg modellen die er in elke uitvoering zeer goed uitzien.. en als je dat dan ook nog zelf kan afwisselen sta je dus niet bij de dealer met een dilemma..

moeten ze het natuurlijk niet verhuren.. maar gewoon verkopen..
@dennisr:

Ja dat dacht ik ook al dat verkopen. Maar dan moet iemand het ergens opslaan. Waarschijnlijk de dealer want hoeveel klanten kunnen dat thuis opslaan.
Hoeveel auto’s verkoopt zo’n dealer. Dan moet die er 100 tot 1000en opslaan dat kost ook weer geld.
Moet de klant het zelf bijhouden beperk je je tot weeral een aantal klanten.
En als die de plaats hebben en af en toe een pick-up nodig hebben zijn ze dan niet beter af met een aanhangwagen of een goedkopere oude pick-up,…
@Hupke: Jaa ik denk dan dat het iets word voor de rijkere..

het moet al een mooi model zijn voor het verkoopt, het moet luxe (je weet wel, premium) zijn voordat zoiets verkoopt.. en dan kom je al snel met hogere productie kosten en dus duurdere auto.. dus niet iets wat jan modaal zal gaan kopen..

Diegene die het dan kopen kunnen het waarschijnlijk zelf wel kwijt in hun bescheiden doch ruime garage of de dealer dan..
Nog iets aan toevoegen, vrij simpel voorbeeld.. ik met mijn oude Jetta ben ook verzot op Caddy’s.. (eerste type) Ik zou het dus heerlijk vinden als ik mijn dakje even kan verwisselen om er een pick-up van te maken..
@dennisr:

Heb je die jetta gekocht ipv de caddy omdat de jetta gemakkelijker was of omdat je niet direct de juiste caddy vond?
@dennisr:

Ik ken niemand met voldoende plaats in z’n garage. Dus da’s mss ook nog een probleem.
Eigenlijk is dit echt vet!
En het kan ook nog gefixt worden door 3 vrouwen, briljant!
Die koplampen hadden een mooie facelift kunnen zijn voor de eerste C klasse. Erg fraai die lampen. Had hem een stuk moderner gemaakt.
op zich snap ik het idee, maar waarom een sedan EN een station maken? laat dan de sedan versie achterwege.

cabrio, pick-up of overdekte laad/zit ruimte.. die sedan voegt niets toe, neemt alleen maar ruimte weg…
@rnej:
Misschien omdat die “sedan” een Coupé is?
@jrk68: voegt nog niets toe, je verliest alleen maar ruimte
Heel interessant da’s het eerste wat ik ervan hoor dat mercedes ermee bezig is geweest.
Als het goed word uitgewerkt kan zoiets wel werken.
Maar ik heb er een paar bedenkingen bij.
Een auto is iets persoonlijk, zeker het chauffeur gedeelte. Dat is dus iets dat het beste een constante is.

Of de wagen een pick-up, station of sedan, coupe is zou dan kunnen wisselen. Nu als ik eens heel zelden een open laadruimte nodig heb gebruik ik een aanhangwagen. Wanneer dat vaak nodig is huur je eventueel een camionete.

In dat opzicht is het dus niet echt nuttig. Enkel om van een sedan een station te maken of van een sedan aan cabrio.
Nu als het om huren gaat kost het geld en dat hebben mensen niet graag. Iets kopen waarvan ze weten dat ze naderhand nog moeten bijbetalen. Dus het station geleelde zou al mee verkocht moeten zijn. Maar mensen slaan dat niet op dus moet het bij de dealer blijven,…

Ik snap wel waarom het niet is aangeslaan. Lijkt een mooie technische oplossing voor niet kunnen kiezen maar dat is het niet. Overigens is de hartop cabrio wel zo’n goede oplossing, maar ook maar omdat je je dak altijd bij hebt.

Offtopic. @robbie proficiat goed artikel, heel leuk onderwerp.
Is het niet een beetje concureren met jezelf?
Iedereen hier ziet alleen maar problemen.
Terwijl het een geniaal concept is.
En in plaats van een station en cabrio voor de deur, heb je aan één auto genoeg, waarbij je de nodige body modules gewoon in je garage legt.
En ik weet het, niet iedereen heeft een garage, maar niet iedereen wil ook deze auto.
@Hubert:

een hardtop voor een cabrio is voor veel mensen al te veel moeite en ruimte ..
deze body is nooit stijf te krijgen ..
en die plastic opzetstukjes zullen daar niet bij helpen ..

hadden ze nooit een vergunning van de verzekering voor gehad ..
@lincoln: waarom niet als dat met een cabrio wel lukt?
@darkpluisje:

heeft met “vaste punten” te maken ..
Fijn idee van Mercedes maar niet praktisch. Voor de meeste mensen was het al te veel dat ze 2 zetels uit hun auto konden halen o erin zetten daardoor dat de meeste fabrikanten nu met kleine zeteltjes in de bodem werken en dit doet me denken aan de Citroën C3 Pluriel waarvan de dakbogen manueel moesten verwijderd worden. Het resultaat was dat de meeste mensen de bogen lieten zitten of er tegenop zagen om ze te verwijderen wegens het vele werk laat dan staan dat je volledig de achterkant van de auto moest demonteren etc…
Jaren 90 concepten zijn zo lelijk als de nete…
Je kan van dit bouwpakket zelfs een Ssangyong maken.
Als ik bovenstaande commentaren lees is onze eigen mega tjaffer ook vergeten. Je kon er een cabrio van maken of een pickup, maar ook een soft top of hard top op zetten en daarin had je ook weer keuze in vormen.

Kortom Nederlandsch trost!
(en nog lelijker, maar misschien daarom wel zo leuk)
@danni:
Mega is een onderdeel van Aixam en een frans bedrijf. Tjaffer was de naam die de Nederlandse importeur eraan gegeven heeft, vandaar dat ik de Kick Max hier heb gepost.
Teneerste omdat die wel Nederlands is en eerder op de markt was als de Mega. ze delen beide de AX als basis, in het geval van de Max was dat de AX GT.
Zo’n Mega weet ik nog te staan in Schiedam trouwens, als ik er aan denk zal ik hem eens een foto van maken en uploaden.
@jrk68: Hier in de buurt rijden er twee. Witte met een mintgroene kap. Best geinige bakkies. Beetje het Mehari concept.
Dit is een beetje als de Nissan Exa Canopy. Ik zou een foto erbij doen maar ik heb geen idee hoe dat moet.
@redneckdarian:
U vraagt?

Wij draaien.
@jrk68: Wat is dat voor een raar ding. Is dat nu een station wagon, soort van Aussie ute? Is dat enkel JDM of niet?
@fkbmw:
Voor zover ik weet is het een N13 Nissan met een apparte achterklep.
In Japan is hij als Pulsar geleverd en als Exa Canopy in de US. Met de normale klep was hij hier leverbaar als 180sx met naar keuze een 2l 16v of een 1.8Turbo.
De laatste heeft een kennis van mij ooit gehad op grijskenteken.
Ik denk dat @ej20 je vast verder kan helpen, die weet veel meer dan ik van JDM en jappaners in het algemeen.
@jrk68: Leveren ze dat ding in de VS?! Nog nooit gezien.
zo, da’s toevallig. Een of andere Belgische site had die ook net als vergeten wagen… Goed gevonden!
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!