Porsche Cayenne op LPG

Auteur: , 72 Reacties

Al cruisende op de A4 naar Amsterdam, werd ik een tijdje geleden ingehaald door een Porsche Cayenne. Op zich niets bijzonders, maar als echte autoliefhebber werp je dan toch even een snelle blik op de uber SUV. Nou ja uber SUV, er stond alleen Cayenne op de achterklep. Geen "S", geen "Turbo" of "Turbo S", dus dit was de instapper met 3.2 liter V6. De 250 pk sleuren er lekker aan in een Golf R32, maar voor de 2160 kg Cayenne is dit een brommermotor.

Deze keer werd het geen sprintwedstrijd tussen SUV en 147 rijder, aangezien ik toch al veel te vroeg voor mijn afspraak was. Wel viel iets anders op, rechts op de achterbumper van de Cayenne zat een LPG dop. Hu, veel erger moet het toch niet worden. Een Porsche SUV die zeker met de V6 de naam Porsche niet waardig is en dan ook nog een LPG installatie.

Toch is het niet zo heel gek, SUV’s lusten best een slokje benzine en LPG is een stuk goedkoper. Bovendien is er ruimte zat om de LPG tank te herbergen, want de kofferruimte is groot genoeg. Mocht je de V6 een beetje langzaam vinden, de Cayenne S met V8 kan ook op LPG. Sterker nog, in Tsjechie zetten ze ook nog een Cayenne Turbo voor je op LPG!



72 reacties

De installatie in de Cayenne Turbo is een G3 installatie van Nederlandse bodem, namelijk van Prins Autogassystemen. http://www.prins-lpg.com
Wat een gelul als je het geld voor een porsche cayenne turbo kan betalen kan je die paar euro voor benzine toch ook wel missen
320CI, tsja zo kan je redeneren. Alleen waarom zouden mensen met meer geld wel hun geld mogen verspillen, en mensen met minder geld niet? ( door een Leon 1.6 LPG te nemen bijv. ) Let maar es op hoeveel SUVs er bij de Aldi staan….groot gelijk!
autoliefhebber
Ik begrijp niet wat ze bij Porsche aan het doen zijn. Het levert ze tijdelijk omzet op, maar als de SUV-markt instort zijn ze het haasje. Dat is ze in de jaren tachtig ook overkomen toen de Amerikaanse markt instortte en de produktie van 50.000 naar onder de 30.000 kelderde. raad eens welk model Porsche toen gered heeft: juist, de 911.
Stort voorlopig echt niet in hoor! En zelfs dan zullen alle merken het merken en niet alleen Porsche!

OWja wat hoorde ik nou: Ferrari gaat ook een SUV maken ;)
Schande Porsche cayenne met LPG als je dan toch zo graag wilt opscheppen neem dan gewoon een BMW 535d ofzo want wees eerlijk veel liever een 535D dan een porsche cayenne met afschuwelijke LPG-motor!!!!!!!
Het concept Cayenne is welbeschouwd al stuitend genoeg natuurlijk. Maar met een LPG installatie is toch weer de overtreffende trap bereikt. What’s next, een hybride? Oh ja, die zit ook al in de pijplijn… Laat de lieve heer ons behoeden voor een Cayenne diesel, als dat gebeurt dan organiseer ik een demonstratie op De Dam vanwege de diepe belediging van Porsche aan mijn adres en dat van autoliefhebber.
autoliefhebber
Laat de lieve heer ons behoeden voor een Cayenne diesel, als dat gebeurt dan organiseer ik een demonstratie op De Dam vanwege de diepe belediging van Porsche aan mijn adres en dat van autoliefhebber.

@Sacha, ze maken het een beetje goed door een nieuwe 928 aan te kondigen. Die Panamera hoeft voor mij ook niet. Een Cayenne diesel komt er naar mijn verwachting zeker. Die V10 van Volkswagen uit de Touareg kunnen ze zo overnemen. Ze wachten denk ik tot de verkoop van de benzineversies terugloopt.
Een Cayenne diesel komt er naar mijn verwachting zeker.
http://www.autoweek.nl/forum/smileys/smilie19.gif
Hopelijk stelt die 928 niet teleur.
jah je kan het ook voor het milieu doen
Wouter (autoblog)
Die V10 van de Touareg wordt het niet, denk ik. Dat blok was niet zo “milieuvriendelijk” te krijgen. Het zal wel de V8 TDI van Audi worden. Ach, zo’n straf was dat nou ook weer niet in de A8.
Hoe sommige redeneren is wel heel erg kort door de bocht, als jezelf een porsche cayenne kan veroorloven en je kunt d.m.v een lpg installatie goedkoper rijden (want al ben je rijk dan heb je ook geen zin om elke week 200euro uit te geven voor benzine)waarom zou je dat dan niet doen? anders ben je toch een dief van je eigen portemonnee. wat maakt het nou uit je of je v8/v6 op benzine loopt of op gas, ze presteren allebei op hetzelfde niveau alleen ben je met lpg goedkoper uit.
LPG is VRAGEN om problemen!
hairry’ hoezo dan ???
Porsche op LPG???????
Nu moet Ferrari de volgende zet doen….
Echt raar man, dit klopt niet, supercars op LPG
autoliefhebber
Sommige dingen DOE je gewoon niet. Geen Porsche op LPG en geen Rolls met een caravan..
Je komt echt gierig over als je LPG rijdt in je Porsche
Je maakt mij niet wijs dat LPG goed is voor een high-performance motor als die van de Cayenne Turbo. Het kan prima bij grote, luie Amerikaanse V8-en maar hoogtoerige en nauwkeurig getunede Europeanen moet je toch echt goede benzine voeren…
Wat Ruben zegt is correct.Motorsturingen en electronica van de huidige moderne benzinemotoren is zo complex geworden dat de sturing van de LPG altijd een stap achter staat op de huidige ontwikkelingen.Met als gevolg slechte afstellingen (CO-afstelling, stationair toerentalproblemen, afslaan van motor,enz).Ik heb nog niemand tegengekomen die zonder problemen op gas rijd.Moet je eens kijken welke constructeurs gas aanbieden?Zij weten ook wel beter.
het grootste probleem is niet de lpg installatie maar de electronische uitlaatgas metingen die het motormanagement aansturen. Doordat die een totaal ander uitlaatgasmengsel meten geven ze de computer totaal andere informatie. LPG verbrand uit zichzelf veel schoner dan benzine, maar de katalysator (en sensor) omzeilen dat mag/kan niet……
De systemen van Prins zijn up to date en zeker niet te onderschatten. In tegendeel, je kan zelfs met behulp van een vermogentestbank je wagen onder bepaalde belastingen beter laten rijden op gas dan op lpg. Je kan de cartografie zelf gaan aanpassen zodanig dat je zelf ( versta: met de nodige kennis van zake natuurlijk ). Dit systeem benaderd de perfectie en is zeker geen schande voor het merk en al de rest van lpg installaties zijn bull-schit. Trouwens de kostprijs van dit installatie zal je hebben rond de 4.500€, is dit dan ook goedkoop of gierig?
Diesels hebben de laatste tijd een ongekende evolutie doorlopen en zullen nog zuiverder worden.Daarbij verbruiken ze steeds minder.LPG is momenteel zuiverder OK, MAAR men dient om hetzelfde prestatieniveau te halen veel meer te verbruiken en zo vervalt het millieuvoordeel.LPG is maar een plakker op de bloedende wonde om maar te zeggen.Uiteindelijk is het kostenplaatje even duur ofwel duurder dan diesel.Maar daargelaten als je Porsche paarden in je stal wil hebben moet je maar zien dat je ze ook kan voeren met de juiste haver.
Ik vind het SCHITTEREND! Ik ben al 20 jaar LPG-rijder en dat werkt gewoon goed. Wat hoor ik hier al die LPG-verguizers op dit websiteje die waarschijnlijk zelf allemaal in een diesel zitten te tuffen. Diesel, dat door takswetten geproduceerde scheepsaggregaat. Door takswetten geproduceerd, ja dat geldt ook voor LPG natuurlijk, maar dan heb je tenminste een normale automotor in je auto.
Dus we hebben toestanden die door takswetten gecreeërd zijn. Oplossing? Schaf de brandstofaccijnzen af, voor alle brandstoffen. Wedden dat we benzine gaan in onze motorkeuze?
autoliefhebber
Ik denk ethanol of biodiesel als het zo doorgaat. Kun je je voorstellen: I was rolling on wheels in my Porsche SUV, I need biodiesel I said SVP.
Hairry, het milieuvoordeel vervalt niet door het meerverbruik hoor. Het gaat erom dat LPG van nature NAUWELIJKS CO produceert, GEEN onverbrande koolwaterstoffen en VEEL minder stikstofoxides. Dat zijn de enige 3 vervuilende componenten in uitlaatgas. Je mag al 5 keer meer verbruiken voor je qua vervuiling quitte speelt, tegenover benzine.
O ja, dan is er ook nog CO2. Voor wiens geest reeds onherstelbaar gehersenspoeld is door deze milieuHOAX: Een LPG-auto produceert MINDER CO2 dan een benzine, ondanks het “meer”verbruik. Er is namelijk geen meerverbruik als je in kilogram brandstof rekent. Wij zijn gewend in liters te rekenen, maar LPG heeft een kleinere soortelijke massa dan benzine, dus daar speel je meer dan quitte mee.
http://www.gasfx.nl/index.cfm?cOpenMenu=1602,1608&fnSelectedMenuID=1608&fnParentMenuID=0&fnPageID=1757

Daarbij weten mensen die zich niet laten brainwashen dat de Kyotoidiotie een hoax is. http://www.groenerekenkamer.nl
rij nu zo’n 3 jaar lpg maar echt veel teveel problemen, dat is met een diesel echt beter! De twee diesels die ik hiervoor had hebben nooit problemen met de motor gehad. Met mijn Leon stond ik bij 40.000 km wel minimaal 5 keer extra bij de garage(controle lampjes van het motormanagement aan)
Hoe sommige redeneren is wel heel erg kort door de bocht, als jezelf een porsche cayenne kan veroorloven en je kunt d.m.v een lpg installatie goedkoper rijden (want al ben je rijk dan heb je ook geen zin om elke week 200euro uit te geven voor benzine)waarom zou je dat dan niet doen? anders ben je toch een dief van je eigen portemonnee. wat maakt het nou uit je of je v8/v6 op benzine loopt of op gas, ze presteren allebei op hetzelfde niveau alleen ben je met lpg goedkoper uit.
———————————————————–

Hoezo wel een cayenne turbo kopen ( je mag toch maar 120 in Nederland ) en wel op gas rijden ik bedoel kom op nou als je in zon ”zuipschuit” rijd dan betaal je ook maar de benzine , gas is om op te koken een moter moet gewoon gesmeerd worden
In een hedendaagse moderne diesel TUF je zeker zo goed rondt als in een VERGELIJKBARE (qua inhoud en pk’s) benzine die op LPG ligt. Zelfs BETER want een diesel heeft groter koppel dus rij je automatisch rustiger EN vlotter(hernemingen zijn beter).Maar daar gaat het niet om.Ik zeg dat als je alles goed wilt installeren zoals het hoort moet je een hele motoraanpassing doen (zie berryts). Maar dat kan niet de bedoeling zijn in een Porsche Cayenne?In bijlage
kan je een grafiek vinden met de emissiewaarden van verschillende brandstoffen nl.benzine,diesel,LPG en aardgas.
Deze link is het. En daarbij,je kan tot in het oneindige discussies houden over het al dan niet zuiver zijn van een auto. Zolang ze geen belastingen heffen op onze eigen uitlaat (daar hangt ook een geurtje aan) zal het allemaal wel meevallen.
Rare discussie over de instap Cayenne en LPG. Typisch
Nederlands. Ben zelf eigenaar van een instap Cayenne
(dus met brommermotor). Dat Porsche ook sportwagens maakt
is voor mij een bijkomstigheid. De Cayenne heb ik aangeschaft vanwege z’n perfecte handling en koets.
Voorts zit m’n grote Newfoundlander ruim achterin en
heb ik 4wd in m’n geliefde Zwitserland. Voorts geeft de dealerorganisatie precies de nodige persoonlijke aandacht die elke dealer zou moeten geven. M.a.w. je hoeft een
auto niet persé op z’n vermogen te beoordelen.
320CI «—eyy .. niks het is toevallig een duitse auto .. daar mag je harder dan 120 hun houden er geen rekening mee of je maar 120 mag in nederland. bij hun mag je snel rijden dus nie zeuren oke ..? wij hebben ook een cayenne en geloof me het is beter dan een ford wat jullie vast hebben. negatieveling..!!
wij gaan onze Saab 9-5 Aero Estate ook op gas zetten…. wordt waarschijnlijk een Prins installatie zoals in die Cayenne turbo ligt! dan ben je voor 2000 euro klaar, maar wel 250pk en 350Nm koppel onder je rechtervoet, voldoende om een 911 turbo bij te houden aldus Top Gear…. en dat voor 50 eurocent per liter! lijkt me een stuk goedkoper dan benzine of diesel, zeker bij 50.000km per jaar wat wij rijden…. sommige diesels mogen op papier dan meer koppel hebben, ze houden onze aero echt niet bij, als ze bij 4000 toeren al weer moeten schakelen

en dan heb ik het nog niet gehad over het milieu-argument…. lpg is de schoonste brandstof van de drie die er nu hoofdzakelijk te krijgen zijn

en wij kunnen die super 98 best betalen hoor, maargoed je wilt geen dief van je eigen portemonnee zijn… wie rekent rijdt autogas

davidjoost
Proficiat met jullie PRINS gasbak.Je reinste prul.
L.S.

Als je een goede baan hebt verdien je wellicht genoeg voor een mooie auto. Als je veel rijdt, zoals ik, verdien je zomaar 6000 euro pj terug omdat je lpg rijdt. Die kan je bijvoorbeeld aan een medemens of een extra pilsje kwijt.
Dat rijden op lpg deed ik met een opel vectra (425 dkm en daarna nog verkocht), een S80 T6 (270 dkm en die rijdt nog prima, welke diesel haalt me in, haha!) en nu ben ik op zoek naar een Cayenne op lpg. Mijn vectra (1.8 16v) reed met gemak 210 kmpu, de Volvo (302 pk; getuned) binnen 6,4 sec. aan 100 kmpu en max 250 kmpu (begrensd). Allebei prima qua onderhoud, geen verbrande kleppen, altijd is de 1e originele motor intact gebleven. Slechts het normale onderhoudl: banden, remmen, uitlaat & olie.

Iemand hierboven heeft het over “een lpg-motor” wat is dat dan precies? Geen vreemde dingen zeggen!!! Er komen wat slangetjes een andere tank met pomp (bijvoorbeeld Vialle) of een verdamper en verdeelkamertje bij .(bijvoobeeld een Koltec installatie)… Bij / in / naast je benzine motor.
….Verrassing: als benzine de motor binnen komt wordt het ook een GAS. Alleen heeft LPG een hoger octaangehalte, dus blaast die T6 nu nog harder als eerst! Nog sneller als op benzine. Nog beter dus.

Ik prijs een ombouw naar lpg aan, niets mis mee, je verdient gewoon heel veel centjes terug en je staat lachend te tanken. Alle verhalen over vermogenverlies, te warm, snel stuk, eerder schakelen. Wat een oude onzin zeg. Wat zijn dat voor verhalen, rijden dat soort mensen met een ossenkar op lpg door het Wilde Westen ofzo?

Veel plezier, denk aan je portefuille en blijf lachen… ;-)

P.S. LPG is niet verplicht hoor, het mag… En check nog even het verschil in wegenbelasting voor een lpg- en diesel personenwagen.
Hallo Arie,

Waar heb je je S80 T6 op gas laten zetten? En waar heb je hem laten (chip)tunen?

Groet,

Michiel
Beste Michiel,

Chiptuning kan het beste bij Rica (wat Volvo betreft).
Anders bij DMT of digicar.com

Beste LPG G3 Installateur voor een T6 is vogelsautogas.nl

Wel even overleggen, hij doet chiptuning liver niet in combinatie met lpg. Alleen chiptuning is mogelijk, geen extra brandstof o.i.d.

mvg,
Arie
@autoliefhebber; Het was net in de jaren 80tig met de 944 en de 928 dat Porsche het goed deed. Begin jaren 90tig hadden ze alleen nog the 911s, en waren ze zo goed als failliet. De Boxster, en de Cayenne heeft hen dan weer ten boven geholpen.

Porsche heeft in zijn gehele geschiedenis gesteund op ‘mindere’ modellen om de rekeningen te betalen. Tegen de 914 was er ook veel kritiek. Dat was een Kever met een kleedje aan. Dan was er de 924, die origineel een Audi prototype was, en een VW motor gebruikte die ook in the VW camionet van die periode te vinden was.

Als LPG eenmaal gemakkelijk en populair word, dan zal de politiek het belonen met een flinke dosis belastingen. Ze doen graag alsof belastingen goede dingen belonen, en slechte dingen bestraffen, maar ze hebben ieder jaar steeds meer geld nodig. Dus ze zullen wel een reden bedenken waarom LPG plots zwaar bestraft zal moeten worden. Ze zullen waarschijnlijk beweren dat de rijken er vooral voordeel bij doen, en dat het onfortuinlijk dat er ook werkmensen met LPG tussen zitten. Dat is de taktiek die ze hier in belgië toepassen op de lichte vracht beperkingen. Daarom ben ik voorstander van een eenmalige belastingsheffing, zo dat het veel duidelijker word wie wat betaald, en de vraag kan gesteld worden of dat zij dat wel moeten betalen. Een vraag die de status quo liever vermijd.
Maar ja, verwacht dus niet dat LPG zo goedkoop blijft.
Beste Pieter,

…de mens lijdt het meest van het lijden dat hij vreest, maar…… dat nimmer op komt dagen. Volgende week wordt het beter weer.

gr.
Arie
Dat zeg ik ook altijd. De anticipatie van het gebeuren is erger dan het gebeuren zelf. Maar dat wil niet zeggen dat ik zonder klagen mijn belastingen zal betalen. En ik zal er pas mee ophouden wanneer belastingen vrijwillig worden. En politieker zou enkel het geld van zijn specifieke kiezers mogen wegpissen. Als ik niet voor ze stem, als ze mij niet vertegenwoordigen, dan moeten ze ook niet met hun poten aan mijn geld zitten.
Arie, bedankt voor de info!

Groet,

Michiel
Die LPG verguizers moeten toch eens echt trachten te vertellen wat er mis is met LPG.
Ik denk met deze enigszins in de buurt te komen van een mogelijke reden: omdat het goedkoper is en je 20% meer verbruikt denken velen dat het een minderwaardige brandstof is, dus ik bedoel niet qua status, maar kwalitatief. Dat je motor er dus kapot van gaat, en dat de problemen die inderdaad wel typisch kunnen zijn voor LPG-wagens, hun oorzaak vinden in de brandstof zelf.

Natuurlijk niet! De enige reden dat LPG goedkoper is is vanwege belastingwetten! het is ongeveer even duur als benzine. de energie-inhoud per KG is HOGER dan die van benzine en dat betekent dat zeker de injectiemotoren SNELLER kunnen zijn op LPG dan op benzine, hoewel dat ook van de afstelling afhangt. Op dit punt kunnen we ook verwachten dat benzinemotoren met directe injectie, die nu nog experimenteel op LPG lopen, een duidelijker vermogensvoordeel zullen hebben dan de gewone motoren.

Het verbruik op LPG is niet meer maar minder dan op benzine, als je het brandstofverbruik in KG per 100 km, of km per KG, of gram-per-kW-per-uur uitdrukt.

Maar als het aan mij ligt: afschaffen die accijns op brandstoffen. Dan rijden we binnen 5 jaar allemaal gewoon terug op … benzine!
Nog dit jaar zal de eerste diesel op LPG/DIESEL mengsel gaan rijden en 30 procent aan vermogen Winnen. LPG-haters “eat your hart out” hahaha.
cream of the crop
@arie,
nog een tevreden volvo LPG rijder.
ik heb zelf een v70t5 op lpg (sinds kort na een uitstapje naar diesel) en moet zeggen dat ik weer aangenaam verrast ben door de rust. mijn v70 heeft echter wel geharde klepzittingen gekregen bij ombouw (ombouw plaatsgevonden bij173000km.) tunen vindt ik echt niet nodig, hij is zo rap genoeg.
Hoi Cream of the Crop,

dat zijn goeie berichten…!
Maar ik ben binnekort waarschijnlijk ook wel een keer toe aan een nieuwe kop met geharde klepzittingen etc. Waar had jij dit laten doen?

gr.
Arie
Ik rijd een Cayenne S op LPG en die rijdt fantastisch. Al die mannen die commentaar hebben op LPG-installaties hebben waarschijnlijk een fiets in de garage en niks fatsoenlijks. Gelieve belachelijke commentaar voor uzelf te houden!!!
@Steven: waar heb je die laten inbouwen en wat zijn ongeveer de kosten van zo een installatie?
Wat een rare conclusies houden sommige mensen er hier op na.
Ik rijdt reeds jaren op LPG en dit zonder problemen.
LPG is een evenwaardige brandstof zoals alle andere, met het grote voordeel de prijs. Ik rijdt zelf met een amerikaanse pick-up voorzien van een 5.7L V8 motor met 375PK en zelfs op LPG presteert deze wagen stukken beter dan zijn japans tegenhangers met 3L dieselmotor. De topsnelheid en trekkracht van deze motor ligt stukken hoger dan deze van de dieselmotoren. Waarom rijden op de dure brandstoffen (die voor het grootste deel bestaan uit accijnzen) als er een goedkoper evenwaardig alternatief bestaat.
Lpg is fantastisch. De moter blijft altijd schoon van binnen en slijt daardoor minder. Rij zelf 150000 km per jaar nooit geen problemen. VVorige auto bij 600000km verkocht en rijd nog steeds. Alleen wil ik nu een auto kopen met direct ingespoten moter en die kan volgens mij niet op gas?
Geert Wesselink
Weet hier ook iemand de prijs van een g3 instalatie voor een porsche cayenne turbo? Op die site van Prins kan ik het namelijk niet vinden. Ik zou namelijk graag het omslagpunt berekenen.
Dirk-Jan Scheper
een lpg installatie in zo’n auto kan altijd uit. en waarom zou je hem er niet inbouwen? het bespaard je geld en je merkt er niks van. Is de status van geld uitgeven nou zo belangrijk?
Dirk-Jan Scheper
even reageren op gerard

een direct ingespoten benzine motor kan momenteel nog niet op gas

het systeem is in ontwikkeling en op lpg gaat het super enige probleem de injectoren zitten in de cilinder, lpg is warmer en daar kunnen de injectoren niet tegen en die verbranden dus, gevolg de auto loopt nietmeer op benzine.

men is nog bezig met de ontwikkeling, de vraag is niet of het er komt, maar wanneer
Marc de Vlieger
Zijn jullie nog van deze tijd?
Tijd van vervuiling, Kyoto, opwarming van de aarde?
Ik vind het prachtig dat zelfs porsche rijders op lpg overstappen, schone lucht en het geeft nog wat extra PK’s.
Heel slim.
M’n baas heeft een Hummer H2 op lpg;)
Rare gedachte, maar wel goed voor t mileu!
Sven
@ Geert,

ik denk dat je met 2500 – 2800 euro aardig in de richting zit (GasFX).
Het is wel een Porsche, maar de gasinstallatie blijft hetzelfde als in een VW.
onze LPG installateur heeft dit jaar(2006) alleen al 40 porsche cayennes op LPG geplaatst, waaronder ook een turbo. Echt een positieve trend, milieubewust, fijne wagen…en goedkoop tanken :)
heeft iemand wel eens een vw touareg (v6, 3,2 l) op lpg gezien. Ik ben er nog nooit een tegengekomen en op internet ook niet. Wat zou daar de reden van zijn?
Heb ook eens een Cayenne op lpg te koop zien staan op een website.
Super toch! Betaalbaar en beter voor het milieu.
@karel
ik meen mij te herinneren dat mijn lpg installateur zei, dat de VW motoren nogal problematisch zijn met die FSI? om op lpg te plaatsen. maar daar ging snel verandering in komen…LPG installaties is ook iets dat zeer snel evolueert.
maar die 3.2 v6 motor wordt toch voor meer types gebruikt dan alleen voor de touareg? (audi) en is het niet dezelfde motor als het instapmodel van de cayenne?. In Duitsland wil ik nl een 2004 touareg kopen en dan na invoer op lpg (g3?) om laten bouwen, maar ik wil eerst zeker zijn dat dat kan.
Ik rij nu 140.000 km met mijn auto op lpg g3. Net zo snel in de top en sprint. Zelfs iets sneller volgens mij. G3 is het magische woord hier. LPG is al jaren vernieuwend door dit systeem, en doet niet meer onder voor zijn benzine zusje.
LPG G3 werkt met injectie en motormanagment. En is in de wegenbelasting nauwelijks duurder. Enige nadeel is de kosten voor de G3 installatie en ook nog de tank, maar daar zijn ook al nieuwe oplossingen voor zoals een tank onder de auto of op de plek van het resevewiel. Of zelfs in plaats van een deel van de benzinetank.

Dus LPG G3, net zo snel, krachtig en veel schoner en voordeliger..a
sinds kort rijd ik met veel plezier in een VW touareg 3.2 V6 met LPG G3. Omgebouwd met een Prins autogasinstallatie. Het rijdt fantastisch en na wat aanloopproblemen nu ook storingsvrij. Wel 1:6, maar dat is nog altijd een stuk goedkoper dan op benzine (wegenbelasting meegerekend). Defoto’s uit Tsjechie tonen overigens dezelfde installatie.
Voordeel lpg vermogensgewijs (wordt technisch nog niet optimaal uitgebuit) = hogere knockvastheid maar nog meer het milieu-aspect. Diesel moet op laatstgenoemd alle zeilen bijzetten om bestaansrecht te rechtvaardigen (in mijn ogen reeds verloren). Allure van lpg en financiële factoren zijn bijzaken. Regels zijn er om gebroken te worden, leren van je fouten is belangrijk!
Wat een gezeik over lpg en dergelijke meer…
Iedereen doet met zijn eigen auto toch wat ie wil ??
Als zeik ik in de benzinetank. Who cares.

Ik rij met een Cayenne S en bol ongeveer 65000km per jaar. Ja, ik heb hem van dag 1 op LPG laten zetten.
Ik heb intussen bijna 200.000 km zonder ook maar één probleem. Ook dat vermogenverlies waar sommigen het over hebben slaat nergens op. Wanneer ik op onderhoud ga krijg ik als vervangwagen uiteraard ook een Cayenne maar dan op benzine. Een mierenneuker die het verschil zal merken.

Oplossing, koop zelf een porsche en tank lekker 98 wanneer jullie zich daar zo veel beter bij voelen.
Heb een V6 Cayenne op LPG en dit vanaf de aankoop. Nu 120.000km zonder problemen maar heb wel een supplementaire oliesmering voor de kleppen. Onderhoud bij officiele dealer en op 40 cayennes hebben ze er al 2 met klepproblemen gehad 1x V6 en 1xS wel dure herstelling daar de distributieriem achter de motor zit en een volledige demontage van motor nodig is (reken op 5000€)Probleem is niet de kleppen maar de klepzittingen die inbranden. Deze worden vervangen door warmtebestendig metaal. Wel de laatste tijd op lage toeren te weinig trekkracht gehad maar dit is opgelost door het vervangen van de bobijnen. In het algemeen positief maar de hybride oplossing lijkt mij beter in de toekomst daar ik een beperkte autonomie heb op LPG.
Heren,

Waarom wordt hier zoveel geroepen zonder de opinie te beargumenteren met technische en/of milieu argumenten ???

Een paar LPG feiten:
– verbranding geheel zonder roet en koolwaterstof vorming
– octaan getal in de orde van 115 waardoor een veel hogere compressie verhouding, tot 1:16 en/of veel hogere (turbo)compressor druk mogelijk is.

De lol is nu dat deze hogere compressie verhouding een veel zuiniger motor levert, tot 40-50% zuiniger dan bij 1:9. Het lastige is dat gasinbouw stations daar vanaf blijven en de dealers / tuners geen verstand van LPG hebben. Daarbij iedereen is bang voor claims en reputatie schade.

Deze techniek wordt al gebruikt bij industriële stationaire motoren voor bv warmtekracht, gas is er meestal wel , diesel niet. Het specifiek (kg/kwh) ligt daarmee in dezelfde orde als dieselmotoren, maar met een veel schonere uitlaat en veel minder vervuiling van de olie en dus ook langere levensduur van de motor !!!

Al 10 jaar terug reed mijn E-kadet 1.3N 190 km/u per uur op gas na een beperkte cilinderkop aanpassing.

We moeten boos zijn op onze regering die het niet toelaat om een diesel om te bouwen naar LPG. Een eenvoudige BMW 320D gaat dan ineens 250 pk leveren, bij een verbruik van ongeveer 1:15. Helaas liet de RDW me dat niet doen. Nu rij ik een E46 328 i op prins gas. Niet verkeert, maar de motor kan op gas veel bneter. Is alleen wel wat werk.
[quote]maar hoogtoerige en nauwkeurig getunede Europeanen moet je toch echt goede benzine voeren…[/quote]

Hoogtoeren?

8000+RPM da’s pas hoogtoeren, de 6750-7250 die een enkele Europa car maakt is not.. (Ja de M’s die draaien tenminste ook serieus toeren)
Lpg is een hot item, alleen autofabrikanten/regering werken nogal tegen. Wat is er mis met schoon emissie i.c.m. vriendelijk portemonnee? Wil Nederland nou eindelijk de fijnstofprobleem aanpakken of niet, of is de regering verblind met accijnsinkomsten. Vergeet niet dat kosten gezondsheidzorg alleen al vele malen overtreft dan de infrastruur
FSI motoren kunnen ook op LPG via SDI-systeem van BRC. Motor verbruikt dan 7-8% benzine en voor de rest LPG. Werkt prima.
Ik rijd zelf een Range Rover Sport 4.2HSE op LPG, ze zeiden dat het niet mogelijk was. Maar met nieuwe Klepzittingen, kan het blijkbaar wel. Ik heb nu namelijk al 50.000 heerlijke probleemloze kilometers achter de rug. Voor iedereen die dit gaatje in z’n portemenee heeft, zeker een aanrader.
Ik rijd een 4.8S, geen turbo. Kan dat ook op LPG?
Waddeen gezeik allemaal – ik rijd altijd met benzinemotoren, de laatste 12 jaar nooit onder 250 PK – ik doe 50.000 km/jaar – ik installeer altijd LPI van Prins en rijd 3 tanks LPG (150 liter voor 1300 à 1400 km) en dan 1 tank super 98 (70 liter voor 600 à 650 km) – ik rijd nooit Amerikaan maar wagens als BMW, SAAB en Lexus, hoge toeren motoren incluis. Ik heb nooit problemen gehad met LPG, verdien goed mijn kost maar verkies toch wat meer lekker te gaan eten ipv enkel de brandstof te tanken die goedkeuring vindt in de ogen van de vele kortzichtige no brainers op dit forum – als je over iets een mening hebt,is het goed je te informeren – in deze tijd van vrije meningsuiting hoor je toch al te veel onzin …
zo raar is het eigenlijk niet ten eerste, ik heb een vriend die rijd een zwarte matte rs6. Ik heb zelf een cayenne turbo op lpg ik reis veel voor werk, ik heb hem nog maar 3 maande ik heb ook een 3.2 gehad maar dat schiet niet echt op. Ik heb nog nergens problemen mee gehad, het was wel een dure installatie maar dat geld haal ik er zo uit na een paar lange ritten het is maar hoe je het bekijkt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).