Hybride is weldegelijk milieuvriendelijker dan diesel

Auteur: , 96 Reacties

Laat dat vervelende milieugeneuzel nou eindelijk eens stoppen! CO2 is niet kwaadaardig en de aarde warmt uit zichzelf ook al lekker op. Diesel is écht niet schoner dan benzine en zeker niet beter voor het milieu. Milieu Centraal heeft hopeloos zitten knoeien met cijfers en zelfs mét accupakket, op de linkerbaan, op Neerlands snelwegen komt er niets dan luchtverfrisser uit een Prius-uitlaat.

Nu is die laatste zin niet helemaal waar. Zelfs een Toyota Prius stoot CO2’s, NOx’en en H2O’s (helemaal bah!) uit. Het mooie van een Prius is echter dat die véél minder NOx’en uitstoot dan de meeste (Duitse) zelfontbranders.

Diesel is de brandstof van de duivel. Diesel-auto’s maken het leven op aarde kapot. Diesels spuwen namelijk een gruwelijke hoeveelheid stikstof-zuustof verbindingen uit die allemaal rustig maar vastberaden onze atmosfeer slopen. En als onze lieve ozonlaag stuk is, en we allemaal O3 moeten ademen, is er geen leven op aarde meer mogelijk. Daar gaat over een lange, lange tijd (2014) verandering in komen, want wordt de Euro6-norm regel. Tot die tijd kunnen ons aller leaserts maar beter op gezonde, lekker ruikende Euro ongelood blijven rijden.

Hybride is dus beter. Tel daarbij op dat je in het fileverkeer lekker elektrisch (=schoon, want remenergie) kan rijden, en wereldvrede is nabij. Als vervolgens alle file’s eindelijk opgelost zijn, kunnen we allemaal weer met een echte auto de weg op.



96 reacties

Nu begrijp ik het niet meer….. moet ik dan toch de aankoop van mijn Aygo diesel cancellen?
Sorry hybride liefhebbers: ik heb me nooit gerealiseerd dat het over wereldvrede gaat… dan kunnen die 200 miljoen per jaar naar het leger?
Hey, heb je mijn reactie van laatst overgenomen in een heel nieuwsbericht? :P

Ik denk dat het wel deels waar is hoor. Echter, een paar kanttekeningen:
– NOx zorgt juist voor aanmaak van ozon! Het veroorzaakt smog…
– Roet is het schadelijkste dat uit een diesel komt; een af-fabriek roetfilter maakt dit al een stuk acceptabeler; geen roetfilter = erg kankerverwekkend

Maar inderdaad: hybride is beter voor het milieu, mits de accu’s worden gerecycled (wat gewoon goed kan hoor)!

Plug-in hybride is al helemaal geweldig wat dat betreft. We zien wel waar we eindigen :)
@Sorcerer: Toyota heeft eea onderzocht, en Milieu Centraal is lekker nalatig geweest ;) Heb nog eea aangepast over de NOx… tnx!
@Sorcerer: vergeet je voor het gemak dat vrijwel al het transport tonnage op deze aarde voortbewogen wordt door dieselmotoren? Een hybride containerschip, wat mag ik me daar bij voorstellen. En vergeet ook even het bestaan van koolwaterstoffen uitstoot. Niet serieus te nemen, dit. Recycle jezelf :-)
@Laurens: Inderdaad, het gedeelte van ons particulier diesel transport speelt maar een marginale rol. Maar een hybride container schip lol… Nee ze komen nu niet verder dan een vlieger boven de boot.. Enkel korte logistieke trajecten zijn goed voor hybride of electrisch transport.
@toyota prius: volgens mij is zelfs een straalmotor min of meer diesel, je spuit de kerosine erin en het gaat spontaan in de fik. Dat er een beetje stof uitkomt (boehoe), zie je goed aan de condensatiekernstrepen.

Niet echt nagedacht weer hier…
@Laurens: Wel iets van vernomen, de sporen in de lucht zijn ieder geval behoorlijk milieu vervuilend.. Maar een volgend voorbeeld. Het is milieuvriendelijker om met de auto naar Parijs te gaan dan met de Thalys. Dat was een vraag, uit watismijnenergielabel.nl ofzo..
@toyota prius: breek me de bek niet open. Het snelle treintje tussen Rotterdam en Amsterdam is vrijwel leeg, niemand betaalt de 7 euro toeslag voor 20 minuten tijdwinst. Weer zo’n voorbeeld van “milieubeleid”. Hoeveel miljard was die tunnel door dat “groene hart”.

Had er een snelweg voor aangelegd die ons in plaats van rondjes randstad rechtstreeks naar de bestemming laat rijden. Nu hebben we wel de velg, maar geen spaken :-)
@Laurens: Inderdaad, milieubeleid…. De echte innovatieve milieuprojecten overleven het niet, want er is geen geld om er in te investeren.. Grote projecten die gewoon nodig zijn worden uitgesteld, men durft niet te beslissen (kruizing A6+A1, ontsluiting Flevoland met regio Amsterdam) Dus de spaken zullen nog een tijdje bij de fabrikant blijven liggen ;)

En die hoge snelheidslijn…………… daar heb ik geen woorden voor.. Dan gaan ze die Benelux trein ook nog eens opheffen.. de enige trein waar ik wel eens mee ga…

O en om ff ontopic te blijven.. Niet alleen hybride, want ondanks de naam. Ik vind deze auto’s totaal niet mooi. Maar er zijn genoeg innovaties die mee helpen bij een minder verbruik. Wellicht eens leuk om die naast hybrides eens te belichten.. Want er zijn meer technieken die naar Rome leiden…
Mooi, dan koop ik tóch maar een diesel! :D
Luchtverfrisser valt toch ook onder CFK’s…?

:p
Huh? Wat is dit voor geneuzel? geloof er nog geen bal van.
krijg het heen en weer, eet kaas. koop vis. weet ik veel wat ik zeg.
kan iemand eens een diesel-hybride maken? zijn we helemaal van het diesel-of-hybride-geneuzel af.

of gewoon evoloueren zodat we O3 kunnen ademen, makkelijk zat toch?
En TOCH heb ik liever een diesel;)
Kerosine is erg gelijkaardig aan diesel. Enfin, ietsje droger en zo, maar goed, je kan een auto op kerosine laten rijden. Na verloop van tijd moet je dan wel eens wat mengen met gewone diesel.

Wat is er gebeurd met de PAK’s? Waarom worden die niet meer in de discussie betrokken? Enfin, ik ben voor hybride hoor, zolang er maar andere hybrides dan de toyota prius komen, met een conservatiever en eleganter design. En ik vermoed dat vele consumenten hierop zitten te wachten.
Dit artikel doet mij denken aan agenten die overtredingen opzoeken omdat ze een minimum aantal bonnen uit moeten schrijven…
Iedereen gewoon even wachten op die PSA-DieselHybrides, dan staat in 2018 de Sahara weer in bloei en hebben we hier weer gewoon 27 cm sneeuw op Kerstdag.
@Esprit_de_Flandre: Na 2012 neemt de zonneactiviteit tijdelijk af, dus die kans is dan reeel.. Bestel alvast een hybride sneeuwscooter…
@Esprit_de_Flandre: die psa’s zullen aan hetzelfde fenomeen leiden als de benzine-hybrides, het systeem heeft weinig nut als een auto vooral snelweg kilometers maakt.

De autoweek van deze week vergelijkt een infinity g37 met een lexus gs 450h. In theorie een flink verschil in verbruik, met bijbehorende G en B labels, in de praktijk bijna hetzelfde, scheelt maar iets van 10%. De infinity is ondanks al het subsidiegeweld, nog veel goedkoper ook.
Kán een prius wel op de linkerbaan?
@Bimmerfahrer: Gaat best hoor, je begint op de A6 bij afslag Lelystad met inhalen en na het inhalen van deze auto ga je bij afslag Almere Buiten weer naar de rechter baan.. Lukt prima..
Is hierbij de belasting van het millieu door productie van de batterijen meegenomen ?

Bullshit natuurlijk , maak een hybride diesel en dan is de uitstoot ook weer minder.

Toveren met cijfers kan iedereen.
Laurens je begint wel af te takelen.
Nu heb je het al over hybride containerschepen?
Laurens, een groot transportmiddel in onze Westerse wereld is de trein, die stoomt niet meer, dieselt niet meer maar rijdt elektrisch.
Was die omschakeling zo moeilijk ?
@rene: ben jij zo getakeld dat je niet begrijpt, waar een trein overheen en onderdoor rijdt? Noem dan als voorbeeld een trolleybus, die kan tenminste nog een beetje links en rechts van het spoor rijden.

Overigens rijdt Arriva in het Noorden met dieseltreinen, omdat electrificering van die spoorlijntjes geen nut heeft. Jammer, geen inhoud, hybride…
BMW ,Inderdaad in het raffinageproces zit kerosine dicht in de buurt van diesel rotstuf
dus als je het niet zeer gecontroleerd verbrand en zuivert.
Conclusie ,iedere dieselmotor heeft zijn eigen
dure, en geen lang beschoren leven, zuiveringssysteem aan boord.
Veel plezier daarmee.
Laurens autos rijden soms ook onder en boven iets.
Arriva ,ken ze niet, geen geld zeker en kort termijn denken.
@rene: toon je zelfkennis?
Ben geen Nederlander.
Wel technieker.
“En als onze lieve ozonlaag stuk is, en we allemaal O3 moeten ademen”

Lol, als de ozonlaag (O3) afbreekt ontstaat er juist zuurstof (O2)…
Ik heb vandaag gekozen voor een Prius. Natuurlijk alleen om de milieutechnische aspecten en niet vanwege de fiscale voordelen wordt het geen Mondeo en geen A4.
Diesel combineren met hybride = niet weten hoe autodingen werken.
@rene:
“Diesel combineren met hybride = niet weten hoe autodingen werken.

Hoezo?
Natuurlijk is het vloeiend starten van een diesel (op dit moment) moeilijker. Maar waarom zou de remenergie (en in de toekomst ook de warmte energie) die verloren gaat door een dieselmotor, niet in een accu opgevangen kunnen worden en vervolgens weer gebruikt worden? :?
@Vroegwakker: omdat een benzine-hybride milieu-economisch de meerprijs al niet terugverdiend. 25 Euro voor 1000 kg CO2, weet je nog?
@Laurens:
” 25 Euro voor 1000 kg CO2, weet je nog? ”

Eindelijk, dit keer ben je niet vergeten om de uitkomst van je rekensommetje door 2de kerstdag te delen.
Je gaat vooruit, nog even en ik neem je serieus.
Die trolleybus rijdt dan wel eens net voor je auto, en heeft voorrang.
@Laurens: weet ik, is een beetje sarcastisch bedoeld. Ik wil elektrisch. Puur elektrisch. En betaalbaar als tweede wagen. Maar dat is nog niet zover.

@Edman: Als de ozonlaag (O3) afbreekt dan komt er meer kosmische straling door de atmosfeer op onze gevoelige huidjes. Kun je dan wel bruinen in 12 minuten, maar krijg je kanker na 12 jaar. Er is trouwens constant afbraak en aanmaak van ozon, maar het probleem is dat we dat evenwicht een beetje verstoren met onze bah bah.

Maar dat is tegenwoordig wel al aan de beterhand (CFK’s zijn stout en iedereen weet dat ondertussen). Erger is het ademen van ozon/O3. Vervuiling (naar verluidt vooral die van diesels) veroorzaken de creatie van O3 op neushoogte! Ozon inademen kan zware schade veroorzaken aan de longen. Het is dus nog maar even wachten tot een groep jakhalzen kakkerlakken parasieten vakkundige advocaten op het idee komt om een rechtszaak aan te spannen tegen de grootste autofabrikanten voor het vernietigen van duizenden kinderlongetjes!
@Esprit_de_Flandre: van die diesels die ozon veroorzaken, dat is oprecht helemaal nieuw. Graag onderbouwing met een linkje…

Overigens, als het waar is wat je zegt, dan kunnen we electrische aandrijving wel helemaal vergeten. Als er iets is wat daarbij vrijkomt is het ozon, dacht ik.
@Laurens: linkje

staan de reacties in (ken je misschien al). Meteen de reden waarom NOx (en CO) zoveel schadelijker zijn dan CO2.

Onder de Euro5 norm mogen diesels nog 180gram NOx uitstoten, de Euro6 norm stelt dat dat maar 80gr mag zijn, benzine moet onder de 70gr blijven.

En wat betreft de koolwaterstoffen die benzine-motoren uitstoten… Hangt helemaal van de situatie af of dat slecht is, methaan is slecht maar dat komt niet zo vaak uit een uitlaat. De rest is veel minder schadelijk…
@Alwood: niets nieuws, lees ik.

Euro5 normen laten precies wat ik al eerder heb aangetoond, diesel is net zo schoon als benzine: http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Wel is de uitstoot anders. Maar qua effect ongeveer gelijk. Ik zeg ongeveer omdat er mierenneukers op deze site rondhangen die 1% verbetering al een rechtvaardiging vinden om 17.000 Euro subsidie uit te geven, per Prius. Als dat de algemene milieunorm wordt, zijn we morgen failliet. Maar dat interesseert de hybride opportunist natuurlijk niets (zeg niet dat jij dat bent).

Kijk overigens nog eens goed naar je eenheden. Het zijn milligrammen, scheelt maar een factor 1000…
Esprit ,prachtig !!
@ alwood,

sorry mate behalve dat ik je betoog nog al slap vind zijn in mijn opzicht hybrides niet de oplossing voor het aanstaande brandstof tekort. niet als er gebruikt wordt gemaakt van een configuratie waarin de verbrandingsmotor de wielen aandrijft. het concept dat op schepen word toegepast, een verbrandingsmotor als generator voor de elektromotoren daar zie ik dan een betere hybride (oplossing) in voor dan de huidige opstellingen.
tune een motor op zijn optimale toerental, met minimaal brandstofverbruik en laat hem maar lekker stroom genereren.

wie had er laatst ook al weer een dergelijk systeem in de openbaarheid gebracht, ik kan dr zo niet op komen..
@bakkerst:
diesel-elektrisch wordt op schepen niet toegepast vanwege efficiency maar vooral omdat het de manoeuvreereigenschappen van het schip verbetert (azimuthing thrusters enzo). Diesel elektrisch vind je vooral bij dynamisch gepositioneerde schepen (e.g. boorschepen, baggerschepen etc.) en sommige cruiseschepen die het om uiteenlopende redenen gebruiken (lawaai, manoeuvreren in kleine havens). Grote vrachtschepen (container, tanker, bulk etc.) gebruiken vrijwel uitsluitend schroeven die via een tandwielkast aangedreven worden door 2 takt diesel motoren.
@super:

Ehh, vergeet de turbines niet. :|

Daarbij bestaan er direct omkeerbare koppelingen en tandwielkasten. Die zitten vaak tussen motor en schroef in.

Cruiseschepen gebruiken diesel-elektrisch vanwege de wendbaarheid en bij bepaalde systemen vanwege het gebrek aan trillingen. Het nadeel van deze constructies is dat de schroeven en pods het laagste deel van het schip zijn. Dit maakt ze kwetsbaar.

In de binnenvaart en de haven kom je ook wel eens voit schneider systemen tegen. Bij slepers zit daar een kooi om heen, bij binnenvaart cruise schepen is dat vaak niet het geval. Dit systeem is uitzonderlijk kwetsbaar en zeer duur.
Het werkt echter zeer prettig.
Alwood,dat systeem van optimaal toerental met atkison motor wordt al toegepast vanaf de eerste Prius.
Eigenaardig de meerdeheid willen, kunnen, het gepatendeerde systeem van Toyota niet begrijpen.
Ik sta altijd open voor vragen hierover.
@ Esprit de Flandre

Laten we het maar gewoon bij ultraviolet houden…
Zucht,die strepen in de lucht hebben niets te maken met vervuiling. De straalmotor verhit de lucht en als deze weer afkoelt krijg je condens. Daarom heten het ook condenssporen.
Dit leren ze zelfs op een MAVO nog. Het niveau ligt weer lekker hoog.
En ,ja,straalmotoren zijn grote vervuilers mede door de zware metalen in kerosine.
@keffie: onderzoek het condensatie mechanisme eens, voor je een dergelijke uitspraak doet. Dat leren ze toch, op de Mavo, denken voor praten?
@keffie:
leren ze je op de mavo dat je vocht kan halen uit het verhitten en afkoelen van lucht?


Het vocht in de condenssporen komt vrij bij de verbranding van brandstof en heeft dus in zekere zin wel iets met vervuiling te maken. Misschien is het je ooit opgevallen dat je ’s winters hetzelfde effect waar kan nemen bij autos?


Sommige studies stellen dat condesatiesporen bijdragen aan opwarming van de aarde door uitgaande lange golf radiatie deels te blokkeren. Zo bleek dat de gemiddelde temperaturen ongeveer met 1 graad daalden toen het vliegverkeer werd stilgelegd na 9/11. Ik denk zelf dat er nog meer onderzoek nodig is om het daadwerkelijke effect vast te stellen.
Wat een slap stuk, dacht dat de komkommertijd afgelopen was :S
@super
Grote schepen hebben geen tandwielkast de schroef zit daar direct aan de krukas. Als deze achteruit willen varen laten ze de motor andersom draaien. Door de schroef direct aan de krukas te maken heb je een rendements verbetering van ongeveer 10%.
OnT: Volgensmij heeft BMW al een euro6 diesel in de schappen liggen dus wat is het probleem?
@RDS:
ja, da’s waar, bij hele grote schepen is het direct, moet de motor wel langzaam genoeg lopen volgens mij. Het enige wat ik me meen te herinneren is dat het rendement van de tandwielkast hoger was (iets van 98%) maar kan me vergissen, is al weer een tijd geleden.
@super en laurens. Terug naar school of geld terug vragen.
Het vocht in de lucht condenseerd normaal al in wolken(ooit wel eens van gehoord?)Door de afkoeling na verhitting trekt de koele lucht(vocht gehalte hoger dan verbrande lucht)naar de warme lucht toe. En ,nee ik ben na de mavo nog ff doorgegaan en heb de HTS ook maar even afgemaakt.
@keffie:
Heb je je dan ooit wel eens afgevraagd waar het vocht dat wolken vormt vandaan komt? Waar komt het vocht dan vandaan bij een verbrandingsproces in een vliegtuigmotor? Als de motor er zelf geen vocht aan toe zou voegen zou het vochtgehalte voor en na immers gelijk moeten zijn (massabalans).



“koele lucht(vocht gehalte hoger dan verbrande lucht)” Denk je nou werkelijk dat koele lucht meer vocht op kan nemen dan warme lucht?



Leuk van je HTS, ik heb TU, lijkt alsof er toch nog wat toegevoegde waarde in zit.
@keffie: havo derhalve, leuk voor je. Ik ga verder niet discussiëren over scholing, met van die korte lontjes types hier ;-)

Google eens condensatiekern, het woord dat ik in mijn eerdere post al gebruikte?
nog een keer zucht,leer lezen.ik heb nooit gezegd dat er meer vocht zit in koude lucht. Verbrande lucht is ALTIJD droger dan onverbrande lucht. Het vocht uit de uitlaat van een auto is na omzetting in een kat. Kijk maar eens bij een auto zonder kat. Wolken onstaan door TEMP verschil in de lucht. Warme,vochtige,lucht stijgt en koelt af(condensatie).
Zie je wel, het is niet zo moeilijk.Leuk dat je zoveel hersencellen hebt verzopen op de TU(technische unie,misschien?)
@keffie:
Het probleem is (onder meer) dat jij het maar gedeeltelijk begrijpt. Warme, vochtige lucht condenseert idd als het stijgt en vormt dan wolken. Wat jij niet lijkt te begrijpen is dat het vocht ergens vandaan moet komen (in het geval van wolken water op aarde). Hoog in de lucht, waar vliegtuigen vliegen is om te beginnen weinig vocht omdat de lucht zo koud is dat het weinig vocht kan bevatten. Het kan dus niet zo zijn dat het vocht op magische wijze verschijnt nadat het door een vliegtuigmotor gaat (behoud van massa). Mijn vraag aan jou is; waar komt dat vocht dan vandaan?
toyota prius:
@Laurens: Inderdaad, het gedeelte van ons particulier diesel transport speelt maar een marginale rol. Maar een hybride container schip lol… Nee ze komen nu niet verder dan een vlieger boven de boot.. Enkel korte logistieke trajecten zijn goed voor hybride of electrisch transport.


Eindelijk geeft toyota prius aan dat hij helemaal niets weet van hybride. Hybride aandrijving betekend meerdere soorten aandrijving en laat dat in de scheepvaart al meer dan 100 jaar gebruikt worden. Bovendien zijn die vliegers zeer effectief. Hiermee wordt een besparing van 15 tot 20% op de brandstofkosten behaald.
Heb het al vaker verkondigd hier, het lijkt erop dat werkelijk iedere aanhanger van Toyota hybrides, er geen reet van begrijpt ;-)

Laat dat nou onverkort ook op werkelijk alle politici van toepassing zijn. Behalve enkele opportunisten, die vind je daar ook maar worden snel ontmaskerd, zodra je met ze in discussie gaat. Op die ene van de SGP na dan, maar die heeft het boek der boeken om de waarheid te vinden…
@Laurens: nu vergeet jij voor het gemak weer even dat CO2 niet hetgeen is dat écht schade toedoet… Tuurlijk moet je er niet te veel van hebben, maar het CO2 voordeel van een diesel maakt deze verre van ‘milieuvriendelijk’. Het ‘goeie’ aan een Prius, is dat die nauwelijks CO2 nadeel heeft en niet al die andere meuk produceert die wel uit een diesel komen.

De Euro5-diesels zijn wel ‘schoon’, maar pas bij Euro6 worden de zelfontbranders onder het uitstootniveau van de benzineauto’s getrokken…

PS had vorige post idd een foutje gemaakt gram= milligram
@Alwood: nee, doe ik niet.

Subsidie zit op nieuwe auto’s. Vrijwel alle moderne eco-diesels zijn Euro5, veel premium duitsers zijn al Euro6!

Deze regering kan de 200 miljoen hybride subsidie, als ze er een fijnstof probleem mee willen oplossen, beter besteden aan het slopen van oudere diesels (ook daar valt de fijnstof uitstoot wel mee, overigens, mijns inziens wordt dat probleem puur om politiek strategische redenen zo opgeblazen).

Maar de subsidie is echt alleen om CO2 uitstoot te verminderen, en onderscheid maken tussen benzine en diesel is daar volkomen onzin. Tenzij er hier iemand opstaat die beweert dat CO2 geen CO2 is. Er is vast wel een hybride rijder die dat gaat doen :-)
@Laurens: klopt, zo zou inderdaad een flinke subsidie op oude diesels inwisselen ook goed werken… Dat helpt alleen weer minder voor de overstap naar elektro… en elektro is natuurlijk de heilige graal ;)
En die plug-in hybrydes krijgen hun stroom van…. inderdaad kolen- en kerncentrales! Verschuiving van het probleem van de weg naar de schoorsteen!
@Laurens: Heb geen linkje voor mijn bewering “Vervuiling (naar verluidt vooral die van diesels) veroorzaken de creatie van O3 op neushoogte!”

Heb dat gewoon eens ergens gelezen of gehoord, weet niet meer waar of wanneer. Heb nu wel eens gegoogled, en ik moet toegeven, ik heb niet echt iets gevonden. Ik trek bij deze dus mijn woorden in dat diesel de boosdoener zou zijn.

Maar hoe komt ozon vrij bij elektrische aandrijving? Dat is oprecht helemaal nieuw voor mij ;)
@Esprit_de_Flandre: “Fuel lines are often made from reinforced rubber tubing and may also be susceptible to attack, especially within engine compartments where low levels of ozone are produced from electrical equipment. Storing rubber products in close proximity to DC electric motors can accelerate the rate at which ozone cracking occurs. The commutator of the motor creates sparks which in turn produce ozone.” bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Ozone .

Denk overigens dat het eventuele ontstaan van ozon in geval van electrische aandrijving vrij eenvoudig op te lossen zal zijn, al is het maar door het installeren van afzuiging en filtering rond de electromotor(en). In kantooromgevingen mogen laserprinters en fotocopieermachines ook niet overal meer staan (dacht ik). Maar net als met fijnstof, zal het ozon verhaal overdreven worden. Allemaal milieu politiek…
Een Prius is een domme aanschaf. Waar niemand echt over nadenkt, is het feit dat we a. over een aantal jaar zeer schadelijke accu’s hebben die milieuvriendelijk moeten worden verwerkt en b. heb je wel eens nagedacht waar alle grondstoffen vandaan moeten komen om uberhaupt 1 accu te komen maken? Om een tipje van de sluiter te lichten, die komen van zeer veel verschillende plekken in de wereld…
Remmert
1.Al eens nagedacht waar de contructeurs hun zuiveringsrommel vandaan halen om die Euro6 norm te halen en hoe men die gaat verwerken.
2.Al eens nagedacht over het feit dat zo’n dieselonding die Euro6 nog haalt na pakweg 80000km.
Hybrides zijn toch voor vrouwen en mietjes, laten we eerlijk zijn. Ooit een Hybride lekker door zien rijden, of een lekkere bocht zien nemen ?
Hybride auto’s met honderden kilo’s aan accu’s zijn op de lange termijn veeeeel schadelijker dan diesels. Wedden dat we over 20 jaar er net zo over denken als CFKs (drijfgassen), landbouwgiffen en asbest nu !

Zware metalen als nikkel en cadmium zijn zwaar verontreinigend en het recyclen (en het delven) ervan kost ook veel energie; verborgen milieu-belasting die vrijwel altijd ‘genegeert’ worden. Verdiep je maar eens in het proces en/of bekijk eens foto’s van het landschap bij de mijnen, dan zie je dat echt niet zo schoon is als men je doet geloven !

Neem een ‘mild-hybride’ als b.v. de Honda Civic Hybride, met slechts 50kg aan ‘battery-pack’ is het nog te overzien, maar die stink-hippie Prius met 500kg aan batterijen is echt een wolf in schaapskleren …
Beste Dog,
Bedankt voor je goede onderbouwing. Het is natuurlijk voor de meeste mensen makkelijker met de trend van hybrides mee te gaan dan zelf logisch na te denken.
Dog , even normaal doen als het kan.
De accu in een Prius weegt +- 50Kg en geen 500 !!
Kwestie van iedereen juist te informeren.
@Dog …maar die stink-hippie Prius met 500kg aan batterijen is echt een wolf in schaapskleren …

De zoveelste domme bewering op dit forum zonder enige fundering. De accu van de Prius weegt slechts 45 kg. :roll:
ronald, inderdaad heb het hier in dit forum nog eens herhaald meestal weet men hoe autodingen werken.
Ik sta altijd open voor vragen hierover.
Guido, al eens met een GS450h gereden ?
@rene: Nee, wanneer gaan we? :)
Vroegwakker, warmteenergie terugwinnen wordt nu al toegepast op de laatste generatie Prius en de Lexus RX450h.
@rene: Ja idd, gedeeltelijk haalt de nieuwe Prius kinetische energie terug die anders in de vorm van warmte verloren zou gaan.
Maar er gaat nog steeds heel energie in de vorm van warmte verloren. Bij een normale verbrandingsmotor zo’n 75 %, er is daar dus nog veel te winnen.
Peter, het is wel een stuk simpeler om die ene schoorsteen van de nodige zuivering te voorzien dan wel iedere dieselstoker zo’n duur en onderhoudsonvriendelijk systeem aan boord te geven.
Guido, ergens moeilijkheden mee ?
Laurens ,
”Heb het al vaker verkondigd hier, het lijkt erop dat werkelijk iedere aanhanger van Toyota hybrides, er geen reet van begrijpt”
Heb soms bij U ook dat vermoeden.
Het is heel simpel,

in de stad zal de Prius best eens schoner kunnen zijn.

Op de snelweg niet.

Daarnaast wordt het fabriceren van het accupakket ook meegenomen? En het feit dat deze slechts 200.000 km meegaan ook?
@Ruudje:
“En het feit dat deze slechts 200.000 km meegaan ook?”

Welk “feit” heb jij het over?
Ruudje, roetfilters en al de rest van de ellende om de mazoutstoof proper te maken kost ook geld.
Die 200000 km ,daar kan iedereen wel mee leven, of niet soms?
Ruutje, op die kilometerstand heb je als dieselfilerijder al 3 roetfilterjes versleten.
Kostprijs per suk +-800 Euries.
Plus de afval.
lourens van dijk
ehhm een ruft laten op straat zorgt voor methaanvervuiling… mss moeten we ook ophouden met ruften laten om zo het milieu te sparen.

het is maar een idee. mss moet er dan ook rufttaks op mexicaans eten?/

wat een onzin allemaal. het enige dat echt verschil maakt is de auto aan de kant te zetten. iets minder vervuilend is nog steeds vervuilend.
Moet weer eens opmerken wat een technische onzin hier verkondigd wordt.Laurens laatste bericht ivm eletromotoren over de commutator ,kortom motoren met borstels zoals een scheermachine en een stofzuiger.
Deze motoren worden niet toegepast in zowel de Honda en Toyota ,Lexus hybrides.
Het zijn drie fase motor-generatoren zonder die rommel ,en dus onderhoudsvrij.
@rene: je kan het dus wel, een enigszins inhoudelijke en begrijpelijke reactie intypen. Heeft een collega van het Toyota PR-bureau je even geholpen?

Volgens mij geef ik duidelijk aan dat het ozon verhaal in de categorie “fijnstof” valt, namelijk een hobby horse van de anti-autolobby, en derhalve niet al te serieus genomen hoeft te worden.
Laurens, ik ben technieker !
Blijft gewoon onzin, Hybride auto zijn gewoon milieuonvriendelijker dan de huidige diesels. Totaal cyclisch moet je beoordelen! En recyclen kost ook energie en dat wordt nog eens vergeten!
En we moeten naar de waterstof auto, niet elektrisch!
kijk eens op http://www.freeenergy4all.nl
dat is interesantere discussie stof.
Allemaal fantastisch die milieu regels. Als ze maar zouden gelden in het HELE Nederlandse Koninkrijk. Want dat is nm niet zo. Het is net een Asterix & Obelix verhaal: Milieu regels in HEEL het Nederlandse Koninkrijk? (in heel Gallië?) Nee niet in heel het Nederlandse Koninkrijk. Er een heel klein afgelegen gebiedje waar men gewoon nog alles van zich af mag gooien, waar men nog nooit gehoord heeft van roetfilters ook niet in de industrie, want er staat een raffinaderij die zomaar ongestraft vreselijke rook uit zijn schoorstenen de atmosfeer in laat gaan. Mag allemaal hier. O ja daar worden veel mensen ziek van.
Als er op de radio reclame wordt gemaakt over nieuwe auto’s dan gaat dat niet over hoe milieu vriendelijk deze auto’s wel niet zijn, nee over het milieu wordt hier niet gerept, nee auto’s worden hier nog heerlijk aangeprezen omdat ze zo lekker ruim zijn. En diesels kun je hier niet eens met een roetfilter krijgen want die gaan alleen maar kapot omdat de diesel zo slecht van kwaliteit is.
Welk deel van het Koninkrijk ik bedoel vraagt u? Ik zal het u verklappen, het zijn namelijk onze overzeese gebiedsdelen De Nederlandse Antillen (oa Curacao) en Aruba.
Oh daar zegt dan de gemiddelde Nederlander: “ver van m’n bed show”. Ja maar het is WEL een deel van het Koninkrijk der Nederlanden.
Ik woon nu bijna 3 jaar op Curacao, het milieu is hier een regelrechte ramp.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).