Ex-leaseauto wel of niet kopen?

Auteur: , 13 Reacties

De aanschaf van een ex-leaseauto kan nog weleens een voordelig alternatief zijn, maar toch zijn de meningen over het wel of niet kopen van een ex-leaseauto erg verdeeld. Tegenstanders zijn van mening dat met leasebakken doorgaans niet erg zuinig wordt omgesprongen, want per slot is het toch je eigen auto niet en je ruilt 'm vaak na 3 of 4 jaar weer in. Voorstanders menen echter dat de leaseauto's altijd keurig zijn onderhouden, netjes alle beurten hebben gehad en de historie van de auto altijd glashelder is...

Beiden argumenten snijden wat mij betreft hout, dus persoonlijk zou ik het van geval tot geval bekijken en niet in de regel een ex-leaseauto wel of niet uitsluiten. Verschillende leasemaatschappijen hebben speciale kijkdagen voor particulieren. Een veel gehanteerd principe is dat de leasemaatschappijen de auto eerst aan “de handel” aanbieden en een vast bedrag optellen bij het hoogste bod van de tussenhandelaren. Voor dat bedrag mag een particulier ‘m dan kopen. Als dat niet lukt, gaat de auto alsnog naar de tussenhandelaar.

Voor de ex-leaseauto’s zal AutoTelegraaf samen met FleetSelect deze maand een nieuw verkoopkanaal lanceren. Een sub-site onder Autotelegraaf.nl wordt speciaal ingericht voor einde-contract auto’s van leasemaatschappijen. Dit is vooralsnog een afgesloten gedeelte waar autobedrijven biedingen kunnen doen op de ex-lease auto’s. FleetSelect zorgt voor keuring en waardebepaling van deze auto’s. Inspecteurs van FleetSelect gaan naar de leasemaatschappijen toe om de auto’s te inspecteren.

Voor de particulieren wordt de website AutoVinder.nl gelanceerd. Particulieren kunnen op AutoVinder een gegarandeerd handelsbod op hun auto krijgen. Ook autobedrijven kunnen op deze site hun gebruikte auto’s aan collega’s aanbieden (bron: automotive-online.nl).



13 reacties

Ik heb zelf nog met een Leasewagen gereden en ik kan u vertellen dat (bepaalde) leasemaatschappijen de onderhoudskost tot een minimum willen beperken en daarom besparen op onderhoud (de wagen moet het namelijk maar 3-4 jaar of 100.000 km uithouden). En als ik dan zie hoe mijn ex-collega’s omgaan met hun leasewagen. Nee, dank u, voor mij geen ex-leaseauto.
ik Heb zelf ook een leas auto gereden, en ik kan u vertellen dat degene die die auto heeft overgenomen zeker weten een goede auto heeft gekocht.

altijd goed warm gereden, weinig korte afstanden, veel snelweg.

totaal geen schade`s en altijd keurig op tijd onderhouden.

Naar mijn mening moet je zelf zuiniger zijn op de spullen van een leasmaatschappij, omdat dit spullen van een ander zijn betekent het nog niet dat je het maar af moet trappen.
Ik deel de mening van wouter
Bepaalde merken of types trekken duidelijk de aandacht van de minder voorzichtige lease-rijder. Die auto’s kun je maar beter mijden. Als je kijkt naar de saaiere grotere auto’s met een goede kwaliteit en een dikke motor, dan kun je daar best een goede auto aan hebben. Er zijn niet zoveel juristen of managers die hun dikke zweedse leasebak de grond in trappen. Er zijn wel veel lui in de die hun tdi ( de standaard Passaaaaat) of iets vergelijkbaars totaal aftrappen in 3jaar. Een handige vuistregel is denk ik, groot en duur (met de zwaardere motoren) is vaak slimmer dan een kleinemiddenklasser
dat anti spam gedoe hier is wel irritant zeg, bepaalde woorden (en ik weet nog steeds niet welke) mogen gewoon niet
Ik rijd in een auto van CarNext (Ex-leaseplan auto) en dat bevalt prima. Mijn Seat Leon TDI heeft nu 140.000km gelopen en gaat nog wel even mee! De prijzen zijn aantrekkelijk en je krijgt de complete onderhoudshistorie bij aankoop. En je weet what you see is what you get!

Gr. Maarten
Mr. T. V. :)
Hmmm, ik weet het niet,
een vriend van mij is bouwkundig inginieur, hij maakt erg veel kilometers in zijn VW polo, en wat het nog erger maakt: bij zijn werk komt erg veel stress en tijdsdruk kijken. Hij werkt in een ploeg waar 150 polo’s zijn geleased. Nu (ong. een jaar later), schrik niet, zijn er al 107 ongelukken gebeurd. Hij heeft mij ook verteld dat er al een vijftal auto’s total loss waren, hij is zelf ook een keer slachtoffer geworden, onder de hoge druk iets te hard doorgereden en te weinig afstand gehouden, als hij niet verzekerd was, was hij 1400 euro kwijt :|. Gelukkig zijn de meeste ongevallen alleen maar lichte schade (gebeurt vlug op een bouwwerf), maar toch,…
Ik zelf rij nu in een mitsubishi lancer intense wagon 2.0 L van een half jaar oud van leaseplan. En de gene die mij auto over neemt over 3,5 jaar heef er denk ik een goeie aan. Rij altijd lekker warm en zal altijd in onderhoud zijn bij de dealer. Plus dat ik er zuinig op ben en altijd met het handje was. Want ik zit in de auto en die auto moet er strak bij staan :).
deel idd de nuchtere mening van wouter. als ik op mijn vorig werk zag hoe men reed met die wagens! ik hoorde dan sommige zeggen, nog 3000km tot mijn nieuwe dus speelt het geen rol meer. vetrok altijd bruut en had ook vaak boetes. ik zelf moet ook toegeve dat ik toen ik daar gebruik maakte van een audi a4 ook ni altijd deftig reed. je weet hoe dat gaat, was een tijdelijke job en heb vanalles geprobeerd. was nooit een lange rit dus motor kon niet warm lopen op die tijd, maar wou wel die a4 uitproberen. die esp zette ik altijd direct uit. heb vaak tegen het rood aan zitte schakele. was plezant,ik ben er nu weg en net voor ik ging had hij een bmw 3 touring gevraagd.
Ik rijdt zelf ook in een Passat Tdi die ik van Carnext (LeasePlan) gekocht heb. Ik denk dat het verschil tussen een auto van een leasemaatschappij of auto uit eigendom wel mee valt. Ook als een auto gekocht is kan men er bijzonder ruw mee omgaan. Zeker als deze zakelijk gebruikt wordt en de planning is om hem na 2 of 3 jaar weer in te ruilen. Heb zelf jaren leaseauto gereden, maar ik reed daar niet anders mee dan dat ik nu met een eigen auto rijdt….
Beste mensen, wat betreft dit onderwerp ligt het er helemaal aan wat de leasemaatschappij zelf doet aan berijderbeinvloeding. Autoleasemaatschappij Arval heeft in die zin een uniek berijderbeinvloedingsprogramma in de leasebranche. De auto’s die daar in aanmerking komen voor de particuliere verkoop, na de leaseperiode, zijn de neusjes van de zalm. Zelf heb ik er een jaar geleden een Seat Ibiza gekocht. Via de website kan je het aanbod (wordt wekelijks ververst) bekijken en bij interesse een afspraak maken. Ze nemen ruim de tijd voor je, de auto staat (gereinigd) klaar voor het kantoor zodat je direct in kan stappen voor de proefrit. Na de proefrit wordt er gesproken over eea, waarbij er geen agressieve verkooptechnieken aan te pas komen. Neem is een kijkje op de site van Arval.
Ex-leaserijder
Het kopen van een ex-lease auto lijkt mij juist een uistekende keuze. Je weet precies wat je koopt! Ik heb mijn auto gekocht bij het Used Cars Centre van ING Car lease en daar staan ze netjes gepoetst in de showroom. Onderhoudsverleden en schadehistorie is inzichtelijk en zodoende weet je van te voren waar je aan begint. Om de kwaliteit te benadrukken krijg je ook nog een 6 maanden garantie (waar je niets voor hoeft te betalen!).
Deze zekerheid voor een aanzielijk lagere prijs lijkt mij altijd een goede keuze!!
Ben er helemaal mee eens dat je een ex leaseauto gewoon kan kopen. Je weet dat hij altijd goed is onderhouden, omdat het de berijder toch niks kost… de leasemaatschappij betaald. Ik zou wel navragen of het geen oude taxi, koeriers of bijvoorbeeld lesauto is geweest… of een oude huurauto… daar zou ik niet zo huiverig op zijn… En anders lease je toch een auto…? bijvoorbeeld via http://www.leasekeuze.nl

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).