Wij, vastgeroeste liefhebbers van De Verbrandingsmotor, krijgen steeds vaker te maken met profeten van elektrisch vervoer. Logisch, aangezien steeds meer fabrikanten met elektro-varianten op de markt komen. Maar is het concept van de elektrische auto wel zo'n vernieuwend idee?
Het idee om een vierwieler te laten voortbewegen door middel van stroom is eigenlijk al heel erg oud. Dat was natuurlijk al lang bekend. Maar deze heersende high-res info-kaart laat zien dat het concept al bedacht werd in de 19e eeuw, toen Schotland de primeur had met een omgebouwde paardenkoets, of zoiets.
Nu, 178 jaar later, begint het alternatief voor de interne verbrandingsmotor eindelijk een beetje op gang te komen. En nog steeds hebben ze een hele lange weg te gaan. Over ongeveer honderd jaar doen we weer een update, kijken waar we dan staan.
Bekijk het zelf op de HIGH-RES INFO-KAART. (via: Automoblog)
47 reacties
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/15/belgen-en-nederlanders-maakten-de-eerste-hybride-auto
De kop luidt: “Elektrische auto rijdt even ver als honderd jaar geleden”.
http://www.lowtechmagazine.be/2010/05/actieradius-elektrische-auto.html
En autoraces hebben ook niet meegeholpen. Electrische auto’s konden prima meekomen, tenmsinste de eerste kilometers. Er werden lange afstandsraces gehouden en daardoor moesten electrische auto’s afhaken.. Terwijl ze dus wel makkelijker in het gebruik waren.
Ik raad iedereen eens aan om de docu; ‘who killed the electic car’ te bekijken, belachelijk hoe GM ermee omgaat.
Die Aptera blijft ook wel een gaaf ding. net een vliegtuig zonder vleugels.
–edit: check ook de reactie van jan–
Elektromotoren zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren, maar toch hebben alle autofabrikanten zich gericht op de verbrandingsmotor, hier was namelijk veel meer mee te verdienen.
interesant stukje,
heb genoten met het lezen.
Tot aan 1910 gingen de elekctrowagens en de verbrandingsmotor wagens (vanaf 1886) gelijk op. Maar toen gaven verbrandings motoren meer vermogen voor minder geld. Ook verbeterde de infrastructuur toen, en daar kon je niet echt van profiteren met een electro auto, en zijn kleine actieradius. Ook speelde dat mensen plezier beleefden aan het geluid van de verbrandingsmotor.
Kodak kwam toch ook niet op het idee om haar fotorolletjes overbodig te maken?
Nuon zal geen goedkope thuiszonnencellen leveren (maar doet wel alsof met allerlei projecten (lees verleden))
Shell sponsort allerlei initiatieven, maar waarom? Toch niet omdat ze het zo goed voor heeft met haar trouwe inkomstenbronnetjes en haar inkomsten wil vernietigen of is het om grip te houden op de jonge ontwikkelaars.
Zelfs Honda kan geen EV ontwikkelen, want ze zijn de grootste motorenfabrikant, dus moeten ze wat anders bedenken en maken ze ons afhankelijk van waterstof.
Bovengenoemde zijn natuurlijk maffe hersenspinsels die kant nog wal raken en die, zo ik veronderstel, iedereen wel eens heeft…maar wat als… Wat zou je doen? Wat zou het in je leven beinvloeden? Leuk om daarover te grasduinen toch…ipv te kijken naar voetbal.
De “La Jamais Contente “, die in 1899 het wereldsnelheidsrecord op zijn naam zette met 105 km/u en tevens de eerste auto was die de magische 200 kilometer grens doorbrak en die het geesteskind was van de Belg Camille Jenatzy wordt niet eens vermeld !!!!
Dit was de eerste ‘auto’ met een stroomlijn in de vorm van een torpedo.
Als je zoiets vergeet te vermelden in de geschiedenis van de elektrische auto; dat ben je gewoon een boerelul.
http://www.musee-chateau-compiegne.fr/pages/page_id18926_u1l2.htm
Oef, dan ben ik het toch……een boereNlul :D
‘zelfspot is de basis van humor ‘
Nu is het rendement uit een verbrandingsmotor misschien wel een stuk lager dan uit een elektromotor, de verbrandingsmotor blijft altijd een stuk praktischer.
En dan heb ik het al helemaal niet over de milieuvervuilende Lithium-Ion accu’s die met de nodige chemische processen gemaakt worden.
>-edit: check ook de reactie van jan-
Edit redactie: niet zo streng svp. Ik reageer, maar omdat ik niet ben ingelogd duurt het iets van 10 min. alvorens mijn reactie geplaatst is. Daar had de niet ingelogde Patrick ook last van en dan krijg je doublures.
–edit: helemaal gelijk, we zullen het in de gaten houden–
Landspeed record 508,485 km/h :shock: :shock: :shock:
http://en.wikipedia.org/wiki/Buckeye_Bullet
En de opvolger heeft ’t record in handen voor hybride voertuigen; 487,672 km/h ….. bye bye Prius :twisted:
Was stevig om te zien, maar stom om onder ogen te komen. :D
http://blog.buckeyebullet.com/2009/12/its-official.html
De electrische auto heeft gewoon concurentie van de verbrandingsmotor. Vroeger was het probleem dat de accu’s (lood) zo zwaar waren, dat een electrische wagen zowel op efficientie als op veiligheid achter bleef bij een conventioneel gemotoriseerde auto. Nu is dat met Li-ion accus redelijk opgelost. Nu is de actieradius en de oplaadtijd nog een punt waar de conventionele verbrandingsmotor het nog wint van de electrische wagen. Maar langzaam aan worden alle problemen opgelost, en ooit zal de EV een waardig concurent zijn van de auto met verbrandingsmotor…
Bij een volbloed sportwagen hoor je misschien graag het geluid maar bij 9 van de 10 auto`s is het alleen maar storend.
even de + en – punten op een rijtje:
+ Goedkoper in gebruik
+ Milieuvriendelijk(Mits opgewekt met groene stroom)
+ Vergt minder onderhoud (er is maar een aantal bewegende delen)
+ Alle koppel beschikbaar vanaf 0 RPM
+ Stiller(niet altijd een voordeel)
– Duurder in aanschaf
– Kleine Actieradius
– Lange oplaadtijden.
Zoals je ziet heeft een electromotor enorme voordelen en de nadelen kunnen verholpen worden als het verder ontwikkeld word. Electrisch vervoer staat nog maar in kinderschoenen.
+ Goedkoper in gebruik -> puur op energiekosten, of ook op onderhoud en aanschaf? Ik gok dat elektrische auto’s hogere afschijfprijzen hebben.
+ Milieuvriendelijk(Mits opgewekt met groene stroom) -> als we alle een elektrische auto kochten zou men niet met groene stroom onze behoefte kunnen afdekken. Milieuvriendelijks is zowiezo betrekkelijk, want de batterijen hebben een beperkte levensduur en wat gebeurt er na deze levensduur?
+ Vergt minder onderhoud (er is maar een aantal bewegende delen) -> daar tegenover staan hogere kosten van batterijen en mogelijk de aandrijflijn, juist vanwege het koppel van 0 rpm.
+ Alle koppel beschikbaar vanaf 0 RPM -> Niets tegen in te brengen
+ Stiller(niet altijd een voordeel) -> bij 80 kilometer per uur zijn de grootste veroorzaker van geluidsbelasting de banden. Dat is bij een elektrische auto niet anders.
– Duurder in aanschaf
– Kleine Actieradius
– Lange oplaadtijden.
Verder schrijf je “Electrisch vervoer staat nog maar in kinderschoenen.” Dat is aantoonbaar onjuist in die zin dat men eigenlijk altijd elektrische auto’s heeft ontwikkeld en dus dat we een goede 180 jaar geschiedenis aan elektrische auto’s hebben.
Het grote probleem is dat de actieradius, ondanks betere batterijen, nog altijd hetzelfde is als 100 jaar geleden. Dit komt omdat de topsnelheid van die 100 jaar oude auto 40km/h is en die van tegenwoordig minimaal 120 is. Bovendien is het gewicht ook toegenomen, omdat wij bepaalde luxe gewend zijn. Als we de actieradius willen doen toenemen moet er een nog veel grotere stap worden genomen met de batterijtechniek, of we moeten genoegen nemen met een minder veilige en minder goed uitgeruste elektrische auto.
OT: er zijn veel goedkopere methoden om CO2 te besparen.
Overigens kan je een groot deel van Eurazie van elektriciteit voorzien als je een (relatief) klein stukje Sahara volbouwt met zonnecentrales. Maarja, mensen kunnen niet samen leven zonder ruzie te maken, dus dat zal nooit gebeuren. D’r hoeft er maar eentje de centrale te vernielen en heel Eurazie heeft geen stroom meer.
Dusja elektrisch is de nieuwe toekomst… (wisten we natuurlijk al een tijdje..)
OT: als de EV niet heel snel heel veel beter wordt, is de consument deze hype weer heel snel zat.
Voor de liefhebber: Aanbiedingen van Mobile.de voor Electrieke auto’s:
* Volvo S60, 170kw, 98.000 km, EUR 6.500
* Citroen Electric, 13.000 km, EUR 6.500
* Citroen Berlingo Electro, 132.000, EUR 8.200
* Opel Olympia Caravan uit 1956!!, 68.000, EUR 8.500
* Fiat Seicento Elettrica, 33kw, 1998, 1.500 km, EUR 11.500
Jaja, een doordenker..