Zo krijg je op de zaterdagavond ineens een nieuwe Ferrari op je beeldscherm.
Tijdens het 2021 Ferrari Finali Mondiali-event op het Italiaanse circuit van Mugello heeft Ferrari een model aan haar Icona-serie toegevoegd. De naam? Ferrari Daytona SP3. Na de Monza SP1 en SP2 is dit dus nummer 3, SP3.
Ferrari geeft aan dat het design van de Daytona SP3 is geïnspireerd op de succesvolle sport prototypes van het merk.
De naam van dit nieuwe Icona-model verwijst naar de overwinning die Ferrari op 6 februari 1967 boekte tijdens de 24 Uren van Daytona, waar respectievelijk de 330 P3/4, de 330 P4 en de 412 P de eerste drie podiumplekken vulden.

De looks is 1 ding, maar zit er ook nog wat onder dat bodywork? Jazeker, een atmosferische 6,5-liter V12 middenmotor met 840 pk, 697 Nm aan koppel en een maximumtoerental van 9.500 tpm. Teksten over ‘F1 techniek’ zullen we jullie besparen. Wel opvallend is het dat de stoel een vast integraal onderdeel is van het chassis en dat die dus niet beweegt. Het stuur en de pedalen zijn wel instelbaar.
Qua prestaties geeft Ferrari een tijd op van 2,85 seconden van 0-100 km/u. De sprint naar 200 km/u wordt in 7,4 seconden afgeraffeld en de topsnelheid ligt op 340 km/u.
We zijn er nog niet helemaal uit of de SP3 eigenlijk heel erg gaaf is, of dat het zonder Ferrari logo’s en rode kleur eigenlijk een generieke supercar (bestaat zoiets) is. Niets mis mee, maar ook geen postermateriaal. Maar laat vooral weten of jullie het daar mee eens zijn.
Er worden slechts 599 exemplaren van deze SP3 gebouwd. Als er meer bekend is over leverbaarheid en prijs dan hoor je dat hier. Een black friday deal ligt niet voor de hand…
Liever de Roma
Oh. Dat is een teleurstelling… Ik had toch gedacht dat het als Icona toch iets specialer ging zijn.
Het is misschien raar maar het leukste accent van de hele wagen vind ik de stoelen die verbonden zijn aan de middentunnel. Is iets dat we al heel veel zagen in concepts maar niet te realiseren is. Behalve bij Ferrari aangezien de zetel fixed is en stuur en pedalen bewegen. Dus dat is eens echt onderscheidend nu.
Tsja wat moet je hiervan maken, net niet?
Heerlijke bak zeg! De naam Daytona hadden ze beter achterwege kunnen laten, desalniettemin porno op wielen…
“Er worden slechts 599 exemplaren van deze SP3 gebouwd.” Slechts?! Dat is bijzonder veel toch voor zo’n special? Wat kosten die dingen? Doen ze goed bij Ferrari. Techniek hergebruiken, leipe body dr op, dik prijskaartje..
Een miljoentje of 2 meen ik
V12 en 9.500 tpm. Says it all. Nice car.
@911targa: dat had ik al bij atmosferische motor.. Geen electra is al lekker
Bij de achterkant waren de designers al naar huis zeker….
@antoonniels: de achterkant grijpt juist heel erg naar het verleden, kijk maar eens naar de Ferrari 250 p5 Pininfarina concept achterkant
Dit is toch “gewoon” een Laferrari met een andere body en wat updates. Of is dat wel heel kort door de bocht? Erg mooi is die ook niet vind ik.
Kaas! Een (soort) klapkoplamp!
Dit zijn renders neem ik aan, en geen echte foto’s?
Klopt, Ferrari introduceert nieuwe modellen altijd met renders
@machielvdd: er was gewoon een live event in Italië hoor..
Klopt, maar dat neemt niet weg dat deze afbeeldingen renders zijn
Weet eigenlijk niet goed wat ik hier van moet vinden.. de achterkant is niet mijn ding, voorkant lijkt al beter gelukt en vanaf de zijkant heeft het dan weer veel weg van z’n andere broers. Logisch en niks mis mee, maar toch.. Mja, speciaal en hier miljoenen aan geven? Meh..
Dit is gewoon puur uitmelken van het merk en winst draaien. Voor veel geld kan iedereen een snelle auto maken (waarbij ik me nog afvraag of hij echt goed is). Gegeven de hoeveelheid ‘speciaaltjes’ die er nog komen ga je zometeen op vele plekken een model kunnen kopen. Is het geen SP3 dan is het wel een SP25.
Ze mogen hem houden.
Jammer. Maar bij Ferrari verkopen ze hun auto’s toch liever aan mensen die ze daadwerkelijk kunnen betalen.
Van die SP1 en SP2 waren er 499 verdeeld over de twee modelen beschikbaar. Nu 559 voor deze ene..ze zoeken wel de grenzen op van wat nog speciaal is en dat met flinke prijs.
Waar zit die derde stoel nu? Ik maar zoeken
Is dit het model waarvoor ze de uitnodiging in vorm van een handbak stuurden?
Update: voor degene die hun crypto munten willen cashen voor deze Ferrari.. hij is reeds uitverkocht!