Alpina bouwt sinds jaar en dag speciale uitvoeringen van BMW’s. Ze lijken daarbij de gaten op te vullen die BMW niet rendabel acht. Deze keer lepelen ze een twinturbo viercilinder dieselblok in de 3-serie coupe.
Inderdaad dat is het 204 pk sterke 2.0 liter twinturbo blok dat we kennen uit de BMW 123d. Nu levert BMW zelf geen 323d en dus doet Alpina dat dan maar. Het blok is licht gekieteld en levert 214 pk, 450 nm en draait een maximum toerental van 5200 tpm. De sprint naar de 100 is in 6,9 seconden gepiept en de topsnelheid ligt op 244 km/u. Daarmee valt de Alpina D3 Biturbo qua prestaties tussen de 325d en de 330d in. In Duitsland is de basisprijs 40.600 Euro, ook al precies in het midden tussen de 325d en de 330d. De D3 Biturbo wordt leverbaar met een handgeschakelde zesbak of de automatische switchtronic bak van Alpina en in zowel coupe, sedan als touring formaat.
maximum toerental 5200 rpm is toch wel indrukwekkend voor een dieselmotor.
Diesel-bommetje.
Op de IAA stonden alle Alpina’s in deze kleur. Heel aparte kleur. Is lichter dan bovenstaande foto doet vermoeden
Op de IAA stonden alle Alpina’s in deze kleur. Heel aparte kleur. Is lichter dan bovenstaande foto doet vermoeden
Bmw 3 coupe is mooi.
Alpina timmert goed aan de weg de laatste tijd, met deze prijs mikken ze duidelijk op de massa.
Ik vraag me alleen af of ze zich niet beter bij de oude dikkere (M) motoren als de 4,6 l. v8 kunnen houden.
Dat zou alpina toch exclusiever houden.
Mooie kleur, mooie bodykit, en klassieke maar hele mooie velgen. Zonder striping mogen ze hem zo voor mijn deur zetten.
@Sander: mijn nissan almera les-auto ging pas bij 6000 in het rood, was ook een diesel
schitterende aanpassingen. een Alpina is en blijft tijdloos! Ik vind zelfs de prijs nog meevallen, het is toch iets exclusiever dan een standaard BMW
maar…? Alpina heeft de D3 toch al langer :? en die borduurde toch voort op de 320d?
Heb ik in ieder geval altijd een prachtige wagen gevonden :) kan lekker hard, blokje weegt niet zoveel(dus wendbaar), diesel kost relatief weinig en als je wil rijdt deze wagen superzuinig. Daarbij ben ik groot fan van de alpina styling!
alleen die jaren80 voorspoiler bederft het voor mij een beetje
Ja, de Alpina-styling is meestal wel leuk, maar van voren gezien vind ik hem toch een beetje vreemd. De neus neigt meer naar binnen toe als je zakt, maar dan komt er ineens die alpina-spolier/lip. Lijkt een beetje op overbijt.
die voorbumper is toch ook maar gewoon overgenomen van een serie of 2 hiervoor hoor :-s lelijk… de rest is vet! love alpina
Ik denk eerlijk gezegd dat deze auto gaat floppen. De echte bmw fans die een snelle diesel willen zullen uiteindelijk de 3.0 twin-turbo nemen. Voor de gemiddelde Alpina aanhanger zal deze auto te weinig uitstraling hebben. Het is voor Alpina aanhangers vaak belangrijk dat er een eigen blok van Alpina in zit en dat is hier niet het geval.
Beetje zwakjes dus.
@Susp1cious
Denk wel dat deze het goed zal doen. In landen zoals België word je belast op cilinderinhoud, wat in het voordeel van een 2-liter spreekt. Daarenboven zijn Alpina’s vaak niet eens zo duur. En een Alpina blijft toch iets specialer dan een gewone BMW. Ik denk dus dat er heus wel een niche zal voor bestaan.
Dotternetta schrijft,
3 March 2008 om 14:31
@Sander: mijn nissan almera les-auto ging pas bij 6000 in het rood, was ook een diesel
….je begrijpt et geloof ik niet helemaal
@Dotternetta
weet je zeker dat het een diesel was en geen 1.6 ?
wat een spuuglelijk dinggggggggg
dan liever de normale coupe
Het gat tussen de 325d en 330d vind ik al niet heel groot (194 en 228 pk). Tenzij er een aardig verschil in karakteristiek van de motor is, geef ik deze 2.0 in NL bijvoorbeeld niet veel kans. Stijn heeft wel een punt. Landen waar je wordt belast op cilinderinhoud scheelt 2 of 3 liter toch aardig.
De 325d is wat mij betreft de beste motor van het 4tal (D3, 330d, 325d, 320d). Niet het meeste PK maar wel de meest sportieve inborst. 330d mikt meer op comfort, 325d is de meest sportieve. Een 6 cylinder dieselmotor die graag in toeren klimt en dan nog niet onaangenaam klinkt ook niet. Wat mij betreft zeker en vast een aanrader ! Daar kan volgens mij de D3 niet aan tippen, al is het om het feit dat deze een 4cylinder is. De BMW 4 cylinders (en niet enkel die van BMW trouwens) hebben de lastige eigenschap om gekoppeld te zijn aan zéér korte eerste en 2de versnelling. Niets boven de 325d ! ! !
Dat klopt, die nissan dieseltje gaan zeer hoog in toeren, ik heb zelf een primera gehad, zijn max vermogen lag op 4800tr/ min of 5200 tr/min als ik me niet vergis…
groeten
Ik vind het maar een triestige prestatie, gewoon een extra pk versie eigenlijk, ik zie er de eer niet in. De coupé is wel een grote vooruitgang tegen de gewone dreier, gelukkig, want het was nodig.
Waarom altijd die bezopen striping??
Nu dacht ik echt dat Alpina zélf een 2.0 diesel met meer dan 200 pk had ontworpen, nog voor BMW zelf met hun .23d op de proppen kwam…
oke lekker hoor voor een diesel nu een 335d van alpina kijken hoe hard die gaat
Nu nog een (Alpina) 523d. Vind dit blok een betere instapper dan de 520d.
@ Tombnolz
Hun eerste 2.0 motor was een doorgetunede versie van bmw’s 320, 120D.
BMW_xxx
Ik snap dat een 325d een mooir compromis is, financieel zeker. Akoustisch gezien ook. Maar de sportiefste?? De 330d en 325d zijn exact dezelfde motoren, maar met andere afstemming van ECU en de 325d heeft een kleinere intercooler. Verder zijn ze hetzelfde. Dus qua loopcultuur is er geen verschil, omdat het dezelfde 3.0d motoren zijn, alleen levert de 330d meer power, is dus ook ‘sportiever’