• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Alpina D3 Biturbo

Auteur: Wouter, gepost 3 maart 2008 om 14:03 – 27 Reacties

Alpina D3 Biturbo
Alpina bouwt sinds jaar en dag speciale uitvoeringen van BMW’s. Ze lijken daarbij de gaten op te vullen die BMW niet rendabel acht. Deze keer lepelen ze een twinturbo viercilinder dieselblok in de 3-serie coupe.

Inderdaad dat is het 204 pk sterke 2.0 liter twinturbo blok dat we kennen uit de BMW 123d. Nu levert BMW zelf geen 323d en dus doet Alpina dat dan maar. Het blok is licht gekieteld en levert 214 pk, 450 nm en draait een maximum toerental van 5200 tpm. De sprint naar de 100 is in 6,9 seconden gepiept en de topsnelheid ligt op 244 km/u. Daarmee valt de Alpina D3 Biturbo qua prestaties tussen de 325d en de 330d in. In Duitsland is de basisprijs 40.600 Euro, ook al precies in het midden tussen de 325d en de 330d. De D3 Biturbo wordt leverbaar met een handgeschakelde zesbak of de automatische switchtronic bak van Alpina en in zowel coupe, sedan als touring formaat.

Alpina D3 Biturbo

Ook interessant!

  • Alpina heeft weer een officiële Nederlandse importeur
  • Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
    Video: nieuwe BMW 7 Serie gesnapt
  • Gespot: een Alpina D3-buikschuiver
  • Video: dikke BMW ontmoet dikke BMW

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

3-serie, alpina, BMW, Diesel, geneve-2008, tuning

Vorig bericht: « Matte Manthey K535
Volgend bericht: Nieuwe varianten van de Lotus Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. Sander zegt

    3 maart 2008 om 14:07

    maximum toerental 5200 rpm is toch wel indrukwekkend voor een dieselmotor.
    Diesel-bommetje.

    Login om te reageren
  2. Mosh zegt

    3 maart 2008 om 14:11

    Op de IAA stonden alle Alpina’s in deze kleur. Heel aparte kleur. Is lichter dan bovenstaande foto doet vermoeden

    Login om te reageren
  3. Mosh zegt

    3 maart 2008 om 14:11

    Op de IAA stonden alle Alpina’s in deze kleur. Heel aparte kleur. Is lichter dan bovenstaande foto doet vermoeden

    Login om te reageren
  4. Majinstar zegt

    3 maart 2008 om 14:15

    Bmw 3 coupe is mooi.

    Login om te reageren
  5. desingMNN zegt

    3 maart 2008 om 14:19

    Alpina timmert goed aan de weg de laatste tijd, met deze prijs mikken ze duidelijk op de massa.
    Ik vraag me alleen af of ze zich niet beter bij de oude dikkere (M) motoren als de 4,6 l. v8 kunnen houden.
    Dat zou alpina toch exclusiever houden.

    Login om te reageren
  6. Nick_BE zegt

    3 maart 2008 om 14:20

    Mooie kleur, mooie bodykit, en klassieke maar hele mooie velgen. Zonder striping mogen ze hem zo voor mijn deur zetten.

    Login om te reageren
  7. Dotternetta zegt

    3 maart 2008 om 14:31

    @Sander: mijn nissan almera les-auto ging pas bij 6000 in het rood, was ook een diesel

    Login om te reageren
  8. Andy zegt

    3 maart 2008 om 14:36

    schitterende aanpassingen. een Alpina is en blijft tijdloos! Ik vind zelfs de prijs nog meevallen, het is toch iets exclusiever dan een standaard BMW

    Login om te reageren
  9. Alwood zegt

    3 maart 2008 om 14:53

    maar…? Alpina heeft de D3 toch al langer :? en die borduurde toch voort op de 320d?
    Heb ik in ieder geval altijd een prachtige wagen gevonden :) kan lekker hard, blokje weegt niet zoveel(dus wendbaar), diesel kost relatief weinig en als je wil rijdt deze wagen superzuinig. Daarbij ben ik groot fan van de alpina styling!

    Login om te reageren
  10. bert zegt

    3 maart 2008 om 14:56

    alleen die jaren80 voorspoiler bederft het voor mij een beetje

    Login om te reageren
  11. BennyB zegt

    3 maart 2008 om 15:02

    Ja, de Alpina-styling is meestal wel leuk, maar van voren gezien vind ik hem toch een beetje vreemd. De neus neigt meer naar binnen toe als je zakt, maar dan komt er ineens die alpina-spolier/lip. Lijkt een beetje op overbijt.

    Login om te reageren
  12. yannick zegt

    3 maart 2008 om 15:12

    die voorbumper is toch ook maar gewoon overgenomen van een serie of 2 hiervoor hoor :-s lelijk… de rest is vet! love alpina

    Login om te reageren
  13. Susp1cious zegt

    3 maart 2008 om 15:14

    Ik denk eerlijk gezegd dat deze auto gaat floppen. De echte bmw fans die een snelle diesel willen zullen uiteindelijk de 3.0 twin-turbo nemen. Voor de gemiddelde Alpina aanhanger zal deze auto te weinig uitstraling hebben. Het is voor Alpina aanhangers vaak belangrijk dat er een eigen blok van Alpina in zit en dat is hier niet het geval.

    Beetje zwakjes dus.

    Login om te reageren
  14. Stijn zegt

    3 maart 2008 om 15:27

    @Susp1cious
    Denk wel dat deze het goed zal doen. In landen zoals België word je belast op cilinderinhoud, wat in het voordeel van een 2-liter spreekt. Daarenboven zijn Alpina’s vaak niet eens zo duur. En een Alpina blijft toch iets specialer dan een gewone BMW. Ik denk dus dat er heus wel een niche zal voor bestaan.

    Login om te reageren
  15. Bennie zegt

    3 maart 2008 om 15:37

    Dotternetta schrijft,

    3 March 2008 om 14:31
    @Sander: mijn nissan almera les-auto ging pas bij 6000 in het rood, was ook een diesel

    ….je begrijpt et geloof ik niet helemaal

    Login om te reageren
  16. RenJie zegt

    3 maart 2008 om 17:46

    @Dotternetta

    weet je zeker dat het een diesel was en geen 1.6 ?

    Login om te reageren
  17. moris zegt

    3 maart 2008 om 17:58

    wat een spuuglelijk dinggggggggg

    dan liever de normale coupe

    Login om te reageren
  18. Citrofiel zegt

    3 maart 2008 om 18:22

    Het gat tussen de 325d en 330d vind ik al niet heel groot (194 en 228 pk). Tenzij er een aardig verschil in karakteristiek van de motor is, geef ik deze 2.0 in NL bijvoorbeeld niet veel kans. Stijn heeft wel een punt. Landen waar je wordt belast op cilinderinhoud scheelt 2 of 3 liter toch aardig.

    Login om te reageren
  19. bmw_xxx zegt

    3 maart 2008 om 19:22

    De 325d is wat mij betreft de beste motor van het 4tal (D3, 330d, 325d, 320d). Niet het meeste PK maar wel de meest sportieve inborst. 330d mikt meer op comfort, 325d is de meest sportieve. Een 6 cylinder dieselmotor die graag in toeren klimt en dan nog niet onaangenaam klinkt ook niet. Wat mij betreft zeker en vast een aanrader ! Daar kan volgens mij de D3 niet aan tippen, al is het om het feit dat deze een 4cylinder is. De BMW 4 cylinders (en niet enkel die van BMW trouwens) hebben de lastige eigenschap om gekoppeld te zijn aan zéér korte eerste en 2de versnelling. Niets boven de 325d ! ! !

    Login om te reageren
  20. Volvo_440_turbo zegt

    3 maart 2008 om 19:34

    Dat klopt, die nissan dieseltje gaan zeer hoog in toeren, ik heb zelf een primera gehad, zijn max vermogen lag op 4800tr/ min of 5200 tr/min als ik me niet vergis…

    groeten

    Login om te reageren
  21. IlCuoreSportivo zegt

    3 maart 2008 om 20:19

    Ik vind het maar een triestige prestatie, gewoon een extra pk versie eigenlijk, ik zie er de eer niet in. De coupé is wel een grote vooruitgang tegen de gewone dreier, gelukkig, want het was nodig.

    Login om te reageren
  22. Ganryu zegt

    3 maart 2008 om 21:11

    Waarom altijd die bezopen striping??

    Login om te reageren
  23. Tombnolz zegt

    3 maart 2008 om 21:20

    Nu dacht ik echt dat Alpina zélf een 2.0 diesel met meer dan 200 pk had ontworpen, nog voor BMW zelf met hun .23d op de proppen kwam…

    Login om te reageren
  24. bmw325i zegt

    4 maart 2008 om 00:01

    oke lekker hoor voor een diesel nu een 335d van alpina kijken hoe hard die gaat

    Login om te reageren
  25. AutoSketch zegt

    4 maart 2008 om 00:02

    Nu nog een (Alpina) 523d. Vind dit blok een betere instapper dan de 520d.

    Login om te reageren
  26. Susp1cious zegt

    4 maart 2008 om 01:54

    @ Tombnolz

    Hun eerste 2.0 motor was een doorgetunede versie van bmw’s 320, 120D.

    Login om te reageren
  27. Tom B. zegt

    7 april 2008 om 10:54

    BMW_xxx

    Ik snap dat een 325d een mooir compromis is, financieel zeker. Akoustisch gezien ook. Maar de sportiefste?? De 330d en 325d zijn exact dezelfde motoren, maar met andere afstemming van ECU en de 325d heeft een kleinere intercooler. Verder zijn ze hetzelfde. Dus qua loopcultuur is er geen verschil, omdat het dezelfde 3.0d motoren zijn, alleen levert de 330d meer power, is dus ook ‘sportiever’

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North