Jaguar XF

Auteur: , 183 Reacties

We hadden reeds een eerste foto van de XF maar nu lijkt het alsof alle afbeeldingen zijn gelekt. Designer Ian Callum heeft een nieuwe concurrent voor de E-klasse, Audi A6 en BMW 5-serie gemaakt, vraag is of het zal aanslaan...

Er zullen vier motoren worden aangeboden, uiteraard komt er een turbodiesel in de Jag, een 2,7-liter V6 (210 pk) wel te verstaan. Verder zijn er benzinemotoren: een 3.0-liter V6 (240 pk), een 4.2-liter V8 (300 pk) en een 4.2-liter supercharged V8 met 420 pk. Deze laatste zou in 5,1 seconden naar de 100 kunnen sprinten, de diesel doet het ongeveer in 7,9 seconden.

Met dank aan autocar.
En ook Car and Driver heeft er een mooi artikel over gemaakt (scan 1, scan 2).

Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF
Jaguar XF



183 reacties

Dit lijkt op het eerste gezicht verrekt een Hyundai! Au!
Achterkant is wel netjes, koplampen zijn wat minder geslaagd ik denk dat ik toch voor een 5-serie of audi a6 zou gaan. Uiteraard wel met s-line of m-pakket;)
Inderdaad, het vooraanzicht ziet er apart uit – echter denk ik dat de auto eenvoudigweg niet fotogeniek is. Het lijkt me zéér sterk dat Jaguar een design-misser zal begaan.
bij nader inzien vind ik de auto helemaal zo slecht niet, alleen ik zie er weining jaguar in.
een beetje lexus achtig
Hoe konden ze dit nu verkloten :(
Lijkt op een kruising tussen een mondeo en lexus met een jaguar logo erop…
Die grill lijkt een beetje op een grill van een Bentley Continental
dit gaat hun verkopen zeker niet omhooghelpen als je ’t mij vraagt…je ziet amper dat ’t een jaguar is
Bij deze wagen heb ik wel best een vreemd gevoel. Er zit hyundai in ( voorzijde) er is aston martin aanwezig ( achterlichten ) . Volgens mij gaat hij goed verkopen in amerika maar gaan ze hier in europa niet echt warm lopen voor een samengestelde wagen als deze.
Prototype was zo mooi en nu dit…
Zouden die koplampen deze vorm hebben gekregen om een goed lichtbeeld te krijgen? De koplampen op de proto waren veel mooier, maar misschien ook wel te smal om fatsoenlijk licht uit te laten komen. (alhoewel de 159 bijv ook maar klein pitjes heeft)
de conceptcar zag er veeeeel beter uit.. de achterkant gaat nog wel maar de voorkant ( vooral de koplampen) hadden ze beter weg kunnen laten
Ik vind ‘m best geslaagd. Ik denk dat het gewoon wat wennen is. Wat we nog niet gezien hadden, frontaal aanzicht en het interieur maken veel goed, voor mij toch. Er zijn meer en betere foto’s op autocar.co.uk
Dit is toch veel exclusiever en spannender dan een E-klasse of een 5-Serie?! Ik kan me niet voorstellen dat iemand liever in een E-klasse of 5-Serie rijdt, dan in deze auto.

I love it.
Het is goed dat Jaguar van die domme retrostyling af is, dat trok alleen maar oude mannetjes. Maar om nu het ontwerp uit te besteden aan een Koreaanse studio is ook niet zo heel verstandig.

Maakt allemaal niet uit, Jaguar is toch voorbij.
zondagsrijder
goedkoop uitziend, zowel van binnen als van buiten. Aleen de kont van deze auto kan mooi genoemd worden. Ik snap niet wat voor figuren er bij jaguar werken, kan me niet voorstellen dat een beetje een degelijke engelsman hier zijn fiat aan geeft.
NEEE!!!!!! Die koplampen!!!!!! aaarrrggghhhhh!!!

Dit is een van de meest teleurstellende concept-naar-productiemodel vertalingen van dit jaar. :( En waarom? Door twee spataderen in de oogleden…..
zondagsrijder
grootste probleem van deze auto is de omhooglopende lijn langs de portieren en over de achterbak. Daardoor krijgt de auto en-profil een wigvorm. Dat geeft een goedkope en veel te speelse uitstraling. geen enkele dure auto heeft dat. (muv jonge duitse modellen) die lopen allemaal recht naar achter en dat hoogstens via een kleine bult tussen het achterste raam en de achterbak, waardoor de auto zeg maar dijen krijgt.
Aston Martin Rapide
De voorkant is echt helemaal fout…waar is de agressieve koplampen van de concept car gebleven??? Dit ziet er veels te schattig uit en dat past helemaal niet bij Jaguar. Het mist gewoon roofdierinstict!
mooie auto… maar die koplampen!!! What The Heck?! degene die dat ontworpen heeft moeten ze verbieden ooit nog een pen vast te houden :o gadverdamme!!! De auto had alles in zich… alles klopte, tot deze koplampen erop werden gezet :|

de rest is nog steeds erg mooi enzo, maar het totaal heeft toch maar een gemiddelde indruk. Alsof ze bij een transplantatie Volvo 740 lichtunits op een aston DB9 gezet hebben…
net een koreaan!
(het zou al schelen als ze ipv chroom voor mat zwart kiezen als kleur in de units) De lampjes in basis zijn wel weer mooi, die bling kopt niet… en is zo grooooot!
Het is – ondanks de koplampen – een geslaagde en mooie auto geworden. Zelf vind ik dat ze die “bult” op de koplampen weg hadden mogen laten, maar als je de laatste zes foto’s bekijkt, heeft het toch ook weer wat.
Toch vind ik het geen jaguar. Het straalt geen klasse uit. Die koplampen kunnen regelrecht van een japanner komen. Vooral de voorkant ziet er goedkoop uit.
Het is dus opzich een mooie auto, maar het is (qua design) geen echte Jag. Dus de vraag hij aan zal slaan… als ik tussen de BMW 5-Serie, E-Klasse, A6 of de XF moets kiezen, zou mijn eerste keuze de 5-Serie zijn, daarna de E-Klasse mijn tweede en die andere twee zouden niet in mijn top tien voorkomen, met de simpele rede dat ik de A6 geen mooie auto vind en de XF geen echte Jag vind.
Ben ik dan de enige die hier een Lexus GS in ziet?
@Tomtoyo
ik denk t wel ja… Ik doe erg mijn best, maar een Lexus GS kan ik hier niet in ontdekken.
Ik vind de “lijnen” iets weg hebben van de nieuwe S80, ’t zijn uiteindelijk allebij Fordjes….
supermooie auto! alleen ff wennen aan de koplamp maarjaa anders was ie ook te perfect
Ik vind de achterkant mooi, in het midden had die luchtinlaat moeten blijven en de voorkant is wel een beetje an de softie kant. De luchthappers onder de grille matchen niet echt met de grille zelf, wat ik persoonlijk een beetje jammer vind. de koplampen hadden ook wel hetzelfde mogen blijven.. Dat vind ik wel een groot minpunt.

De eerste foto valt mij tegn, maar als ik de een na laatste foto zie vind ik het wel een aardige auto.
Bij die eerste foto schrok ik me kapot. Wat een lelijke auto is dat zeg. Maar die vervolg afbeeldingen zagen er weer goed. Toch best een aardige auto.
Als je een nieuwe designrichting inslaat, zal je altijd de reactie krijgen dat het geen echte Jaguar is. Wen er maar aan, want dit wordt de nieuwe look van Jaguar. Zeer grote potentie in de USA, zoals iemand al aanhaalde. Of je er iemand mee uit een BMW krijgt is een tweede, maar iemand die een alternatief zoekt voor het gangbare heeft er wel een serieuze optie bij. Lexus of Jaguar, die keuze.

Ik zie wel mooie details, zoals de gewelfde spatborden en motorkap en de achterkant. Duidelijk een product van Ian Cullum en dat is goed nieuws in mijn boek. Laat maar waaien, die frisse wind.

Maar alles draait om kwaliteit; het zal toch wel een vreselijk goede auto moeten zijn om zich een plek te verwerven.
Ricavant-1.8T
hij ziet er een beetje cheap uit… zeker van voren.

zonder dat jaguar logo zou het net een jappanner of koreaan kunnen zijn..
@Tomtoyo
Ik zie hier ook een beetje lexus (IS, vooral GS) in. Naast natuurlijk al vermeld, een S80 en achteraan Aston Martin… Bijgevolg stel ik mij de vraag welke ‘koreaan’ de eer mag hebben hierop te lijken…?! De koplampen zijn een noodzakelijk kwaad van de bochtenverlichtende adaptieve bi-xenon (enz) evolutie. Die van de concept waren te smal voor praktisch gebruik vrees ik. Trouwens, wacht tot je de wagen in het echt ziet…naast bvb een A6
Jaguar designers point out that the the XF cabin nevertheless contains more wood than any Jaguar since the Mk2.

En ook zo lelijk dat ze in een auto die in mijn ogen sportief over moet komen geplooid leer monteren! Bij een XJ is dat een optie en hier zit het blijkbaar in alle modellen :S
Mooie wagen op de koplampen na dan!
De voorkant deed mij ook gelijk aan een Hyundai denken. De achterlichten zien er uit als die van de Aston Martin DBS, alleen heeft Jaguar de streep in het midden doorgetrokken, voor de rest precies hetzelfde. En van de zijkant is het net een Mondeo.

De Jaguar S-Type vond ik destijds nog wel aardig geslaagd. Die heeft ook echt een eigen smoel, maar dit is werkelijk afschuwelijk, voor een Jaguar althans.
Alleen de voorkant doet een beetje goedkoop aan, had zeker wat scherper gemogen. Voor de rest is het een prachtige auto, niks mis mee toch?
nou daar hadden ze wel wat meer aandacht aan kunnen besteden, dit ding lijkt een beetje op een lexus gs. belabberde koplampen. achterlichten in aston martin stijl
De voorpartij maakt deze auto spuuglelijk. Ongelofelijk dat zo’n prachtige en veelbelovende concept car naar de kloten is geholpen…
Deze auto ziet er goed uit, en wat iemand al eerder schreef was inderdaad dat Jaguar een nieuwe design richting in gaat slaan/heeft ingeslagen. maar dat iedereen moet “wennen” aan dit nieuwe design heeft Jaguar volledig aan zichzelf te danken. Jaguar heeft immers voor een hele lange tijd het zelfde soort design gebruikt en dat kan gewoon niet meer. dat kob al niet bij de S-type, dat is gewoon ronduit een lelijk ding. maar ze hebben naar mijn idee de goede richting in geslagen, dit is weer even iets anders dan een duitser. ik denk ls ik een luxe sedan moest kopen dan zou ik eerst gaan kijken naar een lexus of deze auto. hoewel de duitse sedan’s qua techniek wel héél moeilijk te verslaan zijn, maar Jaguar heeft wat te bewijzen als ze willen verkopen dus ik hoop dat deze auto een verdomd goede auto is. en ik denk zeker dat deze auto gaat aan slaan bij zakelijke mensen met stijl ( Je rijdt immers wel een Jaguar;))
aargh, ze hadden een perfecte auto kunnen maken, en dan verkloten ze het zo :rol: Ik vind ‘m niet echt lelijk, maar als je ‘m naast ’t concept zet is het toch wel een teleurstelling… :?
Het is nu trouwens wachten op de eerste tuner die de koplampen gladstrijkt :)
@RA999
De gelijkenissen met de C-XF zijn wel prominent aanwezig (behalve de koplampen dan…) let vooraan op de bumper en het rooster, exact hetzelfde
Achteraan (cfr eerste ongecamoufleerde spyshot), wat niet echt benadrukt wordt in deze foto’s is ie zelfs beter dan dan de C-XF
mbt tot het ‘tunen van de koplampen’, ik denk dat je daarvoor aan het verkeerde adres zit
Zo veel gezeur zeg, ik vind hem er mmoi uit zien, de mooiste Jaguar tot nu toe.
Aan die deurstijlen kun je er wel inderdaad een Lexus in herkennen.
Dek op plaatje 1 eens de neus met je hand af, en wel zodanig dat het woorwiel zichtbaar blijft. En voila!. Enorme potentie. Helaas.
Vind het een erg mooie auto hoor!
Het stuur zit aan de verkeerde kant!
Zou er de neus van, bij voorbeeld, de XKR op gezeten hebben dan was het een ander verhaal geworden. Overigens moet je de neus van een auto onberoerd laten. Dit is nu juist waar de identiteit van een auto ligt. Subtiele wijzigingen zijn okay; een compleet andere look blijft een gok.
Die moet een stuk lager liggen op de weg en de koplampen moeten helemaal veranderd worden (te goedkoop). Vraag me niet waarom, maar ik wil eigenlijk de hele voorkant van de concept terug. Andere velgen eronder (concept), en je hebt een prachtige auto! :)
ja potjandorie wat zag die concept er echt goed uit!!!!!!!!!

die zijkant lijkt zoals al eerder werd gezegt op een hyundai en die velgen .. uhh lelijk!! lijken wel gti(die zijn wel mooi)

maar die neus!!! nooo … plak die ouwe er weer op!!
ik vond het concept model toch mooier deze is echt saai
is dit dan eigenlijk de opvolger van de s-type?
@ babbaloerie
Inderdaad, schokkend, waarom zo groot?
Alfa kan toch ook kleine koplampen maken (geniaal merk daarom).

http://www.caradisiac.com/media/images/le_mag/mag258/comparatif-alfa-159-peugeot-407-3.jpg
Het design van de concept XF is zeker gelikter. Echter, in beide gevallen is het geen Jaguar meer. Had de titel van dit artikel ´Lexus XF´ gelezen dan zou ik het kunnen rijmen.
Dit moet wel de nekslag zijn voor Jaguar, een Mondeo met franje.
De kpplampen halen de rest van de auto wel helemaal naar beneden zeg. De rest van de auto ziet er wel aardig uit. Het interieur is ook wel mooi strak. Maar de koplampen die ze nu hebben gebruikt ipv de koplampen die ze op de concept hadden zijn oerlelijk
Mist idd de echte Jag-identiteit. Achterzijde is geslaagd, in profiel trop teveel Lexus en voorzijde banaal Hyundai.
Ach, de marketing-mensen – en dat zijn niet meteen autoliefhebbers , maar die kicken wel op verkoopscijfers – weten wel waar ze mee bezig zijn zeker ?
Voor elke Jag-fanaat die afhaakt verkopen ze er wel meer aan een Lexus-publiek. En Ford heeft nu op de Europese markt z’n luxe-merk: een wagen die zich boven de Mondeo positioneert, en ze hoeven daar nu geen Granada’s of Scorpio’ s meer te ontwikkelen.
Best fraaie wagen, maar met de scherpe concept-neus had ik wel mijn hoofd omgedraaid als ik er één zou zien voorbij rijden…
Dit wordt dus niet de redder van jaguar, eerder het tegenovergestelde. Het prototype is heeeeel er mooi, maar dit lijkt inderdaad nergens op. Misschien een mooie auto om een KIA badge op te plakken.

Succes Jaguar!!!!!!Zelfs die nieuwe, toch nog zeer lelijke Renault Laguna, is bijna mooier.
Neus heeft weg van een nieuwe Ford Mondeo…OEH!
Achterkant is erg mooi.
Jaguar = te koop

als we die XF nu echt lelijk maken dan koopt iedereen Lincoln. Dat moeten ze daar wel gedacht hebben.

Het front mag terug naar de tekentafel. Het profiel is ook niet hierphiephoera, ik herken er geen achterwielaandrijver in. Het achterste is aardig maar niet sensationeel. Ian wat heb je ons aangedaan?
@jodocus

Je zou heel goed gelijk kunnen krijgen. Met deze neus kunnen de Jag designers het simpelweg niet eens zijn en dus zou er mogelijk druk van hogeraf zijn geweest. Zoals ik al zei, toorn niet aan de identiteit. Kijk naar de Duitse automerken; daar begrijpen ze dat een stuk beter.
Wat een top auto!
Moesten ze me zeggen dat het een Kia of Hyundai was, ik zou het zo geloven. Op zo’n momenten is een merkgrille toch wel handig zou ik denken. De achterkant gaat nog, maar net daar zijn er dan geen goede foto’s van.
LOL @Apache
Wat een ontzettend gave auto, heb er drie woorden voor, I LOVE IT!
de koplampen doen denken aan de gran turismo maar doordat hij eerder hoog op poten staat doet hij me meer denken aan een amerikaan.(slecht)
btw die diesel is vluuuuuug!!!!!!
stuk beter dan de concurrentie
Haha, wat een hoop gezeik hier zeg… Is iedereen nu zo conservatief, blind, of willen jullie gewoon hopeloos graag jullie hyundai hierin terugvinden. Ik heb eens alle modellen bekeken maar ik zie het niet. Misschien wordt er verward met lexus…en stel je eens voor dat hij wat op een lexus lijkt.
http://www.autocar.co.uk/contentImages/Car/Jaguar/XF/228773402.jpg

http://www.hyundai-motors.be/images/gallery/Sonata/exteriour/26605_RGB.jpg

http://www.hyundai-motors.be/images/gallery/Azera/exteriour/2.jpg

http://www.hyundai-motors.be/images/gallery/Coupé/exteriour/35531_RGB-9.jpg

“De achterkant valt nog mee”, wat een gezeik, hoe omschrijf je dan de achterkant van een 5-serie of E-klasse… cheers

http://images.worldcarfans.com/articles/2007/8/13/6070813.005/6070813.005.Mini3L.jpg
Apache heeft bewezen dat 1 plaatje meer zegt dan 1000 woorden.

Deze bepaald niet lelijke auto lijkt op van alles behalve een Jaguar. We wisten dat Jaguar met iets heel anders ging komen. De vraag is alleen of dit Jaguar nog kan redden? Ik denk dat het heel moeilijk gaat worden, de buitenkant mist wat karakter maar de binnenkant mist zo ongeveer alles. Zo saai, dit zou zelfs bij Volvo worden afgekeurd.

Bah, simpele rechthoekige roosters, nergens een mooie vorm. De audio van Japans, midiset onder de 300 euro, zilver plastic. En als ultimate horror dat acherportier in de posting van Robbie: er moest nog ergens een plak hout op…
voorzijde ziet er lelijk uit,
zijkant mooi gestroomlijnd,
achterkant ziet er heel dik uit, mooi is die overloop van achteruitrijlicht en die chromen lijn.
interieur straalt klasse uit, maar is niet echt exclusief.
kan wel iets worden denk ik.. ligt natuurlijk ook aan de prijs.
Kijk, het is eigenlijk een twee strijd…
Jaguar wou wat nieuws en dat hebben ze gedaan en aan de ene kant is dat goed gelukt….
De koplampen kunnen nog verandert worden, want er waren eerst ook foto’s van de nieuwe mondeo met zulke gefreakte koplampen ^^ maar uiteindelijk is dat ook goed gekomen..

Hoe mensen er een Lexus IS of Gs in kunnen zien is mij een raadsel en ook zou ik de koreaan waarmee anderen hem vergelijken wel es ontmoeten….

En trouwens, dat ie een beetje lijkt op de Hyundai Genesis Concept is toch opzich ook geen ramp?? ^^
mooie kont en daar is alles mee gezegd vind ik!

verder is het een Toy! zo cheap als dat eruit ziet…
Wat doet die aartslelijke, puur Amerikaans plastieken aluminiumstrook op het Dashboard? En die Aston-Martin kont begint nu echt wel onorigineel te worden. Toch denk ik wel dat het zal verkopen. Ze gingen voor een meer sportief design en dat is bij deze wel gelukt…
Deze moet je “live” zien denk ik…
Zijn er geen foto’s van de XF-R?

Ik kan niet wachten op wat Kia nu met de Opirus gaat doen…
@ Palo Vieluc…. waar haal je het toch uit?! “die Aston-Martin kont begint nu echt wel onorigineel te worden” Dit is de eerste auto met een AM-achtige kont… en hij is nog nie eens gereleased trouwens. Ik begrijp sommige commentaren niet goed, alle merken zijn ondertussen al de revue gepasseerd…
Tja ik maakt mij er niet druk in, ik ben tevreden met mijn aankoop, en nu nog kiezen welke motor
Shit.
-edit: nog een keer proberen?-
Q.E.D: Lost In Translation…. we hadden het echter al kunnen opmaken uit de woorden van Ian Callum…
Joop in't Veld
Dit wanproduct heeft niets van een Jaguar weg en de voorzijde is werkelijk niet om aan te zien, die koplampen!
Moet dit een hoogwaardige uitstraling hebben?
Het lijkt meer een Koreaan die wanhopig probeert te lijken op een…op een wat eigenlijk?
In mijn ogen gaat deze auto het einde van Jaguar inluiden, ik hoop zeer van harte dat dit niet zo zal zijn want ik ben een liefhebber van Engelse auto’s omdat ze iets iets hebben – hadden? – wat de Duitse topklasse niet heeft en dat is emotie, een “Duitser” is ongetwijfeld subliem maar het tovert geen glimlach op je gezicht als je er naar toe loopt en er in gaat zitten.
Gelukkig maar dat smaken verschillen, mijjn smaak is het helaas niet!
een beetje te s80
@ Powerslide

Wat had Callum te melden dan?
oke ik kopieer gewoon alles wat hier staat:

Plus:
mooie klokken, brute achterkant, mooi aflopende daklijn..

Min:
klote-grille die kleiner en ronder is geworden,
simpel rechthoekige luchtinlaat eronder in de voorbumper,
& lbnl, vern**kte koplampen ivm het conceptmodel

Tip: Gewoon een A6 3.0TDI door Abt laten doen (6)
@ RacerX: In een recent interview gaf Callum al aan wat er allemaal zou sneuvelen in de uiteindelijke versie.
Slager Korrel
Slager Korrel
Overigens kan ik me voorstellen dat deze auto gewoon niet foto-geniek is, en dat-ie ‘live’ wel indruk maakt. Dus toch een slag om de pols bij mij.
@Slager Korrel
ik vind ‘m ook niet op die Hyundai’s lijken die jij net gaf. Misschien hebben ze ‘m juist rare koplampen gegeven omdat ie anders op een Hyundai lijkt, kijk maar:
Net een Hyundai...
WOW! Ben pas wakker zie dit en voel me misselijk, LETTERLIJK. Die koplampen hebben me bijna een maaginhoud gekost.
Ik vind vooral die achterkant ERG japans.

Ik zou hem niet kopen. Maar de V8 supercharged is M3 waardig kwa specs !
Welke kant vinden jullie de mooiste? de rechtse originele, of de linkse die ik gesoept heb ( met Paint.NET ) ? Ik vind dat de linkse hem een stuk groter doet lijken en meer klasse geeft. Wat denken jullie?

http://www.geocities.com/thomasknockaert/Jaguar_xf5.jpg

– Apache
Slager Korrel
De willekeurige vorm van de koplampen doen mij in het algeheel gezien Koreaans aan. Dat vond ik overigens van de Concept al. Zulke ‘klodders’ hadden Kia en Hyundai in de jaren ’90 veel. Helaas is het de laatste jaren gemeengoed geworden, en wil elk merk schijnbaar hobbeltjes, bobbeltjes, inkepinkjes, golfjes, rondjes aan hun koplampen plakken.
Mijns inziens is deze trend, na dus de Koreaanse jaren ’90, ingezet met de facelift van de BMW 3-serie in 98/99, hierna verschenen deze gezellige uitstulpinkjes ras bij vele merken.
http://www.coleman-bros.co.uk/car_library/bmw_headlight.jpg
Met dus deze Jaguar XF, op basis van de foto’s, als voorlopig dieptepunt. Hopelijk leidt dit snel het volgende hoofdstuk in, dat van puur functioneel vormgegeven koplampen.
@ RA999

voor die voorlichten heb je goed naar mijn XF-naar-XC70-voorkant Photoshop gekeken ;)

– Apache
Amai, veel reacties hier. Het brengt heel wat emotie los, en weinig positieve.

Bij het zien van de eerste foto reageerde ik ook al met “Wat hebben ze GVD met die koplampen gedaan?”, en “ik ben echt kwaad, want dit zie ik niet zitten”.

Als ik zo een deftige foto van de voorkant zie, valt het beter mee dan ik verwachtte, MAAR, mijn eerste reactie was ook; dit lijkt wel een nieuwe Hyundai Sonata. En een zeer mooie Sonata, veel beter dan vroeger, maar wel nog altijd een Sonata, GEEN Jaguar. Blunder, blunder, blunder.

@ Maerten: “Zouden die koplampen deze vorm hebben gekregen om een goed lichtbeeld te krijgen?”

Reeds eind de jaren ’90 had onder andere Hella (duitse lichtenproducent voor diverse merken) en Toyota koplampen ontwikkeld van slecht 1 (één!) cm diameter die genoeg licht geven om te gebruiken in auto’s. Maar dan kwam de trend van steeds groeiende koplampen en verdween het in de schuif.
Ik mis iets… Smaak?!

Nee, deze auto onderscheidt zich eerlijk gezegd in niets van alle andere moderne blik dat nu geproduceerd wordt. Een boom meer in ’t interieur maakt nog geen Jaguar.
Scooperdepoep
Men neme:

De achterkant van een Aston Martin, de zijpartij van de Lexus GS, voorkant/motorkap van de vorige XK en de koplampen van de Volvo S40 maar dan wel met zo’n modern groot oog erin ;- )

Oh, shit, een grote grill natuurlijk, da’s ook hip.

Zum kotsen vrienden. Bah.
@Apache
ik merk dat ik meer naar de vorige reacties moet kijken ;)
Ik vind de mijne toch mooier :P
@ RA999

welnee, de mijne is geslaagder, alleen de Volvo-schuine-streep-met-logo is behoorlijk lelijk. ;)
Toch wel een mooie, stijlvolle auto (zoals het een Jaguar betaamt). Smaakvol interieur ook, en gaaf dat de schakelcoulisse uit de concept het productiestadium heeft gehaald :-) En dat die koplampen wat groter zijn geworden heeft volgens mij te maken met het feit dat Jaguar bestaande componenten (Ford Mondeo wellicht?) gebruikt om de kosten te drukken.
Ik vind het een hele mooie wagen, En @ apache wat je met paint heb gedaan vind ik er niet mooier op worden.
Veel reactie levert deze nieuwe Jag in ieder geval op. Ze hebben iets te veel gekeken naar Hyundai, en om eerlijk te zijn vind ik die beter geslaagd. De achterkant is ook niet zo mooi als van AM. Upgrade en downgrade niet in orde, ach, misschien moet ik gewoon wennen….
De voorkant is wat minder, doet me aan een Volvo denken (zoals ik al vreesde), het is wat te ‘smooth’, te saai voor Jaguar. De achterkant is werkelijk prachtig!

@ Apache; Precies waar ik aan dacht, die Volvo-voorkant! :) Over je voorstel voor die andere koplampen: Die twee losse dingen vind ik niet echt mooi staan, maar dat kan ook aan de uitwerking liggen… :P
Grill van een Continental, de helft van de achterlichten van een DB9, daklijn van een Mondeo. Vage komlampen ook. Niet echt lelijk maar ik word er niet lyrisch van.
Van mij mag iedereen hem mooi vinden, doe ik niet, maar dit is evht geen jag.

Zet dit zonder enige kentekens op straat, het laatste wat de mensen gaan denken, is dat dit een jaguar is.
@Herry
je bedoelt zonder logo’s? ;)
En hij ziet er niet uit als een Jag omdat dit Jaguars nieuwe designrichting is, die hoort dus niet op oude Jaguar’s te lijken…
@ ML320 CDI
@ Citrofiel

Ah, kom nou! Ik zal er eens de foto met beide koplampen aangepast bij zetten:

http://www.geocities.com/thomas_knockaert/Jaguar_xf5.jpg

Wel? Ik vind dat hij er groter uitziet en de Duitse merken meetwaard qua uiterlijk.

– Apache
Statler&Waldorf
Is het zeker dat dit geen Hyunday Tiburon II oid is?
Ik zie dat de gifbeker bij Jaguar nog niet helemaal leeg is; deze auto gaat volgens mij slecht verkopen.
jammeeeeeeeeeeeeeeeeeeer

z’n poep is prachtig… veel mooier dan BMW, Audi en Mercedes samen… alleen die neus… wat een gedrocht… net een jap of koreaan!

verder is hier nog niemand opgevallen dat het interieur gewoon schaamteloos is gekopieerd van Audi, de knopjes, de displays… plagiaat?
die achterlichten lijken op een aston, en op plaatje 4 van boven lijkt hij op de vorige s/type. vanbinnen wel erg mooi. mondeo??? zie ik er echt niet in!!! en hyundai ook niet!
Mensen, de enigste Hyundai waar ie wat van weg heeft is de Genesis…
En wat is het probleem daar van??
Die concept was echt heel mooi en absoluut niet Hyundai dus wat is het probleem?

@Esprit de Flandre: Sonata?????? :S
@Apache

Nu heeft het wel wat.

Ps. Bentley
please check http://www.diseno-art.com/images/jaguar_rd6.jpg
dan zie je dat het nog erger kan….

trouwens, dat zie je hier ook…
http://www.auto55.be/assets/200611/22778/medium/jaguar-xf-teaser-2.jpg

GRUWLIJK…

hoe ie er nu uitziet op de images die jullie allemall gaven is ie prachtig….
If this is their best effort, Jaguar deserve to be taken over by the Chinese. Inside and outside, it’s not deserving of any constructive criticism.
dit vind ik geen jaguar jammer , hoe kan je nou een auto verkloten en een merk als deze met enkele grote toppers op hun naam gaan ze een “gewone” wagen auto bouwen , is niet moeilijk dat hij een a6 of 5 serie kan kloppen wel een mooie motorm oet ik zeggen en interieur smakelijk
Misschien kan een andere kleur hem redden…
dit ziet er beter uit hoop ik:

Free Image Hosting at www.ImageShack.us
curry
Free Image Hosting at www.ImageShack.us
het lukt niet echt….nog 1 keer dan:

img src=”Image Hosting by Picoodle.com
ach, laat ook maar
Lekker bezig f430… :lol: ;) Geef de link eens (als je er nog bent).

@ Apache; Tsja, het is wel exclusiever, maar het doet wel erg aan een Bentley Conti denken… Hoewel twee losse koplampen natuurlijk ook wel echt Jaguar is (XJ). Maar al met al denk ik dat het wel wat had kunnen zijn, als het vanaf het begin in het ontwerp mee was genomen, nu past het toch niet echt (o.a. met die Volvo-grille).
@ f430; Doe gewoon (pijltje openen)img src=(directe link naar pagina met alléén het plaatje) width=450(pijltje sluiten) Het moet toch te doen zijn! :?
@ Apache
Ik snap je losse koplampen wel, maar Cullem had al prachtige ontworpen:

Mooie dichtgenepen kat-ogen. En het lijkt alsof daar de carrosserie is opengesneden. Dat is ook nog eens origineel.

Zie de plaatjes van babbaloerie hierboven.
Jaguar RIP
Nee, hij lijkt op deze Hyundai!
http://www.autoweek.nl/images/800/a/92aedc32b7622b4d80763188635b7e9a.jpg

Concept koplampen waren veel mooier en interieur mag ook wel wat leuker, zoals in de XK.
Ik weet het, ik val in herhaling, maar ik kan het gewoon niet laten. Weer zo’n mooi prototype naar de haaien.

Heren ontwerpers: Stel nou eens als eis aan je baas dat als je een mooie concept hebt gemaakt, dat ie dan ook ECHT NET ZO in productie gaat! Wat zou de wereld er dan toch een stuk mooier uitzien.

(… zucht …)
Hein Verhulst
Eindelijk een gedurfde nieuwe jaguar !!
Een nieuwe weg ingela
Waardeloos model…
Iedereen wilt hem dus blijkbaar eerder zo:

http://www.geocities.com/thomas_knockaert/jagxfcatseye.jpg

– Apache
Achterkant is mooi vind ik, doet wat aan Aston Martin denken.

Interieur is ook topklasse, veel mooier dan een 5-serie bijvoorbeeld.

Maar… die voorkant. Srr die kan me echt niet bekoren.
@Apache: dit is geen verbetering…..^^
Voorkant vind ik niks meer, rest is prachtig
@ DAT

Wat zijn dan de noemenswaardige verschillen?
ik vind hem op de laatste in nederland verkochte nissan maxima qx (ik heb helaas even geen foto).
ach jee .. gisteren nog het mooiste ontwerp ter wereld .. vandaag een gedrocht .. alleen omdat die koplampen 2 cm hoger zijn .. stelletje primaten.
Wat een lelijke Jaguar, en dat als afstammeling van de E-type! Die ontwerpers zijn echt veranderd! Echt die nieuwe is afschuwelijk, net een japanner! Komt dat soms door die overname? Of misschien geld problemen, en daarom hetzelfde als bij chevrolet: oude deawoo’s overgenomen en hun eigen logo erop geplakt? Ik weet het niet hoor. Gaat vast veel geld kosten, ook nog!
Misschien moeten we toch maar even wachten, tot we de auto in de showroom zien. Het is inderdaad een kruising tussen een Mondeo (Niet onbegrijpelijk, zelfde fabriek wellicht), een Hyundai (De koplampen), een Lexus (GS-serie, de vorm) Aston Martin (Achterlichten) en misschien wel meer. Ben benieuwd naar de snufjes en uiteraard een sportpakket (Tuning) voor deze Jag. Ik denk dat het wel goed komt. Maar of deze het opkan tegen de Nieuwe Audi A4 ..
Ligt het aan mij of lijkt de nieuwe Jaguar XF erg verdacht veel op de al bestaande Lexus GS-serie? Wat vinden jullie?
Jammer, concept vond ik werelds en vernieuwend voor jaguar, het lijkt er op dat ze echt nooit winst willen maken door dit concept weer zo truttig ” af te maken”! Moet toch iemand met “ballen” in de directie daar zitten.
Heb gewacht op de introductie maar maar zo als het er nu naar uitziet wordt dit model weer net z’on suffe wagen als de huidige s klasse van jaguar, gemiste kans…..
Heeft die ontwerper zijn opleiding bij rover gehad of zo?
@ Vive La France

E-Type? Wat een Jaguar kenner zeg! Deze XF is een afstammeling van de S-Type en is een concurrent voor de Mercedes E-Klasse. De Jaguar XK(R) is een afstammeling van de aloude Jaguar E-Type

Jaguar XF:
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Jaguar_xf1.jpg

Jaguar S-Type:
http://www.jdch.nl/nl/alge/model/gr_s-type-2004.jpg

Mercedes E-Klasse:
http://www.automedia.com/NewCarBuyersGuide/photos/2006/Mercedes-Benz/E-Class/Sedan/2006_MercedesBenz_E-Class_ext_1.jpg

Jaguar XK:
http://z.about.com/d/cars/1/7/A/T/2007_Jaguar_XK_coupe.jpg

Jaguar E-Type Series 2:
http://www.jdch.nl/nl/alge/model/gr_e_2.jpg
E-Type heette ook niet voor niks de XK-E
@Autokenner
Beter de post lezen Autokenner; het was Ian Callum zelf die de vergelijking met de Lexus GS heeft gemaakt.
Omdat die ook een hoge kofferdeksel heeft i.t.t. de traditie van Jaguar van een aflopende lage achterkant.
(Er is een link naar dit citaat in het artikel in de post; scan1).

@Apache
Je had een remake gedaan die exact leek op de concept ! (op de positionering van de lampen na dan)
@Autokenner
Ik vraag mij af waar je je naam vandaan haalt maar ik denk niet dat deze wagen in hetzelfde marktsegment speelt als de Audi A4…
Je hebt wel gelijk dat het nog wel goed komt met deze XF, van zodra iedereen er wat aan went…
@Citrofiel ja maar ik weet niet meer welke link ik moet hebben bij imageshack of picoodle
@ YannR

Ja ik begrijp wat je bedoelt. Een A4 valt in het segment van de X-type, maar ik vind de A4 die volgend jr komt er zo goed uitzien, dat ik eerder zou kiezen voor die dan de XF. En inderdaad ik vind het interieur trouwens wel mooie, de blauwe verlichting rondom.
Nu maar hopen dat het één grote grap is voor de autoshow van Frankfurt en dat we er allemaal intrappen… ;-)
@ apache

sorry voor de slechte kennis! Wat ik ermee bedoelde was dat de xf de ‘opvolger’ is van het ‘jaguar-icoon’, de e-type, een ‘opvolger’ in de zin van latere variant (chronologisch dan). Ook vind ik het daarom ontzettend jammar dat er geen prachtige auto’s zoals de e-type meer bij jaguar worden gemaakt!
@ Vive La France

OK, ik zie wat je bedoelt. Ik vind de huidige XK(R) anders ook wel behoorlijk mooi hoor.
@ Knorrit

Haha inderdaad, laten we hopen dat het één grote publiciteitsstunt is, om zo een beetje de mening van het publiek te weten, maar helaas er zijn ook al spyshots.
Ik Heb zo eens een minuutje de foto’s fijn bekeken.
Het eerste zicht is inderdaad van oesje…
Maar als je dan goed kijkt…
Hij heeft een mooie lijn, koplampen vallen mee (minder overdrijven!)
en een lekkere kont.
Het is natuurlijk wel een stijlbreuk, maar ik denk dat het allemaal wel op zijn pootjes tercht komt bij Jaguar.
Laten we dat hopen.
Ik ben kwaad! Weken lang heb ik gesmacht naar deze definitieve foto’s. Het concept was ongelooflijk veelbelovend. En wat maken ze ervan? Pure crap! Hoe dúrft men zo’n koplampen in een Jaguar (mij god!) pleuren? Da’s nu nét wat een auto zo lelijk kan maken.

Ik schrik zelfs van al die positieve reacties op de achterlichten. Héél mooi hoor, die j a g u a r – letters over de hele breedte (gepikt van de nieuwe V70) en nog mooier zijn die 5 cm lampjes boven die prachtige dikke chromen strip.

Jaguar heeft álle klasse verloren. Komaan zeg, een Lexus GS is pak-ken mooier. En het interieur is simpelweg high-tech. Mij goed, maar past dit in een Jaguar. Maar ja, een automerk heeft toch wel het recht om van vandaag op morgen helemaaaaaal de andere weg op te gaan zeker? Ja!
@ Tombnolz
Op de S-type staan de letter van jaguar er ook al zo op dus kan eerder zeggen Volvo heeft het overgenomen van hen.

En even over de rest van al het commentaar, geloof dat bijna iedereen hier een Hyundai rijd wand iedereen ziet het in deze wagen. ( ik niet )

En is het niet de bedoeling dat als een automerk een nieuwe design richting inslaat dat de auto niet meer op een van zijn voorgangers lijkt maar iets nieuws uitstraalt. Nou dit is een nieuwe uitstraling en daar moet men aan wennen.
met een beetje eenvoudige tuning kun je die lelijke koplampen een stuk mooier maken
Vind um er ook goedkoop uitzien voor een redelijk dure bak. Ik wacht wel tot december vlg jaar, dan staat ie vast 30% goedkoper op de tweedehands sites.
@ Jan: Kan toch niet de bedoeling zijn hé. Dat je je voorlichten moet gaan tunen om er acceptabel uit te zien.

Zo, die designers moeten zich ook wel lekker voelen. All over the internet wordt hun “meesterwerk” schoon afgekraakt.
echt teleurstellend vind het jammer op zich een mooie auto, waarvan er al vele zelfde modellen rondrijden, niet echt van: wauw! een jaguar JAMMER
@ autoblogger

Klopt, want die linker griet bedekt een van die waardeloze koplampen. :)
… en legt er 1 van haar eigen koplampen voor in de plaats. Much better!
achterkant heeft iets weg van een aston martin ( de lichten) voorkant is een mix van mondeo plus een volvo, maar lelijk is hij niet.
Hoe kun je een voorkant zo verknoeien!
Jammer…
Eerst “echt” zien (naar Frankfurt dus) , dan geloven !
Let wel, als de koplampen tegenvallen (en ik ben bang dat dat inderdaad zo is), compenseert de “kont” alles. Bovendien is de face-lift immers al klaar (C-XF) en kunnen wij nog even sparen tot die face-lift er is, want allemachtig wat is ie duur !
Of … zou de XF-R misschien die C-XF koplampen krijgen om zich te onderscheiden van de supercharged XF-S !?!
zojuist in de Jaguarfabriek in Engeland geweest en hem daar in levende lijve -zowel in de showroom, als veelvuldig rijdend in Birmingham rond de fabriek- gezien en ik moet zeggen dat het toch echt wel een mooie auto is! Met name in het zwart ziet ie er erg goed en strak uit
Moest hier die prachtige S-type (waarvan de laatste versies overigens ook al wat minder werden) voor wijken?
De concept-car was nog wel apart, maar dit is, helaas, naar mijn mening, een 13-in-een-dozijn auto geworden. Jaguar had met de S-type toch een unique selling point? Nu begeeft men zich op een markt waar de concurrentie moordend is. Deze auto kan qua styling niet op tegen de BMW 5, is even saai/degelijk als de Audi A6 (en waarom zouden Audi-rijders dan overstappen?) en als men van het oude-mannen-imago af wil (niet mijn woorden, maar vrij vertaald wel de woorden van Jaguar zelf), dan mikt men toch ook niet op de Mercedes E-klasse rijders. Kortom, volgens mij een marketingblunder.
Hier ruil ik het neefje van de S-type, mijn Rover 75, zeker nog niet voor in. Dat was voor begin 2008 wel mijn vaste voornemen. Echt zonde! Ik hoop dat er nog wat aan gedaan kan worden. Het is met pijn in mijn hart dat ik deze reactie heb geschreven.
Er is al een hoop geschreven maar ik voeg er aan toe dat ik de achterkant beeldig vind en inderdaad de voorkant nietszeggend en zonder klasse.
wacht maar tot je deze in het echt ziet, je zal verbaasd zijn hoe goed het meevalt hoor
Get a life. Het is gewoon een prachtige auto en morgen ga ik hem voor het eerst in het echt zijn en ga een ritje erin maken.

groet,

GJ.
Vandaag heb ik hem gezien en hij lijkt op totaal geen andere auto hij is supervet, superbreed, superluxe en supertstrak, maar totaal niet fotogeniek. Dat is me wel duidelijk geworden. Deze auto laat BMW, Audi, Lexus en Mercedces ver achter zich. Ik kan niet wachten tot maart want dan is die van mij.
lelijk wil ik het niet noemen maar…
Ik vond dat de spy shots een veel betere indruk gaven dan wat het geworden is. De kont kon/ moet veel beter, en de neus kan best een face lift krijgen voor hij goed en wel de markt op is.
Dit is geen Hyundai geen lexus …
Je moet er maar eens in zitten … Je komt terecht in een luxueuse afwerking met veel leder (zelfs ht dashbord is van leder) en niet in den plastiek zoals van die andere merken. Eens echt op de markt zal iedereen er “heet” van lopen. De neus kom je wel gewend maar “al” de rest maakt dit schoonheidsfoutje goed.
Ik weet niet wat jullie ier allemaal tegen die auto hebben want in mijn ogen is ie een hele verbetering t.o.v. de S-type. Heb erin gezeten in het salon van brussel en geloof me of niet, maar de afwerking kan echt aan geen één auto tippen. Mn pa twijfelde tussen de X5 en de XF om te kopen (weet het, 2 totaal verschillende wagens) en ben er niet kwaad om dat het de XF geworden is. prachtige wagen gwn. Met de 2.7D zal het wsl gn slomerd zijn, dezelfde motor zit in de range sport en daarin gaat ie al goed vooruit, ondanks hij nog 500 kg meer mee te sleuren heeft. Hoop echt dat dit een succes mag worden voor jaguar. btw, nie moeilijk dat het achterste op aston martin trekt, hij is getekend door een tekenaar van aston martin

nu enkel nog wachten tot juni…
Wat de reacties ook mogen zijn, ik was ook onder de indruk op het autosalon. Levertijd is onmiddels opgelopen tot 10 maanden terwijl er bij dealer nog geen te vinden is. Vermoed dat er toch wel wat mensen zijn die hem zien zitten.
Beste commentatoren,

Jaguar wil een nieuw design. Als ze alles overnemen van de C-XF gaat geen kat erover spreken. Iedereen gaat zeggen:’Mooie auto’, en na een paar maand is het gedaan. Door in de eerste versie wat speciaal te doen, wordt het gespreksonderwerp nummer 1. Wacht op de facelift. De eerste vier jaar moeten bij alle auto’s de kinderziektes er af.

Zou Jaguar hierdoor klanten verliezen. Neen, in tegendeel. Als ik het mij goed herinner zei iedereen op de nieuwe look van de BMW 7 en de daarop volgende nieuwe 5 en 3 serie, dat BMW slecht bezig was. BMW verkocht nog nooit zoveel auto’s. Mercedes kent eenzelfde verhaal.

Als absolute Jagfan kan ik me hier echt in vinden. Zeer goede zet om met dergelijke opvallende lichten te komen. Iedereen spreekt er over.
Krijg zo het gevoel dat het niveau Volkswagen-reclame hier ontzettend hoog ligt….(Voor iemand die er altijd 1 had willen hebben)….
Heb vandaag in de Supercharged V8 gereden!! Was een genot.. Interieur is prachtig net zoals de achterzijde.. Voorkant is toch wel mislukt, maar who cares met zo’n motor?!
Dat zij niet bijzonder fotogeniek is, komt niet door de vorm. Alles wat 3-dimensionaal spetterend mooi is, is niet mooi op een foto te krijgen (2-dimensionaal).
Het is werkelijk een prachtig zacht gelijnde auto met een heerlijk motor geluid – super modern. Ik zit met smart tot 3de week juni te wachten om vanuit mijn Chrysler 300 M over te stappen in een winter gold Jaguar XF.
Prachtige auto! Ik vind hem helemaal geweldig. Jaguar laat zien dat luxe ook sportief kan zijn en de gadgets zijn echt super. Ook merk je, als je erin rijdt, dat de remmen fabuleus goed zijn en hij als het ware aan de weg ‘kleeft’.
Prachtig alleen vind ik mijn, xjr 2006 mooier :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).