De historie van de elektrische auto in beeld

Auteur: , 47 Reacties

Wij, vastgeroeste liefhebbers van De Verbrandingsmotor, krijgen steeds vaker te maken met profeten van elektrisch vervoer. Logisch, aangezien steeds meer fabrikanten met elektro-varianten op de markt komen. Maar is het concept van de elektrische auto wel zo'n vernieuwend idee?

Het idee om een vierwieler te laten voortbewegen door middel van stroom is eigenlijk al heel erg oud. Dat was natuurlijk al lang bekend. Maar deze heersende high-res info-kaart laat zien dat het concept al bedacht werd in de 19e eeuw, toen Schotland de primeur had met een omgebouwde paardenkoets, of zoiets.

Nu, 178 jaar later, begint het alternatief voor de interne verbrandingsmotor eindelijk een beetje op gang te komen. En nog steeds hebben ze een hele lange weg te gaan. Over ongeveer honderd jaar doen we weer een update, kijken waar we dan staan.

Bekijk het zelf op de HIGH-RES INFO-KAART. (via: Automoblog)



47 reacties

Hmm, interessante map. Wel onduidelijk waar het idee nou precies vandaan komt. De marketingmensen van Porsche hebben het altijd trots over de Lohner Porsche uit 1899…
@autoblogger: Ja ik snap ook niet waar de Porsche is gebleven, zelf in de presentatievideo van de 918 werd daar nog uitdrukkelijk naar verwezen.
@911GT2: marketing…
@autoblogger: ja dat snap ik wel, maar waarom staat hij niet op deze kaart dan, ik denk niet dat ze dat zomaar uit hun duim zuigen toch?
@911GT2: true, dat is ook het eerste wat ik dacht!
Voor de liefhebbers hier een recent zeer uitgebreid artikel over de ‘vooruitgang’ van de elektrische auto.
De kop luidt: “Elektrische auto rijdt even ver als honderd jaar geleden”.
http://www.lowtechmagazine.be/2010/05/actieradius-elektrische-auto.html
Who gives a shit ! Net als een schoorsteen moet een auto óók roken ! En ook ik steek er nog eentje op ! ;-)
@Megakix: spreekwoorden dateren typisch van een vorig tijdperk. Ook dit spreekwoord, want schoorstenen die roken, daar is iets mis mee. Hetzelfde geldt overigens voor auto’s en voor mensen. Roken is gewoonweg passé. Behalve voor vis ;)
@BaRa: Roken is misschien fout, maar ik weiger (althans nu nog) om een elektrische wagen te kopen en dan een cassette (of mp3,…) van een brullende V8 in mijn radio te steken om toch van het rijden te kunnen genieten. :D Dat geluid, een meerwaarde als je ’t mij vraagt. Zeker als de turbo fluit ¨*pssshh¨*. Who’s with me?! :D
Ik heb eens een verhaal gelezen over de ‘ondergang’ van de electrische auto. In de begintijd van de auto was de electrische auto makkelijker in gebruik dan een benzine/diesel auto. Een electrische auto startte makkelijk, je hoefde hem niet aan te zwengelen.. Bovendien had je geen gesmeer met olie en benzine en dergelijke.. Electrische auto’s waren daarom ook meer geliefd bij de dames en vandaar dat electrische auto’s nu nog steeds een softe uitstraling hebben.
En autoraces hebben ook niet meegeholpen. Electrische auto’s konden prima meekomen, tenmsinste de eerste kilometers. Er werden lange afstandsraces gehouden en daardoor moesten electrische auto’s afhaken.. Terwijl ze dus wel makkelijker in het gebruik waren.
slechts 100% van de europeanen zullen elektrisch kunnen rijden als ik onder de grond lig ;) niets verslaat een good old V8… zevert iets van no replacement for displacement…
De meest legendarische van alle EV’s blijft natuurlijk de GM EV1, deze auto was zijn tijd al ver vooruit. En dat wist GM maar al te goed, uiteindelijk zijn ze vrijwel allemaal geplet door GM zelf. De enkele die zijn over gebleven zijn allemaal onklaar gemaakt om zo de mensen zo weinig mogelijk te herinneren aan de elektrische auto.
Ik raad iedereen eens aan om de docu; ‘who killed the electic car’ te bekijken, belachelijk hoe GM ermee omgaat.

Die Aptera blijft ook wel een gaaf ding. net een vliegtuig zonder vleugels.
Puur toeval las ik gisteren dit (kritisch) artikel. Moet je echt eens lezen.
edit: check ook de reactie van jan
@Patrick; tja, de hele ontwikkeling van EV’s staat al jaren stil, de verbrandingsmotor had voorrang.

Elektromotoren zijn veel efficiënter dan verbrandingsmotoren, maar toch hebben alle autofabrikanten zich gericht op de verbrandingsmotor, hier was namelijk veel meer mee te verdienen.
@ patrick
interesant stukje,
heb genoten met het lezen.
in 1835 ontwikkelde Professor Sibrandus Statingh uit groningen samen met Christopher Becker.

Tot aan 1910 gingen de elekctrowagens en de verbrandingsmotor wagens (vanaf 1886) gelijk op. Maar toen gaven verbrandings motoren meer vermogen voor minder geld. Ook verbeterde de infrastructuur toen, en daar kon je niet echt van profiteren met een electro auto, en zijn kleine actieradius. Ook speelde dat mensen plezier beleefden aan het geluid van de verbrandingsmotor.
The Honda Spirit
Nou, ik geloof dat ik we er duidelijk uit opmaken dat we gewoon als consument de dupe zijn van de olie en gas industrie en anders niets en zij ons vervoer bepalen. De techniek is er wel, en als een paar slimmerikken er even aandacht aan besteden zal brandstof compleet overbodig zijn….zij het niet dat als we dat doen we een economische crisis zullen krijgen die zijn weerga niet kent omdat iedereen ineens geen druppel meer nodig heeft…of ….of heeft het alleen met macht te maken? Want wat als de industrie overbodig wordt, en we geen geld meer hoeven te besteden aan onze olie, er geen belasting meer wordt betaald aan de overheid en we ineens onafhankelijke stuurloze wezentjes zouden worden die zonder grote olieconcerns en ook zonder energiemaatschappijen konden leven en en je gewoon je auto oplaad met je thuiszonnenceltankstation, en…, en….Wat als…

Kodak kwam toch ook niet op het idee om haar fotorolletjes overbodig te maken?
Nuon zal geen goedkope thuiszonnencellen leveren (maar doet wel alsof met allerlei projecten (lees verleden))
Shell sponsort allerlei initiatieven, maar waarom? Toch niet omdat ze het zo goed voor heeft met haar trouwe inkomstenbronnetjes en haar inkomsten wil vernietigen of is het om grip te houden op de jonge ontwikkelaars.
Zelfs Honda kan geen EV ontwikkelen, want ze zijn de grootste motorenfabrikant, dus moeten ze wat anders bedenken en maken ze ons afhankelijk van waterstof.

Bovengenoemde zijn natuurlijk maffe hersenspinsels die kant nog wal raken en die, zo ik veronderstel, iedereen wel eens heeft…maar wat als… Wat zou je doen? Wat zou het in je leven beinvloeden? Leuk om daarover te grasduinen toch…ipv te kijken naar voetbal.
Historisch gezien is het stukje komplete shit.
De “La Jamais Contente “, die in 1899 het wereldsnelheidsrecord op zijn naam zette met 105 km/u en tevens de eerste auto was die de magische 200 kilometer grens doorbrak en die het geesteskind was van de Belg Camille Jenatzy wordt niet eens vermeld !!!!
Dit was de eerste ‘auto’ met een stroomlijn in de vorm van een torpedo.

Als je zoiets vergeet te vermelden in de geschiedenis van de elektrische auto; dat ben je gewoon een boerelul.
200 km/uur moet 100 zijn, ik wil niet voor boerelul uitgemaakt worden ;)
@de sjonnies: En gelijk heb je !! ;)
@de sjonnies: Hier vindt je de “La Jamais Contente”, leuk om te bekijken op de vakantie in La douce France ;)

http://www.musee-chateau-compiegne.fr/pages/page_id18926_u1l2.htm
@de sjonnies: het is boereNlul ;)
@autoblogger:
Oef, dan ben ik het toch……een boereNlul :D

‘zelfspot is de basis van humor ‘
ik mis de renault ze modelen :(
Heel simpel waarom de elektrische auto ten onder is gegaan. Als iedereen nu elektrisch zou gaan rijden zou er een enorme vraag op het elektrische net ontstaan waardoor het net overbelast raakt en zodoende elektriciteit schaars maakt. Elektriciteit wordt dan dus duurder en om aan de vraag te voldoen zullen, jawel, fossiele brandstoffen gebruikt moeten worden.

Nu is het rendement uit een verbrandingsmotor misschien wel een stuk lager dan uit een elektromotor, de verbrandingsmotor blijft altijd een stuk praktischer.

En dan heb ik het al helemaal niet over de milieuvervuilende Lithium-Ion accu’s die met de nodige chemische processen gemaakt worden.
>Puur toeval las ik gisteren dit (kritisch) artikel. Moet >je echt eens lezen.
>-edit: check ook de reactie van jan-

Edit redactie: niet zo streng svp. Ik reageer, maar omdat ik niet ben ingelogd duurt het iets van 10 min. alvorens mijn reactie geplaatst is. Daar had de niet ingelogde Patrick ook last van en dan krijg je doublures.
edit: helemaal gelijk, we zullen het in de gaten houden
Ander probleem van de elektrische auto is de energiedichtheid die de accu’s kunnen leveren, een stuk lager dan bij een brandstof het geval is.
Als elektrische auto’s de spec’s halen van dit monster ben ik om :mrgreen:

Landspeed record 508,485 km/h :shock: :shock: :shock:

http://en.wikipedia.org/wiki/Buckeye_Bullet

En de opvolger heeft ’t record in handen voor hybride voertuigen; 487,672 km/h ….. bye bye Prius :twisted:
@406_v6: Probleem is dat die snelheid wss niet moeilijk te overtreffen is. Heb onlangs gezien op discovery channel(beste zender ooit!) een elektrisch wagentje tegen zo een dragmodel da ze gebruiken in NASCAR.Het spijt mij U te moeten melden dat dat autootje dus wel degelijk sneller is. Uitleg luidde als volgt: “omwille van het continu op het juiste aantal toeren zitten van de elektrische wagen (net voor de bandenslip that is), kan het maximum aan koppel steeds bereikt worden en daarom sneller optrekken.”
Was stevig om te zien, maar stom om onder ogen te komen. :D
Opvolger is de Buckeye Bullet 2, nickname “La Jamais Contente” als eerbetoon aan de originele “La Jamais Contente”.

http://blog.buckeyebullet.com/2009/12/its-official.html
Wat een onzin lees ik weer allemaal in de comments… De electrische auto zou door een complot van motorbouwers (Honda) en oliemaatschappijen tegegehouden worden. De electrische auto zou het electrische netwerk te veel belasten en ons allemaal in het donker zetten… pffff…

De electrische auto heeft gewoon concurentie van de verbrandingsmotor. Vroeger was het probleem dat de accu’s (lood) zo zwaar waren, dat een electrische wagen zowel op efficientie als op veiligheid achter bleef bij een conventioneel gemotoriseerde auto. Nu is dat met Li-ion accus redelijk opgelost. Nu is de actieradius en de oplaadtijd nog een punt waar de conventionele verbrandingsmotor het nog wint van de electrische wagen. Maar langzaam aan worden alle problemen opgelost, en ooit zal de EV een waardig concurent zijn van de auto met verbrandingsmotor…
Altijd dat gezeur over geluid!
Bij een volbloed sportwagen hoor je misschien graag het geluid maar bij 9 van de 10 auto`s is het alleen maar storend.
Het valt me ook op dat mensen alleen maar de nadelen van Electrisch vervoer noemen.

even de + en – punten op een rijtje:

+ Goedkoper in gebruik
+ Milieuvriendelijk(Mits opgewekt met groene stroom)
+ Vergt minder onderhoud (er is maar een aantal bewegende delen)
+ Alle koppel beschikbaar vanaf 0 RPM
+ Stiller(niet altijd een voordeel)

– Duurder in aanschaf
– Kleine Actieradius
– Lange oplaadtijden.

Zoals je ziet heeft een electromotor enorme voordelen en de nadelen kunnen verholpen worden als het verder ontwikkeld word. Electrisch vervoer staat nog maar in kinderschoenen.
@Ruben00:
+ Goedkoper in gebruik -> puur op energiekosten, of ook op onderhoud en aanschaf? Ik gok dat elektrische auto’s hogere afschijfprijzen hebben.
+ Milieuvriendelijk(Mits opgewekt met groene stroom) -> als we alle een elektrische auto kochten zou men niet met groene stroom onze behoefte kunnen afdekken. Milieuvriendelijks is zowiezo betrekkelijk, want de batterijen hebben een beperkte levensduur en wat gebeurt er na deze levensduur?
+ Vergt minder onderhoud (er is maar een aantal bewegende delen) -> daar tegenover staan hogere kosten van batterijen en mogelijk de aandrijflijn, juist vanwege het koppel van 0 rpm.
+ Alle koppel beschikbaar vanaf 0 RPM -> Niets tegen in te brengen
+ Stiller(niet altijd een voordeel) -> bij 80 kilometer per uur zijn de grootste veroorzaker van geluidsbelasting de banden. Dat is bij een elektrische auto niet anders.
– Duurder in aanschaf
– Kleine Actieradius
– Lange oplaadtijden.

Verder schrijf je “Electrisch vervoer staat nog maar in kinderschoenen.” Dat is aantoonbaar onjuist in die zin dat men eigenlijk altijd elektrische auto’s heeft ontwikkeld en dus dat we een goede 180 jaar geschiedenis aan elektrische auto’s hebben.

Het grote probleem is dat de actieradius, ondanks betere batterijen, nog altijd hetzelfde is als 100 jaar geleden. Dit komt omdat de topsnelheid van die 100 jaar oude auto 40km/h is en die van tegenwoordig minimaal 120 is. Bovendien is het gewicht ook toegenomen, omdat wij bepaalde luxe gewend zijn. Als we de actieradius willen doen toenemen moet er een nog veel grotere stap worden genomen met de batterijtechniek, of we moeten genoegen nemen met een minder veilige en minder goed uitgeruste elektrische auto.
1 kg (bio)diesel bevat 100 maal meer energie als 1 kg accu. Verder tank je van die (bio)diesel zo’n 50 liter/minuut. Dan kan de E-motor op zich wel een hoger rendement hebben, in de hele keten valt dat nogal tegen, zeker als je kosten meeneemt.

OT: er zijn veel goedkopere methoden om CO2 te besparen.
’t probleem met biobrandstoffen is alleen dat je een 2e aardbol nodig hebt om genoeg brandstof te produceren.

Overigens kan je een groot deel van Eurazie van elektriciteit voorzien als je een (relatief) klein stukje Sahara volbouwt met zonnecentrales. Maarja, mensen kunnen niet samen leven zonder ruzie te maken, dus dat zal nooit gebeuren. D’r hoeft er maar eentje de centrale te vernielen en heel Eurazie heeft geen stroom meer.
De elektrische auto is volgens mij uit de gratie geraakt omdat verbrandingsmotoren bij ‘autoraces’ steeds als winnaar over de streep kwamen.
Mja heb vanmorgen in de krant gelezen dat die nieuwe nissan electrobak (volgens mij de Leaf ofzoiets..) al uitverkocht is voor het eerste jaar…
Dusja elektrisch is de nieuwe toekomst… (wisten we natuurlijk al een tijdje..)
@Dimglor: LOL, als je er maar 10.000 ofzo produceert. Niet heel lang geleden was elk nieuw Mercedes model ook levertijd 2 jaar…

OT: als de EV niet heel snel heel veel beter wordt, is de consument deze hype weer heel snel zat.
@Laurens: ja inderdaad ze produceren er waarschijnlijk niet zoveel, maar heb je hem al eens gezien? het is niet echt een beauty ;)
Als men wil, kan men ten alle tijden een grote sprong voorwaarts maken qua techniek, maar steeds zijn er economische motieven in het spel. Als iets veel geld kost, op welke termijn dan ook, analyseren ze alles jaaaaaaaren vooraleer ze de intenties zwaar afzwakken.
Interessant, maar het probleem blijft dat je maximaal maar een uurtje à een uur-en-een-half kunt rijden hé…
Volgens mij was het de Fiat Panda Elettra, niet de Eletta.

Voor de liefhebber: Aanbiedingen van Mobile.de voor Electrieke auto’s:
* Volvo S60, 170kw, 98.000 km, EUR 6.500
* Citroen Electric, 13.000 km, EUR 6.500
* Citroen Berlingo Electro, 132.000, EUR 8.200
* Opel Olympia Caravan uit 1956!!, 68.000, EUR 8.500
* Fiat Seicento Elettrica, 33kw, 1998, 1.500 km, EUR 11.500
@L-Fred: De Volvo S60 is gewoon een benzinemodel, lees de advertentie maar eens goed door. :P
@Six-trey: Welke 100%? De Europeanen welke Amerika hebben afgenomen van de oorspronkelijke bevolking of de Europeanen welke echt daadwerkelijk in Europa woonachtig zijn? ;)

Jaja, een doordenker..
Over het kaartje, iemand haalde het al aan, de La Jamais Contente (nooit tevreden, als ik het goed heb) staat er niet tussen, de ontwikkeling juist tijdens en vlak na de Tweede Wereldoorlog wordt vergeten (raar, want dat was een tijd van schaarste en werd er veel geexperimenteerd met elektrische auto’s, waaronder de Peugeot VLV, de Nederlandse Story, e.d. en dat fotootje van de auto uit 1832 is gewoonweg fout.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).