Vergeten Concept: Mercedes Vario Research Car (1995)

Auteur: , 89 Reacties

Een auto die door middel van verwisselbare "hulpstukken" maar liefst 4 auto's in één is. Briljant? Of volslagen krankzinnig? Mercedes zag er halverwege de jaren '90 wel brood in. Dus kwamen ze met deze conceptcar op de proppen.

Het idee achter dit concept was dat je de ‘basisauto’ auto kocht en dat je vervolgens bij diverse ‘stations’ een opbouw kon huren. Je kon daarbij kiezen tussen 4 varianten: Sedan, estate, cabrio en pickup. Afhankelijk van wat je nodig had kon je dus je auto aanpassen. Slechts 15 minuten zouden er nodig zijn om je auto om te bouwen van de ene naar de andere variant.

Grappig is dat Mercedes in 1995 al koos voor CFRP (Carbon Fiber Reinforced Plastic) voor de bodies van deze auto. Tegenwoordig is vooral BMW bezig met dit materiaal. Zo zullen de BMW i3 en i8 van dit materiaal gemaakt worden.

Wat vinden jullie van dit idee? Briljant? Of niet? De verwisselbare bodypanelen van de eerste generatie smart waren immers ook niet echt een succes.



89 reacties

Ik denk dat het wel praktisch kan zijn. Maar mijn vraag is dan, als je het zo gemakkelijk kan verwisselen, is dat dan wel structureel sterk genoeg? Ik zou precies niet graag hebben dat mijn dak gaat vliegen in een crash :)
@deesam: denk het wel als de basis gewoon een cabrio is waar je een hardtop op zet.
@xiran: Dat denk ik ook :) maar ik dacht meer aan de bevestiging eigenlijk :p maarja, als ze zoiets maken zal daar wel meer dan genoeg researched en ontwikkeling in gestoken worden zeker :)
Knap verzonnen!
@jens28:
Knap gecopïeerd is een betere omschrijving.
Eind jaren ’80 had Kickdesign uit Helmond een vergelijkbaar concept dat in ’91 op de markt kwam op basis van de Citroën AX.
http://web.web-manager.nl/infokoutautonl/4/maxlinks.jpg
Van deze Max Roadster kon je met modules ook een Coupé een Pickup en een Hatchback maken.
@jrk68: Vooruit jij je zin.. Niet verzonnen, maar iig beter uitgevoerd dan maar?
@lamborgfan: En waarom zou de Mercedes beter zijn?
@lamborgfan:
Die van Mercedes is absoluut mooier. Maar dit is echt geproduceerd en verkocht.
En ere wie ere toekomt, iemand uit mijn gastland was er eerder mee dan een kolos uit mijn vaderland.
@jrk68: Haha die kan ik mij nog herinneren ja. De Max Roadster. Was toch wel een vet ding toen. Alleen kwalitatief was het niet zo veel geloof ik. De website is nog steeds up:

http://www.web-manager.nl/paginah.asp?id=1730&siteid=173
@Freewarefreak:
Leuk dat de website er nog is, het bedrijf is in 1993 over het koppie gegaan.
Misschien was Fl50k destijds ong. 22k in euro een beetje te voor een AX GT van plastic.
@jrk68: Max heeft ook deze…de MAX-I-COSI…daar kun je pas veel mee!!

http://www.de-kinderwagens.nl/wp-content/uploads/2010/08/Maxi-Cosi-Mura-3.jpg
@gj8003:
Lol, daar loop ik nog wel eens mee, kleinkinderen he dan heb je dat….
Valt me mee dat je niet over omroep Max begonnen bent….
@jrk68: Autorai 1989, ik weet het nog.. Er was een beetje een buzz wel gecreëerd voor Max. Maar productie bleek te duur te zijn om te overleven.

Zo’n kaart als deze heb ik van de Rai meegenomen en lang ergens opgehangen

http://haringbrochures.jouwweb.nl/upload/9/0/e/haringbrochures/p1130311.large.jpg
Wat ik vind van een 18 jaar oud concept? Hmm….
Ondertussen in de cabrio versie:

Ooooh nee, het begint te regenen! Snel kinders, pak het dak van de estate uit de koffer!
@wolfssjrd: Inderdaad, verwisselen gaat niet zo makkelijk… Maar ja, toen kenden ze het metalen klapdak nog niet volgens mij…
Het idee is super, maar deze concepten zijn gewoon buttugly.
Deze kende ik nog niet. Het zou best kunnen werken, maar zou waarschijnlijk te duur zijn. Oh ja, hij is hondslelijk.
Nooit begrepen waarom ze niet met dit concept op de markt gekomen zijn.Prijs mischien?
@norge:

Ik kan me wel veel redenen bedenken. Het lijkt een mooie oplossing maar uiteindelijk is het nutteloos.
Als je eens een keer iets wil vervoeren is er altijd nog de aanhangwagen. Als je vaak iets gaat moeten vervoeren koop je die wagen specifiek daarop.

Ik denk ook dat mensen niet graag iets kopen met de zekerheid dat het ze naderhand nog geld kost om het te gebruiken dus huren zou niet zo aantrekkelijk zijn. Ze zouden dus de station, coupe, pick-up onderdelen bij de aankoop ineens moeten aankopen en dan zou het ergens opgeslaan moeten worden (niet ideaal voor dealer of klant).
En zou het goedkoper zijn geweest dan wanneer je het nodig hebt een wagen te huren?
Het lijkt volgens mij brillianter dan het is.
Het idee is ansich wel slim. K verwacht in de toekomst eigenlijk ook wel dat je een platform/frame kan kopen – En deze kan bouwen naar hoe jij het wil. Het zal slechts een kwestie van tijd zijn…
@faalhaas: stiekem doet BMW dat met de i3 al “achter de schermen”.

Daarbij maken ze gebruik van body-on-frame. Oftewel een “skateboard” van aluminium met daarin alle techniek. En daarop is dan een bodycell aangebracht van CFRP.

Het is op die manier veel goedkoper on nieuwe/andere varianten te ontwikkelen.
@robbie: https://www.youtube.com/watch?v=jKI8hEPDjh8
@AutomotiveDesigner: het idee is inderdaad zeker niet nieuw.

En ik ben zeker op de hoogte van dit plan van GM. Ze hebben er alleen niks mee gedaan.

Al waren vroeger natuurlijk (vrijwel) alle auto’s body on frame en dat zorgde ook voor de enorme hoeveelheid coachbuilders destijds.

De opkomst van spaceframe/(semi-)monocoque heeft dat natuurlijk om zeep geholpen. Wellicht dat die tijden nu weer terug gaan keren.
@robbie: Leepu laat zich echt niet tegen houden om een spaceframe gebaseerde carrosserie te gaan “coachbuilden”. ;-)
@faalhaas: in principe KAN je dat al wel doen..
@dennisr:
http://agora.poweredbyclear.com:8080/transposia/wp-content/uploads/2011/02/Werkplaats-copy.gif
@faalhaas: Miel Monteur, waar is de tijd. Ik speelde dat vroeger altijd!
@tonyvds: en nu ben je Miele monteur en er eigenlijk maar weinig veranderd ;)
@faalhaas: kortom: zoals vroeger voordat de auto’s een zelfdragende carrosserie kregen heel gewoon was. Je kocht het chassis bij bijv. Mercedes en ging vervolgens naar een coachbuilder voor een carrosserie.
@Emile_Benz: Klopt; K bedoel meer het vervolg erop: Je gaat naar een autobedrijf(of rommelt in je eigen garage), en je hebt met een uurtje alle delen/panelen vervangen voor iets anders.

Beetje a la K’nex/Lego Technic.
Erg vet concept!! Alleen snijd je jezelf in de vingers met zoiets!
Ik zie hier niet bepaald het nut van in. Maargoed, het is niet voor niets bij een concept gebleven natuurlijk.

Ook al bouw je je stationwagon om naar coupe, de motorisering en onderstel en dus weggedrag blijft hetzelfde.

Als autofabrikant kan ik me wel voorstellen dat alles op dezelfde basis bouwen gunstig is om productiekosten de drukken, maar dit wordt al meer en meer toegepast.
Hebben ze ook een hulpstuk om er een mooie auto van te maken, die mis ik nog.
Ik vind het briljant..

Het nadeel bij dit specifieke model is dat hij niet mooi is, maar het idee is briljant.. Er zijn genoeg modellen die er in elke uitvoering zeer goed uitzien.. en als je dat dan ook nog zelf kan afwisselen sta je dus niet bij de dealer met een dilemma..

moeten ze het natuurlijk niet verhuren.. maar gewoon verkopen..
@dennisr:

Ja dat dacht ik ook al dat verkopen. Maar dan moet iemand het ergens opslaan. Waarschijnlijk de dealer want hoeveel klanten kunnen dat thuis opslaan.
Hoeveel auto’s verkoopt zo’n dealer. Dan moet die er 100 tot 1000en opslaan dat kost ook weer geld.
Moet de klant het zelf bijhouden beperk je je tot weeral een aantal klanten.
En als die de plaats hebben en af en toe een pick-up nodig hebben zijn ze dan niet beter af met een aanhangwagen of een goedkopere oude pick-up,…
@Hupke: Jaa ik denk dan dat het iets word voor de rijkere..

het moet al een mooi model zijn voor het verkoopt, het moet luxe (je weet wel, premium) zijn voordat zoiets verkoopt.. en dan kom je al snel met hogere productie kosten en dus duurdere auto.. dus niet iets wat jan modaal zal gaan kopen..

Diegene die het dan kopen kunnen het waarschijnlijk zelf wel kwijt in hun bescheiden doch ruime garage of de dealer dan..
Nog iets aan toevoegen, vrij simpel voorbeeld.. ik met mijn oude Jetta ben ook verzot op Caddy’s.. (eerste type) Ik zou het dus heerlijk vinden als ik mijn dakje even kan verwisselen om er een pick-up van te maken..
@dennisr:

Heb je die jetta gekocht ipv de caddy omdat de jetta gemakkelijker was of omdat je niet direct de juiste caddy vond?
@Hupke: Omdat de Jetta stukken goedkoper was, haha :D Zo’n Caddy gaat er komen maar tijdens mijn studie tijd is dit de verstandige optie, zuinig naar school en naar mn werk en in aanschaf dus ook goed te doen :)
@dennisr:

Ik ken niemand met voldoende plaats in z’n garage. Dus da’s mss ook nog een probleem.
@Hupke: Wij hebben een keer een auto gehad met een hard-top en als je een beetje afstand kunt doen van de troep die je in je garage hebt dan kan je zo’n dakje prima opslaan hoor, 2 word voor sommigen misschien iets lastiger maar de meesten hebben meer ruimte dan ze zelf weten..
Eigenlijk is dit echt vet!
En het kan ook nog gefixt worden door 3 vrouwen, briljant!
Wow! Interessante artikel @robbie.
Het is uit deze concept wel duidelijk dat het onmogelijk is om een multifunctionele auto te ontwerpen is die in elke uitvoering leuk uitziet. ;-)
Brilfukkingjant!!!
Die koplampen hadden een mooie facelift kunnen zijn voor de eerste C klasse. Erg fraai die lampen. Had hem een stuk moderner gemaakt.
op zich snap ik het idee, maar waarom een sedan EN een station maken? laat dan de sedan versie achterwege.

cabrio, pick-up of overdekte laad/zit ruimte.. die sedan voegt niets toe, neemt alleen maar ruimte weg…
@rnej:
Misschien omdat die “sedan” een Coupé is?
@jrk68: ik begrijp wat je bedoelt, maar mensen die een auto als deze kopen, kopen hem niet omdat er toevallig ook een vette coupe in 1 van de 4 mogelijkheden zit, maar vanwege het praktisch nut.

stel, je zou zo’n ding hebben en de stationwagen unit erop hebben staan, waarom dan de sedan er nog op klikken als je toch al je dak erop hebt zitten.. dat is een beetje t punt dat ik probeer over te brengen :)

ikzelf zou een coupe nemen met een trekhaak, kan je ook je troep meenemen pick-up style als het nodig is :P
@jrk68: voegt nog niets toe, je verliest alleen maar ruimte
@darkpluisje:
Als het ooit wat was geworden had ik hem waarschijlijk louter als Pickup gebruikt. Veel practischer gaat het voor mij niet worden.
Zo’n dikke Holden Ute lijkt mij eigenlijk stiekum wel lachen. En daar heeft hij qua model wel iets van weg.
weet zeker dat zoiets in de jaren 20 ook al een keer uitgevonden is ..
en in de jaren 50 ..
en in de jaren 70 ..

uitvinden is niet de sterke kant van MB ..
patenteren echter wel ..
Heel interessant da’s het eerste wat ik ervan hoor dat mercedes ermee bezig is geweest.
Als het goed word uitgewerkt kan zoiets wel werken.
Maar ik heb er een paar bedenkingen bij.
Een auto is iets persoonlijk, zeker het chauffeur gedeelte. Dat is dus iets dat het beste een constante is.

Of de wagen een pick-up, station of sedan, coupe is zou dan kunnen wisselen. Nu als ik eens heel zelden een open laadruimte nodig heb gebruik ik een aanhangwagen. Wanneer dat vaak nodig is huur je eventueel een camionete.

In dat opzicht is het dus niet echt nuttig. Enkel om van een sedan een station te maken of van een sedan aan cabrio.
Nu als het om huren gaat kost het geld en dat hebben mensen niet graag. Iets kopen waarvan ze weten dat ze naderhand nog moeten bijbetalen. Dus het station geleelde zou al mee verkocht moeten zijn. Maar mensen slaan dat niet op dus moet het bij de dealer blijven,…

Ik snap wel waarom het niet is aangeslaan. Lijkt een mooie technische oplossing voor niet kunnen kiezen maar dat is het niet. Overigens is de hartop cabrio wel zo’n goede oplossing, maar ook maar omdat je je dak altijd bij hebt.

Offtopic. @robbie proficiat goed artikel, heel leuk onderwerp.
@Hupke: Mag gezegd worden idd, en lokt dus ook betere reacties uit!

@Robbie: het foutje nog even uit de eerste alinea halen en het is helemaal goed ;) (is=in)
Is het niet een beetje concureren met jezelf?
@jweelden: dat zal wel de reden zijn dat het nooit verder uitgewerkt is. Mercedes verkoopt liever 4 (of 3 of 2) auto’s dan 1.
Iedereen hier ziet alleen maar problemen.
Terwijl het een geniaal concept is.
En in plaats van een station en cabrio voor de deur, heb je aan één auto genoeg, waarbij je de nodige body modules gewoon in je garage legt.
En ik weet het, niet iedereen heeft een garage, maar niet iedereen wil ook deze auto.
@Hubert:

een hardtop voor een cabrio is voor veel mensen al te veel moeite en ruimte ..
deze body is nooit stijf te krijgen ..
en die plastic opzetstukjes zullen daar niet bij helpen ..

hadden ze nooit een vergunning van de verzekering voor gehad ..
@lincoln: waarom niet als dat met een cabrio wel lukt?
@darkpluisje:

heeft met “vaste punten” te maken ..
Zou best gewerkt kunnen hebben, maar zoals er nu regelmatig koplampen worden gestolen zou je er toch niet aan moeten denken dat er iemand met je complete dak aan de haal gaat.
Fijn idee van Mercedes maar niet praktisch. Voor de meeste mensen was het al te veel dat ze 2 zetels uit hun auto konden halen o erin zetten daardoor dat de meeste fabrikanten nu met kleine zeteltjes in de bodem werken en dit doet me denken aan de Citroën C3 Pluriel waarvan de dakbogen manueel moesten verwijderd worden. Het resultaat was dat de meeste mensen de bogen lieten zitten of er tegenop zagen om ze te verwijderen wegens het vele werk laat dan staan dat je volledig de achterkant van de auto moest demonteren etc…
Nog iets vergeten: mede daardoor dat de Pluriel geflopt is door die onprktische bogen.
Heel erg gaaf ik zou hem kopen zoizo!
Jaren 90 concepten zijn zo lelijk als de nete…
Je kan van dit bouwpakket zelfs een Ssangyong maken.
@Homer55:
Dat hebben ze in Korea ook gedaan vrees ik….
iMobility – nuff said
Als ik bovenstaande commentaren lees is onze eigen mega tjaffer ook vergeten. Je kon er een cabrio van maken of een pickup, maar ook een soft top of hard top op zetten en daarin had je ook weer keuze in vormen.

Kortom Nederlandsch trost!
(en nog lelijker, maar misschien daarom wel zo leuk)
@danni: Neerlandsch? Mega was best wel Fransch…
@danni:
Mega is een onderdeel van Aixam en een frans bedrijf. Tjaffer was de naam die de Nederlandse importeur eraan gegeven heeft, vandaar dat ik de Kick Max hier heb gepost.
Teneerste omdat die wel Nederlands is en eerder op de markt was als de Mega. ze delen beide de AX als basis, in het geval van de Max was dat de AX GT.
Zo’n Mega weet ik nog te staan in Schiedam trouwens, als ik er aan denk zal ik hem eens een foto van maken en uploaden.
@jrk68: Hier in de buurt rijden er twee. Witte met een mintgroene kap. Best geinige bakkies. Beetje het Mehari concept.
@E34M5Touring:
Ja, dat is het eigenlijk ook.
Degene die ik ken is blauw/grijs met een wit dakkie.
Renault had in de ’70’s ook 2 van dat soort autootjes.
De R4 rodeo en de R6 rodeo.
@jrk68: En er is ook een Aixam Mega, totaal ander ding maar komt zo in me op.. :P
Dit is een beetje als de Nissan Exa Canopy. Ik zou een foto erbij doen maar ik heb geen idee hoe dat moet.
@redneckdarian:
U vraagt?
http://getfile5.posterous.com/getfile/files.posterous.com/import-ckns/keAGBHjxkoeFaFbtuzcFittoDuAmIJFFlpEGmuItDqfDtHdfmAumIyajDoDb/media_http3bpblogspotcomYnIQPwT76TQSbPajfZ0BoIAAAAAAAAAb8vxx38hYLQYs400exapng_wfBwmlqepCksgbn.png.scaled500.png
Wij draaien.
@jrk68: Wat is dat voor een raar ding. Is dat nu een station wagon, soort van Aussie ute? Is dat enkel JDM of niet?
@fkbmw:
Voor zover ik weet is het een N13 Nissan met een apparte achterklep.
In Japan is hij als Pulsar geleverd en als Exa Canopy in de US. Met de normale klep was hij hier leverbaar als 180sx met naar keuze een 2l 16v of een 1.8Turbo.
De laatste heeft een kennis van mij ooit gehad op grijskenteken.
Ik denk dat @ej20 je vast verder kan helpen, die weet veel meer dan ik van JDM en jappaners in het algemeen.
@jrk68: Leveren ze dat ding in de VS?! Nog nooit gezien.
@fkbmw: jappaners=japanners. :)

Bedankt voor de info trouwens!
@fkbmw:
Niet zo heel raar, dat ding is meer dan 20 haar oud….
Ik hoef maar in de garage van mijn vader te kijken, het is een geweldig sympathiek bakkie (maar wel een handdoek op je rechterbeen als je in de regen rijdt)
Het is een hoop lol en beleving voor een paar centen. Dan vergeef je de kwaaltjes snel.(zelfs dat ie niet zo Nederlands is als ik dacht)
hmmm, voor in 90s is dit nog niet zo een slecht idee.
Ik heb slechtere ideeën gezien.
Leuk idee, een Mercedes met een oude Escort-kont. Denk dat het praktisch niet zo handig was. Op de foto hebben ze drie mensen nodig om het dak eraf te halen. In werkelijkheid heb je er dan 10 nodig……. Beste buren willen jullie even helpen bij de ombouw? Dacht ut niet :-)
zo, da’s toevallig. Een of andere Belgische site had die ook net als vergeten wagen… Goed gevonden!
Heerlijk, zou het de prijs van een opel combo hebben dan zou het ideaal zijn voor een hoop zzp’ers.
Wel een ramp voor het wegenbelastingtarief waarschijnlijk….
misschien al een vooruitziende blik met betrekking op het principe van ‘Open structures’? Goed idee van mercedes hoor.
fijn dat ie vergeten is

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).