
De Genesis G80 is een sedan voor een doelgroep die buiten de gebaande paden durven te gaan.
Voor de Autosalon van Genève had het luxemerk Genesis de nieuwe G80 in petto. Een interessante lancering, want Genesis als losstaand merk kennen we hier in Europa nog niet. Met een onthulling op Europese bodem zouden pers en publiek alvast kennis kunnen maken met het merk.

Door de annulering van de autoshow is het niet zover gekomen. Toch zie je hier de nieuwe G80 op je netvlies. De designtaal van de eerdere GV80 is toegepast op deze sedan. Een grote grille met slanke koplampen zijn belangrijke kenmerken van de G80.
Zijn slanke ontwerp laat de auto vrij lang ogen. Je moet je voorstellen dat deze auto gaat concurreren met de Audi’s A6, BMW 5 Series en Mercedes E-klasses van deze wereld.

In het interieur is gekozen voor een groot 14.5-inch display in het midden. De bediening verloopt via een aantal fysieke knoppen. Bij Genesis kiezen ze er bewust voor om klassieke elementen te combineren met nieuwe technologie. Daar spreken ze ongetwijfeld een publiek mee aan.

Over de motoren in deze G80 is nog niets bekendgemaakt. Kijkende naar de GV80 moeten we denken aan een 2.5-liter viercilinder turbomotor met 304 pk, een twin-turbo 3.5-liter V6 met 375 pk en wellicht een 3.0-liter zescilinder turbodiesel met 278 pk en 589 Nm koppel.
Gek genoeg staat de grille best goed op dit ontwerp. Ik vind het wel een fraai geheel en een duidelijk eigen design.
Het interieur ziet er helemaal mooi uit. Hopen dat ze ook echt potten kunnen breken op de conservatieve Europese markt.
Restwaarde is koning. Ookal is een mazda 3 beter dan een golf, voor je portomonnee is de golf beter. Als deze wagens harder af zullen schrijven dan BMW’s en de typische Mercedes, dan zullen die meer verkocht / geleased gaan worden. Hoe fraai dit model er ook uit ziet.
Ook is het vaak maar afwachten of de interieurskwaliteit echt kan matchen met de duitse jongens. Ik heb al te vaak gezien dat zo’n soort auto wat goedkoper is, maar dat je ook ziet in het interieur waarom een mercedes duurder is.
Dat vindt jij, waar baseer je dat op? (Mazda 3 beter dan Golf?)
https://www.consumentenbond.nl/binaries/content/assets/cbhippowebsite/tests/themapaginas/auto-fiets-reizen/automankementen_2019.pdf
De Golf is niet de slechtste uit de Duitse stal, maar de Japanners halen zoals verwacht betere cijfers.
Dit gaat nog veel harder naar mate auto’s ouder worden. Maar de restwaarde gaat hier niet altijd gelijk mee op.
Al scoren Mazda en vooral Toyota toch ook erg goed op restwaarde.
Die restwaarde voor Europese auto’s is deels toch echt flauwekul als je ziet hoe snel luxe Duitsers kunnen afschrijven. Een Mazda CX-5 bijvoorbeeld is juist enorm waardevast.
@grasvreter: restwaarde is altijd een percentage. Als je bij de merkdealer inruilt krijg je vaak iets meer. Dat is bij een Duitser niet anders.
Ik vind helemaal mooi. Als een blikje in de water.
Duidelijk een geval voor de Amerikaanse markt, maar man wat een tof ding! Als het aan mij lag gingen we deze hier ook regelmatig zien hier in Nederland. Maar ja, het ligt niet aan mij geloof ik.
Ik vind hem serieus gaaf. Sowieso komen er de laatste tijd geniale zaken uit Korea. i30N, de Stinger, jammer dat het in Europa niet verkoopt.
Goeiemorgen, wat een strakke apparaat zeg!
Ik vind hem heel geslaagd. Zonde dat door de belasting en BPM dit soort auto’s weinig kans hebben in Nederland.
@lecomte De kans van slagen van dit soort auto’s zal volgens mij niet afhangen van de belasting en BPM, omdat die op dezelfde manier berekend zullen worden als voor de vergelijkbare concurrenten. Waar het om gaat, is hoe de markt voor dit soort auto’s in elkaar zit. En deze Genesis valt duidelijk in de categorie zakenauto. Het overgrote deel van deze auto’s wordt gekocht of geleased door mensen, die kosten en afschrijving via de belasting kunnen verdisconteren. Bijna niet aan particulieren. Voor de rijders in leaseauto’s is dan het bedrag dat je maandelijks moet betalen vaak een belangrijk criterium. Voor leasemaatschappijen telt de te verwachten afschrijving zwaar mee, maar ook bijvoorbeeld de dichtheid van de service- en reparatiemogelijkheden in binnen- en buitenland. En vooral dat laatste zit bij de ons overbekende en straatbeeldbepalende merken wel snor. Verder geldt ook nog eens de ons bekende uitdrukking: Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet. En dat bepaalt in hoofdzaak of we deze –in mijn ogen werkelijk prachtige- Genesis vaker zullen gaan zien of niet. Ik denk het niet, maar ik mocht willen, dat er meer durvers waren.
Importeren is waarschijnlijk geen optie door te hoge CO2 uitstoot. Jammer, en mooie auto
Ik heb in Seoul meerdere keren in topmodellen van Genesis gezeten en de kwaliteit van deze auto’s is echt geweldig! Niveau S Klasse en 7 serie.
Mooie auto… maar om echt het verschil te maken zal hij wel iets goedkoper moeten zijn dan de aangehaald concurrenten denk ik. Anders gaan mensen niet overstappen.
Waarom zou je dan nog in een MERCEDES, AUDI of BMW gaan rijden? De enige reden kan dan een minderwaardigheidscomplex zijn. Breng mij alsteblieft de Genesis.
En dat vergeten we te noemen, een paar heerlijke dikke Motoren om de linkse politiek een loer te draaien. Een top auto.
Hele fraaie auto, dit maakt hebberiger dan een auto van de Duitse drie. Alleen andere velgen eronder. Het interieur ziet er mooi uit met het brede en relatief lage scherm. Veel mooier dan het verticaal geplaatste scherm in bijvoorbeeld een Tesla.
Mooie opvolger voor de Jaguar XJ.
Mooie kar. Kan een steampunk interieurtje best waarderen. Maar hoezo kun je met deze sedan buiten de gebaande wegen? Zou ik niet doen ….
Waar zie jij steampunk?
Ze snappen het zo te zien! Zijn er Autobloggers die meer weten over kwaliteit & betrouwbaarheid of is dit nog te nieuw?
@iphonistvongates: Ik heb in de USA een aantal keer in een Genesis gereden. Ziet er prima uit en qua kwaliteit in bepaalde materialen misschien niet 100% zogenaamd premium als we hier gewend zijn maar heb van vrienden/familie die er eentje hebben (gehad) begrepen dat ze niet onder doen voor Mercedes/BMW/Audi. De meeste beweren zelfs dat de betrouwbaar beter is, bijna Lexus niveau.
En dan gewoon weer zo’n iPad in het dashboard rammen. Kan niemand meer een scherm integreren in het dashboard?
Waar blijft de gallery functie? Kan geen ruk zien?! ?
Ook Genesis voegt zich toe aan het rijtje van Lexus, Mercedes-Benz en BMW.