• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nieuwe varianten van de Lotus Europa

Auteur: Wouter, gepost 3 maart 2008 om 14:57 – 29 Reacties

Lotus Europa SE
Behalve een klein stukje chassis en een trifuel Elise neemt Lotus ook nog eens een vernieuwde Europa mee naar Genève.

De Europa range wordt uitgebreid met de Europa SE. De Europa SE krijgt 25 pk extra, waarmee het totaal aantal pk’s dat de midscheeps gemonteerde 2.0 liter turbo op 225 uitkomt. Het koppel is maar liefst 300 nm. Aangezien de Lotus Europa slechts 995 kg weegt, is het op zich bescheiden vermogen van 225 pk genoeg voor aansprekende prestaties. Vanuit stilstand rijdt de Europa SE in 5,7 seconden 100 km/u en binnen 13 tellen staat er 160 km/u op de klok. De topsnelheid bedraagt 230 km/u. De Europa SE krijgt nieuwe lichtgewicht velgen, die voor 17″ groot zijn en achter 18″. De remmen zijn opgewaardeerd naar 308 mm grote exemplaren van AP Racing.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!
  • Deze nieuwe Lotus werd pas na 7 jaar (!) verkocht
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

europa, geneve-2008, Lichtgewicht, Lotus

Vorig bericht: « Alpina D3 Biturbo
Volgend bericht: Seat Ibiza concept (Bocanegra) »

Lees Interacties

Reacties

  1. bram zegt

    3 maart 2008 om 15:01

    Erg jammer dat hij in nederland slecht verkoopt want het is toch een verademing tussen alle 911 jes, mazda’s en tt’tjes!

    Login om te reageren
  2. Beck zegt

    3 maart 2008 om 15:06

    En toch blijf ik hem hondslelijk vinden!!
    Zeer begrijpelijk dat je deze Europa bijna nooit ziet!
    Ik snap ook niet waarom iemand de Europa zou verkiezen boven de Elise/Exige.

    Login om te reageren
  3. Mosh zegt

    3 maart 2008 om 15:17

    Ben het met Beck eens. Zie ook de meerwaarde die dit model aan het lotusgamma geeft niet!

    Login om te reageren
  4. Whoohoow zegt

    3 maart 2008 om 15:22

    Bram, pardon tussen de 911 JES ?????

    De machtige 911 ICOON bedoel je, het statement van alle supersportwagens, en daar vergelijk jij zon speelgoedautotje mee ?

    Login om te reageren
  5. Klassiekerrally zegt

    3 maart 2008 om 15:27

    Speelgoedauto of niet: ik denk dat je het de gemiddelde 911 rijder op een bochtige weg knap lastig kan maken. Zo lelijk als ik de Europa eerst vond, zo mooi begin ik ‘m nu te vinden.
    Goed bezig die jongens!

    Login om te reageren
  6. bram zegt

    3 maart 2008 om 15:28

    @ Whoohoow,

    Jou reactie neem ik niet serieus, wat nou speelgoed autotje? Alle sportautos zijn per definitie toch een vorm van speelgoed of zie ik dat nou verkeerd?

    Login om te reageren
  7. Djivy zegt

    3 maart 2008 om 15:29

    De meerwaarde van een Elise die net iets minder spartaans is (de Europa dus) is inderdaad ver te zoeken. Al begin ik de Europa wel te appreciëren, wat initieel niet het geval was.

    Dat Lotus teasers rondstuurt in de vorm van een gefotografeerde vooras, dat is pas een echte grap.

    Login om te reageren
  8. Tom# zegt

    3 maart 2008 om 15:31

    jup.., en ik ben het met Bram eens..
    Ik vind die 911 een stom, uitgemelkt uiterlijk hebben. (begrijp me niet verkeerd.., prestaties zijn uitmuntend)

    Login om te reageren
  9. Klassiekerrally zegt

    3 maart 2008 om 15:34

    @ Djivy: Lotus is terecht trots op z’n innovatieve lichtgewicht constucties. Dat is nou juist wat Lotus zo sterk maakt, zelfs wat ze hun identiteit geeft. Niks grap dus.

    Login om te reageren
  10. Beck zegt

    3 maart 2008 om 15:51

    @ Djivy

    net iets minder spartaans is zeer relatief bij Lotus, het interieur van de Europa bestaat ook maar uit plastiek/alu met een stuur, pook, kuipstoeltjes, pedalen.
    En btw, een Lotus koop je juist omdat hij zo spartaans is met alleen aandacht voor driving fun!

    Login om te reageren
  11. bram zegt

    3 maart 2008 om 15:57

    @ allen,

    Inderdaad Lotus = spartaans, dat moge duidelijk zijn. En op dit moment is de Europa de meest softe versie van lotus. Maar het is, en blijft een lotus dus een speelgoed auto in optima forma!

    Login om te reageren
  12. desingMNN zegt

    3 maart 2008 om 16:14

    lotus= plastic zooi
    porsche= duitse degelijkheid

    lotus is een leuk speledingetje, meer niet, ook deze europa

    Login om te reageren
  13. Tom# zegt

    3 maart 2008 om 16:18

    porsche = goed qua prestaties.., maar qua uiterlijk?. Uitgemelkte zooi…
    Het zal me niks verbazen als ze over 10jaar nog steeds het uiterlijk van de 911 nemen…

    Login om te reageren
  14. coohla zegt

    3 maart 2008 om 16:34

    Heb de Lotus Exige op de nurburgring anders wel die pure sportauto´s (GT3´s en alle soorten van turbo versies van de 911) van je wel es op hun plaats zien zetten, 1 van de snelste auto´s die je zo van de straat het circuit op kan rijden, zonder al te veel aanpassingen. Lotus is gewoon performance puursang. Goed een 911 zal comfortabeler zijn en misschien beter afgewerkt, maar op een circuit zou ik zeker voor een Lotus kiezen ipv een 911….Buiten dit alles is de 911 gewoon een vreemd concept voor een sportieve auto, de motor net iets uitstekend achter de achterwielen, dit is gewoon niet de meest optimale constructie, van daar dat de supersportwagen van porsche de zelfde constructie heeft als een Lotus Elise/Exige, juist een middenmotor…..

    Login om te reageren
  15. bram zegt

    3 maart 2008 om 16:38

    Precies, en daarom is het jammer dat de europa hier weinig wordt verkocht. Het is echt een serieus alternatief voor de overige sportauto’s, en omdat het de meest luxe is op dit moment van lotus had ik verwacht dat er meer animo voor zou zijn. En in het echt ziet hij er echt heel mooi uit! Lotus is echt een geweldig merk dat volgens mij voor inspiratie zorgt bij vele andere merken, lees ;ferrari, porsche, lamborghini en waarom? LESS IS MORE!

    Login om te reageren
  16. AlwinH zegt

    3 maart 2008 om 16:46

    Een 911 of een Lotus?
    Ik heb zelf een Turbo en een Exige, allebei fantastisch maar compleet verschillende auto’s. Appels met peren dus (zoals zo vaak hier).

    Login om te reageren
  17. Whoohoow zegt

    3 maart 2008 om 17:20

    Ding ziet er mie waggelig en gammel uit pruts qualiteit, klein kakdingetje, en als je een 911 niet mooi vindt qua uiterlijk, dan verklaar ik je echt voor aap !

    Login om te reageren
  18. SimonMc zegt

    3 maart 2008 om 17:50

    @Whoohoow: Wat?De 911 een supersportwagen?Overdrijf je niet een beetje?Dan staat er op elke hoek van de straat een “supersportwagen” ale.

    Trouwens, speelgoedwagentje?Dit speelgoedwagentje rijdt namelijk weg van alle 2000 varianten van je teergeliefde 911.

    Ik zou me toch eens dringend gaan verdiepen in de lotus historie.

    Login om te reageren
  19. Whoohoow zegt

    3 maart 2008 om 18:12

    Simonmc waar woon jij dan ? Dan kom ik langs met mn camera en een paar lege fotorolletjes om al die 911 op de foto te zetten.

    Van de 2000 varianten bedoel je zeker het bouwjaar ja, en deze is van 2008 , goede vergelijking ????

    Login om te reageren
  20. Tom# zegt

    3 maart 2008 om 18:15

    @Whoohoow, maar goed om te weten dat ik (en ik denk wel meer autobloggers) van de apen afstam..
    Stam jij af van een blinde mol ofzo? Nog steeds blijf ik d’r bij: Uitgemolken 911 die ik ELKE dag zeker 1-2 keer zie..

    Login om te reageren
  21. Citrofiel zegt

    3 maart 2008 om 18:15

    Op andere sites (AW *kuch*) gaat het over een facelift, niet over een aanvulling. :?

    Login om te reageren
  22. Grumnorch zegt

    3 maart 2008 om 18:46

    Ik heb in de Europa gereden. Hij rijdt fantastisch en is (standaard met 200pk) al retesnel.
    Uiterlijk: smaken verschillen en ondanks dat ik een zeer grote Lotusfan ben vind ik hem niet mooi.
    Prijs: voor dat geld zijn veel betere auto’s te koop, maar daar heb je waarschijnlijk lang niet zoveel lol mee…

    Over all: Koop een Elise; nóg meer lol en EUR 20.000 in je zak houden of opmaken aan een opvoersetje.

    Login om te reageren
  23. mc zegt

    3 maart 2008 om 19:29

    Dit is een prima aanvulling/facelift van het Lotus aanbod. De Europa is echt een snelle bak, want qua pk/gewicht verhouding zit ie dicht tegen de 911 turbo aan.
    Lotus Europa heeft 225 pk/ 995kg = 0.23pk/ kg
    Porsch 911 turbo heetf 480 pk/ 1585 = 0.30 pk/kg
    De 911 zal op rechte stukken wel sneller zijn, maar in de bochten is Lotus de koning!

    Login om te reageren
  24. ELB zegt

    3 maart 2008 om 20:04

    @ Tom#

    Ga je mond es spoelen …

    @ Whoohoow

    Echte liefhebbers zijn zeldzaam ;)

    Login om te reageren
  25. classic red zegt

    3 maart 2008 om 20:15

    Ik zou, net als velen blijkbaar, een Elise of Exige verkiezen. Maar de Europa ziet er in levenden lijve toch niet verkeerd uit. Op foto’s komt hij altijd minder tot zijn recht.

    @Whoohooow

    De Carrera GT is een supersportwagen, de 911 niet. Anders zouden er niet zoveel trophy-wives mee naar de kapper gaan.

    Login om te reageren
  26. Cooper S zegt

    3 maart 2008 om 21:24

    Voor mij toch liever een Elise of een Exige. Ik kan maar niet wennen aan die Europa.

    Login om te reageren
  27. SimonMc zegt

    3 maart 2008 om 21:37

    @Whoohooow: natuurlijk bedoelde ik dit niet letterlijk, maar een 911 zie je wel vaak genoeg rijden waar je een lotus zelden ziet rijden.De europa heb ik helemaal nog nooit zien rijden.

    Ik ben zelf een porsche fan.Ik vind de carrera GT magnifiek.Dàt is een echte supersportwagen, de 911 niet.Ik weet dat een 911 geweldig goed rijdt, maar een lotus is gewoon zoveel puurder.

    Motor op de juiste plaats, laag gewicht, de auto is ook erg laag, heel spartaans uitgevoerd.Dat noem ik een rasechte sportwagen, met een ongelofelijk onderstel ( ja hoor nog een pak beter dan een 911 ).

    De 911 daarentegen is een luxe sportwagen.

    Zo te horen kan je sportwagens apprecieren, waarom kan je dat dan niet met lotus?

    Login om te reageren
  28. super seven zegt

    3 maart 2008 om 21:48

    De Porsche 911 was natuurlijk een schot in de roos met veel kwaliteit.Veel mensen houden van Porsche vanwege het aanzien wat je er mee zou hebben.
    Persoonlijk blijf ik er een geplette kever in zien.Dan is er aan Lotus voor auto en techniek liefhebbers veel meer plezier te beleven.Colin Chapman Heeft voor veel vernieuwing in auto techniek gezorgt.De 50 jaar geleden ontworpen super seven word nog steeds gebouwd en kan elke sportwagen het leven moeilijk maken . Daarna volgden nog veel modellen en experimenten Dan is Porsche toch wat saai met die eeuwige 911.

    Login om te reageren
  29. Larie zegt

    4 maart 2008 om 12:20

    Hoe lang bestaat die lotus Europa al?
    Doet me denken aan Spinvis. Hehe.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North