Waarom kopen? Nou, de kans is groot dat je anders te laat bent om in aanmerking te komen voor de Toyota GR Yaris.
Gekke auto’s bouwen, dat doen ze gelukkig nog steeds bij Toyota. De GR Yaris is daar het perfecte voorbeeld van. Om even je geheugen op te frissen. Deze hot hatch levert 261 pk uit een 1.6 driecilinder turbomotor. Het koppel bedraagt 360 Nm. De motor is gekoppeld een handbak met zes verzetten.
Techniek
De Toyota GR Yaris sprint in slechts 5,2 seconden naar de honderd. De topsnelheid ligt op 230 km/u. Het gewicht van 1.280 kg is fors te noemen voor het type auto, maar daar staat tegenover dat deze hot hatch beschikt over vierwielaandrijving. In de Sport-modus stuurt de auto 70 procent van het vermogen naar de achterwielen. Een echte rallyauto voor op de openbare weg.
Voorlopige prijs
De marktintroductie is in de tweede helft van dit jaar. Het is echter vanaf vandaag mogelijk om een GR Yaris te reserveren. Hoeveel exemplaren er naar Nederland komen is niet duidelijk. De Japanse autofabrikant spreekt over ‘wie het eerst kom, wie het eerst maalt’. Belangrijk om te weten is dat de definitieve prijs nog steeds niet bekend is. Toyota heeft een indicatie bekendgemaakt en stelt dat de GR Yaris zo’n 60.000 euro gaat kosten, inclusief BTW en BPM.
Reserveren
Pas in de tweede helft van dit jaar kan Toyota de officiële prijs melden van de GR Yaris. Het reserveren van de auto gaat via een online formulier. Vervolgens krijg je een offerte van Toyota. Op deze offerte dien je binnen 10 werkdagen akkoord te geven om de reservering officieel te maken.
Het is niet zo dat de GR Yaris in een extreem beperkte oplage wordt gemaakt. Sterker nog, Toyota moet er minimaal 25.000 maken om met de volgende generatie Yaris WRC deel te kunnen nemen aan WRC-rally’s. Van die 25k komen er dus een onbeperkt aantal naar Nederland.
denx zegt
60K voor een snelle Yaris….. ?!?!?
kniesoor zegt
@denx: Als je ‘t alleen als ‘snelle Yaris’ ziet moet je er snel aan voorbij lopen.
Edge zegt
@denx: Voor wat extra drama moet je klagen over een driecilinder Yaris voor 60.000k
geenidee zegt
@denx: nee 60k voor een trage kale premium auto houdt wel steek :D
Visje66 zegt
Ga weg man, wie koopt dat nou voor 60.000 euro…. Bij de buren 25.000 euro zeker?
fanboy zegt
60K is te veel, maar heb je bij de buren een snelle 4wd hatchback voor 25K? Die ook wat extra vermogen naar de achterwielen kan sturen, ik betwijfel het.
nofxke zegt
@Visje66: in duitsland vanaf 32000 ?
domi zegt
36.600euro om exact te zijn :)
tttijn zegt
@Visje66: haha idd zeg wat een grap.
mercedesclsfan zegt
38k dus iets duurder dan een megane RS, voor 60k koop je in belgie een rs3 met wat opties.
reactief zegt
Een hoop geld. En ik heb het niet liggen…. Maar wat wordt ik ontzettend hebberig van deze auto!
Hopelijk zijn er veel mafkezen in NL / Europa die hem aanschaffen en neemt de aandacht daarna snel af, zodat de afschrijving goed zijn werk doet. :) Dan kan ik er eentje aanschaffen over 2/3 jaartjes :)
rolov zegt
@reactief: weinig kans. Deze wordt meer waard.
reactief zegt
Ik ben bang dat je gelijk hebt. Zou ook terecht zijn. Maar ik hou ijdele hoop :)
toyotafortuner zegt
Heilige stierenpoep, wat een prijs is t geworden!
resulutionNL zegt
Zo dan! Dat is precies €40k teveel.
rolov zegt
@VWTouran75: moet je in Duitsland gaan wonen
focusrs1 zegt
Heb hem vanochtend al gereserveerd.
Wel een beetje jammer dat de Toyota dealer niets van een optioneel sper en de tien spaaks velgen met Michelin 4s banden weet..
z4rickss zegt
@focusrs1: jij snapt em.
Ram-G-maN zegt
Gefeliciteerd met je aankoop! Zien we je ook dan spoedig op Autoblog met Mijn Auto rubriek?
Edge zegt
Mooi man, toffe aankoop! Ik neem aan dat de dealer nog even achter die wielen het het sper aan gaat?
basman147 zegt
Dat zijn ze gewoon niet gewend, de meeste bezoekers in een Toyota showroom willen alleen maar weten of er 2 elektrische fietsen op de fietsendrager kunnen.
toyotavenray zegt
@focusrs1: proficiat met je aankoop. Als je het performance pack erop hebt krijg je achter een torsen diff en voor een torsen sperdiff. De wielen zitten daar ook bij.
tge2 zegt
@focusrs1: Briljante aanschaf! Ik verwacht nog steeds een Yaris meeting later dit jaar!
str8six zegt
Alleen in NL kan dit…
willeme zegt
Het is geen koopje, maar zó veel is het ook weer niet. Het is een zeer bijzondere auto. Een soort moderne Escort RS Cosworth, Lancia Delta Integrale of Impreza WRX STI. Dit aparaat is zó afwijkend van de reguliere Yaris, dat je niet kunt zeggen ’65 mille voor een Yaris!!! Pffff’. Kijk, 65 mille voor een Audi S1 is gekkenwerk. Dat is letterlijk 65 mille voor een Skoda Fabia met de kraag omhoog en meer luxe en power. Deze Yaris heeft een zeer ingenieus 4WD-systeem. Een unieke motor, specifiek voor deze auto. Sowieso zijn de meeste onderdelen aan deze auto uniek voor de Yaris GR. Stiekem vind ik het eigenlijk enigszins meevallen. Ik kan mij niet voorstellen dat Toyota er heel erg veel winst op maakt, gezien de unieke techniek en de prijs van de vorige Yaris GR, die minder exotisch was qua techniek.
eklasse zegt
@willeme: Het feit dat je populistisch een Audi moet afzeiken met Skoda-kul om deze Yaris te verantwoorden zegt mij genoeg. Of had dan de Sport Quattro S1 E2 ook genoemd bij het rijtje iconen.
willeme zegt
@eklasse: Ik zal het voor je toelichten. De Audi en Skoda staan op hetzelfde platform en delen alle techniek. Daar kan ik weinig aan veranderen. Ik vind de A1 absoluut een geslaagde auto (zeker de huidige generatie), maar je hebt nu eenmaal minder exotische techniek die deze Yaris wel heeft. De S1 krijgt gewoon weer een Haldex koppeling, de Toyota heeft geen passief maar een actief systeem. Ze hebben zelfs de snelle versie van de Yaris GR een aparte carrosserie meegegeven! Ook is de motor uniek. Geen teruggetunede Corolla motor ofzo, gewoon een apart, lichtgewicht en bijzondere motor.
De Audi Ur-Quattro S1 is geen hatchback natuurlijk en werd slechts in zeer beperkte oplage verkocht. De andere hatchbacks waren iets beter verkrijgbaar én bijzonder. Anders kon ik beter de Lancia Delta S4 en Ford RS200 benoemen.
De vergelijking met de Audi mag je populisitisch vinden, maar het is op papier de auto die er simpelweg het meeste op lijkt qua specs (vermogen, koppel, AWD, B-segment, prijs). Mocht ik er naast zitten, sta ik uiteraard open voor geschikter vergelijkingsmateriaal.
Edge zegt
@Willeme: daarnaast is het ook niet geheel onbelangrijk om in het achterhoofd te houden dat die 60.000 euro een Nederlandse prijs is, en dat daar dus heel wat pretbelasting op zit. In het VK heeft de GR Yaris een vanafprijs van 29,995 pond, omgerekend net geen 35.000 euro. Ik zou daarom nog wel een stapje verder willen gaan en het een koopje willen noemen.
appeltaartislekker zegt
@willeme: de overheid maakt de meeste winst op deze auto
eklasse zegt
Knap als je dit verkiest boven een Supra die er in de showroom naast staat.
berlinetta zegt
Inderdaad, voor hetzelfde geld rij je in een Supra. Nu ben ik behoorlijk gecharmeerd van deze Yaris en vind ik de Supra niet heel fraai, maar ik kan me voorstellen dat veel kopers in dat geval voor de Supra kiezen ipv de Yaris.
focusrs1 zegt
Deze yaris rijdt rondjes om die 4 cilinder supra!
Er staan filmpjes op YouTube waarmee ze de supra helemaal zoek rijden en al helemaal met een vochtig wegdek (Nederland dus).
thomasthomas zegt
Wel goed om het imago van de Yaris op te poetsen, want dat is echt een bejaarden mobiel.
lekkerlinksrijden zegt
@thomasthomas: de nieuwe niet meer
maferick74 zegt
@thomasthomas: ik ben zeer tevreden met mijn 1.8ts met 133 pk ? en nee ik ben nog niet bejaard
Dutchdriftking zegt
Hij is leuk, en eerlijk gezegd valt het gewicht mij ook wel mee. 1.280kg voor een B-segment hot hatch met vierwielaandrijving is gewoon dikke prima.
RiKe zegt
Is het niet wat vroeg voor een 1 april grap? Die prijs kan toch niet serieus zijn voor een Yaris…? Oh wacht… Nederlandse belastingen…
basman147 zegt
Voor een opgevoerde Yaris zou het een grap zijn, maar voor een 4wd rallykanon met een unieke koets, een nieuwe motor, een speciaal ontwikkeld onderstel en een one-off transmissie is het eigenlijk een schijntje. Heerlijk dat ze dit durven, hopelijk volgen meer merken met homologatie-specials.
RiKe zegt
@basman147: Ik vind het ook gaaf dat ze het durven en gewoon doen. En vind het dan ook oprecht jammer dat het geen succes gaat worden in Nederland omdat hij fiscaal vermoord wordt door onze belastingen
basman147 zegt
Of het een succes wordt hangt er een beetje vanaf hoe je het bekijkt. Ze gingen er sowieso geen duizenden of zelfs honderden van verkopen in Nederland, en als je op zoek bent naar een “omologato”, en volgens mij is daar best een markt voor, is er geen alternatief. De Impreza is pas echt duur en zwaar verouderd, Ford en Mitsubishi hebben ook niks op het moment (over Lancia heb ik het al niet eens meer?), de RS3 en de A45 zijn een heel stuk duurder en een M135, S3, A35, Golf R zijn rap en competent maar niet echt spannend. Ik denk dat veel mensen gaan twijfelen tussen deze auto en een Alpine of een Megane RS Trophy als een pretauto voor erbij.
RiKe zegt
@basman147: Ben ik niet met je eens. Een auto is pas echt duur als hij in alle landen duur is. Deze auto’s die jij noemt zijn in onze buurlanden voor een VEEL betere prijs te krijgen (de Subaru bijv. voor nog geen 40.000 nieuw, hier 100.000). Dus nee de auto is niet duur, onze idiote belastingen maken ze extreem duur
rd1991 zegt
@basman147: dat is het dus. Maarja, toevallig heet die dan Yaris. Hadden ze hem anders genoemd was er niemand die er ook maar iets van zou zeggen.
basman147 zegt
Waarschijnlijk leggen ze dik geld toe op dit project, nu kunnen ze dit als marketingkosten opvoeren bij de normale Yaris?.
RiKe zegt
@basman147: Als ze er met 60.000 geld op toe zouden leggen dan had hij in de buurlanden ook een stuk duurder moeten zijn. In Duitsland is hij al voor net iets meer als €33.000 te krijgen. Dus onze belastingen zijn weer de doodsteek voor verkoop in ons land
willemveenstra zegt
Prijs in duitsland voor een kale is 33200 euro. En uitverkocht is ook een fabeltje. Toyota moet 25000 verkopen om een rally homologatie te krijgen. Dus zo n vaart zal het niet lopen dat ze snel uitverkocht zijn.
60.000 euro is een indicatie prijs en is te hoog. Prijs zal ongeveer rond de 50.000 euro liggen met trackpack en convenience pack incl bpm/co2 tax.
alfalfa zegt
@willemveenstra: interessant maar hoe kom je aan deze wijsheid? Dat is een enorm verschil!
20klepper zegt
In geen 60 miljoen jaar!
ericc zegt
Voor die prijs koop je in België een M3 van 3 jaar oud met nog geen 90 000 km op de klok! Bij AMG of RS heb ik nog niet gekeken.
jeffreym3 zegt
Oja, het eeuwige kansloze oud met nieuw vergelijken…
maferick74 zegt
@ericc: je kan er ook n ferrari of rolls royce voor kopen
alfalfa zegt
@ericc: en in 1970 kocht je er een huis voor, wat is je punt?
balboni zegt
Geweldig bommetje dit!
rens4 zegt
60k voor een 3 cilinder.. waar gaan we naar toe??
willemveenstra zegt
Lezen 33200 duitsland. Auto is zeer netjes geprijsd. Tja Nederland en belastingen.
baklava zegt
Bommetje, maar 60k….oef
tge2 zegt
Prachtig wagentje! Ik zou hem best willen, maar ik ben nog te tevreden met de GRMN. (Die stiekem misschien nóg wel specialer is, wegens de nog beperktere productieaantallen. :-) )
frank2b zegt
Hm. Ik kies dan liever voor die Polestar 2 voor dat geld…..
powerslides zegt
Die klote Co2 Belasting en BPM zorgen ervoor dat wij geen leuke bommetjes kunnen kopen tegen fatsoenlijke
prijzen
maotje zegt
60 k voor een yaris. En bijna heel nederland zeiken dat een ev niet te betalen is voor de gemiddelde nederlander. ??
degrotemuis zegt
@maotje Voor het modale Nederlandse gezin gaat het intussen hard naar ‘alle nieuwe auto’s zijn niet te betalen’. Zelfs een Kia Picanto kost al zowat 15k. Beetje leuk aangeklede Ford Focus 35k. Daar had je niet eens zo heel lang geleden een Focus ST voor.
Net over de 30k voor deze Yaris is wel een prima prijsje. Jammer dat de belastingen hier ervoor zorgen dat de prijs bijna verdubbelt. Zal wel een gevalletje Mustang worden: veel te zien bij de buren, hier een witte raaf.
maotje zegt
@degrotemuis: klopt inderdaad. Alle nieuwe auto’s zijn zwaar overpriced. De gevolgen hiervan worden vanzelf zichtbaar. Meer import en lagere verkoopcijfers van nieuwe auto’s waardoor merkdealers in financiele problemen komen nu ze net 10 jr geleden de crisis hebben gehad. En er dus zullen omvallen. De tweedehandsmarkt zal vast nog wel redelijk draaien.
basman147 zegt
@RiKe; Aan de hoogte van de belastingen kunnen we pas bij de volgende verkiezingen iets aan doen (ook al verwacht ik het niet). Op dit moment zijn ze wat ze zijn maar ze zijn ook voor alle auto’s gelijk. Dus mijn definitie van te duur is simpelweg de prijs in vergelijking met de concurrentie, en dan valt het nog best wel mee (vind ik). Een Mégane RS Trophy is ook gewoon 60000 in NL, en een Civic Type R 62500. Die zijn groter en hebben meer vermogen, maar geen vierwiel-aandrijving, dus of ze in de praktijk sneller zijn?
steelfighter zegt
Ach ja, als je deze koopt sponsor je een koper van tesla, taycan, golf e, etc….