Ferrari SP1 van Fioravanti

Auteur: , 48 Reacties

Na onze wereldwijde primeur van de coachbuilt Ferrari F430 is er nu eindelijk meer info vrij over deze one-off. De auto is namelijk afgeleverd aan Junichiro Hiramatsu, een Japanse Ferrari fanbooi met zeer uitgebreide collectie.

Onder de programmanaam ‘Portfolio’ is Ferrari begonnen met het aanbieden van auto’s voor mensen die echt iets unieks willen. Hiermee wil het zielige clubje Italianen de onafhankelijke designers buiten spel zetten, om op die manier alle overige coachbuilds als niet-echte Ferrari’s te kunnen afdoen.

Ferrari Fioravanti Coachbuild

De Ferrari SP1 is gebaseerd op de Ferrari F430, maar is door Fioravanti stevig onder handen genomen. De carrosserie is grotendeels nieuw, behalve de a-stijlen, voorruit en de deuren. De type-aanduiding SP1 staat voor ‘Special Project nummer 1’, maar dit zou tevens een knipoog naar ‘Sport Prototipo’ zijn.

We schreven al eerder dat Ferrari de F430, de Enzo en de 612 wil aanbieden aan een aantal geselecteerde partners, om op die manier het coachbuilding weer nieuw leven in te blazen. Het zou daarbij gaan om partners zoals Fioravanti (check), Zagato, Pininfarina en Touring Superleggera.

Het is overigens onduidelijk of er meer foto’s of informatie van de Ferrari SP1 naar buiten zal komen. Er zijn wel een aantal folders gedrukt, maar deze zijn alleen voor privé-gebruik van de eigenaar bedoeld. (met dank aan J.R. Booij voor het speurwerk, via autoweek.nl)

PS: een aantal foto’s van de collectie van Hiramatsu.



48 reacties

Graag gedaan hoor jongens.
Ik doe daar niet kinderachtig over.
FOEI LE-LIJK! Verhoudingen zijn totaal zoek…jammer.
@JR Booij: Thanks, het is altijd moeilijk om aan bronvermelding te doen als je weet dat de andere partij dat nooit zal doen;)

Ik zag trouwens een link (de site waar die foto’s van zijn collectie ook vandaan komen) waarop staat dat de auto reeds eind september is afgeleverd? Kun jij dat toelichten?
http://www.mv-agusta-club.de/Galerie/Fotos.aspx?rubrik=CA&jahr=2008&aktivitaet=19%20Japan
Maakt de collectie er niet mooier op.
Bel gerust.
Een betere ontwerper
Leuke hotwheels. Lelijk ding.
Hij heeft volgens mij zijn gehele collectie in alle mogelijke schalen van 1:1 tot 1:43.
“Ter ere van het twintigjarige bestaan van Fioravanti wordt een speciale Ferrari F430 heeft gebouwd. De ‘one-off’ wordt al gesignaleerd tijdens het maken van rondjes Ferrari’s befaamde testcircuit in Maranello. Wat opvalt, is dat de voorkant maar mild gewijzigd is. De achterkant is wel stevig onderhanden genomen. Naar verluidt zijn de achterlichten van de 599 geïnstalleerd en de grote luchtinlaten vallen ook op. Maar wat het meest in het oog springt, is het gebruik van koolstofvezel. De sideskirts, de buitenspiegels, het dak en de lip onder de voorbumper zijn allemaal gemaakt van dit materiaal.
Het Italiaanse designhuis kreeg van de koper, een Aziatische verzamelaar, de opdracht om het gewicht zo laag mogelijk te houden; wellicht is dus een 430 Scuderia als basis gebruikt. Fioravanti heeft al ervaring met Ferrari, want het bijzondere klapdak van de Superamerica, komt ook bij hun vandaan.
Voor speciale wensen heeft Ferrari het koetsbouwprogramma. Allereerst moet een donor worden gezocht. Daarvoor kan worden gekozen uit een F430, een 612 Scaglietti of een Enzo. Vervolgens moet er een bedrag van ongeveer 2 miljoen euro en een ontwerpplan komen. In principe kan de ‘speciale’, zoals Ferrari het zelf noemt, dan gebouwd worden. Alleen enkele punten moeten ongewijzigd blijven. Voorbeelden hiervan zijn de kreukelzones, de constructie van de voorruit en de aandrijflijn.


hehehe, update waardig?
@JR Booij: je kunt het niet via de reactiefunctie toelichten?
Anders ontstaat er weer ruis vanwege mijn negatieve houding ;)
Onderaan de site met de foto’s van de Hiramatsu-collectie staat een nieuwe foto van Hiramatsu voor zijn nieuwe Fioravanti SP1 bij aflevering.
Ik heb nu eenmaal sterk de voorkeur aan de telefoon.
Via dat apparaat maak ik ook mijn afspraken met mensen als Leonardo Fioravanti.
Het is overigens door Ferrari niet toegestaan om coachbuilding toe te passen gedurende de eerste drie levensjaren van een bepaald model. De 599 GTB Fiorano en de California vallen dus buiten het officiële coachbuilding programma.
@Michiel van Den Brink: Maar ze mogen er wel onderdelen van gebruiken? (Typerende, zoals bv. de achterlichten,…)
@ Suprageex: tuurlijk, die zijn gewoon los te bestellen bij iedere dealer.
Typisch weer een stukje van de autohater. Natuurlijk mag iedereen een Ferrari ombouwen tot welke kermisattractie dan ook, maar het is niet meer dan logisch dat ze hun (zeer waardevolle) merknaam niet door iedereen laten misbruiken.

De auto vind ik er overigens niet uitzien, zal wel iets te maken hebben met de wensen van de Japanner, en het is in het verleden al vaak genoeg gebleken dat Japaners wat betreft auto’s geen smaak hebben.
Shit, ik WOU ‘m mooi vinden, maar hij is uit proportie (vooral de achterkant). Na ja, gelukkig heeft Ferrari ooit zoiets gemaakt als de F355 Berlinetta
@Michiel, heeft Glickenhaus met zijn P4/5 die 3 jaar regel niet aan zijn laars gelapt? Nuja, ik snap mensen wel, Ferrari’s zijn er de laatste jaren niet mooier op geworden, al kan dat ook van deze ‘creatie’ gezegd worden. Gelukkig blijft het maar bij 1 exemplaar.
@ Vonstroke: Glickenhaus en Pininfarina hebben in beginsle alle regels aan hun laars gelapt, welke destijds overigens nog niet bestonden… De hele Glickenhaus-wave heeft veel los gemaakt en Ferrari moest op de één of andere manier wel reageren. Meer hierover hier: http://www.coachbuild.com/index.php?option=com_content&task=view&id=94&Itemid=37
Een andere regel is dat ieder coachbuild project slechts mag resulteren in een one-off.
Een zeer gelimiteerde oplage bouwen is niet toegestaan. Je kan er wel meer bouwen, maar die mogen dan de naam Ferrari niet dragen.

Van de Zagato 575 GTZ bestaan er inmiddels 6…. Dat vond Ferrari niet goed en de resterende vijf zijn dus geen officiële Ferrari’s. (Al hebben ze wel het steigerende paardje op de neus geplakt gekregen.)

Hetzelfde geldt voor de 456 GT Venice serie en de FX op 512 TR basis van Pininfarina, waarvan er voor de Sultan van Brunei meerdere gebouwd zijn. Ferrari vindt het niet leuk dat deze auto’s nu buiten Brunei opduiken en sommigen hebben de garages van de Sultan zelfs helemaal nooit gehaald. Dit zijn allen geen officiële Ferrari’s, want Ferrari heeft hier geen commissie over kunnen vangen.

Glickenhaus heeft Ferrari overigens ook geen commissie betaald… dus je begrijpt… er moest iets gebeuren.
‘k Vind het geen klassieke schoonheid, maar zoals hierboven al gezegd, de Japanse smaak verschilt nogal van de westerse. Spijtig dat je ‘r de F430 te veel in herkent vooraan, dat had beter gekund…

Overigens heeft Jappie wel wat lekkers staan in z’n garage daar.

@ Michiel vd Brink: hoe zit het met jouw Ferrari coach?
@ Tombnolz: In ontwikkeling. We zijn inmiddels met meerdere projecten bezig, (waaronder een nieuw design op basis van een chassis van een ander merk) dus over de planning kan ik eigenlijk niet veel zinnigs zeggen. Helaas…
@Michiel: bedankt voor de link. Hoe zit het trouwens met de VDB GTO?
edit: 1 min te laat :)
@ Suprageex: Zoals in een eerder topic besproken: gezien de positie van de uitlaten, vermoed ik dat er geen Scuderia is gebruikt. De uitlaten zien er hetzelfde uit als de standaard F430. De velgen zijn echter wel afkomstig van de Scuderia. Op zich wel jammer, want ze hadden voor het luttele bedrag van 2 miljoen er toch wel even een nieuw setje velgen bij kunnen ontwerpen?
Richard Brunsveld
Lekker lelijk.
@ Michiel

als ik je zo lees, kan je het maken van een kleine serie VDB’s absoluut vergeten althans in elk geval de goedkeuring van F en op basis van een F
@ papa: wat betreft de GTO hoeven we inderdaad niet op de goedkeuring van Ferrari te rekenen. We kunnen er geen one-off meer van maken, er is geen weg meer terug. Daarnaast is de 599 dus taboe en bovendien zouden we van Ferrari aan de techniek ook niets mogen veranderen. Dat zou betekenen dat we de klanten de 630-versie met 750pk zouden moeten ontzeggen… En… de auto zou nog eens veel duurder uitvallen als we toch op de 1 of andere manier het Ferrari-logo op de neus willen plakken.
two tone lak , tjonge t is toch geen pimp my ride geval geworden
Ik sluit me bij de concensus aan. Teveel een 430 van de voorkant, rare bolle achterkant.
J.R. Booy for president !!!!!!!!

Maar ik vind em ook niet echt mooi, Maar het feit dat Ferrari open staat voor coachbuilding.

een F430 kan mooier….!!!!
@ Michiel,

Is Ferrari het enige merk dat met zo’n eisenpakket komt als je een unieke coach wil builden?
@ Michiel van den Brink

Op zich wel begrijpelijk dat Ferrari niet wil dat er kleine series gebruikt worden en de prijs van de one offs hoog moet blijven. Ten eerste garandeerd dat exclusiviteit voor de klant en ten tweede biedt het bouwen van een kleine serie aanzienlijke kosten voordelen waardoor de prijs lager kan worden en het prijsverschil met een standaard Ferrari te laag kan worden. Dit kan Ferrari in grote problemen brengen doordat klanten gaan zeuren over het standaard aanbod en dat niet meer genoeg vinden.

Aan de andere kant kan het huidige beleid ook voor problemen zorgen. Als de kleine series onder een andere merknaam populair worden zorgt dat voor nieuwe concurrentie voor Ferrari, en zoals je zelf al aangeeft, andere merken kunnen ook als basis gebruikt worden.
Ferrari is een groot bedrijf dat ook nog geld verdient met het bouwen van sportwagens.
Petjes, stickers, licenties (zelfs aan Lego!) en dergelijke leveren goed geld op.
Geen wonder dus dat ze hun uiterste best doen om dat kapitaal te beschermen.

De regels die ze opgesteld hebben zijn strikt, maar lijken me wel helder. Het is ‘take it or leave it’. En als dat laatste een flinke bom duiten scheelt… Dan maar geen officieel paardje op m’n Vandenbrink GTO 630 ;)
@ Klassiekerrally: Ik kan je het prijsverschil wel een keer voorrekenen. ;)

Ik las op Ferrarichat zojuist onderstaande opmerking, afkomstig van een man die diep, diep in Ferrarikringen zit:

“I understand the factory charged more for SP 1 than P4/5 cost in total. Their asking price is so high that several projects have been cancelled.”
Bij collectie dacht ik aan tientallen auto’s, maar deze Japanse meer heeft precies de juiste Ferrari’s staan :)
F40, 288 GTO en een Daytona. Hubba hubba hubba!
Na de productieversie van de dino 206 gt, de 308gtb/s, 365 gtb/4, 365 gt4/ bb en 288 GTO kan ik me heel goed voorstellen dat iemand een nieuwe Ferrari van Fioravanti wil. Maar ik had toch iets mooiers verwacht.
@ Michiel: als het prijsverschil dusdanig is (een miljoen of drie denk ik?), dan heeft dat weinig meer te maken met het beschermen van ‘de handel’, dan is het pure arrogantie en grootheidswaanzin.
Hoogmoed komt voor de val?
@ J.R. Booij

wat ben jij gaaf.
Concrete vraag: komt de VDB GTO er of niet? (ik hoop van wel!)
@ Tombnolz: Ja, die komt er. Ik kan helaas alleen nog niet met zekerheid zeggen wanneer.
@ VDB: cooooooooooool! en kan je dan een minimum aantal stuks zeggen? of een maximum?
Minimaal 1, maximaal 5
Nou Michel, over smaken valt niet te twisten, maar er komt bij mij geen greintje nationalisme kijken als ik zeg dat ik de VDB GTO echt één van de mooiste wagens vind die ik de laatste jaren heb gezien. Okee, topic is dat lelijke SP1 apparaat, maar volgens mij wil iedereen die liefst zo snel mogelijk vergeten. Vond het Dino ontwerp van Ugur Sahin (hmm… ook demi-NL he ?!)ook fantastisch. Misschien hou ik gewoon van dit soort lijnen…

http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Ferrari-Dino-Concept-Design-by-Ugur-Sahin3.jpg
@ Michiel van den Brink

Dus van een project van bijv. 5 exemplaren, kan je 1 officiele Ferrari bouwen en de overige 4 worden dan “van den Brinks” of iets dergelijks!
Christian Adriaensen
Owh….neen, dit is echt niet mooi !
Ferrari -onwaardig.
Overigens, Touring behoort (nog) niet tot de door Ferrari geselecteerde coachbuilders.
enzo ferrari’s ontwerp hahaha
Wat een verzuurde zeikerds hierzo zeg… En Ferrari, hét grootste sportwagenmerk aller tijden, ook nog eens afdoen als “een zielig clubje Italianen”? Dan heb je geen verstand van auto’s, en wordt deze site door de verkeerde mensen gerund…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).