• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

BYD wil graag een Europees merk worden

Auteur: Michel, gepost 10 mei 2024 om 12:57 – 5 Reacties

BYD is slim en wil een tweede assemblagefabriek in Europa bouwen. Geen gedoe met de Europese Commissie en kansen voor VDL NedCar?

Het Chinese BYD timmert aan de weg in Europa. Scheepladingen vol met Chinese stekkerbakken komen aan in de havens en staan daar stof te happen tot een koper ze oppikt. Dat gaat BYD helemaal anders aanpakken.

De Europese Commissie ziet met lede ogen aan hoe de Chinese autoindustrie de Europese merken dwarszit. De prijs van Chinese personenauto’s zou namelijk kunstmatig laag worden gehouden door subsidies van de Chinese overheid.

Om nog maar te zwijgen van de grondstoffen voor elektrische auto’s die voor veel geld en beperkt worden geëxporteerd, maar volop voor handen zijn in China zelf. Daar gaat de Europese Commissie dus wat aan doen.

BYD is slimmer dan Europa

Het Chinese merk BYD wacht dat allemaal niet af en is slimmer dan de Europese Commissie. Het Hongarije van Viktor Orbán heeft al de rode loper uitgelegd voor het merk om een fabriek te vestigen in het zuiden van het land.

Veel Duitse merken bouwen ook al auto’s in het land. BYD heeft ook al een fabriek in het noorden van Hongarije. Daar worden al vrachtwagens en bussen gebouwd. Hoe zat het ook al weer met die BYD elektrische bussen…?

BYD denkt groots

Die fabriek moet nog gebouwd worden, maar dat houdt Michael Shu, directeur van de Europese tak van het concern, niet tegen om alvast verder vooruit te denken.

Build Your Dream droomt namelijk van een leidende positie op de Europese automarkt in 2030. Daarvoor denkt het merk een tweede Europese fabriek naast die in Hongarije nodig te hebben, zo meldt Shu aan Persbureau Reuters.

Kans voor VDL NedCar?

Geen halve maatregelen, want het moet dan ook meteen in 2025 gebeuren. Dan denken wij meteen aan een stilstaande reeds gebouwde fabriek in het Limburgse Born. Daar kunnen de Chinezen zo aan de slag! Alleen maar winnaars zouden wij zeggen.

Dat laatste is natuurlijk pure speculatie van de redactie van Autoblog, maar aan de andere kant, waarom niet? Iedereen is wel net ontslagen, maar daar is vast wel iets op te verzinnen. Wie geeft het telefoonnummer van Michael Shu even aan de mannen van NedCar?

Ook interessant!

  • BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk
    BYD: hetze tegen Chinese automerken is belachelijk
  • BYD is slimmer dan de Europese Commissie
  • Dit merk is de koning van patentaanvragen
  • BYD gooit prijzen van alle modellen omlaag

Nieuwste artikelen

  • Dit Italiaanse bedrijf is niet langer in handen van Audi
  • Aankoopadvies: elektrische stadsauto voor 15.000 euro
  • Geen hond koopt een Nissan Ariya, dus flinke prijsverlaging
  • Is de EV nu echt dood? Mensen kiezen aantoonbaar liever voor verbrandingsmotoren
FacebookTweetPinLinkedIn

BYD, China, europa, europa-eu, fabriek, nedcar

Vorig bericht: « Gespot – Een vers geïmporteerde Skyline GT-R
Volgend bericht: Alpine Alpenglow Hy4 is team waterstof »

Lees Interacties

Reacties

  1. audirs3 zegt

    10 mei 2024 om 13:11

    Niks nieuws onder de zon. Europese, Amerikaanse en Japanse autofabrikanten hebben al decennia fabrieken buiten hun eigen continent. Zo bouwt VAG auto’s op vrijwel elk continent.

    Login om te reageren
  2. mashell zegt

    10 mei 2024 om 14:09

    Vermoed dat de Chinezen voor een spiksplinternieuwe fabriek gaan waar de lonen laag en de subsidies hoog liggen. Meer naar het oosten dus.

    Login om te reageren
  3. potver7 zegt

    10 mei 2024 om 14:26

    Voor de kosten die nodig zijn om Nedcar te moderniseren, bouwen ze elders een nieuwe fabriek die qua lay-out en logistieke stromen wél aansluit bij de eisen van een moderne autobouwer – en dus veel goedkoper opereert.
    Nedcar is een prima locatie voor een fabrikant die even ’tijdelijk’ wat extra productiecapaciteit nodig heeft. maar is voor partijen als BYD niet geschikt.

    Daarnaast – ook VDL Nedcar draaide voor een groot gedeelte op uitzendkrachten – lees medewerkers afkomstig uit Oost-Europa die via één van de bekende organisaties daar werkzaam waren. LIjkt me logisch om de fabriek neer te zetten op de plek waar je arbeidskrachten te vinden zijn.

    Login om te reageren
  4. lekkerlinksrijden zegt

    10 mei 2024 om 17:29

    Daarom was Winny de Pooh toch bij Orban op de koffie, dus daar moet het gaan gebeuren

    Login om te reageren
  5. E-V8 zegt

    11 mei 2024 om 09:22

    We horen door onze geweldige media meestal slechte berichten over Hongarije. Het ondernemersklimaat is echter een stuk gunstiger dan in het land “met het vingertje”. Ik heb een paar jaar in Hongarije gewoond en heb bijvoorbeeld de stad Kecskemet enorm zien groeien en welvaart fors zien toenemen, na de bouw van de Mercedes fabriek en de tientallen sub-leveranciers. Vlakbij ook een enorm grote fietsenfabriek van Accell. Ik wil maar zeggen dat als je vriendelijker bent voor bedrijven, je niet alles uit China hoeft te halen en zelf inkomen voor de bevolking kan genereren.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North