Een 911-eigenaar krijgt een boete ondanks de aanwezigheid van een standaarduitlaat
Tegenwoordig moeten auto’s stiller dan ooit zijn. Turbotechniek, OPF’s, katalysator, elektrificatie. Het wordt voor de oren telkens minder leuk. Vroeger kon je met een iets andere uitlaat al een heel leuk geluid creëren op je Ford Sierra zescilinder, maar dat is tegenwoordig erg lastig. Als je geen dikke V8, is de enige manier om geluid te creëren de boel luider maken. En een stofzuiger heel erg luid is alsnog een stofzuiger.
Boete voor 911 eigenaar
Gelukkig zijn er relatief recente auto’s die nog best aardig klinken. Maar ergens is het voor de politie toch een beetje lastig om in te schatten of het nu wel of niet origineel is. Zo bleek wel met een originele Porsche 911 waarvan de eigenaar een hele dikke boete kreeg!
Wat gebeurde er? Nou, een man had een 911 van de 997-generatie. Dat is nog niet eens zo’n heel erg oude 911 die nog redelijk beschaafd klinkt in standaardtrim. Maar een diender in New York City dacht daat anders over. Net als in Rotterdam geven ze in New York boetes voor auto’s die te veel kabaal maken. Dus als je een getunede Camarao ofzo hebt, dan moet je wel even de vlinderklep sluiten om een boete te voorkomen. De 997-eigenaar rede gewoon met zijn auto die aan alle geldende eisen voldeed. Althans, dat dacht hij. Hij kreeg namelijk een boete van 800 dollar. Om met Shania Twain te spreken Ka-ching!
Te luid = boete
Het is niet eens dat de man is aangehouden en de auto is geïnspecteerd. De bestuurder reed door New York, waar ze talloze ‘geluidscamera’s’ hebben geïnstalleerd (van 35 mille per stuk). De 911-rijder werd voor een periode van 2 seconden betrapt op een geluid dat 6,5 decibel te luid is. Op basis daarvan viel er een boete van 800 dollar op de deurmat. Opvallend genoeg kreeg hij géén boete voor te snel rijden, iets wat hij op dat moment wél deed.
Kortom, we gaan afwachten wanneer de eerste standaardauto’s in Nederland een boete krijgen voor het maken van een te mooi geluid.
Via: Road & Track
petroldrinker zegt
Lol, hoe krankzinnig zijn we aan het worden dat we geluidscameras gaan ophangen en aan de hand daarvan boetes gaan uitdelen aan automobilisten, maar die gillende kinderen in de straat savonds of de blaffende honden hun eigenaren die worden niet beboet voor teveel geluid…. heel raar
kniesoor zegt
Ah, daar is-ie al, de whatsaboutism die je wist, dat zou komen 🙂
rwdftw zegt
Laten we even wel wezen. Geluidsoverlast is een probleem. De zogenaamde gevelbelasting mag in de late avond en nacht bijvoorbeeld maar 45dB zijn. Dus alles wat een object is moet aan regels voldoen. Denk aan warmtepompen, auto’s etc. Wil je herrie hebben op een circuit of een concert, dan moet er een vergunning worden aangevraagd.
Maar iedere regel gaat overboord zodra het kinderen betreft. Die mogen net zoveel herrie maken als hun ouders kunnen tolereren.
racerx zegt
Tja, je mag kinderen geen muilkorf voor doen en een halsband die schokken uitdeelt is ook mishandeling schijnbaar. Jankende kinderen zijn strontvervelend, mee eens, maar m’n dochter een muilkorf voor doen… neuh.
Gele Koplamp zegt
Wat ik me afvraag, is het niet de verantwoordelijkheid van de bestuurder om onder de toegestane geluidslimiet te blijven?
Een 911 is standaardtrim is ook in staat om harder te rijden dan de toegestane snelheidslimiet. Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder dat dat binnen de perken blijft.
alfafever zegt
Het punt is natuurlijk wel dat een auto standaard moet zijn uitgerust met een snelheidsmeter, maar niet met een decibelmeter. En als je die dan aanschaft, waar zou je die dan moeten installeren? Je snelheid is altijd je snelheid, maar gemeten geluid is afhankelijk van waar je het meet
Gele Koplamp zegt
Gelukkig heb je een toerenteller. En met een standaard uitlaat weet je dat je onder een x toerental binnen de geluidsnorm blijft. Dat is dan het voordeel van een standaard uitlaat met typegoedkeuring.
ponnie zegt
Uitlaatgeluid hangt meer samen met belasting dan met toerental.
Als jij dus met een volgeladen auto en een aanhanger gaat optrekken maak je stukken meer geluid dan met een lege.
Vrijwel onmogelijk dus om als bestuurder te weten hoeveel geluid je op dat moment maakt.
Gele Koplamp zegt
Acht de kans klein dat er een aanhanger achter de 911 hing. Als bestuurder kan je zelf aardig inschatten of je zinloos veel herrie aan het produceren bent of niet. Iets met boerenverstand.
Schakel je op de snelweg even terug in een tunnel, is het toch echt iets anders dan dat je je auto zinloos loopt te revven een woonwijk of er met 30 te hard doorheen loopt te banjeren. Driemaal raden wanneer oom agent er een groter probleem van maakt.
ponnie zegt
Ja en de kans dat er een bijdehante passagier naast zit is ook vrij klein.
ghost zegt
Met de RS3 limo ook gehad. Boete ondanks standaard af-fabriek RS-uitlaat en 98dB op het kenteken. Politie is inmiddels een beetje zoutig en zegt gewoon doodleuk; “het is niet nodig op deze plek om onnodig herrie te maken en je krijgt daarom een boete voor onnodig geluid produceren” – kom je ook niet lekker onderuit…
Gele Koplamp zegt
Gewoon even benieuwd. Op wat voor een locatie werd je aangehouden?
harrie zegt
Audi RS3, ik denk bij een pinautomaat in Duitsland in het holst van de nacht.
pomoek zegt
LOL
Dutchdriftking zegt
Locatie, locatie, locatie.
HZW zegt
Ik heb wel eens ergens geleden dat er plannen zouden zijn voor een verbod op kleppen in de uitlaat.
Het verhaal is toch vaak dat die betreffende auto’s alleen aan de geluidsnorm voldoen als de klep(pen) dicht zijn, maar niet meer voldoen aan de geluid norm als de kleppen open zijn.
Veel klep systemen zijn toch een by-pass van de geluid demper, dus veel meer geluid.
kniesoor zegt
Voor aftermarket meuk is het misschien een ander verhaal, maar bij oto’s, die af fabriek van een kleppenuitlaat voorzien zijn, is het verschil in geluid tussen klep(pen) dicht en open doorgaans vrij marginaal.
iphonistvongates zegt
Altijd vragen om het laatste ijk-rapport of zoals het in Trumpistan heet; calibration test report. Als de 911 eigenaar mazzel heeft wordt de boete geseponeerd bij een verlopen/ongeldige registratie.
pomoek zegt
Zonder ook maar iets van deze zaak af te weten. Maar als iets “standaard” of OEM is, dan betekend dat nog niet dat het niet defect kan zijn of raken? Als in dat er een gat in de uitlaat zit bijvoorbeeld? Of komt dat bij Porsches nooit voor?
William zegt
Als de porker tweedehands is dan kan de eerste eigenaar ermee hebben lopen klooien. En hij dus meer herrie kan maken dan af fabriek. Goed dat ze zulke aso’s aanpakken.
mmax zegt
oke voor de fun: geluidscamera’s? ??? krijgen we dan ook doppler snelheidsmicrofoons?
Daarnaast, ja geluid is geluid. Als die bij een daadwerkelijke meting afwijkt van wat mag dan is dat dus te beboeten.Als de auto echt helemaal standaard is dan incasseer je de bon, deponeer je hem bij de dealer en dan zie je later maar weer verder. Maar ja, met een standaard auto kan je ook te hard rijden, een standaard uitlaat kan ook te veel lawaai maken. en het is amerika, het land waar hypocritie de basis van democatrie is
maxidyne zegt
Lang geleden eens een WOK gehad met mijn RS2 omdat oom agent er van overtuigd was dat hij teveel geluid produceerde. Zat en zit nog steeds een origineel uitlaatsysteem onder. Auto werd gewoon goed gekeurd, kosten waren wel voor mij… Je hebt er vervelende lui bij.
ponnie zegt
Dit klopt eigenlijk niet. Bij onterechte wok hoor je normaal gesproken zelfs een vergoeding te krijgen voor je tijd.
jaapiyo zegt
Ben ook een keer staande gehouden met de 944er. Gingen ze ook de decibels meten. Ik zei al ‘is gewoon standaarduitlaat’. Maar dat doet er dus kennelijk niet toe…Beetje gek wel vind ik want het is allemaal door de RDW gekeurd. Het viel allemaal binnen de marges, maar ja het kan dus, met een standaard knalpot op de bon gaan.
racerx zegt
Ik houd wel van een mooi geluid, maar sommige auto’s zijn gewoon hinderlijk: sportkat of zelfs decat en vervolgens een steigerbuis naar achter. Hier in de buurt rijdt zo’n figuur rond, lullig Fiestaatje die immens veel herrie maakt. Kansloos.
Stefje zegt
Ik kreeg ooit een boete voor de spoiler. Op een 997 GT3. Die standaard was. Met EU typegoedkeur.
De rechter was er na 3 minuten over uit. Avondje dineren vanwege de schadeloosstelling gehad daardoor. Heerlijk.
Fernando zegt
Hier in Duitsland zijn er politieagenten die gespecialiseerd zijn in het herkennen, nakijken en beteugelen van auto´s die getuned zijn. Vooral actief in grote steden. Had het afgelopen zomer aan mijn been in Düsseldorf met de Mustang. Alles in orde omdat er niet aan gesleuteld is. Toch met een meter en een decibelmeter aan de slag om na te kijken of alles wel volgens de normen is. Alles wat je aan een auto veranderd moet een TÜV keuring hebben en gemeld worden bij Straßenambt. Omslachtig maar 1 maal goedgekeurd heb je ook geen heisa meer en dat is in andere EU lidstaten wel een dingetje.