EC wil verplichte bandenspanningsmeter

Auteur: , 37 Reacties

In een niet aflatende strijd om nieuwe auto's tot de nok toe af te laden met gadgets komt de Europese Commissie (EC) volgende week dinsdag met een "nieuw" voorstel: elke nieuwe auto in Europa moet verplicht een meter hebben die waarschuwt voor een te lage bandenspanning.

Natuurlijk is dit voor uw eigen bestwil en zal het aantal verkeersdoden na invoering meteen halveren. Behalve het voorkomen van ongelukken helpt een dergelijk systeem ook mee aan (*tromgeroffel*…ja hoor, daar is ‘ie weer!) een reductie van de CO2-uitstoot! Een te lage spanning zorgt voor meer verbruik, en meer verbruik betekent meer CO2. Kortom: Het milieu als toverwoord en legitimatie om van alles door te drukken….

Is het dan echt zo moeilijk om af en toe zelf even aan de pomp je bandenspanning te checken? Loopt de gemiddelde autoband in 2 weken leeg? Hebben we hier weer systemen voor nodig?

Op de eerste vraag wil ik nog even ingaan: ja, dat is soms best moeilijk. Als ik net mijn tank voor bijna 100 euro heb gevuld en vervolgens nog eens 50 fokking cent moet betalen om mijn bandenspanning te checken word ik heel recalcitrant. Elke halve zool die betaalde lucht heeft boycot ik dus ook uit principe. Wel eens van service gehoord??

Om er tot slot nog een complottheorie tegen aan te gooien: ik denk dat het een geniepige poging is van de lobby van de evil Europese auto-industrie om die mooie, originele en oerdegelijke Chinese auto’s buiten de deur te houden. Door allerhande veiligheidseisen te stellen kunnen er nog aardig wat drempels worden opgeworpen voor de Chinezen. Wat vindt u daarvan?



37 reacties

sja, correcte bandenspanning laat je auto wel zuiniger rijden ;)
ja mischien is het wel een verdoken manier om de chinezen buiten te houden. Maar dit betekent wel ook meer kosten voor de wagen, waardoor de autofabrikanten de prijs wel weer zullen opdrijven. Alsof autorijden nog niet duur genoeg is!!!
@Sir Smokalot: “Op de eerste vraag wil ik nog even ingaan: ja, dat is soms best moeilijk. Als ik net mijn tank voor bijna 100 euro heb gevuld en vervolgens nog eens 50 fokking cent moet betalen om mijn bandenspanning te checken word ik heel recalcitrant. Elke halve zool die betaalde lucht heeft boycot ik dus ook uit principe. Wel eens van service gehoord??”

Ik dacht dat ik de enige was die zich aan die 50 cent ergerde. Ik vind dit een schande, dit hoort deel uit te maken van de service. Heb het eens gevraagd aan een pomphouder en die was zodanig brutaal, dat ik enkel nog tank aan pompen waar ik gratis lucht krijg.
Heb vandaag nog een splinternieuwe Golf BlueMotion op de snelweg gewezen op zijn lekke band acther. Want ja lage bandenspanning verhoogt het verbruik :-)
Goed idee. Ook voor de verbruiker. Iedereen rijdt wel eens met te zachte banden, en zo’n goedkoop apparaatje kan levens en geld sparen.

En, met de Chinezen heeft dit geen ruk te maken, het is standaard elektronica die ze zo kunnen inbouwen. Kost ze misschien 2 stuivers meer.
Die service is allang vervlogen (samen met voorruit schoonmaken en de pomp schoonhouden zodat je niet met diesel-stank-schoenen weer in de auto stapt.

Maar goed, ik vind het geen taak voor de EC om zich met dit soort dingen bezig te houden. Dit zijn zaken die de industrie prima kan verkopen als voordeel over de concurrentie.

Zodra het verplicht wordt, gaat het weer iedereen geld kosten want ze zijn immers verplicht het te maken. Beter subsidieren zoals cruise control als ze zich er dan al mee moeten bemoeien.

Bovendien beperkt dit de ontwikkeling want waarom geen weerstandsmeter in de auto van banden/luchtweerstand etc met tips om te verbeteren? Bijv. bandenspanning omhoog, roofracks eraf, airco uit etc etc. Of mijn banden nou 2.2 of 3.4 zegt me niks (verschilt ook per velg/band combinatie) maar wel wat het effect is van hoger of lager. Er komt vast een moment dat de fabrikant zelf een systeem maakt dat zelf de banden op spanning houdt.

verder denken, lukt slecht in NL.
bijna iedere keer alsk mn auto was, check ik ook de bandenspanning. is toch niet zo moeilijk?
en over die 50 cent…
je hebt ook fietsenpompen waarmee je autobanden kan oppompen :D sta je wel wezenloos te pompen, magoed :P bespaar je je wel 50 cent!!
Heel goed idee. Net als verplichte valhelm voor inzittenden. Scheelt ook weer een paar verkeersdoden. O ja, ook graag een verplicht dieet voor automobilisten. Scheelt toch bij een volle auto heel wat brandstof en is daarnaast heel goed voor de volksgezondheid in het algemeen. Wil er nog wel een paar bedenken indien de beleidsmakers suggesties nodig hebben…
Zo’n bandenspanningscontrolesysteem (3x woordwaarde) hoeft toch helemaal niet duur te zijn? http://www.autoblog.nl/archive/2007/10/11/air-alert-ledventieldop-bewaakt-bandenspanning
Na dit bericht enkele keren globaal door te lezen zal ik er uiteindelijk achter komen dat ik dit niet interessant vind.

-edit: lol!-
Die dingen aan een tankstation om je banden op te pompen zijn dan ook nog eens de grootste rommel. Ik rijd met een bestelwagen en de druk die men banden nodig hebben kunnen ze niet aan. Met een vorige wagen heeft zo’n ding mooi men ventiel van de band getrokken. Was trouwens auto met zo’n bandenspanningsmeter, 50 euro voor een nieuw ventiel.
als je met banden met lagere druk rijdt heb je wel meer grip en dit is dan ook goed voor de verkeersveiligheid..

dus is dit niet een beetje scheef?
Correcte bandenspanning is goed. Veel mensen vergeten dit, dus is zo’n metertje op zich wel goed, ook al is het jammer dat het nodig is…
Welke verrekte mongol gebruikt het milieu nu als argument? Door al die idiote aanpassingen aan auto’s (denk bijvoorbeeld aan de aanpassingen voor voetgangersveiligheid) worden die auto’s alleen maar zwaarder, waardoor het brandstof verbruik hoger zal liggen.
onze zaf heeft wel een compressor achterin, maar om nou daarmee elke keer de bandenspanning te meten. En hoe ontwikkelen ze een meter die het continue kan meten?
oetluleersteklas
wat willen ze nou?
zoveel mogelijk apparaatjes en dergelijke in een auto persen. daarnaast pleit men voor het reduceren van motorinhoud. en hoe ziet men dan de combinatie van beiden voor zich!? iemand? motortje moet ook steeds harder werken = meer brandstof..
Meer grip met zachte banden is alleen op zachte ondergrond volgens mij… Je hebt wel een iets groter loopvlak, maar door de verminderde stevigheid van de band verliest de auto veel “stijfheid” (voor het gevoel, de auto is natuurlijk even stijf, hij “drijft” alleen op z’n banden dan). Ik weet nog dat ik als puber op een scooter met erg brede, erg platte tubeless banden reed, als de achterband lek was kon je ook nog rijden, maar het was dan een ge-wobble van jewelste in de bocht :P (op zich wel weer leuk, maar minder leuk voor de velg bleek :D)
Dat van dat protectionisme is waar hoor. Zijn gewoon middelen om de Chinezen buiten te houden. Zo’n BYD F1 van 2200 euro, dan zou wel eens iedereen een auto kopen en dan zijn hun tgv’s nutteloos.
Iemand die ook mijn irritatie erkend, die 50 cent voor gebakken lucht…..
Ik heb voor mijn modelautorace hobby een kleine compressor aangeschaft, handig om dat kleine autootje schoon te blazen en tevens check je veel vaker je bandenspanning van een echte auto.

Zo duur zijn die dingen nu ook weer niet… alleen duurt het echt te lang voordat je je 50 centjes eruit hebt :D maar goed daar denk ik niet over na.
ik ben ooit wel eens opgelicht door zo’n 50 cent automaat….. ik kreeg een lege band ipv een volle band…….tja onbemand tankstation……reservewiel gepakt en gewisseld, bij een bemande en GRATIS luchtpomp ding mijn band weer gevuld………je zal maar géén reservewiel hebben gekozen op de optielijst van je audi!!!! dan had je ook nog eens zo’n schuimflesje erin leeg moeten laten lopen…..schandalig!

trouwens ik heb vaker gehoord dat die bandenspannings sensors vaak de fout in gaan en continu lopen te piepen……iemand ervaring??
Allemaal met de Twheel gaan rijden dan! ;)
ik heb nog nooit betaald om mijn banden op te pompen.
@ alec ja heel veel systemen zijn waardeloos. ze geven inderdaat heel veel storingen.

Ik werk bij een banden bedrijf, en we krijgen veel mensen die denken dat hun band lek is. terwijl er dus gewoon nog goede spanning in zit.

Maar ik rijd dus lekker met stikstof rond hoe ik maar 1 keer in de 4/5 manden mijn spanning te controleren.
kost wel 2 euro de band, maar ja de controle is bij ons wel gewoon gratis
2 jaar geleden heb ik de nederlandse Nissan-importeur uitleg gevraagd waarom mijn nieuwe 350Z geen bandenspanningsmeter heeft terwijl de amerikaanse versies deze wel aan boord hebben. Deze vraag moeten zij tot op de dag van vandaag nog steeds beantwoorden…
Ik vind het wel prettig als ik op de Deutsche Autobahn 250 km/h rij en ik heb een langzaam leeglopende band…en dat het tijdig wordt aangegeven door een meter!!!!
Veiligheid gaat voor alles
die kerel die dit er heeft doorgedrukt .. die ken ik ..

gisteren deed ie nog in stickers .. iets met regenboog ofzo ..
@Marcel

Hierom:

The Firestone recall in the United States in the late 1990s which was attributed to more than 100 deaths from rollovers following a tire tread-separation, pushed the Clinton administration to publish the TREAD Act. This act mandates the use of a suitable TPM technology in order to alert drivers of a severe under-inflation condition of their tires. This act affects all light motor vehicles (<10,000 lb) sold after 1 September 2007.
Hoe moeilijk is het om je banden spanning eventje per zoveel keer te meten in het jaar???….
leuk dus iedereen die zyn banden even wat zchter zet om te gaan off-roaden moet doof worden door een irritant gepiep ofwel gaat de battery plat van het lampje ????
dit is pure stierenstront
@wotevajjjj
Als je accu leeg gaat van een lampje, is er denk ik meer mis met je auto dan met je banden…
Klik. Binnenkort ook leverbaar op personenauto’s. Handig apparaat met diefstalbeveiliging voor weinig. Probleem opgelost.
De audi dealer raadde me af om zo’n bandenspanningscontrole op de auto te hebben, waarom weet ik niet precies. Hij zei iets van Resetten bij een lekke band en dat het wel eens voor problemen kan zorgen.
Arjonte voor iemand die bij een bandenbedrijf werkt weet je wel erg weinig van je product af! Weet niet of je doorhebt dat er al iets van 80% stikstof in de lucht zit en je dus weinig voordeel hebt bij het met stikstof vullen?!
Je zal de band dan een aantal keer moet oppompen en laten leeglopen om een zo hoog mogelijke concentratie stikstof te krijgen. Voordeel is bijna te verwaarlozen op personenauto’s waardoor eigenlijk ook alleen vrachtwagens hier gebruik van maken..

bron: zelfstandige bandenboer die al 25 jaar in het vak zit en zéér goed ‘boert’ :)
Bij onze lokale benzineboer (de Shell in Cuijk) is bandenspanning meten / aanpassen gewoon gratis :) Al is het eerste zelden nodig, omdat mijn MINI van de zaak al een ingebouwde meter heeft: zodra de spanning te laag is, gaat er een lampje op het dashboard branden. Vaak is het niet.
Ja het is niet moeilijk om de bandenspanning te meten, maar de meeste mensen doen het nooit! Ik moet eerlijk zeggen dat ik het nog maar 1 keer heb gedaan, en dat was dan nog eigenlijk laten doen door een vriend. Sindsdien heb ik er al veel aan gedacht om het opnieuw te doen, maar ik vind tanken – en alles wat daar bij hoort – zo’n tijdverspilling, dus maak ik me altijd gauw uit de voeten.

Shame on me!
Oja, en ik denk dat je in België nergens moeten betalen voor lucht. Ben toch nog geen zo’n plaatsen tegengekomen.

En dat de lobby’s zo’n dingen doorduwen? Tuurlijk, daar dienen ze voor. Niet altijd fair, maar ja. Als dit erdoor komt (lijkt me zeer waarschijnlijk) en de flikken gaan echt ook erop controleren (zeer waarschijnlijk) dan zal binnen vijf jaar overal moeten betaald worden voor lucht (zeer waarschijnlijk). Plus goedkopere wagens (Chineesjes en zo) zullen niet meer zo goedkoop zijn.
Tijdens een rit in Frankrijk met een SUV (BMW), die gelukkig niet van mij was, kwam er een waarschuwing dat de kinker voorband een te lage spanning had. Dus direct gestopt langs de weg om e.e.a. te controleren.
De band was echter niet zichtbaar zachter geworden, dus wij voor alle zekerheid met langzame snelheid naar het eerst volgende tankstation gereden. Daar bleek na meting dat er niets loos was. De dealer van de BMW zei ons later dat het waarschuwingssysteem niet 100% gegarandeerd is.

Dus als je waarschuwingssystemen niet kunt vertrouwen, loop je het gevaar dat je op den duur een soort van “schaap – wolf”verhaal krijgt. M.a.w. 9 waarschuwingen en bij de tiende keer denken “het zal wel”.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).