Wat kost een hybride auto de staat eigenlijk?

Auteur: , 128 Reacties

Leuk dat "we" goedkoop in een hybride van de zaak kunnen rijden, maar het kost de staat wel geld natuurlijk. Zal ik jullie eens voorrekenen hoeveel dat precies is.

Laten we bijvoorbeeld eens de Toyota Prius nemen (het verhaal gaat net zo goed op voor de de Honda Civic Hybrid en de Insight). Nu heeft de meest eenvoudige Prius een catalogusprijs van 24.990,- euro. Voor de leasers onder jullie is deze auto gezegend met een prettige 14% bijtelling. Stel dat je in het toptarief qua belastingen valt (nog erger als je dan een Prius rijdt, maar dat geheel terzijde). Het belastbaar bedrag is dan 3.499,- euro per jaar en dus moet je 1.819,- euro per jaar aan belasting betalen (152 euro per maand).

Nu is het zo dat er op hybride auto’s met een A-label een geheel onlogische BPM korting van 6.400,- euro zit. Eigenlijk had de Prius dus 31.390 euro moeten kosten. Stel nu dat de bijtelling voor alle auto’s gelijk is, dan zou de bijtelling voor de Prius iets anders uitpakken. Het belastbaar bedrag zou dan 7.848,- per jaar zij en dus zou je bij 52% belasting 4.081,- euro aan belasting moeten aftikken (340 euro per maand). Dat scheelt op maandbasis dus 190,- euro, geen kattenpis.

De meeste lease-auto’s rijden zo’n vijf jaar. Per jaar scheelt het 2.262,- euro (4081 – 1819), wat over een looptijd van vijf jaar optelt tot 11.310,- euro.

Het totaal sommetje wordt dan als volgt:

BPM-korting: 6400 euro
Minder belasting: 11.310 euro

Totaal: 17.710 euro

Heel leuk dat je dit als leaserijder minder kwijt bent, maar voor diegenen die geen auto van de baas mogen uitzoeken is het wat zuur. Indirect betalen jullie gezellig mee aan de hybride van de buurman. Gelukkig is 17.710 euro peanuts op een beetje jaarinkomen van de gemiddelde Nederlanders, anders zou je je er nog aan kunnen ergeren.



128 reacties

Al kreeg ik elke maand 1000 euro toe :)

ot: is wel redelijk scheef inderdaad. De BPM korting gaat natuurlijk ook op voor particuliere kopers, dus feitelijk is het voordeel 11.310 in de vorm van belasting mindering.
Ik weet niet of die laatste zin van het artikel sarcastisch is, maar er zijn mensen die het toch met minder moeten stellen per jaar lijkt mij zo;)
Neenee, je zou je er nog aan kunnen ergeren. En het zou je eventueel kunnen irriteren.
Dus als er meer hybrides worden verkocht moet de belasting op een gegeven moment omhoog??
Laterrrr, weg met die subsidie’s!
Als je hippie wil zijn, betaal je er maar voor.
In Nederland is alles krom, ze maken hier alleen regelingen zodat de overheid goed uit de bus komt. Get used to it…
Ten eerste: Hier in de hoogste inkomensgroep. En heb gekozen voor een Prius voor het milieu. Dat daarna de belasting naar beneden gedraait werd was een lekkere meevaller. Maar ik betaal er dus wel nog steeds voor.

Ten tweede: De Prius kost niemand belastinggeld. Alleen vangt de nederlandse staat minder belasting op deze auto. Dus schrijf niet dat je voor de auto van de buren betaal. Want dan heb ik ook nog een hele waslijst waar ik voor betaal voor de gemiddelde nederlander.
@autogek: Helemaal mee eens. Ik vind de sluitende paragraaf met de zin “Indirect betalen jullie gezellig mee aan de hybride van de buurman” een absolute misser en op een negatieve manier suggestief! Jammer dat de schrijver niet dichter bij de feiten blijft. Het geeft te denken over de kwaliteit van de geschreven artikelen van deze auteur.
@ autogek:

Ben ik met je eens! Heb zelf dan wel geen Prius, maar we batalen er niet voor. Die subsidie is geen geld dat de overheid niet uitgeeft, maar geld dat de overheid niet binnen krijgt.
Daarom rijd ik er altijd met een dot extra gas voorbij!
@ Nick,

Dat klopt ook niet, want de particuliere rijder krijgt ook 75% korting op de wegenbelasting in het geval van de prius.
Powned vertelt dat de media eenzijdig informeert, maar AB kan er ook wat van. Mensen die vaak op deze site rondsurfen worden compleet gebrainwashed: milieuvriendelijk = slecht, milieuvriendelijk = slecht, milieuvriendelijk = slecht. De overheid = een geldklopper, de overheid = een geldklopper, de overheid = een geldklopper. autoblog = niet krom, autoblog = niet krom, autoblog = niet krom.

En nu maar hopen dat mijn account niet wordt verwijdert…
Beetje Verward
Ja hoor. Het is een bak geld. Helemaal mee eens. Kan me voorstellen dat je dan van jaloezie explodeert als je zelf in je gewone Astraatje of Golfje veel meer kwijt bent. Ik zal er nog meer peper in strooien. Een Prius rijdt ook nog eens heerlijk. Dus je hoeft er niets voor op te offeren (behalve dan de bewonderende blikken van puberpuistkoppen vanm het mannelijke geslacht, maar daar zit ik zelf niet zo op te wachten).
Je kunt overigens ook zo’n sommetje maken over wat het 20% tarief de belastingbetaler kost. En dan moet je ook nog weten dat die zogenaamde Efficient Dynamics technieken en dergelijke in de praktijk veel minder uithalen dan geclaimd wordt.
Oneerlijk allemaal? Vast. Net zoals de teneur van het artikeltje van Wouter.
Eigenlijk wel vreemd dat er bijtelling (dus belasting) geheven wordt over het bedrag inclusief BPM. Belasting over belasting heffen….
@jeroen: verwijderen? tuurlijk niet, autoblog is toch niet krom ;)
@autogek en TJR; dat lijkt me erg simpel en naïef gedacht. En getuigend van weinig economisch besef; het gaat gewoon om misgelopen gelden. Als het geld niet via de besproken weg binnenkomt, moet het toch via een andere weg.. En met een begrotingstekort is het niet bepaald logisch om inkomsten te beperken.
Krijg je eens korting van de overheid is het ook weer niet goed.

Kijk, dat je de korting krijgt op iets dat je niet aanstaat dat kan, maar ga je bij de Bijenkorf of C&A ook klagen dat je geen korting krijgt op dat truitje dat je zo leuk vindt, maar dat dat er wel korting is op dat shirtje dat je niet leuk vindt?
Ik vraag me af waarom de prius weer eens kop van jut moet zijn. Er zijn toch andere wagens genoeg die ook in de regeling van 14% BTW vallen?

Dat de prius niet iedereen zijn smaak is, en dat over het verbruik en uitstoot nog heel wat te discusieren valt betwijfel ik niet, maar om daar nu iedere keer op te zitten zeiken is echt wel teveel van het goede
Laten we hybride rijders verketteren als ASO’s en die Hummer rijders met rust laten. Wordt tijd dat ze in Havanna aan de Maas een truttenautotax invoeren.
Graai, verdeel en heers.
Mika Hakkinen
hybride kost het milieu een hoop.. Leve de verbrandingsmotor!! Haha
Let`s burn some rubber and waste some fuel:D
Het jammere is dat zo’n Prius in die 5 jaar maar zo’n 5000 kg CO2 bespaart ten opzichte van een verder identieke niet hybride auto. En dat die 5000 kg een waarde heeft van 150 Euro aan bespaarde CO2 emissierechten.

Maar als het over milieu gaat, tellen rendementsregels niet, en de gemiddelde leaserijder is een fervent Tegenpartij aanhanger: “Samen voor ons eigen”.

En lijken daar nog trots te zijn op ook, kijk eens wat IK aan het milieu doe :lol:
@ Frans: misgelopen gelden? Zal ik eventjes beginnen: Ik betaal 52% belasting degende die dat niet betalen krijgen dus belastingsubsidie. Dan huursubsidie, kindersudsidie zoals; kinderbijslag, kindgebonden budget, gratis ziekteverzekering, gratis boeken. Dan de vele subsidie’s op het openbaar vervoer, zorgtoeslag, btw afschrijving van bedrijven. En zo kan ik nog even doorgaan.

@ Autoblogger: Als jullie het zo met de schatkist hebben dan moeten jullie ook het hele verhaal vertellen:Dan ook even auto’s op grijs kenteken bekijken. Geen BPM, minder wegenbelasting, BTW terugkunnen vragen, enz. Dan valt die kleine hoeveelheid wat ik minder moet betalen aan belasting op mijn Prius in het niets. Dat valt het trouwens zo ie zo al als je ziet hoeveel belasting ik betaal om Nederland te subsidieren. Maar alles over hybrides wordt hier op autoblogger helaas altijd de grond in geschopt. ;-(
Wouter. Het gaat hier hooguit om misgelopen inkomsten van de staat. Het kost de staat niks. Sommetje is vast goed, maar uitgangspunt is fout. Fail!
De rekensom is nog niet af volgens mij!

Als je ook meerekent:
– Het benzine verbruik van dat ding en de misgelopen accijns daarvan, ten opzichte van een willekeurige andere auto (s65? 599 GTB?).
– De korting op de wegenbelasting.

Wordt het een nóg ander verhaal! :D
@BoutWout; misgelopen inkomsten zijn ook kosten. Fail.
De laatste zin in het artikel is natuurlijk onzin.
Je houdt geen rekening met rente en nog een grotere zonde is dat je de 17k niet deelt door 5.
Nu lijkt of de korting 17.000 euro per jaar wordt opgehoest door de niet-leaserijder.
@ frans: Als ik een bedrijf zou hebben en klanten kopen niets mag ik hun niet geld spenderen dan ook rekenen als kosten? Tuurlijk niet. Iets wat je niet binnen krijg aan belasting is geen kostenpost. Dubble Fail.
Tiens, mijn vorige reactie was blijkbaar te scherp voor autoblog.
Mijn opmerking was: dit geldt toch ook voor andere wagens die vallen onder de 14% regeling? Zo kan je zeggen dat elke auto die hieronder valt de andere belastingbetalers geld kost. Waarom moet de Prius het weer eens ontgelden?
Zijn er trouwens ook geen normen voor luchtvervuiling die Europa oplegd?
En boetes indien deze niet gehaald worden?
Kompleet foute en tendentieuse titel; een hybride auto kost de staat helemaal niets, er wordt enkel minder belasting op ontvangen en brengt dus minder op.

@frans, jouw definitie van inkomsten en kosten staat haaks op wat Vandale of ieder zinnig mens hiervan denkt. Volgens jouw theorie zou iemand zonder auto een belastingontduiker zijn.
@autogek; Inderdaad, het is geen kostenpost. Maar als die persoon een andere auto had gekozen dan de hybride indien de hybride geen optie zou zijn, had de overheid meer belasting geïnd. Het zijn dus wel degelijk misgelopen inkomsten…
Dan zijn er twee mogelijkheden: of ergens anders meer belasting innen, of in de uitgaven snijden. Van geen van beiden worden de mensen blij…
@ Autogek,

Je hebt helemaal GELIJK, maar dat snapt het overgrote deel van de autoblog bezoeker niet ;)

Daar komt bij hoeveel mensen die 52% belasting betaald rijden in een prius?
Verder als een je een lease auto 5 jaar rijdt tegen 14% bijtelling betaald je dus 70% aan bijtelling terwijl de auto lang geen 70% is afgeschreven.

Laat staan als je een gewone leaes bak hebt tegen 25% dus 125% bijtelling over 5 jaar!!

Ja netto is een leasewagen iets goedkoper, maar dat is vaak lang niet zo veel als men denkt, tenzij je naast de zakelijke kilometer, HEEL VEEL prive kilometers maakt….
Iedereen lijkt te vergeten dat de leaserijder de meeste kilometers zakelijk afleggen, dus niet in eigen belang maar dat van de zaak. Als je prive maar weinig rijd kan een leasewagen zelf duurder zijn!
Meebetalen aan de hybride van je buurman of de uitkering van je schoonmaker, betalen doen we toch wel…
De hybride regeling is verzonnen door Pieter van Geel, de huidige fractievoorzitter van het CDA, in de tijd dat hij staatssecretaris van milieu was. Hij heeft zelf nog heel even een Prius met chauffeur gehad, maar stopte hier snel mee, waarschijnlijk vanwege rugklachten :-)

De regeling beëindigen omdat deze totaal geen milieueffect heeft, zou gezichtsverlies zijn voor het CDA en dhr. van Geel. Je zou denken dat dat laatste geen probleem mag zijn gezien de manier van discussiëren van Pieter in vele kamerdebatten :lol:
De rekensom slaat inderdaad nergens op, maar feit is dat de overheid 5.000 euro extra BPM-korting verleent op een hybride ten opzichte van een andere auto met hetzelfde brandstofverbruikslabel A – alleen omdat het een hybride is. Subsidie voor het grotendeels onnodig meesjouwen van batterijen en een extra motor dus.

Sturen via belasting en subsidies OK, maar dan wel op basis van daadwerkelijke (berekende) externe effecten en niet omdat je hybrides zo’n leuke moderne technologie vindt of omdat je meer houdt van opera dan van popmuziek.
Hahaha @NOL!

Waarom klaagt iedereen over dat ze moeten geven, en hoor je niemand blij zijn over het feit dat ze iets krijgen van de overheid? Stelletje Hollanders! Haha.
Merkwaardig is ook dat de CO2 uitstoot “subsidie” niet geldt voor diesels. Als er iets is waar we in Europa goed in zijn, zijn het wel die motoren.

Kunnen we in ieder geval als NL zeggen dat we niet aan protectionisme doen :lol:
De prius is natuurlijk horizonvervuiling van de bovenste plank ;)
Maar ik neem aan dat alle mensen die hier nu heel hard huilen dat prius rijders minder betalen bij deze ook gelijk hun huursubsidie en hun Belasting terug gave gelijk stop zetten.
Wat een hoop onzin.
Dus als ik een Lotus aanschaf, omdat hij zo lekker licht is en dus lekker goedkoop in de wegen belasting is, ben ik een vieze crimineel?
@Mark: kijk eens aan! dan valt het helemaaaal mee :)
@wouter: het zou goed zijn als je erbij zet dat dit een column van Geert Wilder is,veel woorden heel stellig en een compleet verkeerde voorstelling van zaken…. Kan niet missen lijkt me.
“Waarom klaagt iedereen over dat ze moeten geven, en hoor je niemand blij zijn over het feit dat ze iets krijgen van de overheid? Stelletje Hollanders! ”

Misschien omdat het ene onverbrekelijk is verbonden met het andere? ;)
maar, daar staat tegenover dat de priusrijders zich iedere week weer 100% inzetten
10% op maandag, 20% op dinsdag….
cheese dippers
Prius rijden is altijd te duur.
@autogek; kromme redenering, dat is ook niet wat ik zeg. Maar stel dat jij een zaak hebt en NIET verkoopt aan een klant die jouw product wil afnemen, dán kost jou dat geld. Jij loopt op dat moment inkomsten mis die je normaliter wel zou hebben. En om per saldo niet minder inkomsten te hebben, moet jij dan bij iedere andere klant een groter bedrag zien los te krijgen.
Toen de 14% bijtelling is ingevoerd, hebben ze gelijk de standaard bijtelling verhoogd van 22 naar 25%. De meesten betalen dus vrolijk 14% (22 -> 25) netto meer en dit om de 14% categorie te compenseren. Laatst was er een artikel dat er door de 14% zo’n 100 – 150 miljoen wordt misgelopen, maar de extra inkomsten uit de standaard verhoging rond de 700 miljoen ligt… een gigantisch verschil dus.

Helaas is belasting ook een stuurmiddel… Dit maakt regels behoorlijk oneerlijk. Ik kan mij ook kapot ergeren aan de oneerlijke bijtellingregels…
@900T-R
Het is niet waar dat er geen BPM op hybrides zit, omdat het een hybride is, maar omdat het minder co2 uitstoot dan 110 gram/km. Dus wel degelijk op basis van berekende effecten. Een Aygo heeft bijv. ook geen BPM meer!

Een milieulabel zegt niet direct iets over de uitstoot, maar over de uitstoot van een type auto (grootte vd auto)!
Veel mensen denken dus dat een milieulabel A staat voor 14% bijtelling oid, maar dat is gewoon niet waar. Milieulabels hebben alleen effect op BPM korting, meer niet.
Het is een belachelijke regeling als je kijkt naar het milieu effect. Er zijn meer “rare” belastingregels, neem bijvoorbeeld die net weer afgeschafte subsidie op opa’s en oma’s die op de kleinkinderen passen.

Dat er meer vreemde overheidsmaatregelen genomen worden is geen argument om de hybride subsidie niet ter discussie te stellen. Autoblog stelt wel vaker dingen ter discussie, vaak terecht.

Beetje vreemd om dan voor een soort van Geert Wilders uitgemaakt te worden. Wordt dat niet de standaard uitspraak van mensen die er niet tegen lijken te kunnen als ze in het ongelijk gesteld worden :lol:

Het lijkt me wel wrang om een collega te hebben die de hele dag loopt te roepen, kijk mij met mijn 14% Prius, als je dat dan zelf mag betalen door het heffen van 25% over je net zo CO2 schone diesel. Ik zou morgen niet graag bij de koffie automaat willen staan :-)
1) Elke Prius is slecht voor het milieu. Chemische vervuiling in Canada. Geen recycling voor vervuilende accu’s en internationaal transport per boot op stookolie. Dat rijd je in tien jaar met 1:40 niet meer schoon.


2) Dit artikel zet de wereld op zijn kop. Subsidie kost de overheid nooit geld. Subsidie kost de burger geld. Je mag er niet van uit gaan dat een staat standaard belasting heft. In den beginne zijn er geen belastingen. Een auto is netto best betaalbaar. De overheid maakt hem virtueel duur. Korting op heffingen geven kost de overheid geen geld, maar ze krijgen gewoon iets minder binnen. Het prijsverschil wordt onterecht op andere burgers verhaald. Dat noemen ze nivellering. Ik noem het diefstal.
Diesels zijn niet net zo schoon als hybrides. Naast CO2 stoot een diesel nog veel meer schadelijke stoffen uit dan een benzineverbrander. En net zo schone diesels kwa CO2 als de 14% benzine/hybride bijtellingen betalen trouwens 20% bijtelling.
Ik val in de 52% schaal en ben de trotse leaser (geen loser ;-) ) van een Honda Civic Hybrid. Vergeet niet dat de 52% mensen de meeste belasting ophoesten dus ik pak alleen maar een beetje terug wat ik eerder in de maand al bij de staat heb ingeleverd.
Mensen die beweren dat misgelopen inkomsten geen kostenpost voor de overheid zijn, zou ik graag minister van financiën zien worden. Dan kunnen alle belastingen worden afgeschaft, kost immers niets. Geen gezeik, iedereeen rijk.
dank @ jinxed.
Okee jinxed, dan jouw stelling. ik betaal 52% en iedereen die minder betaald zorgt voor misgelopen inkomsten. Dus jullie ook naar 52%. Dan de meeste arm, maar ik niet. Wat een onzinnige reactie.
Als je een auto alleen maar als vervoersmiddel ziet en je nooit echt vaak grote spullen vervoert, ben je gek als je geen 14% auto zakelijk rijdt.

Er zijn ook mensen die wat leukers zoeken. Dat je dan wat meer betaalt… ok, maar niet ruim het dubbele! (ja, ruim het dubbele, want want 14% over auto met minder bpm over zelfde auto met 25% en volle mep bpm is meer dan 50% verschil).
@Autogek, ale kortingen, subsidie’s e.d. zijn misgelopen inkomsten, niet iedereen is in staat om 52% IB te betalen, ik moet dit helaas ook, dat een 52% schaal pure diefstal is zullen we het wel over eens zijn. Ik ben ook groot voorstander voor een vlaktaks voor iedereen, waardoor harder werken wordt beloont. Het ging mij alleen om het principe, ik vond jouw stelling nogal kort door de bocht, mijn reactie daarop was dat natuurlijk ook. ;) Ik misgun niemand een belastingvoordeeltje, als je daarvoor zelfs in een hybride wil rijden ga je gang.
“Het lijkt me wel wrang om een collega te hebben die de hele dag loopt te roepen, kijk mij met mijn 14% Prius, als je dat dan zelf mag betalen door het heffen van 25% over je net zo CO2 schone diesel.”

Of je leased ook gewoon een Prius heb je gelijk dat wrange gevoel niet meer. Maar goed, men wil niet voor l*l rijden. Dan moet je ook niet zeuren…
Ik had al de Prius gekozen voor de bijtellingsverandering. Maar ik wordt kwaad als ik veroordeel wordt als dief van mijn buren. Mijn buren hebben 3 kinderen en betalen geen 52% belasting. Ik betaal ook nog voor hun kinderopvang, schoolboeken, kinderzorgverzekering, enz. Dus wie steelt nu van wie?

Misgelopen inkomsten door minder te hoeven ” Betalen” is niet hetzelfde als geld krijgen van het rijk! Maar dat ziet men hier niet in.
In Engeland hebben ze het naar mijn idee veel beter opgelost. Veel meer differentiatie. Daar is de bijtelling een vast bedrag voor de co2/kg, ipv 3 onnozele categorien die wij kunnen. Verschil tussen 14, 20 en 25% is gewoon enorm.
@laurens: aangezien ik me inhoudelijk niet in de discussie heb gemengd Kan ik ook geen ongelijk hebben. Het artikel (meer een column maar vooruit) rammelt aan alle kanten en creëert een vijandig klimaat door mensen tegen elkaar uit te spelen. En dat is precies wat Geert Wilders ook doet. Niet te nauw kijken met de feiten maar heel stellige en polariserende stellingen gebruiken alsof het feiten zijn om te scoren bij mensen die niet zelf op zoek gaan naar de feiten en niet de moeite nemen om zelf te denken (of beperkt zijn qua talenten op dat vlak)
Nou nou poehee, het is misschien wat populistisch geschreven maar overdrijven is ook een vak w0o0dy.. ;)

wouter +1
Hybride is toch nutteloos, gewoon overgaan op waterstof/ elektriciteit!
@Nick: geen vak maar een schrijfstijl ;-)
@wooody

je had jezelf niet beter kunnen omschrijven ;-) Waar mis je de feiten in het autoblog verhaal? Stel die dan ter discussie.

@anderen

soms vervult de prius of insight of aygo of whatever, niet de vervoersbehoefte van een leaserijder; de gemiddelde astra stationwagen heeft nu eenmaal net wat meer ruimte, en kan ook een caravan trekken. Beetje lullig om dan afgestraft te worden, als je auto net zoveel CO2 uitstoot?
@ Dan, een waterstofauto is ook een hybrideauto. De waterstofverbranding voert een electromotor aan. ;-)

@ laurens, als een 14% bijtellingsauto niet aan je eisen voldoet kan je altijd een andere keuze maken. Keuzes zijn vrij, maar daar moet je wel wat meer voor betalen. Of voor je vakantie huur je dan even een station of een auto met trekhaak.

Jij heb het ni je laatste zin natuurlijk weer over de diesels. Maar diesels met dezelfde CO2 uitstoot betalen 20% ( dus ook een voordeeltje) en diesels vervuilen meer dan benzine auto’s naast CO2.

Daarnaast moet ik wel 52% belasting betalen ove mijn bijtelling en andere 30 tot 40% dat is dan ook toch niet eerlijk? Dus ik betaal meer voor dezelfde auto als andere. Maar daar hebben jullie het hier niet over.
@Oom Agent:

Niet alleen hybrides worden met oliegestookte boten vervoerd hoor. Ik weet niet of je je nog een bepaald artikel kan herinneren over “de grootste parkeerplaats ter wereld” in Zeebrugge? Hier komen weet ik hoeveel auto’s binnen per trein, vrachtauto en zeker ook per boot! En dit zijn echt niet alleen hybrides. Dus in jouw vergelijking die je hier maakt raakt deze stelling in ieder geval kant nog wal (overigens wel toepasselijk, omdat et over een boot gaat, maar dat terzijde)

En je argument dat de accu’s niet gerecycled kunnen worden is ook een fabeltje, deze kunnen gewoon gerecycled worden en hoeven niet vervangen te worden zoals de “normale” accu’s uit personenauto’s met slecht een verbrandingsmotor.
Ach, we betalen voor een goed doel ;)

Kan de overheid dat geld wat ze nu aan de hybrides ‘geven’, niet beter in een eigen auto stoppen, eentje die éindelijk mooi is?
Ik haat de Prius.
Laat ‘m maar verbieden, het kost de staat blijkbaar toch elke keer 17.000 euro.
@auto&gek
Dat gezeur over 52% belasting dit enz, Arme pieper ga toch in belgie wonen of een ander milder belastingparadijs.
O ja, Prius een kuthok en dan nog steeds 14% bijtelling het moet niet gekker worden. Betaal iets meer bijtelling en rij een AUTO ipv een wasmachine!
Het is en blijft heel simpel, ik ga niet in een auto rijden die door de staat een 14% bijtelling voorbeeld moet zijn.
Op dit moment maar twee modellen, beiden Jappen..
Ik ga toch ook niet voor korting op mijn belasting een klein zwart snorretje aanmeten..omdat dat mijn lichaam warmer zou houden…Kan de verwarming omlaag..Hahaha..
Hybride OK, maar wel meer keuze…
“@900T-R
Het is niet waar dat er geen BPM op hybrides zit, omdat het een hybride is, maar omdat het minder co2 uitstoot dan 110 gram/km. Dus wel degelijk op basis van berekende effecten. Een Aygo heeft bijv. ook geen BPM meer!

Een milieulabel zegt niet direct iets over de uitstoot, maar over de uitstoot van een type auto (grootte vd auto)!”

Dat laatste klopt (een volkomen idioot systeem dat uitgaat van het brandstofverbruik per vierkante meter grondoppervlak), maar daar gaat het in dit geval niet over. Kijk eens op de tabel in http://www.bovag.nl/anwbbovagkoerslijsten/img/BPM.pdf . Een gewone auto met branstoflabel A krijgt 1.400 euro subsidie, een hybride met label A 6.400 euro. Zelfde bij brandstoflabel B – 700 om 3.200 euro. De 5.000 dan wel 2.5000 euro BPM-korting zijn puur en geheel omdat het een hybride betreft. Zelfs voor een auto met brandstoflabel G zou je minder moeten betalen wanneer het een hybride betreft! Vervang die startmotor op je Hummer maar door een starter/elektromotor, scheelt je toch 1.040 euri… ;)
@ jemoeder: Je bent mijn moeder niet. Want die zou mij in deze discussie ook gelijk geven. Die heeft namelijk wel een IQ van boven de 70. ;-P
@wouter
Leuke voorstelling van zaken, gelukkig is het van jouw kant uit “een stel dat” verhaal, dus het zijn zo-wie-zo geen echte feiten, maar veronderstellingen, leuk maar wij hebben er niet meer aan, behalve dat er een verhete discussie ontstaat, daar hebben wij Autoblog.nl toch voor!

@WoOdY
Ik snap dat jij je ergert aan de manier waarop dit stuk geschreven is, maar door die manier wist de schrijver, wouter, zeker, dat het stuk stof op deed waaien en ja, dat doet Geert Wilders ook en op identieke wijze, het is niet fout, maar geeft een bepaald beeld van de schruijver weer, daar kun je het mee eens zijn, of niet.

OT: De kosten zijn niet werkelijk een schadepost, omdat het een zelf gecreeërde subsudie is, dus een bewust in het leven geroepen kortintg, die kan dus nooit, als een schadepost worden gezien.
Ik ga me echt een kriek lachen als zodadelijk bij het verschroten van deze troep blijkt dat je een fikse opslag moet betalen voor al die zware metalen in de accu’s.
Één geluk….

Ik zag op het afschrift van Powned het volgende staan: Autoblog BV io.
Dus als de oprichting van de BV perfect is gaat Wouter als auto van de zaak (Autoblog BV) in een peanuts-hybride rijden?

(geintje)
Aangezien veel mensen vinden dat de overheid hun geld onterecht int, zou ik zeggen: koop een Prius, dan krijg je het allemaal weer terug.
Hier, weer zo’n populistisch broddelwerkje…
@Laurens: een paar zaken die niet kloppen (niet volledig, niet uitvoering, zomaar even voor de vuist weg wat gaten schieten in dit stukkie tekst).

Inkomsten zijn geen kosten ook niet als het geen inkomsten zijn…..

Lagere inkomsten door lagere/geen BPM op zuinige en minder vervuilende auto’s leiden niet automatisch tot een hogere last voor de andere leaserijders. Er is GEEN direct verband!

Alle uitgaven van een overheid worden betaald uit belastingen. BPM en IB (bijtelling) maken daar deel van uit, maar de opbrengst is geen doel op zich. Als er meer mensen voor zuinige auto’s kiezen dan leidt dat tot minder inkomsten, maar dat KAN gecompenseerd worden door lagere uitgaven van de overheid, of door andere belastingen.

Stellen dat je betaalt voor de auto van een ander is gelul want wat hij ook rijdt…. jij betaalt op basis van wat JIJ hebt besloten te gaan rijden.

Zuinige diesels komen ook voor lagere BPM in aanmerking en hebben ook een aangepaste bijtelling en leveren bovendien minder accijnsinkomsten op.\

De meeste mensen die het hoogste tarief moeten afdragen zullen geen Prius kiezen. Doen ze dat wel dan maken zij (volkomen terecht) gebruik van de belastingregels en bovendien zijn de kosten voor het bedrijf dan over het algemeen lager, hetgeen leidt tot hogere winst en meer VPB (winstbelasting).

Veel mensen die een Hybride kiezen hebben privé ook nog een grote auto omdat het gezin en alle meuk mee moet kunnen. Bij die groep is het privé voordeel minder omdat ze bijvoorbeeld niet met de leaseauto op vakantie gaan, maar omdat de regels geen rekening houden met daadwerkelijk privé gebruik betalen zij ook 14% over de nieuwprijs terwijl ze misschien maar 5000km privé met de leaseauto rijden.

De huidige Bijtellingsregels zijn per definitie een oneerlijk systeem omdat ze niet kijken naar werkelijk privévoordeel en omdat er belasting betaald moet worden over de nieuwprijs EN over belasting die de nieuwprijs kunstmatig opblazen. Mensen die een leaseauto gebruiken als een productiemiddel betalen omdat het bedrijf gebaat is bij een nette en voroal betrouwbare auto en geen km-vergoeding wil betalen voor het zakelijkgebruik van een minder kostbare privé-auto….

Enfin ik kan nog wel een a4-tje pennen maar ik laat het hier ff bij.
Deze nieuwe Prius is prachtig.
Wanneer die net zo goed rijdt, of beter dan de Prius 1, dan is dat geweldig.
En nog goedkoop ook!

Voor een ieder die er niet in wil rijden en ook niet in een andere hybride:

Blijf a.u.b. zo lang mogelijk in die verouderde hokken rijden.
Dan blijven de belasting voordelen.
Alvast bedankt.
HET KOST DE STAAT HELEMAAL NIETS!!!
De auto brengt minder op aan (eerste) directe belastingen.
Ook bij deze auto moet je tanken (accijns en BTW) en volgt er een bijtelling (14%). Dus per saldo komt er m.i. nog voldoende bij Wouter Bos binnen maar niet zo veel als hij had gehoopt ;-))

“Zijn het kosten of maak je iets minder winst?”
AB, deze onzin mag verwijderd worden. Worden jullie artikelen nog enigzins gescreend?
En zoals zo vaak is na veel geblaat het topic dood als er inhoudelijke reacties de onzin van de teksten blootleggen
Nee, Het KOST de staat niet zoveel, de staat mist die inkomsten! Of denk je dat de overheid die belastingen zelf aan de overheid betaalt? :’)
Beetje Verward
Tuurlijk is het onzin waar AB hier weer mee komt. Maar het gaat de schrijver niet om fiscale regels. Het is de zoveelste poging om hybrides en hun berijders een negatief imago te bezorgen. Want tegen een slecht imago kan geen enkel goed argument op.
Leuk bedacht. Het wordt alleen maar steeds duidelijker dat een een onzinnige strijd is. En ook zinloos. Want er is niets tegen een hybride. Rijdt heel goed en helpt ook nog dat we langer met de olie toe kunnen. Ook de dieselaars.
Uhm, denkt er iemand nou echt dat Vadertje Staat de tering naar de nering gaat zetten als ze minder belasting binnenkrijgen doordat we stoppen met roken, rijden, zuipen en alle andere zaken die hij niet goed voor ons vindt? Wie de krant ook maar een beetje leest weet dat een belasting ‘voordeel’ -altijd- wordt gefinancierd door andere heffingen te laten stijgen – ‘gratis’ schoolboeken door het verhogen van verkeersboetes, lagere bijtelling voor zuinige auto’s door het algemene tarief te verhogen et cetera. Mogen we dan niet een beetje kritisch zijn op wat er door middel van een belastingkorting door ons allen wordt gesubsidieerd en het realiteitsgehalte van de voorgespiegelde positieve effecten ervan?
Beetje Verward
Doe het dan ook voor de types die voor 20% worden aangeslagen.
En vraag je dan ook af of het terecht is dat de accijns op diesel veel lager is dan die op benzine.
Maar daar gaat het AB dus niet om. Zie hiervoor.
Goed stukje Wouter, niemand die je cijfers onderuit haalt. Jammer dat het milieueffect zo gering is, daar is het toch om te doen?

Of was het window dressing, dan lijkt het niet te werken als er zo gemakkelijk doorheen geprikt wordt.

Zelfs Toyota en Honda worden er niet veel beter van, qua imago dan :lol:
Beetje Verward
Er valt niets door te prikken en dat wordt hier ook niet gedaan. Hybride rijden is financieel gewoon aantrekkelijk (naast de prettige rijkarakteristiek). En diesel is per liter ook minder belast dan benzine. Ook fijn.

Ik zeur er in ieder geval niet over.
@laurens: was mijn tekst te moeilijk voor je of lees je alleen dat wat overeen komt met jouw standpunt?
Het kan goed dat er mensen nu een lease auto rijden ipv dat ze km’s declareren omdat het voor het bedrijf en voor henzelf goedkoper is. Die mensen betalen meer belasting omdat de km vergoeding belastingvrij is ….
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Laurens schrijft 13 May 2009 om 15:52.

Met je laatste zinnetje ben ik het in ieder geval volledig eens.
Het imago van Toyota en Honda is er door deze hybride’s ook in mijn ogen niet beter op geworden.
Immers in Amerika heeft ook Ford al een aantal jaren een hybride.
En de overige merken komen er vanaf 2010 tot 2013 ook al mee, hopen ze.

De voorsprong van Toyota en Honda is dus slechts een jaar of 10~15 op de rest.
Matig inderdaad.
Milieu bewust rijden is fietsen.
Al het andere (tot NU toe) beschikbaar getuigt slechts van oud-Hollandse-knaken-poetserij. Geeft niet, maar heb dan in ieder geval de ballen om dit toe te geven. Hybride techniek is een tussenoplossing die slechts héél beperkt toepasbaar is. En over dat ‘verouderde hokken’… Pas in het nieuws; VW Passat 1.4TSI Bleumotion, schoner als een Prius… De normale verbrandingsmotor verslaat de Hybride techniek (of voor de twijfelaars, is in ieder geval nét zo goed) Hybride techniekis NIET nieuw sinds de Prius, het werd 25 jaar gelden al toegepast in industriële voertuigen als vorkheftrucks, dus Toyota (of Honda) hebben het niet uitgevonden, hebben het afgekeken en door geëvolueerd, niets meer als dat. Laten we over schakelen op volledig electrische auto’s die opladen metr stroom opgewekt door een waterstof centrale, dan zijn we pas écht groen bezig. De rest… tussenoplossingen, niets meer als dat.
@woody 19.45: Soms reageer ik niet omdat de inhoud laat ik zeggen wel heel “discutabel” is.

Hybrides worden gestimuleerd, dat gaat ten laste van de overheidsuitgaven. Daarover beslissen we uiteindelijk via het stemhokje. Geeft iedereen het recht om er een mening over te hebben, het is “ons geld”.

De “kwaliteiten” van een hybride staan wat mij betreft in dit onderwerp niet ter discussie. Het voordeel voor de individuele hybride leaserijder ook niet, idem de voor- en nadelen van leasen in het algemeen.

Wat mij ontzettend tegenvalt van de hybride rijders/aanhangers, is dat ze helemaal nooit onderbouwen wat de voordelen van de hybride regeling voor het milieu zijn in relatie tot de kosten. En daar mogen wij als Nederlanders allemaal wel een discussie over voeren, een mening geven en vervolgens bijvoorbeeld pleiten om de regeling af te schaffen. Want het milieu was toch de reden voor de hybride subsidie?

Want als we niet heel goed opletten, wordt op grond van misschien net zo discutabele redenen, binnenkort ook de electrische auto zwaar gesubsidieerd, in verhouding tot de voordelen die dat oplevert.

1000 kg CO2 heeft momenteel een handelswaarde van slechts 30 Euro. Waarom, omdat het reduceren van 1000 kg CO2 dat kost.

Jammer dat een Prius maar iets van 20 gram CO2/km bespaart ten opzichte van een niet hybride alternatief. En de hybride techniek ook niets oplevert in de zin van innovatie. Die electrische auto kan ook maar maximaal iets van 110 gram/km besparen. Maakt de speelruimte erg gering.

Ga idd wat meer fietsen, dat zet zoden aan de dijk.
Beetje Verward
@DenE
Even de feiten. De Passat 1.4 TSI die je vergelijkt met een Prius is niet zomaar een Passat zoals we die hier kunnen leasen of kopen. Het is (in dat onderzoek wat je aanhaalt) de aardgasversie. En van aardgas weten we dat dit een fors lagere emissie oplevert.

OK, je kunt de Prius niet op aardgas geleverd krijgen. Maar het aanschaffen van een aardgas Passat is nu niet zinvol want je kunt bijna nergens tanken. En, inderdaad, die aardgas Passat rijdt ook op benzine. Maar dan legt hij het kwa verbruik weer mijlenver af ten opzichte van een Prius.

Overigens was de vergelijking gemaakt met de Prius II. De Prius III verbruikt 10% minder en zou zelfs zuiniger zijn dan de aardgas Passat.

Hybride een tussenoplossing? Misschien wel, maar dat geldt voor iedere innovatie. De ontwikkeling gaat altijd door.
Beetje Verward
@DenE
Even afzonderlijk want nu gaat het niet over auto’s. Een waterstofcentrale lijkt me een minder goede oplossing. Immers voor de productie van waterstof heb je heeeel veel electriciteit nodig.
@ Beetje verward…
ook die techniek staat niet stil….
Zoals ik al zei, tussenoplossingen…
En trouwens…..
De hybride techniek is zo beperkt toepasbaar dat het geen toekomst kán hebben. Wat gaan we doen met zwaar vrachtverkeer ? Volgens sommige onderzoeken de grootste vervuiler op Neerlands wegen. Hybride techniek gaat daar geen rol in spelen. (Een Prius en een CivicH kunnen of mogen immers ook geen caravan trekken) En ook daarin, die Passat kan dat wel.
Er is nog geen goed alternatief voor de conventionele verbrandings motor.
Tot die tijd zijn tussen-oplossing en dat is prima. Maar laten we wel met beide benen op de grond blijven en dit niet helemaal de hemel in prijzen.
En vandaar dat die subsidie zoals hierboven berekend word écht nergens op slaat. En als de Nederlandse staat die inkomsten alleen maar ‘mist’ zoals mensen in de verdediging stellen…. 1 x raden wat ‘de staat’ dan gaat doen….
JUISTEM, ergens anders op innen… dus betaal ik wél voor de buurman z’n Prius. En dat geeft niet hoor… laat hem maar voor L#L rijden, dan slinger ik de 8 cylinder wel weer aan…. (ow nee, die rij ik niet meer… 4 Cyl. Diesel ;-) )
OW… vergeet ik nog… de Hybride is géén INNOVATIE, het is een EVOLUTIE van een bestaande techniek…
Niet te verwarren… beetje verward… ;-)
Beetje Verward
@ Den E
Lees dit:

Volvo komt als eerste met hybride vrachtauto’s en bussen

Het duurt nog drie jaar, maar dan rolt de eerste truck met een hybride motor van de productielijn: deels elektrisch, deels op diesel. Wanneer andere vrachtwagenfabrikanten als DAF niet aan de inhaalrace beginnen, zal Volvo deze wedstrijd om de schoonste motor voor vrachtwagens winnen. De Zweedse fabrikant pakt het slim aan. Het begint met die modellen, die ook nog wel eens in steden komen: bussen en modellen voor de korte afstand. Steeds meer stadsbesturen beginnen een hekel te krijgen tegen dieseldampen en fijn stof. Hybride motoren gebruiken bij het optrekken en bij lage snelheden hun elektrische batterij.

Lees verder op:
http://www.p-plus.nl/artikel.php?IK=693

Dus je stelling dat hybride maar heel beperkt toepasbaar is klopt niet.

Verder ga ik niet in op L#Ligheden.
Stadsbussen, gaat lukken.
Het ZWARE vrachtverkeer (waar ik het over had) gaat echt niet lukken.
In deze ‘tak van sport’ worstelt men nu al met de maximum laad gewichten van de vrachtwagens. De technologie daarin kan al veer meer hebben als wat de wetgevers in de verschillende staten in Europa toelaten. Hier monteert men zelf al lichtmetalen wielen om ca. 3-500 Kg terreingewicht uit te sparen wat ten gunste van het laadvermogen komt. Dus waar blijf je dan met je zware accu paketten ? Die vlieger gaat echt niet op. De besparing van het Hybride-Vrachtrijden weegt nooit en tenimmer op tegen het verlies van laadvermogen op een ca. 1.000.000 / 1.500.000 Km welke deze mastadonten af moeten leggen in hun levens cyclus. In tegen stelling tot de personen-vervoerders (zowel personen-auto als busvervoer) verdienen deze mensen de kost met brengen van product van A naar B en is ierder kilo die meer mee kan extra verdienste, dus extra winst. De kosten calculatie spelen hierin zeker een rol, maar het omslag punt ligt hierin erg hoog.
Vergeet niet dat deze jongens doorgaans 450/600 Turbo-Diesel Peekaas ter beschikking hebben. Dus een slimme jongen als jij kan dan wel uitvogelen hoeveel accu-pakken deze auto’s nodig hebben om hier een electrisch alternatief in te bieden. En wat het gewicht daar van zal zijn. Ik blijf dus bij mijn stelling “té beperkt toepasbaar”.
Beetje Verward
@ DenE
Elke toepassing (van intercontinentaal vliegverkeer tot de brief posten om de hoek) zal zijn eigen optimale techniek kiezen. De meerwaarde van alle innovaties is dat er steeds meer keuzemogelijkheden ontstaan. Hybrideaandrijving is 1 van die innovaties (Een definitie van INNOVATIE is het vinden van nieuwe combinaties). Maar er zijn er natuurlijk nog veel meer.

Het is soms nodig om vernieuwingen breder geaccepteerd te krijgen. Onbekend maakt onbemind en dat soort tegeltjes. En daarvoor zijn belastingverlagingen (of subsidies) soms nodig.

Overigens hoor ik nog niemand in deze discussie ingaan op het maatschappelijk nut van de lagere accijns op diesel. En (nog een keer) de kosten van het 20% bijtellingstarief voor bijvoorbeeld een TSI start/stop. Niet dat ik er overigens iets op tegen heb.
Der is geen Passat die even schoon en zuinig is als een Prius. Ga geen fabeltjes schrijven.

Daarnaast is het CO2 verschil tussen een Prius en een benzineauto met dezelfde prestatie’s en opties veel groter dan hier genoemd wordt. Om een zelfde klasse auto te krijgen met automaat (hier rij ik al jaren automaat dus vergelijk ik deze) en dezelfde 0 naar 100 heb je bv een 1.8 Opel Astra automaat nodig. Die stoot wel even 186 g/km uit ipv 104 g/km. Bij een Ford Focus is dat zelfs 189 g/km. Dus!!!

@ Beetje verward: Het is hier maar een 1-richtingsverkeer hoor. Hybrides moet je de grond intrappen met allemaal onzinstellingen. Diesels ( lage accijns, dus ook verkapte vorm van subsidie) en grijs kentekens ( geen bpm, btw vaak aftrekbaar en lagere wegenbelasting , ook allemaal verkapte subsidie’s) en dergelijke moet je niets negatiefs over schrijven. ;)

Nou, ik ben blij met mijn Prius en bedank zoals hier dan zogenaamd aangegeven wordt de buren wel voor hun bijdrage.

Autoblog: Wanneer hebben jullie dan eens het lef om een artikel schrijven over de verkapte subsidie’s van grijs-kenteken ( bpm vrij btw afschijfbaar, lagere wegenbelasting), lpg, diesel en dergelijke? Nee, alleen de hybrides de grond intrappen is helaas het enige wat ik hier lees als er wat over hybrides geschreven wordt ipv een evenwichtig geschreven verhaal.
@ Autogek
Allereerst snap ik je gekozen naam niet. dat spoort namelijk niet met de auto welke je zegt te rijden.
Daarnaast AutoBlog geeft slechts de aanzet op de verhalen over hybrides.
Alle reacties hierop schijnen tóch te komen van ‘rest van Autoliefhebbend Nederland’ welke regelmatig internet sites met informatie over auto’s bezoeken. Ga kijken bij autoweek.nl en je zal soortgelijke discussie op deze type wagens en de subsidies die hierop gegeven worden vinden.
Natuurlijk ben jij overtuigd van het kunnen van de door jou gekozen auto, anders had je hem niet gekocht. Maar ook ‘jullie’ hybride rijders doen ook actief mee aan dit soort discussies ! Alle normale auto zijn achterhaald/ ouderwets / etc.etc. Stamp de conventionele verbrandingsmotor maar in de grond. Ik zeg, niets is minder waar ook die ontwikkeling gaat door.
Maar ik snap niets van de ophemeling en haleluja-geroep rond de hybrides.
Mijn schoonpa rijd ook zo’n Prius en ik vind het zéker geen slechte auto om mee te rijden. Maar ‘sportief’is anders… Zeker ‘anders’als het type auto welke ik graag rij. Verder ieder het zijne/hare. Zo ook deze EVOLUTIE (door-ontwikkeling van een bestaande techniek ‘beetje verward’)
Beetje Verward
@DenE
Alle innovaties zijn doorontwikkelingen van bestaande technieken, of noem het: nieuwe combinaties maken van bestaande technieken.

Inderdaad: een Prius rijdt niet sportief. Hij is wel snel (zowel bij het stoplicht als bij de tussenacceleraties) maar “het hoeken” kun je met sommige andere auto’s beter doen. Voor veel autojournalisten en mensen op dit soort fora is dat een heel belangrijke reden om de Prius in de ban te doen.

Ik ben echt autogek (of je het gelooft of niet) en rij zo’n 45.000km per jaar (al jaaaren), en ik kan je verzekeren dat er dan andere kwaliteiten belangrijker zijn dan “sportief rijgedrag”.

Verder vind ik met het afbranden van de conventionele verbrandingsmotor door hybriderijders erg meevallen, zeker in vergelijking met het haatvolk. Let maar op: bij een bericht over een hybride is de eerste reactie meteen: hok, wiliknietdoodingevondenworden etc. Dat gebeurt omgekeerd niet bij de zoveelste (triomfantelijk gepresenteerde) “milieu innovatie” van VAG, BMW etc.
@beetje

dieselprijzen in NL zijn subsidies voor het wegtransport. Voor de prive rijder worden de kostenvoordelen gecompenseerd door de hogere wegenbelasting (weet je zelf ook wel). Omslagpunt in NL rond de 40-50.000 km, hier worden kleine auto’s met een dieselmotor vaak niet eens meer in de prijslijst gezet.

Of het pesten van de prive diesel vanuit een broeikasgas standpunt slim is, is met de modernste dieseltechniek zelfs vanuit een milieustandpunt niet meer vol te houden. Dat kan wel eens de reden worden om de hybride regeling te beëindigen.

Maar reken nu eens uit wat het maatschappelijk voordeel van de hybride is. Mag je van mij best je eigen idee omtrent het aantal grammen dat een Prius minder uitstoot aanhouden, en dat model vergelijken met bijvoorbeeld een Volkswagen Phaeton qua “kwaliteitsbeleving”. En gooi er ook maar je eigen idee van de kostprijs van 1000 kg CO2 tegenaan, en wat je nog meer aan voordelen kunt verzinnen. Durf je het aan?
@ DEnE, Mijn naam is wel correct. Ik ben gek op auto’s en heb de beste auto in zijn klasse gekozen. Ik hoef geen extra grote uitlaat met veel herrie om mijn geslachtsdeel te compenseren. Ik heb gekozen voor het lekkerste rijgedrag met de juiste optie’s om een heerlijke rijauto te hebben. En hij kan heel goed in het verkeer mee. Maar daar geloven jullie anti hybrides toch niet in.

Ik lees ook op de andere websites de artikelen. En ga nu niet vertellen dat de Priusrijders het hardst schreeuwen. Bij elk verhaal over hybrides wordt er ongelovelijk veel negatieve (jalourse) reactie’s geven van mensen die wel blijkbaar hun geslachtsdelen moeten compenseren. Je kan bij elk verhaal over elke auto wel heel af en toe een negatief bericht vinden. Maar bij de Prius op alle sites is het 90% van de reactie’s neertrappen zonder feiten en dan als wij terug reageren zijn wij de schreeuwers?

Een Autogek is gek op auto’s en kiest dan de beste auto uit zijn klasse om hoe hij rijdt , wat hij standaard heeft en wat de optie’s zijn en kosten en het totaal rijgenot is. Niet alleen hoe hard je banden piepen en wat TopGear heeft gezegt op tv.
@autogek

Gezien je opmerking over de beste auto in zijn klasse, neem ik aan dat je de 14% bijtellingsklasse bedoelt. Want dan geef ik je helemaal gelijk.

Maar misschien kan jij de eerder gevraagde rekensom eens maken. Want dat is de reden dat mensen schreeuwen. Dat doen ze ook als het over bonussen in de banksector, salarissen van publieke omroepmedewerkers en ga zo maar door gaat. Dat geschreeuw houdt op als je ze kunt uitleggen wat het voordeel is van in geval Prius de hybride subsidie.
Beetje Verward
@autogek
Laat je niet gek maken. Het geschreeuw zal nooit ophouden want het gaat helemaal niet om de feiten.
Ik verklaar de aggressie (die inderdaad eenzijdig is, ik zie in elk geval veel minder ongefundeerde kritiek op Efficient Dynamics etc. hoewel daar wel het een en ander op af te dingen is) vooral vanuit een combinatie van factoren.
1) het is iets nieuws en dat is altijd bedreigend voor het vertrouwde
2) het is anders, namelijk niet in eerste opzet sportief en dat wordt als kritiek opgevat
3) het is in principe aziatisch en tja: spleetogen, die kunnen toch alleen maar kopieren?
Het valt mij op hoe de reacties op dit soort fora zijn nu bijvoorbeeld Ford met de nieuwe Focus komt en die ook als hybride voorstelt. Heel positief. Verklaring: minder nieuw, Focus heeft sportief imago en is Duits.
@ TJR
oeps , ging iets fout hier.

@ TJR
En waar denk je dat de regering dat misgelopen geld vandaan haalt ?
@ Laurens, ik had de Prius al voor de nieuwe bijtelling er was. Daarnaast is de prius de lekkerste,best rijdende auto in zijn klasse. Hij is stil, vlot, zuinig en standard al lekker vol. En dat er nu een korting wordt gegeven op wat ik moet betalen is dat alleen maar mooi meegenomen. De korting is trouwens om schonere en zuinigere auto’s te promoten. Ergens moet begonnen worden met het milieubeleid.

Als jij je zo druk maakt over “subsidie’s” moet je maar eens mijn eerdere reactie’s gaan behandelen en dan kom ik weer bij jouw terug. Mijn reactie was: Zal ik eventjes beginnen: Ik betaal 52% belasting degende die dat niet betalen krijgen dus belastingsubsidie. Dan huursubsidie, kindersudsidie zoals; kinderbijslag, kindgebonden budget, gratis ziekteverzekering, gratis boeken. Dan de vele subsidie’s op het openbaar vervoer, zorgtoeslag, btw afschrijving van bedrijven. En zo kan ik nog even doorgaan.

@ Beetje Verward: Ik laat mij niet gek maken. Maar hoop dat Autoblog eens journalistiek gaat toepassen op hun site. Het gaat inderdaad altijd tegen de Prius. Alle duisters met wat ze ook komen worden de hemel in geblogd. Maar ik denk dat 90% van de reactie’s toch van personen jonger dan 20 jaar komt ( zo niet kwa leeftijd, dan kwa gedrag). ;)
Zoals bij zoveel vernieuwingen die op de lange termijn goed zijn voor een land worden zuinige en schone auto’s op het moment fors minder belast…. dat kun je subsidie noemen, het is echter minder heffing (maar da’s op zich niet het belangrijkste punt). Door belastingvoordelen voor schone en zuinige auto’s worden steeds meer mensen gestimuleerd om een keuze te maken anders dan op basis van de “kijk mij eens”- factor van leaseauto’s. Dit zal inderdaad minder inkomste tot gevolg hebben maar het dwingt steeds meer fabrikanten met zuinige versies van hun modellen te komen….. Ja de Hybride’s hebben al vrij lang en relatief veel belastingvoordeel….. maar het werkt en inmiddels hebben de meeste fabrikanten extra zuinige versies in het programma. Conclusie? De stimulering levert ook echt wat op…… dat kunnen we van een heel groot deel van de stimuleringsmaatregelen niet zeggen…. dus als je slakken zoekt om zout op te leggen dan kun je beter kijken naar subsidies die bedrijven krijgen om banen in stand te houden….. dat is over het algemeen vooral een beetje uitstel, maar heel vaak innen de bedrijven de subsidies en gooien daarna alsnog de fabriek hier dicht om zich in een goedkoop land te vestigen.
@Beetje verward
Er is veel kritiek op de Prius omdat, het in de ogen van veel autoliefhebbers, een lelijke auto is. De vooruitstrevende techniek is een pluspunt, maar de meeste auto’s worden met het hart gekocht en niet louter op cognitieve gronden, daarnaast is de Prius niet zo zuinig als de groene maffia wil laten geloven. De Fiat Multipla was ook een goede, ruime auto, maar die wilden mensen ook niet hebben om het uiterlijk. Dat mensen een Prius kiezen om de lage bijtelling en de gratis automaat kan ik heel goed begrijpen, ik weet zeker dat als het een mooie auto was, de kritiek een stuk minder zou zijn, dan was het gelijk de meest verkochte auto in die klasse.
@Autogek / Beetje verward
Ik ben helaas al lang geen 20 meer (ga richting het dubbele van dat).
Ook ik rij ca. 40.000 km per jaar zit dus dagelijks op de weg.
En jullie begrijpen me écht verkeerd als jullie mij inschatten als een Hybride-hater. Eerlijk geegd, ik geloof helemaal niet in welke vorm van ‘groene techniek’ die op dit moment beschikbaar is. Het is allemaal gebakken lucht.
Ik ben meer eerste comment ook begonnen met ‘Milieu bewust rijden is fietsen’ en daar blijf ik bij. Dat je gaat voor de complete uitrusting kan ik alleen maar waarderen. Maar om te stellen dat de Prius de ‘best rijdende auto in zijn klasse is vind ik wel héél ver gaan. Die mening deel ik echt niet met je.
Eerlijk, ik vind het maar een stug hobbelpaard. Dan het uiterlijk, smaken verschillen (gelukkig) maar door de wig-vorm die een betere windgeleiding en minder weerstand opleverd lijken dit soort auto’s allemaal op elkaar. En sorry, ik kán het niet mooi vinden. Té dikke uitlaten, spoilers etc. zijn in mijn ogen (meestal) een verkrachting van een auto zoals een fabriek deze bedoeld heeft en zal ik dus ook niet toepasen op mijn stalen ros. En zeker niet om een lichaamsdeel te compenseren. (welk lichaamsdeel dan ook).
En me nog verder af te kunnen z$%ken ik rij VW (mijn 8e op rij) Maar dan wel één die qua uitrusting op een nóg hoger niveau staat als welke Prius dan ook. En mijn 9e VW is in bestelling en word in Oktober op de weg gezet.
Het word een Passat CC 2.0 TDI 170PK welke zeker nog gechipped gaat worden. En ik héb van alles gereden van Alfa naar Lancia tot Ford, van Mitsubishi tot Mercedes en Kia. Ja.. ik heb emotie met auto’s. Maar de enige emotie waar een Prius of Civic H mij tot kan verleiden zijn tranen…..
De meesten snappen niet dat regeren is vooruitzien. En één ding die Den Haag heel goed heeft gezien is dat ze nieuwe technologie moeten stimuleren. Want dat is het, niet meer en niet minder.
Het is een brug naar de toekomst, de hybride techniek. En dus niet waardeloos of wat dan ook, maar noodzakelijk om in die toekomst te kunnen beschikken over bewezen technologie.

En ik las ergens dat een Diesel net zo schoon is als een hybride. Nou, als CO2 nou een giftige stof was, dan was de CO2 uitstoot belangrijk. Maar CO2 zit in onze Cola, anders is het niet te zuipen.
CO2 heeft niets met vervuiling van een auto te maken, maar hooguit met de bijdrage als broeikasgas aan alles binnen de dampkring.
Diesels zijn en blijven meer rotzooi uitstoten dan moderne benzinemotoren dat doen.
Het leuke van allerlei wetten en normen is dat fabrikanten er (middels een hele truckendoos, dat wel) er telkens in slagen om aan nieuwe normen te voldoen. En daar zijn we tenslotte allemaal bij gebaat. U ook.
Even wachten.

De kritiek van mijn kant richt zich geheel op de hybride subsidie. Het is dure techniek, innovatief valt te bezien. Maar dat de techniek duur is geldt ook voor bijvoorbeeld Efficiënt Dynamics. Maar dat kost de koper niets. Of allerlei verbeteringen aan dieselmotoren, dat betaalt de klant wel zelf, er zit zelfs een boete op diesels.

Wat iemand vindt van de kwaliteiten van een Prius is een kwestie van wat je zoekt in een auto, en wat je smaak is. Ik zou er best tevreden mee kunnen zijn. Heb tijden in een Passat Diesel gereden, dat was ook niet het toppunt van rijdynamiek, maar heerlijk op de lange afstanden die ik er mee reed.

Wat me wel stoort, is dat Prius critici weggezet worden als schreeuwers. Volgens mij zijn het juist de rijders/leasers van de dingen die weinig inhoudelijk niveau ten toon spreiden, in ieder geval in discussies hier op autoblog. Want aantonen wat het maatschappelijk nut is in relatie tot de subsidies, dat kunnen ze niet. En je bent een schreeuwer als je die vraag stelt?
Beetje Verward
@jinxed en DenE
Kijk met die eerlijkheid kan ik wat. Je vind hem gewoon lelijk en dan hoeft het verder niet meer voor je. Ik kan daar best wel een halve kilometer in meekomen. Maar wat ik best wel triest vind is dat heel wat types vervolgens doorschieten in respectloos en onnodig kwetsend taalgebruik. Proberen de hele techniek die er onder zit en de mensen die er in rijden in een kwaad daglicht te stellen.

Het is net als hoe amerikaanse rednecks hun zwarte medeburgers benaderen: ik moet jou niet, dus je kunt ook niets, dus ik zal alles op alles zetten om je te bestrijden.

Terug naar het uiterlijk. In de winter staat mijn Prius op de standaardvelgen. Niet mooi. Maar meestal zit er een andere set velgen op. Een wereld van verschil. Die Passat CC: mooie bak, gefeliciteerd. Maar zet die eens op 15 inch velgjes met 195 banden en er blijft niet veel van over.

Stom natuurlijk dat ze dat bij Toyota niet door hebben. Gelukkig is de Prius III met de goeie velgen een hele verbetering. Maar we moeten het doen met met deze importeur.

Heb je een VW dan heb je te maken met een bijzonder klant onvriendelijke partij als Pon. Ik weet niet wat erger is.
@beetje verward

ik zal die redneck wel zijn. Terwijl de mensen die me kennen, me juist uiterst milieuvriendelijk vinden, en progressief qua techniek, niet zo gek als dat je vak is.

Ik geef toe dat ik je respectloos bejegen. Maar dat is omdat juist jij dat redneck gedrag tentoonspreid. Want onze discussie is op een heel normaal niveau gestart, maar door mijn irritatie over jouw ongelofelijke bord voor je kop inderdaad wel anders van toon geworden. Ligt dat dan aan mij? Kip en ei.

Een subsidie heeft een doel. Toon dat aan, en einde discussie wat mij betreft. Omdat je dat al tijden loopt te ontwijken, neem ik je niet serieus. Terwijl je het qua intelligentie best zou kunnen uitrekenen. En het antwoord waarschijnlijk daarom wel weet.
Beetje Verward
@laurens
Ik ontwijk je vraag over kosten en opbrengsten van subsidies ogf belastingverlagingen niet: het interesseert me gewoon niet.
Ik reed al lang een hybride voordat die 14% regeling was uitgevonden en als ‘ie weer wordt afgeschaft rij ik er niet minder plezierig mee rond.
Wat mij interesseert is technische vooruitgang en rijplezier. En ja: ook hoe mensen elkaar in dit wilde Wilderstijdperk bejegenen. En daar wordt ik niet altijd vrolijk van.
Over en sluiten.
@DenE, Ik kan geen autogek zijn? Ik heb geen smaak omdat ik een prius heb gekozen? Dat mag jij helemaal niet zeggen. Jaren Volkswagen gereden en nu een Passat CC gekozen. Een auto geinspireert door een “massage staaf” en dan schrijf jij dat de Cw waarde de auto’s geen lijn meer krijgen. Sorry hoor. Ieder zijn smaak. Maar ga mijn niet afkaffen dat ik geen Autogek kan zijn als je zelf jaren VW rijdt een nu een Passat CC heb gekozen.
@ Laurens: Einde discussie schrijft je. Maar bij het volgende Priusartikel begint je gelijk weer te zeiken over kosten. Jij heb mijn kostenvraag ook nog steeds niet onderbouwd. Ga dat maar eerst doen voor je het weer over dat kleine beetje heb dat mijn voordeel is van de Prius.
He, dat kostenverhaal staat toch in Wouter’s stukje?

Maar op de totale uitgaven van de Nederlandse overheid is je voordeel inderdaad peanuts, tot er 7 miljoen Priussen rondrijden en we daar dan die bijna 18.000 Euro per auto aan gesubsidieerd hebben.

Die jij dat misschien toch liever aan (na)scholing uitgegeven zou hebben.


“Het jammere is dat zo’n Prius in die 5 jaar maar zo’n 5000 kg CO2 bespaart ten opzichte van een verder identieke niet hybride auto. En dat die 5000 kg een waarde heeft van 150 Euro aan bespaarde CO2 emissierechten.

Maar als het over milieu gaat, tellen rendementsregels niet, en de gemiddelde leaserijder is een fervent Tegenpartij aanhanger: “Samen voor ons eigen”.

En lijken daar nog trots te zijn op ook, kijk eens wat IK aan het milieu doe :lol: ”

Eigenlijk niets aan toe te voegen.
Zoals ik al schreef: Hoeveel loonbelastingsubsidie wordt er wel niet per jaar gegeven? Ik betaal 52%. Iedereen die minder betaald krijgt dus verkapt subsidie. Wat kost een kind tegenwoordig aan subsidie? Een uitkeringstrekken? Laag betaalde die huur/ziektekosten/kindbudged subsidie krijgt? Veel meer dan mijn Prius.

Ik heb al een vergelijking gemaakt van werkelijk vergelijkbare auto’s en de CO2 uitstoot is veel meer dan jij berekent. 186-104×30.000×5=12.300kg. En het gaat erom om milieuvriedelijkere keuzes te promoten. je moet ergens beginnen. Maar dat gaat ook niet in alle gevallen op. Ik heb Natuurstroom en CO2 gecompenseerd gas. Maar betaal nog steeds daar milieuvervuilingsbelasting over. Dit terwijl mijn energiekeuze dus 100% schoon is. Ik lig niet dubbel om de Priusbijtelling hoor.

Ik ga zo volle pond betalen, want slecht heb ik het hier niet. Maar dan moet je ook alles en iedereen even veel laten betalen. En niet steeds roepen: De sterkste schouders moeten het meeste dragen. Ga dan maar je eigen zooitje dragen en laat mij lekker mijn eigen gang gaan.
12 x 30 = bijna 400 Euro. Houden we het daar als milieu opbrengst van een hybride auto op. 80 Euro per jaar.

Ik doe niets voor het milieu, behalve dingen die zin hebben: fietsen, spaarlampen, zuinig stoken, allemaal gratis en voor niets en zeer effectief. En nieuw rijden uiteraard. Rijdt die 2 liter Alfa rustig 1 op 13. Precies de fabrieksopgave overigens. En lekker relaxed.

Het Amerikaanse systeem van belastingen zouden we hier moeten invoeren, dat ben ik met je eens. Mag je zelf beslissen waar je geld aan uitgegeven wordt. En soms woon je dan in een trailerpark, dat vinden ze (gek genoeg in onze ogen) zelf ook heel eerlijk. Wie niet werkt, zal niet eten, zoiets.
De staat incasseert alleen, het is goed dat de staat ook eens geeft.
Als je in een Hybride rijd ben je gewoon tuig van de riggel.

Tenminste in dit overgereguleerde regelzieke land.
dus je ziet het verschil tussen de inkomsten op een ‘normale’ auto en de inkomsten voor een hybride als kosten?
Dus als jij deze maand 2000 euro verdient en volgende maand 1500 euro, dan heb je 500 euro kosten gemaakt?

De stelling dat niet-hybride rijders nu betalen voor hybride rijders is ook een beetje merkwaardig, waarvoor betaalden ze dan toen er nog geen hybrides waren. Het is niet zo dat de staat je met een hybride iets geeft, ze nemen gewoon wat minder.
Ik vind t maar krom, de bovenmodale verdiener kan zo`n auto makkelijk betalen en krijgt er bovendien nog voordeel op ook (geen BPM, geen wegenbelasting), terwijl ik en vele anderen dat niet kunnen en bestraft worden om dat we oudere auto`s rijden die meer brandstof verbruiken en daarmee de kas nog verder opvullen enz..enz..
En over een paar jaar moeten wij oudere hybrides kopen met waarschijnlijk talloze electronische problemen en dure reparaties e.d.
@autogek

als jij nou eens ophoudt het het zeuren over jouw 52% belasting die je betaalt. Nederland heeft een schijvensysteem, dus je betaalt niet over je hele inkomen 52%, misschien maar 500 euro.

Daarnaast is je hypotheekrente ook van je bruto inkomen aftrekbaar, wat enorm veel op je netto-inkomsten scheelt, of niet? Werkte dit ook niet zo met de maandelijkse leaseprijs?

Hybride is net zo ergelijk als Apple. Altijd hoor je mensen roepen hoeveel beter het is dan de rest van de markt. Dat is wat de mens ziek maakt. Priussen zijn alleen zuinig in de binnenstad, anders is de 520d zuiniger (van engeland naar geneve bijv.)

Maar gelukkig zijn die gigantische accu’s in die Priussen wel milieuvriendelijk, he!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).